Permalänk

Vilken 24" skärm skall man köpa?

Hej, jag är i behov av en ny skärm och har kolla lite på två olika 24" modeller från BenQ. Båda verkar ha bra omdömen från nästan alla användare både på prisjakt och på sidor som säljer dem.
De två jag kollat på är

BenQ TFT 24" G2420HDB - BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se

samt

BenQ 24" LCD G2420HD - Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD

Är det någon här på swec som har någon av dessa skärmar och kan ge ett omdöme om hur de är att spelat på? Spelar framförallt CS.

Undrar även vad detta betyder (Responstid 2 ms
Normal svarstid 5 ms (typiskt värde), 2 ms (grå-till-grå)

Har skärmen 2ms eller 5ms i responstid? Känns lite tråkigt att köpa en med 5 då min 3-4 år gamla Samsung har 2 eller 3.

MVH Jonathan

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Herregud! Sen när spelar ms någon roll? typiskt värde är det "äkta" grå till grå är det som många tillverkare anger för att kunna sätta så låga siffror som möjligt på sina skärmar. MEN HEY, den har ju låg ms, eller hur? Ms är skit i mina ögon, sålänge inte siffrorna är över 10ms gtg så klarar sig de flesta ypperligt, kan väl vara pro gamers som har problem då kanske, men tror faktiskt även de inte skulle känna skillnad sålänge det var 120hz.

Kolla på Dell U2311H, HP ZR24W och Dell 2209WA. HPn är lite över din prisklass gissar jag på, men de är också bättre än BenQs varianter. För allt då, utom spel, där är det bara 2209WA som hänger med, eller kanske båda Dellerna gör det, hmm.

Aja, för spel så är det 120hz som gäller, om man är seriös. Annars så duger säkerligen en IPS-panel.

Sen skulle jag inte kolla på omdömen speciellt noga, de säger att skärmen inte suger apa typ. Folk är okunniga, det är ett fakta, tyvärr.

Permalänk

Okej, nej jag trodde ms:en var viktig eftersom det ofta är med hjälp av låg ms företag försöker sauföra sina skärmar och inte hz. Sen är det väll ganska svårt att hitta en tft som klarar 120hz?
Och även Dell skärmarna är lite över min prisjklass atm.

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_gotia:

Okej, nej jag trodde ms:en var viktig eftersom det ofta är med hjälp av låg ms företag försöker sauföra sina skärmar och inte hz. Sen är det väll ganska svårt att hitta en tft som klarar 120hz?
Och även Dell skärmarna är lite över min prisjklass atm.

Finns idag 4 skärmar på den svenska marknaden som klarar 120hz, viewsonic, Alienware, Samsung och Acer har en modell var.

Okej, ligger även de över så kör på BenQ, de är inte dåliga, men de är inte super heller. Men är man van TN-paneler så kommer du tycka dom är super, säkerligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_gotia:

Hej, jag är i behov av en ny skärm och har kolla lite på två olika 24" modeller från BenQ. Båda verkar ha bra omdömen från nästan alla användare både på prisjakt och på sidor som säljer dem.
De två jag kollat på är

BenQ TFT 24" G2420HDB - BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se

samt

BenQ 24" LCD G2420HD - Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD

Är det någon här på swec som har någon av dessa skärmar och kan ge ett omdöme om hur de är att spelat på? Spelar framförallt CS.

Undrar även vad detta betyder (Responstid 2 ms
Normal svarstid 5 ms (typiskt värde), 2 ms (grå-till-grå)

Har skärmen 2ms eller 5ms i responstid? Känns lite tråkigt att köpa en med 5 då min 3-4 år gamla Samsung har 2 eller 3.

MVH Jonathan

jag köpte G2320HDB för några månader sedan men skickade tillbaka den för att den surrade svagt så fort man kopplade in ström. provade flera olika kablar, uttag osv. enligt inet var det samma problem med andra likadana skärmar de hade så jag bytte den till en samsung P2450H som jag är mycket nöjd med. visserligen är jag inte så kräsen vad gäller färger och sånt. men den ska va tyst, snabb att starta och inte blöda så mycket.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte valt någon av de du nämner utan letat efter en med Upplösning 1920 x 1200. Men det ser ut som om skärmtillverkarna nedgraderar sig och det blivit färre med denna upplösning. Åtminstone så billiga som du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsmith:

jag köpte G2320HDB för några månader sedan men skickade tillbaka den för att den surrade svagt så fort man kopplade in ström. provade flera olika kablar, uttag osv. enligt inet var det samma problem med andra likadana skärmar de hade så jag bytte den till en samsung P2450H som jag är mycket nöjd med. visserligen är jag inte så kräsen vad gäller färger och sånt. men den ska va tyst, snabb att starta och inte blöda så mycket.

Samsung SyncMaster P2450H - DigitalVersus helst inte va

Men tycker du att Samsungen är bättre än BenQn?

Permalänk
Medlem

Kör med en billig G2420HD skärm och den fungerar bra för mig, jag skiter väl i om den inte visar perfekta färger i photoshop då mitt färgseende är rätt kasst ändå. Den gör det jag vill vilket är visar en bild i bra kvalite som jag inte stör mig på. Fungerar utmärkt att spela och se filmer på.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Okej kanske lika bra att vänta några månader på att någon Samsung eller liknande gått ner i pris då om BenQn inte är så bra :). Edit : Går det köra BenQ skärmen i 75 hz?

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Samsung SyncMaster P2450H - DigitalVersus helst inte va

Men tycker du att Samsungen är bättre än BenQn?

jag tittar inte på 1080p på en datorskärm. det har man ju TVn till att den inte går att rotera kanske kan ses som en nackdel i vissa lägen. men att ha en skärm som tjuter/surrar slår högre. kommer inte ihåg hur bra BenQen var i övrigt men ville bara varna så han inte blir missnöjd.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Kör med en billig G2420HD skärm och den fungerar bra för mig, jag skiter väl i om den inte visar perfekta färger i photoshop då mitt färgseende är rätt kasst ändå. Den gör det jag vill vilket är visar en bild i bra kvalite som jag inte stör mig på. Fungerar utmärkt att spela och se filmer på.

Så skulle du inte säga ifall du testat något bättre än TN

Skrivet av joppe_gotia:

Okej kanske lika bra att vänta några månader på att någon Samsung eller liknande gått ner i pris då om BenQn inte är så bra :). Edit : Går det köra BenQ skärmen i 75 hz?

Spara till en Dell

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Så skulle du inte säga ifall du testat något bättre än TN

Spara till en Dell

Okej får se vilken det blir ;P

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vilken budget du kan tänka dig, men jag är mycket nöjd med min 24" HP ZR24w

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vet inte riktigt vilken budget du kan tänka dig, men jag är mycket nöjd med min 24" HP ZR24w

Hade tänkt mig något uppemot 2k max med frakt

Edit : LG 24" TFT W2453TQ-PF - Inet.se
Den LG skärmen kanske skulle kunna vara något men hittar ingen recension eller några omdömen om den

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Så skulle du inte säga ifall du testat något bättre än TN

Det är ju svårt att säga men som det känns nu så är ju min benq alldeles utmärkt. Har heller inte hört något surr eller tjutande ifrån den. Jag gick ju iof från någon gammal skit 17" skärm till denna. Vet inte vad det var men det var väl en av de tidiga tunna skärmarna. Så det kanske har något att göra med att jag upplever denna som bra.

Något jag dock stör mig på är att jag inte kan vinkla lutningen på skärmen så mkt, sitter rätt lågt så skulle önska att den hade lite bättre möjligheter för att ställas in. Men man får det man betalar för!

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Nån som vet om den här är bra? Acer TFT 24" G245HAbid - Inet.se
Verkar ju rätt prisvärd!

Permalänk
Skrivet av Willmutt:

Nån som vet om den här är bra? Acer TFT 24" G245HAbid - Inet.se
Verkar ju rätt prisvärd!

Har hört att de har eller har haft ganska kass pixelpolicy

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2