Permalänk
Avstängd

Svensk programmeringsbok i C

Jag vill lära mig programmera i C och jag letar efter en bra bok i det. Den måste vara svensk då engelska är en av mina svagheter. Har hittat "Vägen till C" och undrar om den är bra eller om det finns bättre?

Tacksam för rekommendationer. Letar INTE efter en C++ bok.

Permalänk
Medlem

"Vägen till C" finns ju alltid som du sa, dock är den rätt gammal? men du skriver att engelska är en av dina svagheter, om du vill programmera eller något annat för den delen lär dig engelska. Det var minst 10 år sedan jag började med programmering och 99.2% av det jag läst och googlat står på engelska, tycker de svenska termerna förvirrar mer än dom ger.

Permalänk
Medlem

Kan du något annat programmeringsspråk?

Jag har Vägen till C och tycker att den är väldigt seg. Innan jag började läsa den så hade jag programmerat med Java i nästan 2,5år, vilket innebär att jag tyckte det var sjukt ointressant att läsa de 5 första kapitlen som bara handlade om while,if,for etc. Tror att det är en helt ok nybörjar bok.

När jag började lära mig java så lånade jag flera böcker både på svenska och engelska. Den absolut bästa var på engelska som jag köpte för lite mer än 500kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

"Vägen till C" finns ju alltid som du sa, dock är den rätt gammal? men du skriver att engelska är en av dina svagheter, om du vill programmera eller något annat för den delen lär dig engelska. Det var minst 10 år sedan jag började med programmering och 99.2% av det jag läst och googlat står på engelska, tycker de svenska termerna förvirrar mer än dom ger.

Jag kan Engelska, men det är inte mina styrkor. Låg väl på VG i gymnasiet. Problemet är att de som skriver programmeringsböcker oftast är väldigt "grammatiskt begåvade", om jag får uttrycka mig så. Lite jobbigt att behöva sitta och slå upp ord på varje sida... oftast svåra ord med andra ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chigurh:

Kan du något annat programmeringsspråk?

Jag har Vägen till C och tycker att den är väldigt seg. Innan jag började läsa den så hade jag programmerat med Java i nästan 2,5år, vilket innebär att jag tyckte det var sjukt ointressant att läsa de 5 första kapitlen som bara handlade om while,if,for etc. Tror att det är en helt ok nybörjar bok.

När jag började lära mig java så lånade jag flera böcker både på svenska och engelska. Den absolut bästa var på engelska som jag köpte för lite mer än 500kr.

Jag läste programmering A i gymnasiet som individuellt val, där programmerade vi Java. Så jag kan grundläggande om variabler, loopar, villkorssatser, switchar m.m. Har för mig jag hann kolla lite på B-kursens vectarer då jag var färdig tidigare med kursen än planerat...

Men har glömt mycket och jag vill inte ge mig på C++ innan jag kan C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

Jag kan Engelska, men det är inte mina styrkor. Låg väl på VG i gymnasiet. Problemet är att de som skriver programmeringsböcker oftast är väldigt "grammatiskt begåvade", om jag får uttrycka mig så. Lite jobbigt att behöva sitta och slå upp ord på varje sida... oftast svåra ord med andra ord.

Då är det ju okey! men tror inte jag är ensam om att programmeringsböcker på svenska kan innehåller svårare ord än de på engelska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Då är det ju okey! men tror inte jag är ensam om att programmeringsböcker på svenska kan innehåller svårare ord än de på engelska...

Nej, du är inte ensam! Ett språks nyckelord är med stor sannolikhet väl valda för att göra språket lättförstått och användarvänligt. Hela språken passar liksom bra in i engelsk text, sedan så är de "avancerade orden" antagligen ord du ändå måste lära dig och förstå för att bli duktig på att programmera.

Ett snabbt exempel som är lättförklarat på engelska om oändliga loopar;
Some people prefer for(;;) over while(true), since the former may be read "for(ever)".
Koden förklarar liksom sig själv och behöver ingen ytterligare förklaring. Hur hade ni formulerat detta på svenska för en nybörjare som inte kan engelska?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

så länge det är sant(gör detta)

läs alltid(idiotiskt att översätta språket)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Ta tag i att lära dig läsa engelsk teknisk skrift. för det är inget du kommer undan om detta är nogåt du vi satsa på och destå länge du skjuter upp det........

Permalänk
Medlem

OT: Storsta hjalpen for mig som mjukvaruutvecklare ar alla engelska facktermer man lart sig. Det gor livet enklare (iaf som mjukvaruutvecklare) helt enkelt. Exempelvis oppnar man upp den engelska delen av internet (lite storre an den svenska ) for googling, artiklar, manualer, API:n, etc. Sen ar det bra om man vill jobba utomlands (jag ar i Sydney for tillfallet) eller pa foretag som har internationell marknad. Men det beror som sagt pa vad du har for planer med ditt programmerande

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiJo:

OT: Storsta hjalpen for mig som mjukvaruutvecklare ar alla engelska facktermer man lart sig. Det gor livet enklare (iaf som mjukvaruutvecklare) helt enkelt. Exempelvis oppnar man upp den engelska delen av internet (lite storre an den svenska ) for googling, artiklar, manualer, API:n, etc. Sen ar det bra om man vill jobba utomlands (jag ar i Sydney for tillfallet) eller pa foretag som har internationell marknad. Men det beror som sagt pa vad du har for planer med ditt programmerande

Håller med, lika bra att försöka lära sig alla engelska facktermer, för som sagt, man kommer inte undan i längden och den gynnar dig bara.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maul99:

Jag läste programmering A i gymnasiet som individuellt val, där programmerade vi Java. Så jag kan grundläggande om variabler, loopar, villkorssatser, switchar m.m. Har för mig jag hann kolla lite på B-kursens vectarer då jag var färdig tidigare med kursen än planerat...

Men har glömt mycket och jag vill inte ge mig på C++ innan jag kan C...

Om det är C++ du vill gå vidare till är en grund i java nog lika bra som en grund i C. Jag skulle bara rekommendera dig att läsa C separat om det var just C du verkligen behövde, t ex för embedded-programmering eller annan maskinnära programmering.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Vissa C++ böcker tycker jag har en bra förklaring av C++ utan objektorienterad programmering.

Därför föreslår jag att TS skaffar "C++ Direkt" som är på svenska samt många utbildningar har haft den så den finns ofta begagnad.

Efter att ha läst den så tror jag att du klarar av att skriva bra C också.

Permalänk
Medlem

C != Java

Skrivet av Ulvenstein:

OT: Om det är C++ du vill gå vidare till är en grund i java nog lika bra som en grund i C. Jag skulle bara rekommendera dig att läsa C separat om det var just C du verkligen behövde, t ex för embedded-programmering eller annan maskinnära programmering.

Håller inte riktigt med. Java har sin GC så man behöver inte bry sig om minnesallokeringar, etc. Om man lär sig C så lär man sig minneshantering från grunden. Om man lär sig Java så lär man sig objekt-orientering, etc. Men det är fel att påstå att en grund i Java är lika bra som en grund i C, eftersom båda grunderna används i C++. Kör på med C är min rekommendation! Objekt-orientering är lätt att lära sig senare.

OnT: Jag kan inte rekommendera någon bok eftersom jag inte läst någon för just C. Men vi hade denna bok som kursliteratur i en embedded-kurs en gång:
C Programming Language (0131103628) av Brian W. Kernighan - Adlibris bokhandel

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

Jag läste programmering A i gymnasiet som individuellt val, där programmerade vi Java. Så jag kan grundläggande om variabler, loopar, villkorssatser, switchar m.m. Har för mig jag hann kolla lite på B-kursens vectarer då jag var färdig tidigare med kursen än planerat...

Men har glömt mycket och jag vill inte ge mig på C++ innan jag kan C...

Angående att lära sig C innan C++, Should I learn C before I learn OO/C++?

Permalänk
Hedersmedlem

Angående svenska/engelska så är en förståelse för programmeringsengelska helt fundamentalt för att komma någonstans idag (vilket redan poängterats av andra i tråden). En lärobok kan vara bra att ha, men konkreta och relevanta exempel på alla problem man stöter på har lösningar på internet idag. Tiden att lära sig engelsk programmeringslingo är lika väl spenderad som tiden att lära sig programmeringsspråket i sig.

Att lära sig C är en bra grund för vad du än ska gå vidare till programmeringsmässigt. Så länge du inte är helt förvirrad och blandar ihop begrepp enormt mycket så kommer det bara vara nyttigt.

Skrivet av RiJo:

OnT: Jag kan inte rekommendera någon bok eftersom jag inte läst någon för just C. Men vi hade denna bok som kursliteratur i en embedded-kurs en gång:
C Programming Language (0131103628) av Brian W. Kernighan - Adlibris bokhandel

Den boken är standardkurslitteratur för C runt om i hela världen, och har så varit sedan tidernas begynnelse (bildligt talat). Alla som ska programmera C borde ha den boken i bakhuvudet, inte minst för att all annan C-litteratur vanligen har den som främsta referens. Den är inte så tung att läsa på drygt 200 sidor (varav mycket är ren referens). Den redogör för koncepten i C och visar hela tiden praktiska applikationer. Den innehåller övningar för läsaren på en rätt snäll nivå. Wikipedia har lite mer info om boken.

"C Programming: A modern approach" av King har jag också sett rekommenderas av andra. Den är tänkt ska vara lite "snällare" kanske, lite mer lättläst. Samtidigt så är den närmre 900 sidor, men den är nog tänkt att kunna fungera lite som uppslagsverk också.

Jag skulle föreslå att du köper den första boken som nämndes och lägger ner tid på att verkligen läsa den och göra exempel (de är görbara). Den är inte så dyr heller, 300:- ungefär. För att gå vidare så tror jag det räcker väl med de internetresurser som finns. Kombinera gärna boken med några enklare internettutorials i ämnet. Det är nyttigt att se saker framlagda på lite olika sätt, framför allt gällande de grundläggande delarna av språket så att de verkligen sätter sig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.