HP + UPS, förvirrande galenskap.

Permalänk
Medlem

HP + UPS, förvirrande galenskap.

Tjo

Jag brukar beta av en tre-fyra garanti/kkl-ärenden per år, och det brukar fungera bra. Nu har jag dock stött på patrull...

Jag har en HP-laptop med tre års garanti, som nu är trasig. Kontaktade försäljaren (Dustin), som redirektade till HP för garantiärendet. Efter att jag skapat ett 'case' (typ support ticket) hos HP så börjar galenskapen. Det är inte så att jag bara kan packa ner datorn i en låda, lämna in hos posten och alla är happy campers. Det är så att UPS måste komma och HÄMTA datorn hemma hos mig. Under arbetstid. Ofta man är hemma under arbetstid...

Så jag tänkte lösa det genom att lämna in paketet direkt till UPS i Göteborg istället. Men UPS har ingen egen inlämningscentral, utan det sköts via ett tredje företag, 'Mail Boxes Etc.'. Grejen är ju den att jag måste ha en sändningsetikett på paketet, och "En etikett har skapats och är i transit till upphämtningsplatsen. " Så UPS skriver alltså ut en etikett och skickar via post (...) hem till mig. Sista försöket är då att skriva ut etiketten själv, sätta på paketet, åka in till stan och leta upp 'Mail Boxes Etc.' för att lämna in paketet där. Problemet är att jag inte kan skriva ut någon etikett från DHL, eftersom det enbart går att göra om man är kund och betalat för frakten (vilket HP skall göra, inte jag).

Här någonstans tröttnade jag efter drygt en timmes efterforskningar i ämnet. Om jag inte har möjlighet att skriva ut etiketten och dumpa skiten direkt hos speditören så får jag vänta två veckor på att få tag på etiketten som UPS skrivit ut (jag veckopendlar). Och sen ändå vara tvungen att lämna in den hos 'Mail Boxes Etc.'.

Någon som vet ett lämpligt sätt att styra sig ur det här? (har mailat alla inblandade, men det lär väl knappast komma några svar förrän nästa vecka)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Jag skulle skicka datorn till där jag köpte den (i det här fallet Dustin) och säga: Lös uppgiften!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Jag skulle skicka datorn till där jag köpte den (i det här fallet Dustin) och säga: Lös uppgiften!

Är det tre års garanti är det knappast Dustin som lämnat den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Be UPS hämta upp den på din arbetsplats? Funkar ju utmärkt när de skall lämna saker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja exakt, vet att när jag skickade in en hdd på RMA för några år sedan som skickades tillbaks med UPS och jag inte var hemma, så kom dom o lämnade den på mitt jobb istället

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Jag skulle skicka datorn till där jag köpte den (i det här fallet Dustin) och säga: Lös uppgiften!

Jo, i vanliga fall hade jag gjort det. Men återförsäljaren behöver inte ta tag i garantiärenden, och Dustin är inte direkt kända för att vara smidiga där. Jag har gjort det tidigare (skickat tillbaka grejer till Dustin på garanti (Koss livstidsgaranti)), och det tog flera veckors bråkande med jag vet inte hur många parter. Dustin tog till slut tillbaka det efter att jag skapat en tråd på swec och mailat runt lite mer.

Skrivet av Derox:

Be UPS hämta upp den på din arbetsplats? Funkar ju utmärkt när de skall lämna saker.

Nja... min arbetsplats har inte riktigt möjlighet till sådana utsvävningar. Dessutom måste jag ju fortfarande ha den där etiketten på kollit för att UPS-tomten skall ta emot det.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rushdie:

Jo, i vanliga fall hade jag gjort det. Men återförsäljaren behöver inte ta tag i garantiärenden, och Dustin är inte direkt kända för att vara smidiga där. Jag har gjort det tidigare (skickat tillbaka grejer till Dustin på garanti (Koss livstidsgaranti)), och det tog flera veckors bråkande med jag vet inte hur många parter. Dustin tog till slut tillbaka det efter att jag skapat en tråd på swec och mailat runt lite mer.

Nja... min arbetsplats har inte riktigt möjlighet till sådana utsvävningar. Dessutom måste jag ju fortfarande ha den där etiketten på kollit för att UPS-tomten skall ta emot det.

Då jag arbetat med HP via ett större företag så vet jag att du är körd såvida du inte har investerat ~1 miljon SEK i deras tjänster/prylar och dessutom sitter på en rejäl försäkring från deras håll. Du måste göra som de säger helt enkelt. Du säger att jobbet ditt inte tillåter att du meckar med paket, är du HELT säker på det? Jag menar inte att vara otrevlig, jag talar bara av erfarenhet. Stå på dig bäst du kan och sen köper du aldrig något från HP igen, om du så måste bo i skogen med vedeldning och fjäderpenna.

Fan så glad jag är att jag inte jobbar med HP/Dell /UPS längre, klåpare hela bunten :@

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag hatar UPS dom måste ju vara helt galna. Ända informationen man får går i still med:

"någon gång nästa vecka kanske vi eventuellt kommer med ett packet, du får dock inte veta vilken dag eller vilken tid så ta ledigt från jobbet. Först om du inte är hemma de först två gångerna så försöker vi ringa dig 10 minuter innan leverans, kan du inte då så får du åka 10 mil till våran central trotts att du verken har tid eller bil."

Fy fan vad jag hatar deras sätt att leverera packet, hur svårt ska det vara att använda posten?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag hatar UPS dom måste ju vara helt galna. Ända informationen man får går i still med:

"någon gång nästa vecka kanske vi eventuellt kommer med ett packet, du får dock inte veta vilken dag eller vilken tid så ta ledigt från jobbet. Först om du inte är hemma de först två gångerna så försöker vi ringa dig 10 minuter innan leverans, kan du inte då så får du åka 10 mil till våran central trotts att du verken har tid eller bil."

Fy fan vad jag hatar deras sätt att leverera packet, hur svårt ska det vara att använda posten?

Galna i allra högsta grad.

En gång beställde jag 4 saker ifrån tyskland, paketet leverarades till mig i en BRUN låda, allt i samma låda i sina originalkartonger. Snubben kommer till min dörr och meddelar mig att priset på paketet ökat 113(eller nåt sånt) kronor i pris och jag har SJÄLVKLART inte några mer lösa pengar mer än hundralappar. Idioten vägrar växla åt mig. Visst, han tar paketet med sig och kommer tillbaka efter helgen då detta var på en fredag. Nu är ALLA mina varor nerknölade i den största lådan som var i den bruna lådan och sedan tejpad till fördärvelse! Jag konfronterade honom med det och frågade vad i fan de trodde att de höll på med, han sa att paketet kom i den lådan från början och att han gärna tar med sig paketet och går. Det var MITT paket och MINA varor! Jag har alltså köpt en vara för nära 3000 SEK som REDAN sjunkit i pris då kartongen är fullständigt manglad!

Herregud alltså....

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Detta låter inte likt UPS alls tycker jag. Dom har alltid hämtat och lämnat vid dörren då jag haft med dom att göra. Har alltid bara varit att skriva ut etiketten man fått av dom i ett mail och klistra på denna på paketet. Sen har man (efter att ha registrerat sig) skapat en sändning/hämtning på deras sida Välkommen till UPS . efter detta har man fått en bekräftelse om när dom hämtar kollit. Hur du fick med DHL i din ekvation fattar jag inte.

Edit:

Såg att just i göteborg så kan du tom lämna paketet hos:

UPS kundtjänst
UPS CUSTOMER CENTER - GÖTEBORG
TALJEGÅRDSGATAN 4
MÖLNDAL, 43153
020 788 799

Permalänk
Medlem

Efter att ha velat med UPS och HP (snacka om extremt svårt att få tag på en vettig mailadress) så har UPS ingen möjlighet att fixa en etikett till paketet, det är HPs jobb. Och när väl HP fick ändan ur vagnen (dom vägrade ta det via mail, utan ville ha ett telefonnummer. Hade x antal missade samtal innan jag lyckades svara), så visade sig att jag inte ens skulle ha en etikett, utan den skulle chauffören ha med sig, och denne skulle dessutom packa datorn (?).

Som det ser ut nu så kanske det klaffar på så sätt att jag kan få iväg datorn om tre dagar. Annars ser det brunt...

Posten hade ju varit betydligt smidigare, bara lämna in på någon random mack när som helst.

Skrivet av jycken:

Detta låter inte likt UPS alls tycker jag. Dom har alltid hämtat och lämnat vid dörren då jag haft med dom att göra. Har alltid bara varit att skriva ut etiketten man fått av dom i ett mail och klistra på denna på paketet. Sen har man (efter att ha registrerat sig) skapat en sändning/hämtning på deras sida

Det spelar liksom ingen roll om UPS kan komma och hämta grejerna då jag är inte hemma under arbetstid. Och etiketten går inte att skriva ut, eftersom jag inte fått någon i ett mail. Troligtvis eftersom det inte är jag som bokat frakten (men det är bara ett antagande)

Skrivet av jycken:

Hur du fick med DHL i din ekvation fattar jag inte.

Detta är givetvis ett stavfel från min sida. (DHL har alltså inget med detta ärende att göra öht)

Visa signatur

Nej är också service.