Permalänk
Medlem

Grymma Java program?

Hej!

Jag har börjat lära mig java och jag skulle gärna vilja ha lite länkar till bra program skrivna i Java.

Detta är bara för att jag vill se lite vad som kan åstadkommas med Java, och se om jag har valt rätt språk eller om man borde lärt sig C++.

Permalänk

Eclipse är en utvecklingsmiljö som verkar vara skriven primärt i java, enligt wikipedia.

Permalänk

Skaffa en Android telefon, allt som är grafiskt är skrivet i java.

Permalänk
Medlem

C++ och Java har ju ganska olika syften. Java är för applikationsutveckling och har inte samma lågnivåfunktionalitet som C++.

Förutom Eclipse så är även NetBeans utvecklad i Java.

Apache har några intressanta Java-projekt också:
Hadoop: centraliserad databashanterare, används av Yahoo, Facebook m.fl. för data warehousing
Cassandra: decentraliserad databashanterare (P2P-liknande)
Lucene: sökmotor, används av t.ex. Wikipedia

Permalänk
Medlem

kanske inte grymt men runescape är gjort i java

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Bittorrent-klienten Vuze är skriven i Java och är väl hyffsat populärt. Programsviten Open Office är åtminstone delvis skrivet i Java.

Permalänk
Medlem

Spelet MineCraft är skrivet i Java, som är en internetfluga just nu

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

JBoss en applikations server. Används av större företag.

På desktopen är det ganska mörkt-. Eclipse den största utvecklingsmiljön för java är nog det ända java applikationen jag vet folk rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle lära sig lite C++ då?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska ha det till, som Atomizer sa. Java har lite svårare att komma åt hårdvara än vad C++ har. Dessutom: kan du C++, kan du lätt gå över till både C/sharp, Java och Pyton.

Det sägs att Java är uråldrigt och, i det närmaste, oanvändbart...men det är inget jag vet något om då jag endast läste en Javakurs.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Väldigt mycket som Google skapar är gjort med bland annat Java. Google docs, Android, Web Toolkit, App engine.

Permalänk
Medlem

BTW vad e skillnaden på C och C++?

Permalänk
Medlem

Objekt Orienterad Programmering

Permalänk
Medlem
Skrivet av @@mårten@@:

Bittorrent-klienten Vuze är skriven i Java och är väl hyffsat populärt. Programsviten Open Office är åtminstone delvis skrivet i Java.

Somtidigt väldigt minneskrävande och långsam, vilket iofs ofta kännetecknar Java (även om Vuze är ovanligt bloatat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Somtidigt väldigt minneskrävande och långsam, vilket iofs ofta kännetecknar Java (även om Vuze är ovanligt bloatat).

Det där verkar mest vara en myt från 90-talet som levt vidare. Den officiella JVM:en har sedan länge bland annat JIT-kompilering som kompilerar flaskhalsar till maskinkod för att öka prestandan (det finns även massa andra optimeringar som kan göras). Det är bara i ytterst få sammanhang som Java inte har tillräcklig prestanda, t.ex. realtidssystem. Exempelvis är det många år sedan nu som Java-portningen av Quake 2 visade sig vara jämförbar eller ibland t.o.m. snabbare än originalet i C++.

Vad gäller minnesanvändningen är det skillnad på JVM:en (virtuella maskinen) och själva Java-programmet. Det kan vara extrema skillnader på hur mycket som är reserverat och hur mycket som faktiskt används av programmet och/eller den virtuella maskinen. Många kanske kollar minnesanvändning med program som task managern i Windows, men informationen där säger egentligen ingenting när det handlar om JVM eller andra virtuella maskiner.