Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

Permalänk
Medlem

Det hade varit roligare om de visade spel som drar ordentlig nytta av flera kärnor för att se hur stor skillnad det faktiskt kan bli. I gta 4 är jag övertygad om att 4 kärnor och mycket grafikminne men inte jätte högpresterande kort, vinner stort över kraftfullt grafikkort med mindre minne och endast 2 kärnor t.ex.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Visar med rätt god tydlighet att de flesta spenderar alldeles för mycket pengar på CPU:n

Men det ger väll större E-pen att ha en i7@4Ghz och ett GTX460 än en Ph2 945 på 3,5Ghz och GTX460 SLI för vem bryr sig om hög FPS när man kan ha fet CPU som man inte utnyttjar fullt ut

Sen beror det ju lite på vilket spel man faktiskt spelar, men vilken halvsunkig quad klarar att driva nästan vad som helst. Ett eller något spel till hade inte skadat i testet men jag förstår att det blir lite jobbigt att testa.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Skönt att se att man klarar sig helt utmärkt på den klockade core 2:an ett tag till.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Då dras mitt system med flaskhalsar en gammal amd 2x 6000, 4Gb HD5770 får ungefär samma resultat i 3dmark som mitt gamla 8800gt. kolla de nya kortet med ati tools och ccc ATI igång får ungefär 93-98 % aktivitet, håller sig inte stadigt. Så något flaskar lite.

Förresten Modern Warfare 2 laggade både på de nya och de gamla (de gamla paja sen), flytta på en fläkt och nu laggar de inte eller så var de för jag körde på en ojordad kontakt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag har en Core 2 Duo på 3.0GHz och ett HD 4890, är det värt att uppgradera grafik kortet till ett HD 6870 i höst/vinter eller flaskar processorn allt för mycket?
Jag kanske också skulle nämna att jag har 8GB 1066MHz DDR2 RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

FPS är ett rätt dåligt sätt att mäta prestanda på. Man bör istället mäta TBF: Time Between Frames.
Då får man en mycket tydligare bild av vad som ger upphov till bl.a. "stuttering" etc., och när CPUn
t.ex. inte orkar leverera när mycket nytt skall laddas.

TBF ger den information som FPS ger, och mycket mer. Jag använder det alltid när jag profilerar mina program. Det är ett trevligt mått på hur saker "flyter"

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Bra test!

Såg någon annan sida göra detta tidigare också. Då tror jag att dom körde tester med SLI/Crossfire system och High-end grafikkort. Och då spelade processorn ganska stor roll när det blev flera grafikkort. Då kom även hur snabbt moderkorten kunde köra PCI-e portana. Då behövdes det 16x på båda för att inte få minskad prestanda.

Det skulle vara intressant om ni testade också. Ang att alla moderkort inte klarar 16x på två kanaler samtidigt utan det blir 8x osv. Något man kan hoppas se?

Detta är väl det enda testet som passar in på din beskrivning som Sweclockers har genomfört: http://www.sweclockers.com/recension/6086-sex-moderkort-med-i...

Dock är det lite gammalt (2008-07-11 13:58) men det ger i alla fall en liten bild om hur det såg ut för 2 år sen.

Permalänk
Avstängd

Hm... det borde alltså räcka ganska bra om jag bara uppgraderar grafikkortet nu då. Ca 4000 kr för ett toppkort.

Ska man uppgradera till ny processor också så måste man ju byta ut även moderkort och minne och vips så är det ingen mening med uppgradering längre... köp av en komplett dator vore billigare då. =/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Bra test! Den tackar vi för

Offtopic: Hur tänker egentligen speltillverkarna när dom lägger in rediga däckskrik nä en bil sladdar på grus? 0:24 in i videon.
Gäller också väldigt många filmer.. Det är något jag hakat upp mig på och kan inte låta bli att lägga märke till det!

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Bra test! Den tackar vi för

Offtopic: Hur tänker egentligen speltillverkarna när dom lägger in rediga däckskrik nä en bil sladdar på grus? 0:24 in i videon.
Gäller också väldigt många filmer.. Det är något jag hakat upp mig på och kan inte låta bli att lägga märke till det!

HAHA! jag förstår vad du menar, samma sak om en bil kör in i en lyktstolpe eller ngt så sprängs den, wtf?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Tack gud. Detta bevisar vad jag alltid har sagt. Vilken 3-4 kärnig amd processor som helst räcker ju typ för ett vanligt singel-grafikkort. Nu kan ju alla som köper en speldator med en I7a skämmas. typ 2-3000kr i sjön för 0 extra fps

Så, AMD är det enda valet i en speldator!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag har en Core 2 Duo på 3.0GHz och ett HD 4890, är det värt att uppgradera grafik kortet till ett HD 6870 i höst/vinter eller flaskar processorn allt för mycket?
Jag kanske också skulle nämna att jag har 8GB 1066MHz DDR2 RAM.

du får ju högre fps, men du kanske borde fundera på att byta cpu med?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Det här glädjer mig! Då kanske min Q66 på 3,6 GHz klarar av ett Radeon 6XXX-kort i medelklassen i höst, och jag slipper kostsamt plattformsbyte

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagHeterFelix:

Det här glädjer mig! Då kanske min Q66 på 3,6 GHz klarar av ett Radeon 6XXX-kort i medelklassen i höst, och jag slipper kostsamt plattformsbyte

Varför skulle den inte det......Väldigt snabb fyrkärnig processor.. kom igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Varför skulle den inte det......Väldigt snabb fyrkärnig processor.. kom igen

Den flaskar i ett fåtal spel iaf så fps inte går över 60 i vissa fall, om ni vill veta processoranvändningen på ett antal spel så kan ni kolla in länken jag postade ovan, dock gick den inte på 3.6 utan 200 mindre, men men. Tycker det visar ganska bra på att den klarar sig ganska bra, men ligger på gränsen.

Permalänk

Älska Sweclockers mer!!!!

Skrivet av Nyhet:

När det är dags för uppgraderingar glider diskussionerna ofta in på så kallade flaskhalsar. SweClockers undersöker fenomenet och reder ut vad som egentligen händer när en komponent bromsar det övriga systemet.

Läs artikeln

Denna undersökning utgör A och O för anledningar till att älska Sweclockers!
(tillsammans med 100 andra anledningar)
För mig var det mycket lätt tillgänglig och användbar information.
Jordnära, men ändå med ett visst djup.
Jag gillar det starkt.

Min Sweclockers topplista:
1 Sweclockers ssd databas (information som jag känner jag kan lita på)
2. Sweclockers ssd tråd (superbra guide)
3. Sweclockers budget PSU undersökning (för komplicerad för mig på vissa punkter, men kontentan är bra)

Älska mer!
Älska Sweclockers!

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Tack gud. Detta bevisar vad jag alltid har sagt. Vilken 3-4 kärnig amd processor som helst räcker ju typ för ett vanligt singel-grafikkort. Nu kan ju alla som köper en speldator med en I7a skämmas. typ 2-3000kr i sjön för 0 extra fps

Så, AMD är det enda valet i en speldator!

Ehh, eller inte, i7 har betydligt mer råkraft, och sen är Bad company 2 ett spel som inte kräver mycket av processorn, finns många spel som är BETYDLIGT mer processorkrävande.
Och sen finns framtidsaspekten också, i7 kommer stå sig bra längre än nån AMD processor, en AMD processor kommer börja gå på knäna mycket tidigare allteftersom spelen blir mer processorkrävande.
Tycker folk glömmer hela tiden att det finns något som heter framtid, "blabla processorn presterar lika bra som processor X idag", t.ex., men hallå, saker ändras med tiden. (spelen blir mer och mer krävande)

Permalänk
Medlem

Jag postar en snabbsummering av cpu-användningstestet i ett fåtal randomspel.

CPU-användning, Q66@3.4, 8GB RAM, 2x4890 2GB@880/1050:

FarCry II

DIRT II

Bad Company II

Bioshock I

FEAR I

Detta visar att Bad Company II inte alls är värst på cpu-användning, och detta är bara ett fåtal randomspel... Ser ut som Q6600 på hyffsad frekvens börjar närma sig sitt tak.

Permalänk

Fast BFBC2 är ju ett av dom få spel som stödje mer än 2 kärnor så är inte alls förvånad över resultatet. Tror det hade vart mindre marginaler i andra spel.

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space_Ace:

Fast BFBC2 är ju ett av dom få spel som stödje mer än 2 kärnor så är inte alls förvånad över resultatet. Tror det hade vart mindre marginaler i andra spel.

Min post precis ovanför får dej inte att tänka om?

Permalänk
Medlem

Såg ju ut att gå bra att driva spelet med de inställningarna ni använde i testet, nu vill inte jag klanka ner och verka sur eller bitter, men enligt mig så flöt inte spelet på tillräckligt bra för att kunna spela som en äkta gamerentusiast.

I singleplayer spelar det ingen större roll för mig om det laggar lite här och där, absolut inte, men när man vill försöka vara lite tävlingsinriktad och kunna gama och panga på ordentligt med hastiga musrörelser utan att grafiken ska efterslänga så räcker det inte till, enligt mig. Detta resulterar i att man måste sänka grafikinställningarna ganska mycket, och visst det fungerar ju alldeles utmärkt, men det vore ju toppen att både få njuta av vacker grafik och samtidigt bevara prestandan man kräver för att spela som en tvättäkta gamer.

Härlig artikel dock, kul att ni valde Battlefield som testspel!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

ni testar i 1920*1080 och tror att ni ska se skillnad på olika CPU hastigheter LOL ?
det där testet får ni nog göra om.
1920*1080 i DX11 så är det fortfarande grafikkorten som är flaskhals i BFC2 om man inte kör 470/480 SLI villsäga

det där testet säger inte ett skit
dra ner upplösningen till 1280*720 så blir det mer riktiga restultat mellan olika CPU hastigheter

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Visar med rätt god tydlighet att de flesta spenderar alldeles för mycket pengar på CPU:n

Men det ger väll större E-pen att ha en i7@4Ghz och ett GTX460 än en Ph2 945 på 3,5Ghz och GTX460 SLI för vem bryr sig om hög FPS när man kan ha fet CPU som man inte utnyttjar fullt ut

Sen beror det ju lite på vilket spel man faktiskt spelar, men vilken halvsunkig quad klarar att driva nästan vad som helst. Ett eller något spel till hade inte skadat i testet men jag förstår att det blir lite jobbigt att testa.

De va detta jag insåg nä jag hade i7 920. Så jag sålde de mesta ur datorn och flyttade hårdiskarna och GTX 260'n in i datorn som sambon använde tillsammans med en C2Q Q8200 och 4Gb DDR 2 PC6400 ram och de funkar klock rent. märker ingen skillnad alls när jag spelar förutom när jag testade en runda Crysis med samma inställningar som jag körde på i7 920'n. Men Crysis är ett undantag.

Minns att jag ALDRIG fick nytta av 6Gb ram när jag hade i7 920'n och spelade. toppade på 4.6Gb i Crysis annars så låg användningen kring 3,2-3,6Gb.

Är rätt säker på att min C2Q Q8200 klarar av att mata ett GTX 470 utan större problem oxå.

Speciellt om jag klockar den lite till typ 2.8~3.2GHz

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NoCc:

Detta borde väll rent teoretiskt sett bara inträffa om processorn är väldigt belastad när du klockar den, då märks en stor skillnad. Men om processorn klarar av någonting bra/ganska bra, då lär en klock på hastighet inte göra allt för stor skillnad.

Du kan ju mer om dina omständigheter i denna situationen, men det är väll det logiska

Påvisar bara ytterligare vad jag menade där. Det här testet blir grymt missvisande när det bara är ett spel som testas och resultatet blir att många köper sämre grejer som kommer att flaska i andra applikationer för att de blint tror på ett test.

Även om det här var en schysst satsning av Swec så kan jag inte bärja mig för att säga, gör om gör rätt. Det ni har gjort är att mäta olika konfigurationers prestanda på Battlefield BC2 och inte flaskhalsarsar i sig. Det här testet gör nog mer skada än nytta är jag rädd. Det verkar onekligen så när man läser kommentarerna i tråden.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av yroll:

du får ju högre fps, men du kanske borde fundera på att byta cpu med?

Nej då måste jag troligtvis också köpa nytt operativ system och det är alldeles för dyrt.
Jag tror att jag väntar med sådant tills DDR4 finns på marknaden.

Permalänk
Skrivet av sack:

Påvisar bara ytterligare vad jag menade där. Det här testet blir grymt missvisande när det bara är ett spel som testas och resultatet blir att många köper sämre grejer som kommer att flaska i andra applikationer för att de blint tror på ett test.

Även om det här var en schysst satsning av Swec så kan jag inte bärja mig för att säga, gör om gör rätt. Det ni har gjort är att mäta olika konfigurationers prestanda på Battlefield BC2 och inte flaskhalsarsar i sig. Det här testet gör nog mer skada än nytta är jag rädd. Det verkar onekligen så när man läser kommentarerna i tråden.

Precis, göra ett sånt här test med endast ETT spel som inte är ett dugg processorkrävande är lite.. tveksamt, minst sagt.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ men det saknas mycket för att göra detta test fullständigt.

t.ex.
nVIDIA kort (Detta behövs i stor grad)
AMD cpu's

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min post precis ovanför får dej inte att tänka om?

Nix, den säger inte så mycket.

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space_Ace:

Nix, den säger inte så mycket.

De va la skumt, kan du nämna några spel som endast håller sig till 1 eller 2 trådar?
Om jag har spelen kan jag testa när jag har tid.

Permalänk
Medlem

Alla vet att alla gamers som köper den combon som du skriver använder rar istället för att spela

Skrivet av lideri:

Visar med rätt god tydlighet att de flesta spenderar alldeles för mycket pengar på CPU:n

Men det ger väll större E-pen att ha en i7@4Ghz och ett GTX460 än en Ph2 945 på 3,5Ghz och GTX460 SLI för vem bryr sig om hög FPS när man kan ha fet CPU som man inte utnyttjar fullt ut

Sen beror det ju lite på vilket spel man faktiskt spelar, men vilken halvsunkig quad klarar att driva nästan vad som helst. Ett eller något spel till hade inte skadat i testet men jag förstår att det blir lite jobbigt att testa.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late