Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du menar att du inte är smart nog att inse faran med det. Om ingen skulle vaccinerat sig skulle vi förmodligen sett ett helt att scenario än det som utspelade sig. Du tycker det var onödigt med vaccination för att det inte blev så illa, när vaccinationen i själva verket gjorde att det inte blev så illa, logisk tankemiss av gigantisk karaktär.

Är det fel på min läsförståelse eller? Så som jag läste det så tyckte jag att han skrev att han hade gått på propagandan för farorna med med vaccinet inte farorna med sjukdomen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Du menar att du inte är smart nog att inse faran med det. Om ingen skulle vaccinerat sig skulle vi förmodligen sett ett helt att scenario än det som utspelade sig. Du tycker det var onödigt med vaccination för att det inte blev så illa, när vaccinationen i själva verket gjorde att det inte blev så illa, logisk tankemiss av gigantisk karaktär.

aj då, gjorde jag misstaget att erkänna ett misstag? Känner du dig som en haj som hittat ett skadat byte?

precis som någon redan skrivigt har din blodslust försämrat din läsförmåga. Ja skrev att jag gick på medias skräckartiklar om vaccinet, inte de om influensan i sig, vilka det verkar som om du gått på. Svininfluensan är måttligt mer skadlig än säsongsinfluensan, alltså skulle vi inte sett någon enorm skada även om vi inte skulle fått en droppe vaccin. Mer än en vanlig influensa, men ingen kattastrof.

Sen säger jag inte heller att jag helt plöttsligt är för massvaccineringen, allt jag skrivigt i denna tråden tror jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

aj då, gjorde jag misstaget att erkänna ett misstag? Känner du dig som en haj som hittat ett skadat byte?

precis som någon redan skrivigt har din blodslust försämrat din läsförmåga. Ja skrev att jag gick på medias skräckartiklar om vaccinet, inte de om influensan i sig, vilka det verkar som om du gått på. Svininfluensan är måttligt mer skadlig än säsongsinfluensan, alltså skulle vi inte sett någon enorm skada även om vi inte skulle fått en droppe vaccin. Mer än en vanlig influensa, men ingen kattastrof.

Sen säger jag inte heller att jag helt plöttsligt är för massvaccineringen, allt jag skrivigt i denna tråden tror jag på.

Måste erkänna att jag missade att du faktiskt skrev vaccinet denna gången, eftersom resten av dina inlägg endast varit dumt nonsens så var det ju inget jag reagerade på. Men bra att du kommit på bättre tankar iaf och insett hur det ligger till

Även om du i det inlägget går tillbaka till mer galna tankar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Troligtvis hade du en autoimmun blodsjukdom innan, tur att den kom upp till ytan innan det blev värre.

Jag hoppas verkligen på det! Det kom en vecka efter vaccineringen och jag blev därför liiite misstänksam. Bättre blev det ju inte av att jag läste att en annan person fått samma sjukdom, även han en vecka efter vaccinering. I vilket fall så blev det rapporterat som en eventuell biverkning av min läkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Måste erkänna att jag missade att du faktiskt skrev vaccinet denna gången, eftersom resten av dina inlägg endast varit dumt nonsens så var det ju inget jag reagerade på. Men bra att du kommit på bättre tankar iaf och insett hur det ligger till

Även om du i det inlägget går tillbaka till mer galna tankar.

du kan hålla med eller misstycka, men du ka inte påstå att jag skriver någonting galet.

Permalänk
Medlem

Det här var intressant, Pandemin var ingen pandemi | Inrikes | SvD
Undrar vad VoF mupparna säger om det här?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Men det var då själva... Alltså vad är detta? Är det nån livsuppgift för vissa att en gång i månaden upprepa alla argument som redan är tröskade X antal ggr? Envis är bara förnamnet. Läs igenom tråden en gång till så slipper ni posta. Förklaringen, argumenten och utfallet finns redan där.

*** EDIT ***

Ledtråd, det blir väl ingen pandemi om det inte blir pandemi. Vad är det svåra med detta egentligen? Så om man lyckas avvärja en pandemi så ja, vad händer då egentligen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Det här var intressant, Pandemin var ingen pandemi | Inrikes | SvD
Undrar vad VoF mupparna säger om det här?

Det är redan postat på VoFs forum om du är intresserad av vad som skrivs där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ledtråd, det blir väl ingen pandemi om det inte blir pandemi. Vad är det svåra med detta egentligen? Så om man lyckas avvärja en pandemi så ja, vad händer då egentligen?

Det som händer då är att samma dåligt pålästa personer börjar gå omkring och nöjt smälla med hängslena och påminna resten av världen att de minsann haft rätt hela tiden. Jag räknar med att vad-var-det-jag-sa:andet börjar om bara en liten stund, so stay tuned.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Har ni fortfarande svininfluensan eftersom den här tråden är aktiv?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag tog igen spruta och fick inte ens en LITN förkylning under hela detta media rabaldret. Var ju mer än uppenbart att hela "influensan" var så överdriven i MEDIA. Det tar 6-7 år att ta fram vaccin mot nya sjukdomar och få det godkänt. Man kan ju undra hur dom helt magiskt trollade fram ett vaccin och fick det godkänt på mer eller mindre 0 tid?
Svininfluensan var med all sannolikhet överdriven och inget annat än något mer aggressiv influensa och vaccinet ja frågan är om det ens gjorde någon skillnad.

Men å andra sidan alla som tagit skiten nu kan ju i värsta fall se fram i mot framtida biverkningar istället för vacciner är inte riskfria heller. Jag har tagit mina beskärda del av sprutor NÄR det finns sund anledning att göra så men denna gången var det bara skrattretande hur folk kvar livrädda för ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag tog igen spruta och fick inte ens en LITN förkylning under hela detta media rabaldret. Var ju mer än uppenbart att hela "influensan" var så överdriven i MEDIA. Det tar 6-7 år att ta fram vaccin mot nya sjukdomar och få det godkänt. Man kan ju undra hur dom helt magiskt trollade fram ett vaccin och fick det godkänt på mer eller mindre 0 tid?
Svininfluensan var med all sannolikhet överdriven och inget annat än något mer aggressiv influensa och vaccinet ja frågan är om det ens gjorde någon skillnad.

Men å andra sidan alla som tagit skiten nu kan ju i värsta fall se fram i mot framtida biverkningar istället för vacciner är inte riskfria heller. Jag har tagit mina beskärda del av sprutor NÄR det finns sund anledning att göra så men denna gången var det bara skrattretande hur folk kvar livrädda för ingenting.

Ett tips, plocka upp en bok och läs den, du har underskott av kunskap :).

Om hotet för en pandemi finns så skall ju alla vaccinera sig, och om tillräckligt många vaccinerar sig blir det ingen pandemi, det betyder dock inte att vaccineringen var onödig. Att du inte blev sjuk är ju mer stöd åt att vaccineringen lyckades än att den var onödig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jag tog igen spruta och fick inte ens en LITN förkylning under hela detta media rabaldret. Var ju mer än uppenbart att hela "influensan" var så överdriven i MEDIA. Det tar 6-7 år att ta fram vaccin mot nya sjukdomar och få det godkänt. Man kan ju undra hur dom helt magiskt trollade fram ett vaccin och fick det godkänt på mer eller mindre 0 tid?
Svininfluensan var med all sannolikhet överdriven och inget annat än något mer aggressiv influensa och vaccinet ja frågan är om det ens gjorde någon skillnad.

Men å andra sidan alla som tagit skiten nu kan ju i värsta fall se fram i mot framtida biverkningar istället för vacciner är inte riskfria heller. Jag har tagit mina beskärda del av sprutor NÄR det finns sund anledning att göra så men denna gången var det bara skrattretande hur folk kvar livrädda för ingenting.

Jag tar heller inga sprutor (har bra immunskydd mot sjukdomar). Med andra ord så var folk försökskaniner för att se effekten hur det verkade. Folk blev ju till och med sjuka av vaccinet. Det var till och med motståndare mot sprutan, har sett lappar uppsatta lite här och var med varningstext mot vaccinet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag tar heller inga sprutor (har bra immunskydd mot sjukdomar). Med andra ord så var folk försökskaniner för att se effekten hur det verkade. Folk blev ju till och med sjuka av vaccinet. Det var till och med motståndare mot sprutan, har sett lappar uppsatta lite här och var med varningstext mot vaccinet

Ja, lappar uppsatta av idioter. Synd att naturligt urval inte längre existerar, då skulle man slippa oroa sig för hur folks idioti kan tänkas förvärra saker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag tar heller inga sprutor (har bra immunskydd mot sjukdomar). Med andra ord så var folk försökskaniner för att se effekten hur det verkade. Folk blev ju till och med sjuka av vaccinet. Det var till och med motståndare mot sprutan, har sett lappar uppsatta lite här och var med varningstext mot vaccinet

Jag har sett lappar där de varnar för varulvar i skogen också. Det jobbiga är att läsa dem då de ofta inte använder nya stycken eller punkt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Veckans avsnitt av Penn & Teller: Bullshit! handlar just om detta. Behöver inte säga vilken sida de står på.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Det här var intressant, Pandemin var ingen pandemi | Inrikes | SvD
Undrar vad VoF mupparna säger om det här?

Hehehe, Säger man "Jorden går under i morgon" eller "SSD tar över inom ett år" vareviga dag för all framtid är det klart att man tillslut får "rätt" och kan låtsas ha rätt tidigare. Det som hänt är att WHO blåst av pandemifaran, vilket är helt i sin ordning eftersom det inte är någon pandemi längre, inte minst PÅ GRUND AV ATT FOLK VACCINERADE SIG, men främst för att det är PRECIS SÅ INFLUENSA BETER SIG, VILKET MAN VETAT I SISÅDÄR 250 ÅR och är alltså inte någon nyhet.

Artikeln samt dess rubrik var helt undermålig. Rätt skulle vara "Pandemin är över". Förutom, förstås, att viruset givetvis inte är utdött och har evolverat till tre eller fler varianter varav över 100 fall i världen konstateras vara smittade av någon resistent form.

Här kan man, svart på vitt, jämföra antalet A(H1N1)-infektioner jämte andra vanligare typer som härjar samtidigt:
http://www.who.int/entity/csr/disease/swineflu/Virologicaldat...

Edit: Senaste världskartan med nya infektioner och dess fördelning: CDC 2009 H1N1 Flu | Map: International Co-circulation of 2009 H1N1 and Seasonal Influenza

Observera att "samples" inte betyder antal smittade utan antalet positiva stickprov. Det är STOR skillnad.

Edit: Argumentationen i tråden har varit så extremt löjlig och idiotisk att den bara kan jämföras med konspirationstrådarna.
Media: Mystiskt virus i sydamerika
Media: Början på världsepidemi?
WHO: Klassificerar som pandemi
Media: PANDEMI!!! (utan att alls förklara att en "pandemi" inte alls behöver vara så allvarligt som det låter)
Forumiter: Forskarna är hysteriska, lyssna på den-eller-den "experten" i stället!
WHO: Efter semilyckat vaccinationsprogram och sedvanlig avklingning: Ej pandemi länge
Media: Hetsen över
Forumiter: Haha, vad vad det vi sa? Det var bara hets!

Argh! Först hetsar media och sedan hetsar media över hetsen. Och i kläm kommer som vanligt förstånd, kunskaper, riktig forskning och nyktra bedömningar.

Tankefelet ser ut så här:
1) Media hetsar om faran kring pandemin
2) Jag gillar inte hets
3) Alltså är svininfluensan bluff

Det är analogt med:
1) Politiker vill göra en massa dumt för att stävja växthuseffekten
2) Jag gillar inte dumt
3) Alltså är växthuseffekten en bluff

I-D-I-O-T-E-R!

Skrivet av Hunter(Swe):

Jag tar heller inga sprutor (har bra immunskydd mot sjukdomar). Med andra ord så var folk försökskaniner för att se effekten hur det verkade. Folk blev ju till och med sjuka av vaccinet. Det var till och med motståndare mot sprutan, har sett lappar uppsatta lite här och var med varningstext mot vaccinet

Det där har vi ju tagit upp förut. En handfull personer i tråden har påstått "jag har starkt immunförsvar". Men hur tusan vet ni det? "Sällan sjuk rent allmänt" är en väldigt dålig proxyindikator och säger just ingenting om skydd mot A(H1N1) som i princip INGA unga hade innan viruset och vaccineringen.

Skrivet av Derox:

Ja, lappar uppsatta av idioter. Synd att naturligt urval inte längre existerar, då skulle man slippa oroa sig för hur folks idioti kan tänkas förvärra saker.

Hehe, jag förstår att du har glimten i ögat, men det där är en käpphäst för mig; naturliga urvalet fungerar fint, människan har inte på något sätt åsidosatt evolution eller urval. Det är det samma som förut och variationen är stor -> människan evolverar snabbt. Intressant nog är immunförsvar skolboksexemplet på detta!

Skrivet av s.c.s.i.:

Veckans avsnitt av Penn & Teller: Bullshit! handlar just om detta. Behöver inte säga vilken sida de står på.

Yes. Ser fram emot att titta på det! Sista säsongen har varit lite svajig (MLM-avsnitten var dock lysande och tuttar kan man aldrig få nog av), men jag har sett fram emot detta avsnitt. Penn&Teller: Bullshit! borde vara tillräckligt lättsamt att följa med för *vissa* fucktards som inte kan skilja peer review från aftonbladet...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Länder som inte massvacinerade hade färre dödsfall än Sverige av svininfluensan.
Och att detta handlade om pengar visste ju alla "konspirationsteoretiker" innan
1. Utbrott i Mexico
2.Pandemiklassad
3.Läkemedelsföretag går ut med att dom har ett vaccin på gång
4. Det visar sig att många stater har tecknat avtal att köpa vaccin vid pandemiklassning.
5. Konspirationsteoretikerna tror att "pandemikomiten" är köpt av big farma.
6. Det visar sig nu att denna kommitté består av 15 högt uppsatta experter, varav fem (två amerikaner och tre britter) officiellt till WHO uppgivit att de har kontakter med och fått pengar från läkemedelsindustrin som personliga konsulter och/eller som mottagare av anslag.

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av damiano:

Länder som inte massvacinerade hade färre dödsfall än Sverige av svininfluensan.
Och att detta handlade om pengar visste ju alla "konspirationsteoretiker" innan
1. Utbrott i Mexico
2.Pandemiklassad
3.Läkemedelsföretag går ut med att dom har ett vaccin på gång
4. Det visar sig att många stater har tecknat avtal att köpa vaccin vid pandemiklassning.
5. Konspirationsteoretikerna tror att "pandemikomiten" är köpt av big farma.
6. Det visar sig nu att denna kommitté består av 15 högt uppsatta experter, varav fem (två amerikaner och tre britter) officiellt till WHO uppgivit att de har kontakter med och fått pengar från läkemedelsindustrin som personliga konsulter och/eller som mottagare av anslag.

1&2: H1N1 spred sig långt utanför Mexiko innan den blev - med rätta - pandemiklassad
2: Man tjänar våldsamt mycket mer pengar på att sälja vitaminer, värktabletter, näsdukar, nässprayer, hostmedicin, antibiotika(!) och andra fungerande eller icke-fungerande symptomlindringar. Vaccin är i den kontexten en ren förlustaffär!
3&4: Givetvis är det så, och det är väl väldigt bra? (Att ta fram nya vacciner av denna typ går snabbt)
5&6: Av detta drar du slutsatsen att vaccinet är skadligt?

Lägg ner, damiano. Du är ett imbecillt troll som inte vet något om någonting utan är som ett intellektuellt vidöppet sår utan intellektuellt vaccin (i form av kunskaper) som hela tiden blir infekterat av den ena konspirationsteorin efter den andra, den ena dumheten efter den andra. Du har tidigare visat att du är "truther", månlandingsförnekare, klimatförnekare, vaccinationsförnekare, etc, etc, etc, etc. Det är ett stereotypt beteende! Det kommer sig av en känsla av utstängdhet och utanförskap kombinerat med ren och skär, naken, dumhet. Pity.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Hehehe, Säger man "Jorden går under i morgon" eller "SSD tar över inom ett år" vareviga dag för all framtid är det klart att man tillslut får "rätt" och kan låtsas ha rätt tidigare. Det som hänt är att WHO blåst av pandemifaran, vilket är helt i sin ordning eftersom det inte är någon pandemi längre, inte minst PÅ GRUND AV ATT FOLK VACCINERADE SIG, men främst för att det är PRECIS SÅ INFLUENSA BETER SIG, VILKET MAN VETAT I SISÅDÄR 250 ÅR och är alltså inte någon nyhet.

Artikeln samt dess rubrik var helt undermålig. Rätt skulle vara "Pandemin är över". Förutom, förstås, att viruset givetvis inte är utdött och har evolverat till tre eller fler varianter varav över 100 fall i världen konstateras vara smittade av någon resistent form.

Här kan man, svart på vitt, jämföra antalet A(H1N1)-infektioner jämte andra vanligare typer som härjar samtidigt:
http://www.who.int/entity/csr/disease/swineflu/Virologicaldat...

Edit: Senaste världskartan med nya infektioner och dess fördelning: CDC 2009 H1N1 Flu | Map: International Co-circulation of 2009 H1N1 and Seasonal Influenza

Observera att "samples" inte betyder antal smittade utan antalet positiva stickprov. Det är STOR skillnad.

Edit: Argumentationen i tråden har varit så extremt löjlig och idiotisk att den bara kan jämföras med konspirationstrådarna.
Media: Mystiskt virus i sydamerika
Media: Början på världsepidemi?
WHO: Klassificerar som pandemi
Media: PANDEMI!!! (utan att alls förklara att en "pandemi" inte alls behöver vara så allvarligt som det låter)
Forumiter: Forskarna är hysteriska, lyssna på den-eller-den "experten" i stället!
WHO: Efter semilyckat vaccinationsprogram och sedvanlig avklingning: Ej pandemi länge
Media: Hetsen över
Forumiter: Haha, vad vad det vi sa? Det var bara hets!

Argh! Först hetsar media och sedan hetsar media över hetsen. Och i kläm kommer som vanligt förstånd, kunskaper, riktig forskning och nyktra bedömningar.

Tankefelet ser ut så här:
1) Media hetsar om faran kring pandemin
2) Jag gillar inte hets
3) Alltså är svininfluensan bluff

Det är analogt med:
1) Politiker vill göra en massa dumt för att stävja växthuseffekten
2) Jag gillar inte dumt
3) Alltså är växthuseffekten en bluff

I-D-I-O-T-E-R!

Det där har vi ju tagit upp förut. En handfull personer i tråden har påstått "jag har starkt immunförsvar". Men hur tusan vet ni det? "Sällan sjuk rent allmänt" är en väldigt dålig proxyindikator och säger just ingenting om skydd mot A(H1N1) som i princip INGA unga hade innan viruset och vaccineringen.

Hehe, jag förstår att du har glimten i ögat, men det där är en käpphäst för mig; naturliga urvalet fungerar fint, människan har inte på något sätt åsidosatt evolution eller urval. Det är det samma som förut och variationen är stor -> människan evolverar snabbt. Intressant nog är immunförsvar skolboksexemplet på detta!

Yes. Ser fram emot att titta på det! Sista säsongen har varit lite svajig (MLM-avsnitten var dock lysande och tuttar kan man aldrig få nog av), men jag har sett fram emot detta avsnitt. Penn&Teller: Bullshit! borde vara tillräckligt lättsamt att följa med för *vissa* fucktards som inte kan skilja peer review från aftonbladet...

Om jag är den enda på ett helt företag där jag jobbar förkylningen bryter ut när alla andra däckar. Då har man starkt immunförsvar, det säger väl sig självt? Jag kanske är smittbärare så att andra får det men det drabbar inte mig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hunter(Swe):

Om jag är den enda på ett helt företag där jag jobbar förkylningen bryter ut när alla andra däckar. Då har man starkt immunförsvar, det säger väl sig självt? Jag kanske är smittbärare så att andra får det men det drabbar inte mig

Good point. Eller förmodligen inte alls. Vi har talat om detta tidigare i tråden. Jag vet inte ens om man kan tala om "starkt immunförsvar" i egentlig mening. Löper du mindre risk att få tumörsjukdomar? Bakteriologiska infektioner? Malaria? Har du så "starkt" immunförsvar att du löper risk för autoimmuna sjukdomar? Lupus? Betyder din självupplevda tolerans mot rhinovirus att du bättre kan klara av influensavirus? Du har - såvida du är yngre än 40-60 år - heller aldrig blivit utsatt för virus av typen H1N1 förut. Ej heller har du exponerats för alla andra influensor eller alla rhinovirus, alla 'kocker, etc.

Jag menar att föreställningen "jag har starkt immunförsvar" är bedräglig och illusorisk såvida det inte rent kvantitativt eller kvalitativt har konstaterats av biokemister!

Underskatta aldrig slumpens skördar heller! Hur många arbetar på ditt jobb? Om det är tiotalet eller fler finner jag det utomordentligt osannolikt att "alla" andra blir däckade av en förkylning såvida de inte alla är AIDS-patienter eller är mycket nära släkt. Denna typ av omedvetna överdrifter ("alla däckade") styrker den illusoriska självuppfattningen. Vi gör alla det misstaget, confirmation bias.

Edit: Att du är frisk bärare är inte omöjligt (men det skulle i så fall vem som helst kunna vara), men föga troligt såvida du inte smetar den ena kollegans snor på den andre!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

1&2: H1N1 spred sig långt utanför Mexiko innan den blev - med rätta - pandemiklassad
2: Man tjänar våldsamt mycket mer pengar på att sälja vitaminer, värktabletter, näsdukar, nässprayer, hostmedicin, antibiotika(!) och andra fungerande eller icke-fungerande symptomlindringar. Vaccin är i den kontexten en ren förlustaffär!
3&4: Givetvis är det så, och det är väl väldigt bra? (Att ta fram nya vacciner av denna typ går snabbt)
5&6: Av detta drar du slutsatsen att vaccinet är skadligt?

Lägg ner, damiano. Du är ett imbecillt troll som inte vet något om någonting utan är som ett intellektuellt vidöppet sår utan intellektuellt vaccin (i form av kunskaper) som hela tiden blir infekterat av den ena konspirationsteorin efter den andra, den ena dumheten efter den andra. Du har tidigare visat att du är "truther", månlandingsförnekare, klimatförnekare, vaccinationsförnekare, etc, etc, etc, etc. Det är ett stereotypt beteende! Det kommer sig av en känsla av utstängdhet och utanförskap kombinerat med ren och skär, naken, dumhet. Pity.

Du är ju trollet här, vad hände med andra vågen som du svor skulle komma?? "alla influensor går alltid i vågor det tar inte lång tid innan andra vågen är här" eller hur skrev du?
Hur förklarar du att länder som inte massvacinerade inte hade fler sjukdoms eller dödsfall än vi??

Det finns intressant nog en hel industri som lever på att ständigt larma om hotet av nya influensaepidemier. Det är de företag som tillverkar vaccinen samt relaterade organisationer, som WHO, som sysselsätter tusentals välbetalda byråkrater och forskare. De har ett egenintresse i att dessa larm tas på så stort allvar som möjligt och att så många som möjligt betalar för att vaccinera sig mot de hotande influenserna. Årets svininfluensa blev ett bingo för GlaxoSmithKline i Sverige. Istället för de normala 35 kronor per dos, som ett vanligt influensavaccin kostar, får landstingen i år betala 65 kronor per dos. De 18 miljoner doserna som har beställt i Sverige betingar alltså ett ordervärde på över 1 miljarder kronor för GlaxoSmithKline! GRATTIS!!!

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av damiano:

Du är ju trollet här, vad hände med andra vågen som du svor skulle komma?? "alla influensor går alltid i vågor det tar inte lång tid innan andra vågen är här" eller hur skrev du?
Hur förklarar du att länder som inte massvacinerade inte hade fler sjukdoms eller dödsfall än vi??

Det finns intressant nog en hel industri som lever på att ständigt larma om hotet av nya influensaepidemier. Det är de företag som tillverkar vaccinen samt relaterade organisationer, som WHO, som sysselsätter tusentals välbetalda byråkrater och forskare. De har ett egenintresse i att dessa larm tas på så stort allvar som möjligt och att så många som möjligt betalar för att vaccinera sig mot de hotande influenserna. Årets svininfluensa blev ett bingo för GlaxoSmithKline i Sverige. Istället för de normala 35 kronor per dos, som ett vanligt influensavaccin kostar, får landstingen i år betala 65 kronor per dos. De 18 miljoner doserna som har beställt i Sverige betingar alltså ett ordervärde på över 1 miljarder kronor för GlaxoSmithKline! GRATTIS!!!

Ja, influensor går i vågor. Vanligen två eller fler. Det kan också vara en enda, men det är ovanligt. Det hela kompliceras naturligtvis av att världen blir mer och mer globaliserad. Svininfluensan är ju inte precis utdöd än, och det finns fler stammar nu än tidigare. Kan DU berätta på vilket sätt H1N1 avviker från spanska sjukan eller hongkonginfluensan i epidemiologi? Naturligtvis kan du inte det, du läser bara konspirationshemsidor, aldrig verklighetsbaserade fakta. Du kan alltså inte förklara på vilket sätt jag har fel.

Att Sverige blev förhållandevis svårt drabbat är bara nästan sant. Ja, jämfört med jämförbara länder. Nej, jämfört med världen i stort. Varför vet man inte än, men som du (inte) förstår är demografi, geografi och rörelsemönster också viktiga, inte bara smittspridning och invånarantal.

Det är lustigt att du utan att inse det talar mot egen sak. Vad tror du hade hänt om vi inte nådde den hyggliga vaccinationsgrad som vi faktiskt gjorde? Begriper du inte att du talar mot dig själv? För dig är ALLA argument MOT vaccin okej, helt oberoende om de är koherenta eller inte. Å ena sidan vill du framhäva vaccinets farlighet. Å andra sidan dess oförmåga. Dess framtagande av läkemedelsbolagen å den tredje. Hur ska du ha det? Inser du inte att vacciner svårligen kan vara BÅDE verkningslöst och pådyvlat av läkemedelsbolagen? Dessutom har du ju FEL - man tjänar mer på att kränga symptomlindring än vaccin. En miljard kronor är ju för fan kaffepengar jämfört med vad läkemedelsbolagen drar in på snuvmedicin! Gissa vilket som är enklast också?

Resten av din argumentation kring larm, priser, lobby, osv är ju helt ovidkommande för frågorna om 1) influensan är/inte är bluff, 2) vaccinet är/inte är bluff.

Vad fan spelar det för roll om allt det du säger skulle stämma (vilket det naturligtvis inte gör)? Gör det svininfluensan ofarlig? Gör det vaccinet farligt eller icke-fungerande?

Angående troll:
Jag: Besvarar nästan allt du skriver och kommer med motargument
Du: Besvarar inga invändningar, återkommer aldrig till motargument utan bara rapar upp ny rappakalja

Vill du vara så förbannat bussig att ta till dig NÅGOT av vad jag skriver? Jag har debunkat ditt ekonomiska argument, men det återkommer redan i nästa inlägg. Är du förmögen att argumentera ö.h.t.?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Balanserat angående WHO-panelmedlemmars egenintressen och läkemedelsbolagen: Science-Based Medicine WHO, H1N1, and Conflicts of Interest
Balanserat angående argumentet att läkemedelsbolagen tjänar på vaccin:
Science-Based Medicine A Defense of Childhood Influenza Vaccination and Squalene-Containing Adjuvants; Joseph Mercola?s ?Dirty Little Secret?

Edit: Se även tråden på VoFs forum: Svininfluensan, massvaccinationen och resultatet • Forum för vetenskap och folkbildning

Edit2: Mer om "Big Pharma"-felslut: http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=5627

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Från det ena till det andra; en liten fråga:

Är det fortfarande möjligt att gratis vaccinera sig?
Jag tog en spruta i vintras, bör jag ta en till? Min sambo tog ingen alls, bör hon se till att få en?
Hon är 55 år & har SLE & lite kärlkramp. Jag har noll koll.

Permalänk
Avstängd

Det stod nåt på löpsedeln av biverkningarna av sprutan. Kommer inte ihåg vilken tidning det var dock. 2000 hade drabbats av biverkningar i alla fall (om man ska tro media)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

"Det är lustigt att du utan att inse det talar mot egen sak. Vad tror du hade hänt om vi inte nådde den hyggliga vaccinationsgrad som vi faktiskt gjorde? "
"vi" va bara knappa 50% som tog sprutan, detta baserat på hur mkr vacin som nu kaseras.
Och du har fortfarande inte förklarat hur länder som inte massvacinerade klarade sig bättre än "vi"
Du vill förklara det med demografi, geografi och rörelsemönster, men va lustigt att rörelsemönstret passar in så fint på länder som inte vacinerade klarade sig mycket bättre än "oss" är det en global tillfällighet?

Så många har drabbats av
biverkningar
Sjukvården har skickat in 2150 rapporter om biverkningar med sammanlagt 3 500 reaktioner.

Huvuddelen är lindriga saker som lokalreaktioner på injektionsstället och influensaliknande symptom.

Men cirka en femtedel av fallen klassas som allvarliga.

659 biverkningar var allergiska reaktioner, varav 163 allvarliga. Ett urval:

Nässelutslag: 162

Allergisk reaktion: 121

Klåda: 81

Svullnader i huden: 36

Svullnad i svalg/munhåla: 24

Astma: 21

Läppsvullnad: 14

Stopp i luftrören: 8

Tungsvullnad: 6

Ökad andningsfrekvens: 2

Allergisk chock: 3

Livshotande andnöd: 1

769 biverkningar var neurologiska, varav 187 allvarliga. Yrsel, huvudvärk och domnade kroppsdelar var de tre vanligaste. Ett urval:
Störda sinnesintryck som smak, lukt och känsel: 49

Ansiktsförlamning: 17

Förlamning i ögat: 3

Kramper: 34

Guillan-Barrés syndrom (nervsjukdom som kännetecknas av förlamningar och har likheter med polio): 13

Muskel- och ledvärk: 119

Avstötning efter organtransplantation: 2

SSRapporterade

dödsfall:

4 som bedömdes bero på vaccination.
edit: i polen dog 3 personer av svininfluensan utan masshysteri och miljardnota

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av getskägg:

Från det ena till det andra; en liten fråga:

Är det fortfarande möjligt att gratis vaccinera sig?
Jag tog en spruta i vintras, bör jag ta en till? Min sambo tog ingen alls, bör hon se till att få en?
Hon är 55 år & har SLE & lite kärlkramp. Jag har noll koll.

Nä, jag tror inte det. Är inte helt säker, men har för mig att jag hörde att det inte var gratis längre. Det går nog fortfarande att vaccinera sig och det borde inte kosta mycket.

Angående din sambo så tycker jag att du ska tala med en läkare. Att fråga på ett forum kan vara lite vanskligt då man inte kan kontrollera att den som svarar är något som den utger sig från att vara. Men jag gissar att du kan lita på CSM101 om han får för sig att svara. Själv har jag ingen ingen aning. Fråga vårdguiden eller sjukvårdsupplysningen. Det är ingen brådska heller att vaccinera sig just nu (vilket iofs kan vara ett bra argument - slippa rushen om det kommer en våg till), WHO har som sagt blåst av pandemistatus.

Om du är frisk behöver du nog inte en spruta till. Jag vet inte vad konsensus är just nu, men det verkar som data pekar på att en spruta räcker för alla.

Skrivet av Hunter(Swe):

Det stod nåt på löpsedeln av biverkningarna av sprutan. Kommer inte ihåg vilken tidning det var dock. 2000 hade drabbats av biverkningar i alla fall (om man ska tro media)

Tja, det låter VÄLDIGT lite. Nästan alla får biverkningen "ont i axeln" och en del kan inte ens sova på den sidan det första dygnet. Lättare influensasymptom är inte lika vanligt, men förekommer. 200 000 borde ha någon biverkning, inte 2 000. Fast, jag förstår ju implicit att du avser allvarliga biverkningar. Tja, 2 000 lär inte ha haft precis samma biverkning så det fördelar sig nog olika på dessa 2 000 personer. Folk har olika rapporteringsbenägenhet. Det kanske är anafylaktisk chock som avses? Då kanske siffran är rimligt. Men oftast är det ingen fara, man bör dock alltid dröja sig kvar på sjukhuset efter en vaccinering i 10-15 minuter av den anledningen, tillståndet är farligt men lätt att behandla på plats och ger inga vanligen men. Sjukvården är helt förberedd på detta och kan agera adekvat.

När det gäller riktigt allvarliga biverkningar, Guillain–Barrés syndrom (GBS), etc, så tror jag att siffran är noll i Sverige. Ingen har bekräftats avlidit av vaccineringen. Media begår ofta ett misstag som kallas för post hoc ergo propter hoc, "efter detta, alltså på grund av detta", alltså när man tror att en händelse som föregår en annan måste ha orsakat den senare.

Statistiskt sett är allvarliga biverkningar mer sällsynt än att folk faktiskt spontandör. Det kommer alltid finnas ett "statistiskt bakgrundsbrus" (kallas för "base rate") av folk som strax efter en vaccinering, precis som strax efter att ha ätit glass, eller strax efter att ha besökt en sällsam plats, etc, etc, etc. Andelen som dör av vaccin är försvinnande liten jämfört med andelen som dör vilken tidpunkt som helst som föregick något speciellt eller ovanligt, t.ex. vaccinering. Givetvis bara älskar media att misstolka slump och statistik.

Vad tror du för övrigt om mitt resonemang angående "starkt immunförsvar"? Förstår du vad jag menar ungefär?

Edit: Formulering.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hehe, jag förstår att du har glimten i ögat, men det där är en käpphäst för mig; naturliga urvalet fungerar fint, människan har inte på något sätt åsidosatt evolution eller urval. Det är det samma som förut och variationen är stor -> människan evolverar snabbt. Intressant nog är immunförsvar skolboksexemplet på detta!

Ja, jag var inte direkt seriöst menat :p. Vi har självklart naturligt urval, även om vi i min mening inte ser ner på idioti tillräckligt mycket för att göra mig nöjd. Om idioter fick ligga mindre skulle det kännas bättre inför framtiden ;). (notera den skämtsamma tonen )

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ett tips, plocka upp en bok och läs den, du har underskott av kunskap :).

Om hotet för en pandemi finns så skall ju alla vaccinera sig, och om tillräckligt många vaccinerar sig blir det ingen pandemi, det betyder dock inte att vaccineringen var onödig. Att du inte blev sjuk är ju mer stöd åt att vaccineringen lyckades än att den var onödig.

Det du säger är sant men du missar helt att om alla vacinerar sig och igen blir sjuk så bevisar det ju inte att vaccinet fungerar bara att IGEN blev sjuk. Finns sjukdomen inte eller inte är utbredd så spelar ju ett vaccin igen som helst roll. Som att gå med paraply när det inte regnar. Jag tror snarare att epidemin var bullshit lika så vaccinet och att antalet sjuka knappast hade ökat eller minskat i Sverige oavset om alla eller inga tagit någon spruta. Och om endast 50% av svenska befolkningen tog sprutan så borde det väl i alla all vara full tillräckligt för att mängder ska bli sjuka tycker man. Var ju inte frågan om någon karantän.

Faktum är att MÄNGDER av hög uppsatta personer har fifflat och tjänat pengar som gräs och faktum är att mer än ett fåtal både i media och olika experter har vart allt annat är övertygade om att det var frågan om en epidemi trots medias rabalder och vaccinet som var på väg etc.

Luktar begraven hund lång väg.

Jag är absolut igen konspirationsteoretiker men jag kan i alla fall använda huvudet till att ifrågasätta saker och inte svälja allt med hull och hår vilket tyvärr verkar vara typiskt mänskligt beteende.