Sätta extradisk i sparläge?

Permalänk
Inaktiv

Sätta extradisk i sparläge?

Plockade fram en gammal 120 GB samsungdisk och monterade idag, misstänker att jag få köpa nån kylhistoria till den då den blie extremt varm, visade på 56 grader vid arbete, !tb disken av samma fabrikat endast 35 grader, frågan är helt enkelt om det går att göra så att denna extra disken som nu heter D: går ner i energispar, vänteläge, eller stängs av när den inte används, är detta möjligt?

Permalänk

Under Kontrollpanelen - Energialternativ, kan du välja ett av tre sätt att köra datorn.
För varje alternativ finns "Ändra schemainställningar" där skärm och dator kan ställas in, men även
ändra "Andra avancerade inställningar" som "Hårddisk - Stäng av hårddisken efter...".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om detta fungerar, det som du beskriver kommer inte upp, även om jag väljer stäng av hårddisk efter.... så är det väl systemdisken detta gäller? Kommer inte upp alternativ om vilken disk man vill välja.

Permalänk

Det gäller alla diskarna. Jag har SSD som systemdisk så det märks inte om den somnar... (lättväckt),
men den andra datadisken somnar i alla fall för när jag skall öppna filer på den efter längre tid så dröjer det.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Precis som Waxinator säger! Min systemdisk som är SSD sommnar aldrig typ men mina andra diskar är vanliga och de tar några sekunder på sig att vakna. Precis så jag vill ha det!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Får det inte att funka på windows 2003. Har 2st hårddiskar men ingen av
dem verkar vilja gå ner i sömnläge. Finns det någon services som styr detta
som jag kan ha råkat stänga av?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ