Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem

...Bravo?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

OMG
Har alltid sagt att det är lurendrejeri med så kallade Superkablar. Men detta tar priset.
Har en gång bytt ut en kompis Coax kablar mot vanlig 75 Ohm antennsladd och han hörde med dom över en månad innan han upptäckte att hans superdyra kablar inte var inpluggad längre. Men han hävdade hela tiden att dessa kablar lyfte ljudet på en högre nivå.
Visade honom sen vad jag hade gjort i hemlighet. Då blev han tyst.
Tror han slängde mer än 10.000 bast för dom. Jag gav kanske 15 Kronor för hela köret.

Win! Bra gjort, sa han något efter att han varit tyst?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

guldpläterade optiska kablar e fina grejer det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Gå inte på sånt här. Han försöker lura på er magiska tricks för att tjäna pengar.

Jag skulle själv gärna kalla mig för audiofil, men snacket om kablar är helt bisarrt. Vadå skulle en vanlig satakabel orsaka bitfel? Då skulle inte Windows funka. Nej, allt som inte är bitfel är korrekt och korrekt är så bra det kan bli. Hifibranschen har drabbats av flumsjukan vars främsta intäkter kommer genom att man lurar på vanligt folk dyra kablar. Själva elektroniken är det inga marginaler på längre.

Jag kan ge er ett exempel. Av den totala ljudbilden står ditt rums utseende och högtalarnas placering för 45%, högtalarnas kvalité för 45% och förstärkare och signalkälla för resterande 10%. Kablarna kommer knappt ens in i bilden. Undvik svarta "lakritssnören" så är det lugnt sen. Dvs istället för att köpa kablar för flera tusen räcker det att kolla manualen och ställa högtalarna rätt. Se till att ha lite möblerat i rummet, gärna med matta och mycket tyger och fin soffa. Annars låter det som i en kyrka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av trä:

Vid längre distanser klarar man sig oftast inte, eller snarare aldrig med en billig hdmi kabel och måste därmed köpa en bättre.

Jo, men då pratar vi väl +10 meter? Vad jag menar är att endera låter det som det ska eller så låter det helt knas, dvs. om data förloras på vägen tex. Det är inte riktigt samma sak som en analog signal som kan störas av allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Alltså om en digital signal störs blir det uppenbart, det blir glapp i ljud/bild, inte lite "halverst" eller nåt sånt skit... men men.
Eller packetloss... antingen kommer skiten fram eller så inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av multicore:

Kanske blir dax att uppgradera SATA-kablarna i datorn då, jag som lyssnar på så mycket musik från datorn.

Läste du inte längre än titeln eller?

1. Kabeln finns inte i handeln än.
2. Det finns inte en chans i helvetet att det han säger är sant.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

tackar för ett gott skratt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! xD

Klassiker, det var exakt det jag tänkte på också.

Det är ju sant också!

Permalänk
Medlem

Ja och den där snubben måste vara allvarligt påtänd av något om han nu tydligen är såpass insatt och hävdar något sådant. När ska folk förstå vad en digital signal innebär...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

YouTube - Nile City 105,6 - Farbror Barbro - Lena Purist audio CD cleaner (Y)

EDIT: Attans, var inte först med farbror Barbro!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Ibland känns det som om det finns någon tävling mellan dessa extrema audiofiler om vem som märker skillnad på flest löjliga smådetaljer? Om nu den här Super SATA-kabeln ger en så mycket bättre musikupplevelse tycker även jag, som flera andra har sagt, att ett blindtest vore på sin plats.

Permalänk
Medlem

Störtlöjligt...
Det här bekräftar bara precis det jag alltid tyckt om audiofiler. Jag själv njuter i galna mängder av musik och ljud i bra kvalitet, men det finns gränser och det här är ju bara så galet så det är ju knappat att killen borde få ha kvar sin ljudanläggning.

Skrivet av Knashatt:

Nu verkar folk blanda ihop lite saker här...

Vid direkt överföring av digital data, tex via HDMI, DVI, SPDIF mm så kan kvaliteten av kabeln spela en väldigt stor roll.
Risken är nämligen stor för dataförluster med en billig skitkabel. Det går tex inte att ha den billigaste HDMI-kabeln man kan hitta om man ska ha en väldigt lång kabel.
Så därför är det INTE trams att ha tex dyra kablar till HDMI-överföring vid långa kablar. Felet som kan uppstå är felaktigheter i ljudet eller i bilden.

Men detta som Malcolm drar upp är inte direkt överföring av digital data. Om det blir något fel vid överföringen från hårddisk till moderkortet måste datan skickas om. Fast om det sker sådana fel så är ju risken att all data som läs in från hårddisken blir korrupt. Så här behöver man inte ha några dyra kablar, det är ändå så små sträckor att det går med vilken skitkabel som helst.
Så här fungerar det eller så fungerar det inte.

Ehm... nej (eller delvis).
Billig kabel kan inte påverka kvalitet av ljudet vid digital överföring. Du kan inte få sämre bild eller sämre ljud utan bara ingen bild eller inget ljud (dock ej sagt att detta gäller allt ljud eller hela bilder). Informationen som skickas kommer antingen fram korrekt eller inte. Använder man en billig skitkabel så kan det bli så att det inte kommer fram tillräckligt med korrekt information att det finns något ljud/bild att spela upp, men det är ju i praktiken ett buffertfel och ingenting som har med kvalieten på det som spelas att göra. Visst, det kan börja hacka och bli tyst m.m. men det som faktiskt spelar kommer vara exakt samma sak som om man använt den dyraste kabeln som finns.

Vid bildvisning kan det ju dock bli så att hela bilden inte kommer fram men det som finns visas ändå. Men den bit som visas är fortfarande i korrekt kvalitet. Frånvaro av någonting gör inte att det som faktiskt är närvarande blir sämre.

Du har dock en poäng i avståndet. Avstånd påverkar alltid alla signaler, oavsett kabel. Ju sämre kabel ju kortare avstånd klarar den.

Edit**
Kort och gott är det en fråga om kvantitet istället för kvalitet. Vid digital överföring är alltid kvaliteten densamma, frågan är bara om tillräckligt av informationen kommer fram (alltså kvantiteten)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla rixmongo!

Permalänk
Medlem

kabelkvalitét när det gäller digital media är skitsnack, precis som dom säger i artikeln så kommer de antingen fram eller inte, end of story

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av multicore:

Kanske blir dax att uppgradera SATA-kablarna i datorn då, jag som lyssnar på så mycket musik från datorn.

1: är du seriös?
2: är det mp3 filer/spotify ?

Permalänk
Avstängd

Det ni skriver är förvisso sant men det finns en annan sak som faktiskt spelar roll: Verkligheten

Ljud är inte bara digitala ettor och nollor utan det är en upplevelse och det är inte bara "så här är det". Det finns anledningar till att det finns förstärkare och högtalare som kostar lika mycket som en mindre lägenhet och då är det inte helt fel att försöka satsa på bästa tänkbara, längs alla leder. Likadant är det med vin, det finns viner som tjugoåringar uppskattar som en vinkunnig veteran inte ens skulle kunna ta i och tvärtom. Samtidigt köper man dyra högtalare så är kanske ett par meter kabel för 2000kr inget speciellt, det finns ju de som köper grafikkort var sjätte månad...
Det var ju samma snack för några år sedan när alla IT- nördar hävdade att man inte kunde höra någon skillnad mellan cd-ljud och komprimerat 192kb/sec mp3- ljud. Dessutom, en kunnig musikälskare pratar och tänker antagligen ljud i helt andra termer än andra och har andra preferenser. Jag vet att jag själv lyssnar på musik helt annorlunda än många av mina vänner, det kan vara allt från analysering av instrumentplacering till diskreta detaljer som en triangel eller en väl markerad hihat i versen - ibland kan målet vara att få fram en så nära bild av produceringen som möjligt och ibland vill man bara åt en taktfast basgång.
Jag säger inte att ni har fel, men inte att hifi-nörden har fel heller. Någon tog några procentsiffror och jag vill nog hävda att förstärkeriet står för en ordentligt mycket högre andel av ljudupplevelsen än vad han vill påstå. Däremot kan val av kablage säkerligen påverka till en viss del, men då pratar vi om halva procent till några få. Är man dock ljudintresserad så är man antagligen intresserad av att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar, även om det i många fall kan gå till överdrift i mångas ögon. Allt är tyvärr inte mätbart i ettor och nollor.

Permalänk
Medlem

Epic <3

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det ni skriver är förvisso sant men det finns en annan sak som faktiskt spelar roll: Verkligheten

Ljud är inte bara digitala ettor och nollor utan det är en upplevelse och det är inte bara "så här är det". Det finns anledningar till att det finns förstärkare och högtalare som kostar lika mycket som en mindre lägenhet och då är det inte helt fel att försöka satsa på bästa tänkbara, längs alla leder. Likadant är det med vin, det finns viner som tjugoåringar uppskattar som en vinkunnig veteran inte ens skulle kunna ta i och tvärtom. Samtidigt köper man dyra högtalare så är kanske ett par meter kabel för 2000kr inget speciellt, det finns ju de som köper grafikkort var sjätte månad...
Det var ju samma snack för några år sedan när alla IT- nördar hävdade att man inte kunde höra någon skillnad mellan cd-ljud och komprimerat 192kb/sec mp3- ljud. Dessutom, en kunnig musikälskare pratar och tänker antagligen ljud i helt andra termer än andra och har andra preferenser. Jag vet att jag själv lyssnar på musik helt annorlunda än många av mina vänner, det kan vara allt från analysering av instrumentplacering till diskreta detaljer som en triangel eller en väl markerad hihat i versen - ibland kan målet vara att få fram en så nära bild av produceringen som möjligt och ibland vill man bara åt en taktfast basgång.
Jag säger inte att ni har fel, men inte att hifi-nörden har fel heller. Någon tog några procentsiffror och jag vill nog hävda att förstärkeriet står för en ordentligt mycket högre andel av ljudupplevelsen än vad han vill påstå. Däremot kan val av kablage säkerligen påverka till en viss del, men då pratar vi om halva procent till några få. Är man dock ljudintresserad så är man antagligen intresserad av att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar, även om det i många fall kan gå till överdrift i mångas ögon. Allt är tyvärr inte mätbart i ettor och nollor.

Jo, helt digital överföring är i allra högsta grad mätbar i 1'or och 0'or. Det finns inget mellanting i överföringen, isf finns detta ev. mellanting någon annanstans. Vart vet jag inte alls, möjligtvis är vissa stärkare/spelare/codec/mix/filter/högtalare mer eller mindre kompatibla med kabel X, vad vet jag. Men digital överföring är endera 1 eller 0, det finns inte så mycket annat att välja på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Traumklang:

OMG
Har alltid sagt att det är lurendrejeri med så kallade Superkablar. Men detta tar priset.
Har en gång bytt ut en kompis Coax kablar mot vanlig 75 Ohm antennsladd och han hörde med dom över en månad innan han upptäckte att hans superdyra kablar inte var inpluggad längre. Men han hävdade hela tiden att dessa kablar lyfte ljudet på en högre nivå.
Visade honom sen vad jag hade gjort i hemlighet. Då blev han tyst.
Tror han slängde mer än 10.000 bast för dom. Jag gav kanske 15 Kronor för hela köret.

Påminner mig om en vän som spelade med 120 hz på cs. Sa jämt att det var bättre Sen när han ej satt vid datorn drog jag ner den til 75. han märkte ingen skillnad. Han var fortfarande lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det ni skriver är förvisso sant men det finns en annan sak som faktiskt spelar roll: Verkligheten

Ljud är inte bara digitala ettor och nollor utan det är en upplevelse och det är inte bara "så här är det". Det finns anledningar till att det finns förstärkare och högtalare som kostar lika mycket som en mindre lägenhet och då är det inte helt fel att försöka satsa på bästa tänkbara, längs alla leder. Likadant är det med vin, det finns viner som tjugoåringar uppskattar som en vinkunnig veteran inte ens skulle kunna ta i och tvärtom. Samtidigt köper man dyra högtalare så är kanske ett par meter kabel för 2000kr inget speciellt, det finns ju de som köper grafikkort var sjätte månad...
Det var ju samma snack för några år sedan när alla IT- nördar hävdade att man inte kunde höra någon skillnad mellan cd-ljud och komprimerat 192kb/sec mp3- ljud. Dessutom, en kunnig musikälskare pratar och tänker antagligen ljud i helt andra termer än andra och har andra preferenser. Jag vet att jag själv lyssnar på musik helt annorlunda än många av mina vänner, det kan vara allt från analysering av instrumentplacering till diskreta detaljer som en triangel eller en väl markerad hihat i versen - ibland kan målet vara att få fram en så nära bild av produceringen som möjligt och ibland vill man bara åt en taktfast basgång.
Jag säger inte att ni har fel, men inte att hifi-nörden har fel heller. Någon tog några procentsiffror och jag vill nog hävda att förstärkeriet står för en ordentligt mycket högre andel av ljudupplevelsen än vad han vill påstå. Däremot kan val av kablage säkerligen påverka till en viss del, men då pratar vi om halva procent till några få. Är man dock ljudintresserad så är man antagligen intresserad av att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar, även om det i många fall kan gå till överdrift i mångas ögon. Allt är tyvärr inte mätbart i ettor och nollor.

Vill bara börja med att säga att jag inte är en expert så jag kan mycket väl ha fel, ärligt talat förstår jag inte riktigt var han använder denna SATA kabel? Om det är från hårddisken till moderkortet så är det hela helt urlöjligt med tanke på att du spelar inte en ljudfil direkt från hårddisken i vilket fall som helst, troligtvis läses väl ljudfilen in i delar till ditt RAM innan den spelas? Det hifi-journalisten i så fall påstår är att man på något sätt får ut olika information från hårddisken beroende på vilken kabel man använder? Nej, jag antar att han använder SATA-kabeln någon annanstans i sin ljudanläggning, används SATA till något annat än hårddiskar/optiska enheter?

Du säger att ljud inte bara är ettor och nollor, vilket kan stämma, men digital information som vi använder det nu är bara ettor och nollor, 'så är det', så länge ljudet är digitalt så är det "mätbart" i ettor och nollor. Det finns en skillnad mellan detta och ditt exempel med 192kb/s mp3-filer. Det har väl alltid varit klart att det i alla fall finns en teoretisk skillnad på informationen (ettorna och nollorna) i en CD och en rippad 192kb/s mp3. Det skulle man nästan vilja påstå att det inte kan finnas i det här fallet. Det är ju stor skillnad på att säga att man inte kan höra någon skillnad jämfört med att säga att det inte finns någon.

Rätta mig om jag har fått fel för mig!

Permalänk

buddhistiskt talesätt:

"vem är idiot? idioten eller den som följer idioten?" ; - )

Visa signatur

St.John Of Las Vegas:-"Your boyfriend know you´re a stripper?
Stripper:-"Yeah.I mean, he works for the government...so like...same thing."

Permalänk

Kom och tänka på YouTube - EEVblog #29 - Audiophile Audiophoolery

Skrivet av Damodred:

Det finns anledningar till att det finns förstärkare och högtalare som kostar lika mycket som en mindre lägenhet.

Det är nog snarare pga att det finns en efterfrågan på dyra, exklusiva hifi prylar med magiska egenskaper, än något annat.

På tal om ("analoga") kablar kan jag berätta att jag har jämfört dyra kablar mot vanlig installations-FK/RK över oscilloskop. 5kr/m kabeln vann, ska tilläggas dock att skillnaderna var minimala och för det mänskliga örat ej hörbara. Men jag vet inte, audiofilerna är ju i kontakt med "verkligheten", själv harvar man ju bara i fysik och vetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ljud är inte bara digitala ettor och nollor utan det är en upplevelse och det är inte bara "så här är det".

Jo, det är faktiskt exakt så det är.
1 eller 0, antingen eller, ja eller nej. När det gäller digitala signaler så finns det inga kanske, lagom eller möjligen utan det antingen är, eller så är det inte.

Men skilj nu på signalen, alltså överförandet av information, och hur denna information sen låter när den spelas upp. Det är två helt skilda saker. När det gäller analoga signaler eller de delar i en ljudanläggning som analogt behandlar antingen signalen eller ljudet (förstärkare, högtalare m.m.) så stämmer det att bättre kvalite på prylarna betyder bättre ljud. Men nu är det digitalt och då spelar det ingen roll om signalen så överförs via en rostig spik, när förstärkaren (eller vilken enhet som än kommer näst i ens system) tar emot det som sänds så är det exakt samma identiska information som om man använt de bästa kablar som existerar. Frågan är bara hur mycket av det som kommer fram. Kommer inte tillräckligt mycket fram, ja då blir det tyst under de bitar där det saknas delar, men det som kommer fram är 100% identiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo, det är faktiskt exakt så det är.
1 eller 0, antingen eller, ja eller nej. När det gäller digitala signaler så finns det inga kanske, lagom eller möjligen utan det antingen är, eller så är det inte.

Men skilj nu på signalen, alltså överförandet av information, och hur denna information sen låter när den spelas upp. Det är två helt skilda saker. När det gäller analoga signaler eller de delar i en ljudanläggning som analogt behandlar antingen signalen eller ljudet (förstärkare, högtalare m.m.) så stämmer det att bättre kvalite på prylarna betyder bättre ljud. Men nu är det digitalt och då spelar det ingen roll om signalen så överförs via en rostig spik, när förstärkaren (eller vilken enhet som än kommer näst i ens system) tar emot det som sänds så är det exakt samma identiska information som om man använt de bästa kablar som existerar. Frågan är bara hur mycket av det som kommer fram. Kommer inte tillräckligt mycket fram, ja då blir det tyst under de bitar där det saknas delar, men det som kommer fram är 100% identiskt.

Spelar ingen roll hur många gånger man överbevisar audiofiler med obestridlig fakta. De har sin religion/tro. (ej riktat till just damodred)

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är jitter ganska irriterande när man överför digitalt ljud, av den anledningen att klockorna måste vara i sync.
Men det gäller sp/dif , och NOLL att göra med hårddiskens dataöverföringar.

Om en hårddisk börjar föra över bitar som av någon anledning inte stämmer, (typ om man lyckats linda sata kabeln runt en radioaktiv kobolt60 isotop), så blir det helt enkelt datafel som oftast resulterar i att något krashar, eller ljudfiler som börjar spela BRUS!

Alltså, när bitarna inte stämmer längre så märks det väldigt tydligt.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara ett skämt som jag inte är nörd nog att förstå :\
Rätt eller fel gäller i ettornas och nollornas värld inte nästan och kanske lite bättre.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag vill se att skivbolagen börjar erbjuda tjänster för audiofiler. Själv är jag övertygad om att en cd-skiva hade blivit paketerad i vävd hampa och fraktad på en barnskrinda av en kenyansk långdistans löpare hade ljudet blivit mer "organiskt, männskligt och mindre elektroniskt" än om jag hämtar cd-skivan i butik.

PS. Glöm inte att förvara mp3-spelaren i kylen för att undvika elektronmigration. DS.