Bluescreen när jag lirar spel.

Permalänk
Medlem

Bluescreen när jag lirar spel.

Hej!

Har ett stort problem. Det är nämligen så att när jag lirar spel så hänger sig datorn efter ett tag och ljudet liksom hakar upp sig. Sen efter ett tag blir det bluescreen där jag tror det står typ nv4.disp nånting sånt hinner jag läsa innan den stängs av.

Grafikkortet är inte felet då jag provat med ett annat också. Någon som har förslag på vad de kan vara för fel?

Tacksam för svar! Mvh.

, visste inte var jag skulle lägga tråden.

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Har Samma problem som dig, så jag tänkte låna tråden lite.
Samma sak som du skrev, Fick ett felmeddelande att "NV4_Disp.sys" eller liknande har slutat fungera som det ska. Då såg Windows ut som om det gick på 12 Färger och 100x100 I Upplösning.
Endast hänt 1 gång, Annars har jag dagliga Bluescreens.
Dator I sign.

p.s Har nya Drivrutiner till Grafikkortet.

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör ni i för minnesspänning? Testa att höja dem, åtmintone till 2.1V, i bios.
OBS! detta gäller om ni kör med DDR2 inte med DDR3. DRR3 kan ökas till 1.8V i sin tur, såvida det inte är i7 eller i5 ni/du kör.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör DDR vanliga ska prova höja lite!

Permalänk
Hedersmedlem

DDR kan ökas till 2.8 eller 3.0 utan större problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har haft problem med bluescreen när ja spelat.. kolla så tempen inte blir för hög. Ja fick blue när ja hade klockat och glömde av att höja fläcktarna när ja väl spelade.
Sen klockade ja ner men sänkte nog volten lite för lågt så då fick ja också bluescreen men har glömt av vad det stod. Höjde volten å sen har jag aldrig haft samma problem.

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

På minnena? jag provade höja på minnena men den hänger sig fortfarande...

Permalänk

I mina öron låter det som dåliga drivrutiner.

Har ni testat driver cleaner samt installera äldre / nyare drivrutiner för grafikkortet?

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Ja det låter som det är nåt med drivrutinerna. Du skriver dock inte vad du har för grafikkort. Vissa Geforce 7x00-kort har problem med senare varianter av Nvidias drivare vilket leder till BSOD's med nv4_disp.dll.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad kör ni i för minnesspänning? Testa att höja dem, åtmintone till 2.1V, i bios.
OBS! detta gäller om ni kör med DDR2 inte med DDR3. DRR3 kan ökas till 1.8V i sin tur, såvida det inte är i7 eller i5 ni/du kör.

Drog mina minnesspänningar tillbaka till 'AUTO'. Och nu verkar det prima att spela igen, Har inte hängt sig sen igårkväll, Och den har stått på med spel under natten och allt. ^^

Tack ialla fall för förslagen.

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Har provat med både geforce 6800 ultra och 7950gt. Provat alla möjliga drivrutiner. Samma fel. Ibland kan den dock hänga sig bara några sekunder men ibland hänger den sig helt och det kommer tillslut en bluescreen med nv4 bla bla.

Permalänk

Har typ haft samma problem o får upp nv4_disp.dll fel medelande, men sen blir bilden grötig ibland också, så jag installerade everest pro o upp täckte att mitt grafik kort toppar 107 grader när jag spelar, så jag måste gå ur ibland o låta den vila lite innan jag kan fortsätta...