Permalänk

Testade OCCT 2 gånger igår och den avbröt testet så fort kärnorna kom över 80C

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Har jag talat med HP teknikern som bad mig köra Prime 95 i en timme och sedan återkomma.
Riktigt trevlig kille

Nu har Prime 95 vart på i 30min och Max temp är på 88C

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av omEn||LabZ:

Har jag talat med HP teknikern som bad mig köra Prime 95 i en timme och sedan återkomma.
Riktigt trevlig kille

Nu har Prime 95 vart på i 30min och Max temp är på 88C

OCCT lastar mycket hårdare, kör du 8 trådar i prime? Bara den är stabil i spel osv så är det väl ok.

Permalänk

Japp den belastade 8 trådar i prime. Körde testet i 1 timme och 20min utan problem. Max temp var 88C.

Sedan bad HP mig att köra Furmark i en timme. Där låg grafikkortet på Max 82C i en timme.
Dock så var max temp på ena CPU kärnan 93C.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Min dator har nog fan i mig inte värmeproblem.

Kört nu Furmark & Prime 95 samtidigt i 1 timme och 40min utan att datorn stängt av sig eller visat tecken på överhettning.

Max. temp på GPU: 90C
Max. temp på CPU: 95, 93, 95, 93

Tmax för CPU är 100C, för grafikkortet tror jag det är 120C, så den klarar sig med andra ord.
Men varför dör den i spel efter 15-20 min?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Men vilken ska man välja då?
Står i kvalet på 14.

Men Core i5 eller 7?

Vill kunna ha den till webprogrammering, photoshop, indesign, illustrator.
Spel är mer bonus än krav.

Om batteritiden spelar roll, håller 5an längre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XarfeZ:

Men vilken ska man välja då?
Står i kvalet på 14.

Men Core i5 eller 7?

Vill kunna ha den till webprogrammering, photoshop, indesign, illustrator.
Spel är mer bonus än krav.

Om batteritiden spelar roll, håller 5an längre då?

Skulle lätt ha valt i5 över i7. Verkar ha lägre temperaturer från vad jag har sett (detta verkar mest handla om tur eller otur med vilket chip man får), bättre prestanda i de flesta applikationer och bättre batteritid p.g.a. att man kan byta till integrerade intel-kortet.

Permalänk
Medlem

Kollar man på de återförsäljare som säljer Envy 14 med i5. Så står det på båda sidorna att i5an bara har ett 6-cells litiumjon batteri. Till skillnad från i7an som har ett 8-cells litiumjon batteri. Så där har ni något att tänka på när ni väljer modell & tänker på batteriet. Själv beställde jag i7an för två dagar sen, jag kan tro att den blir lite varmare än i5an då det finns tester svart på vitt att den blir det. Men det är inget som stör mig. Jag tror att om man anstränger båda datorerna till en viss gräns så blir båda varma. Enda som kan skilja är att i5an blir någon grad (1-3) lägre. Verkar annars vara en av de bästa datorerna ute när det kommer till portabilitet, prestanda och komfort. Den har fått väldigt bra omdömen också i sin helhet, enstaka fall som varit negativa.

Permalänk
Medlem

Är datorn silverfärgad eller lite med åt det guldfärgade hållet? Trodde först den var silver men tycker inte riktigt att det ser ut så. Kan inte heller bestämma mig om mönstret är snyggt eller inte...

Permalänk
Medlem

Grå/silverfärgad, & jag tycker iaf att mönstret är snyggt.

Permalänk
Skrivet av omEn||LabZ:

Min dator har nog fan i mig inte värmeproblem.

Kört nu Furmark & Prime 95 samtidigt i 1 timme och 40min utan att datorn stängt av sig eller visat tecken på överhettning.

Max. temp på GPU: 90C
Max. temp på CPU: 95, 93, 95, 93

Tmax för CPU är 100C, för grafikkortet tror jag det är 120C, så den klarar sig med andra ord.
Men varför dör den i spel efter 15-20 min?

Kör OCCT + furmark, prime lastar inte alls lika hårt som OCCT. Cpu ligger precis på gränsen, 3-4grader högre temp i rummet så kraschar det. Och det kan verkligen inte vara nyttigt med såna temps, förr eller senare så kommer nån komponent ge upp, inte nödvändigtvis cpu/gpu men moderkortet utsätts ju också för dessa enormt höga temps.

Kolla loggen i OCCT om/när det bryter, börjar cpu throttla? Lite 3dmark vantage kanske samtidigt som du övervakar temps.

Permalänk
Inaktiv

Recension på HP envy 14

Recension på HP envy 14.

Den är på tyska någon som kan tyska och förstod slutsatsen? Var det postivt?

Tests - HP Envy 14-1010eg - Mobilitätsverlust vs. 3D-Leistung auf notebookjournal.de

Permalänk
Skrivet av greenlight:

Recension på HP envy 14.

Den är på tyska någon som kan tyska och förstod slutsatsen? Var det postivt?

Tests - HP Envy 14-1010eg - Mobilitätsverlust vs. 3D-Leistung auf notebookjournal.de

Skaffa chrome, den har google translate inbyggt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Skaffa chrome, den har google translate inbyggt

Testade innan med vanliga google translate blev bara konstig svenska :/

Permalänk

Fattar inte riktigt hur dom tänker, slutsatsen är att dom är ganska nöjda men det är tvivelaktigt om den är värd sitt pris.

Sen skriver dom att 75*c på gpu och 80*c på cpu får man räkna med i en såpass liten dator med sån prestanda, ööhhh timelineX 3820TG någon? Den har ju mkt vassare prestanda, är mindre, tystare och svalare.

Sen 3dmark06 resultatet på 6824p, är ju fan skandal. Jag har en hp laptop med T6500 cpu och 4650m och den ger ca 5900p i orginalklock. 7324p är det högsta jag fått då med absolut max klock. En överklockad 3820tg är inga större problem att få upp emot 9000p.

Batteritid 4-4,5h, skärmen var dom nöjda med förutom att bakbelysningen var ojämn och svagare i skärmens nederkant.

Permalänk
Skrivet av greenlight:

Testade innan med vanliga google translate blev bara konstig svenska :/

Ta engelska, oftast mkt bättre översättning

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fråga: har inte alla modellerna bakgrundsbelyst tangentbord?

jag var ju sugen på 14 som komplett hade i lager,
men enligt spec så har just den inte det.
Komplett.se

Permalänk

kolla på studio xps.............MYCKET bättre skärm & upplyst t-bord.

ps.....tycker Envy modellerna är jättefina annars

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

Det lär väl inte finnas någon möjlighet att få hem en tysk envy14 med svenskt tgb va? De kommer nog bara hänvisa till SE-sidan...
13k gillas bättre än 17k av min plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Det lär väl inte finnas någon möjlighet att få hem en tysk envy14 med svenskt tgb va? De kommer nog bara hänvisa till SE-sidan...
13k gillas bättre än 17k av min plånbok.

Du kommer nog troligen behöva betala en summa till fina HP för att få ett svenskt tangentbord och troligen lär det inte kommer än på ett tag.

Skrivet av laptop guy:

om jag vore er skulle jag (100% säkerhet) köpa Envyn från den Amerikanska sidan.....just för priset o självklart 1080op skärmen...........att konfigurerar ÅÄÖ är inga problems at all

Det är 1600x900-skärm på 14" vilket är den som är dyr i Sverige, och hur tycker du att man ska beställa den eftersom dom inte skickar till Sverige?

Blir även rätt dyrt då man ändå måste betala 25% moms + frakt om man nu beställer.

Permalänk

om jag vore er skulle jag (100% säkerhet) köpa Envyn från den Amerikanska sidan.....just för priset o självklart 1080p skärmen...........att konfigurerar ÅÄÖ är inga problems at all

typ här:
HP ENVY 15 series | HP Official Store

ja menar kolla utbudet mot den svältande Svenska marknaden....

15.6" diagonal High Definition LED HP Brightview Widescreen Display (1366x768)
15.6" diagonal Full High Definition LED HP Anti-glare Widescreen Display (1920x1080)
15.6" diagonal Full High Definition LED HP Ultra Brightview Widescreen Display (1920x1080)

1GB ATI Mobility Radeon(TM) HD 5830 Graphics [HDMI] - For i5 and i7-620M Processors
1GB ATI Mobility Radeon(TM) HD 5830 Graphics [HDMI] - For i7 Processors

satan va mycket bättre i USA............

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

om jag vore er skulle jag (100% säkerhet) köpa Envyn från den Amerikanska sidan.....just för priset o självklart 1080p skärmen...........att konfigurerar ÅÄÖ är inga problems at all

typ här:
HP ENVY 15 series | HP Official Store

ja menar kolla utbudet mot den svältande Svenska marknaden....

15.6" diagonal High Definition LED HP Brightview Widescreen Display (1366x768)
15.6" diagonal Full High Definition LED HP Anti-glare Widescreen Display (1920x1080)
15.6" diagonal Full High Definition LED HP Ultra Brightview Widescreen Display (1920x1080)

1GB ATI Mobility Radeon(TM) HD 5830 Graphics [HDMI] - For i5 and i7-620M Processors
1GB ATI Mobility Radeon(TM) HD 5830 Graphics [HDMI] - For i7 Processors

satan va mycket bättre i USA............

1. Du länkar en dator som inte ens är relevant i denna tråd.

2.

Men ja, det är mycket bättre utbud i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V29:

Grå/silverfärgad, & jag tycker iaf att mönstret är snyggt.

Okej, är det samma färg som på "gamla" Envy 13?

Permalänk
Medlem

ingen som vet om alla hade belyst tangentbord??

Permalänk
Medlem
Skrivet av XarfeZ:

ingen som vet om alla hade belyst tangentbord??

Enligt HP.se verkar det vara det. Mittkolumnen verkar ju ha lite andra formuleringar på annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Enligt HP.se verkar det vara det. Mittkolumnen verkar ju ha lite andra formuleringar på annat också.

Tack.
dustin skriver också att alla har belyst tangentbord.
GOTT

Permalänk

Datorn tvärdog igår. Ringde HP igen idag så dom skall ta tillbaka datorn och jag ska få pengarna tillbaka.
Tror jag väntar lite med att köpa ny bärbar dator

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av omEn||LabZ:

Datorn tvärdog igår. Ringde HP igen idag så dom skall ta tillbaka datorn och jag ska få pengarna tillbaka.
Tror jag väntar lite med att köpa ny bärbar dator

Iallafall innan du köper hp igen va

Köp en timelineX ist så får du en billigare dator som funkar och presterar bättre, sen för dom 6-7k du sparar jämfört med hp'n kan du ju köpa en SSD, 8gb ram och en bra 24" skärm, typ (sen överklockar du timlineX'ens cpu till +3ghz så är den snabbare än i7 720qm ändå)

Permalänk

Nja inte Acer

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious