Vad är det som gjort att alla hatar Sverigedemokraterna? Lista på deras misstag?

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Muslim? Det jag har förstått så är de sekulariserade människor liksom de flesta här i Sverige. Invandringen är säkerligen från stora delar av länder med statsreligion Islam.
SDs retorik är enbart lite pimpad så att allmänheten inte ryggar tillbaka. Budskapet är densamma.

Stats religion, frågan är vilken emfas som ligger på sekualiserad, tror inte sekaliserade muslimer är direkt samma som benämningen i Sverige. Dessutom misstänker jag att man fortfarande influeras av kulturellt även om man inte är troende.

Ex. Svenskar är inte identiska, men oftast när man träffar på svenskar utomlands så finns det likväl likheter.

Inte perfekt bild, men vad jag fann
File:Religion in the world.PNG - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

”Ställ upp invandrarna här på filmen o sätt en kula mitt mellan ögonen, lägg dom sen i en påse o sätt frimärke o skicka dom dit där dom hör hemma” skriver Marie-Louise Enderleit
Sverigedemokrat skrev rasistiskt på Facebook - Trelleborg - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

... "Partiets gruppledare Per Klarberg tar avstånd och uppger att kandidaten nu ska ha ångrat sig."

Det är samma sak om och om igen, ingen som börjar se mönster här? Deras riktiga färg kommer väl snart fram.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

”Ställ upp invandrarna här på filmen o sätt en kula mitt mellan ögonen, lägg dom sen i en påse o sätt frimärke o skicka dom dit där dom hör hemma” skriver Marie-Louise Enderleit
Sverigedemokrat skrev rasistiskt på Facebook - Trelleborg - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

... "Partiets gruppledare Per Klarberg tar avstånd och uppger att kandidaten nu ska ha ångrat sig."

Det är samma sak om och om igen, ingen som börjar se mönster här? Deras riktiga färg kommer väl snart fram.

Bra att det kom fram, skönt att veta att ingen annan från något annat parti i riksdagen har gjort något liknande... Exakt vilken film är det?

Men du har nog rätt, finns nog lite fler idioter hos SD, än andra partier fast ibland kan man undra. Var det inte MUF ledaren som ville invadera eritrea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Bra att det kom fram, skönt att veta att ingen annan från något annat parti i riksdagen har gjort något liknande... Exakt vilken film är det?

Men du har nog rätt, finns nog lite fler idioter hos SD, än andra partier fast ibland kan man undra. Var det inte MUF ledaren som ville invadera eritrea

Vet faktiskt inte men han sa bland annat:

"Ship to Gaza är nyttiga idioter, terrorister och ideologiskt drivna israelutrotare, skriver han"
MUF-ordförande: ?Ship to Gaza är terrorister? | Nyheter | Aftonbladet

Om filmen kan jag yttra mig lite men antagligen var det nyligen och det från Malmö. Finns förmodligen på Sydsvenskan det också.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

Vet faktiskt inte men han sa bland annat:

"Ship to Gaza är nyttiga idioter, terrorister och ideologiskt drivna israelutrotare, skriver han"
MUF-ordförande: ?Ship to Gaza är terrorister? | Nyheter | Aftonbladet

Om filmen kan jag yttra mig lite men antagligen var det nyligen och det från Malmö. Finns förmodligen på Sydsvenskan det också.

Det jag menar att hon är knappast ensam om att göra extremt korkade uttalanden, men tror inte hon direkt är ensam om att säga något när man är irriterad som man får ångra senare. Att lägga upp det på Facebook är knappast begåvat.

Citat:

Om det inte är okej för ”dem” är det då okej för SD?
– Okej jag kanske tog i med kulan mitt mellan ögonen. Men jag klarar inte av när de håller på. Vi behandlas som parasiter och som att vi har pest ju. Det är fruktansvärt på Facebook, när vänner tar bort en och försvinner fast man har röstat så här i tre år, då är det något galet. Nej nu har jag inget mer att säga.

EDIT: Faktiskt smått förvånad över att sydsvenskan ens tar upp citatet över, hade det varit aftonbladet hade det sannolikt inte kommit med. Fast jag också smått förvånad i vilka ordalag hon använde, akubusering -> liksäck -> hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Var det inte MUF ledaren som ville invadera eritrea

Han ville att Sverige skulle skicka en liten insatsstyrka för att frita Dawit Isaak.

Fin överdrivning.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Han ville att Sverige skulle skicka en liten insatsstyrka för att frita Dawit Isaak.

Fin överdrivning.

Ja det mildra mycket, skriva en debatt artikel som förespråkar att Sverige ska skicka en insatsstyrka till ett neutralt land för att med militära medel frita en fängslad medborgare. Det enda som ens kommer i närheten som jag kommer på är Operation Eagle Claw och det var ändå för att frita ens egna medborgare som hölls fångna på USAs ambassad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Ja det mildra mycket, skriva en debatt artikel som förespråkar att Sverige ska skicka en insatsstyrka till ett neutralt land för att med militära medel frita en fängslad medborgare. Det enda som ens kommer i närheten som jag kommer på är Operation Eagle Claw och det var ändå för att frita ens egna medborgare som hölls fångna på USAs ambassad.

Det är helt otänkbart för ett land som Sverige att kränka ett annat lands suveränitet på ett sådant vis, oavsett anledning. Förhoppningsvis var debattartikeln bara ett sätt att provocera och väcka debatt.

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig mest med SD är inte deras partiprogram som SD har idag. Det är vissa av partimedlemmarna och många av anhängarna.

Det är bara gå läsa på politiskt inkorrekt hur väldigt många har en mycket aggressiv ton mot allt som är icke Europeiskt och muslimskt.

Det jag verkligen blir äcklad av med SD är deras falska invandrarproblem man skapat.

Ett exempel är att SD ofta nämner våldtäkter som att det vore ett invandrarproblem, för ofta använder man både ordet våldtäkt och invandring i en och samma mening.

Sanningen är den att även om en invandrare medvetet gav sig just på en svensk flicka/kvinna VARJE DAG så hade fortfarande 365 invandrare inte varit representativa på en grupp över 1,2 miljoner människor utan dessa våldtäktsmän hade inte representerat några andra än sig själva som individer.

En annan sanning är att många av Sveriges tyngst kriminella är OCKSÅ svenskar bland annat från MC-klubbar. Detta är också något SD ALDRIG har kritiserat eller ens nämnt...

Ännu en annan sak som visar att SD är rasister är att man inte erkänner en bevisad diskriminering mot invandrare. Istället tar man upp ett så kallad "Svenskhat" som knappast existerar. Knappt bland 1% av invandrarna kan jag tänka mig.

Anledningen till att jag personligen äcklas av SD är att man försöker på ett fint och artigt sätt smutskasta en utpekad grupp människor och skuldbelägga dessa för samhällets fel och brister.

Det är livsfarligt och det är väldigt enkelt att övertyga människor som har det dåligt till att hata....

Finns det problem i invandrartäta områden i Sverige? Ja! Finns det hög arbetslöshet på vissa invandrartäta områden i Sverige? Ja! Är Sverigedemokraterna en lösning på problemet? Nej Nej Neeej!!!!

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Han får ogilla DN hur mycket han vill; det är som att ogilla Wikipediaartiklar. Allt handlar om att läsa, hitta eventuella brister, samt kontrollera källorna (iaf när gäller statistik). (Expressen och Aftonslasket kan uppenbarligen kategoriskt avfärdas.)

Visst får man det. Men att avfärda dagstidningar öht känns lite väl.

Skrivet av treffin:

Skulle vilja utveckla mer, men nu är det dags att laga middag

Högst intressant vad du skriver. Jag tror vi kan komma överens om att man ska vara försiktig med generaliseringar, positiva som negativa.

Skrivet av treffin:

Det är helt otänkbart för ett land som Sverige att kränka ett annat lands suveränitet på ett sådant vis, oavsett anledning. Förhoppningsvis var debattartikeln bara ett sätt att provocera och väcka debatt.

Kanske, men ungdomsförbund brukar vara duktiga att göra lite korkade uttalanden. De brukar dock mogna med tiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Octabust:

Det som skrämmer mig mest med SD är inte deras partiprogram som SD har idag. Det är vissa av partimedlemmarna och många av anhängarna.

Det är bara gå läsa på politiskt inkorrekt hur väldigt många har en mycket aggressiv ton mot allt som är icke Europeiskt och muslimskt.

Det jag verkligen blir äcklad av med SD är deras falska invandrarproblem man skapat.

Ett exempel är att SD ofta nämner våldtäkter som att det vore ett invandrarproblem, för ofta använder man både ordet våldtäkt och invandring i en och samma mening.

Sanningen är den att även om en invandrare medvetet gav sig just på en svensk flicka/kvinna VARJE DAG så hade fortfarande 365 invandrare inte varit representativa på en grupp över 1,2 miljoner människor utan dessa våldtäktsmän hade inte representerat några andra än sig själva som individer.

En annan sanning är att många av Sveriges tyngst kriminella är OCKSÅ svenskar bland annat från MC-klubbar. Detta är också något SD ALDRIG har kritiserat eller ens nämnt...

Ännu en annan sak som visar att SD är rasister är att man inte erkänner en bevisad diskriminering mot invandrare. Istället tar man upp ett så kallad "Svenskhat" som knappast existerar. Knappt bland 1% av invandrarna kan jag tänka mig.

Fast även om det endast är individen som begår brott, så sett ur ett större perspektiv så kan intressanta mönster noteras. Om några personer låt säga nazister förekommer mer frekvent i brott ang. misshandel alt. hatbrott kan det då finnas någon förklaring i nazisteras kultur och föreställningar som gör dem mer benägna att begå dessa brott.

Det är nämligen så att vissa invandrar grupper kan noteras ha en högre överrepresentation i brott än vad som skulle förväntas givet deras andel av befolkningen. Det är intressant att människor från t.ex. Nordafrika är kraftig överrepresenterade i brottsanmälan medan individer från östasien är underrepresenterade.

Denna artikel noterar intressant sammanträffande mellan överfallsvåldtäkter och vissa invandra grupper. - Innvandrere bak alle anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo - VG Nett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Att stora rasiststämpeln ofta kommer fram beror på att statistik, i de sammanhang vi diskuterar, ofta förs fram utan tolkning, men med ett underförstått budskap. I debatten kan man exempelvis få se brottsstatistik med en överrepresentation (signifikans ospecificerad) av en viss nationalitet. Oftast känns det som att man ska förstå att "se här, de där människorna är mycket mer våldsamma än vad vi är" och sedan dra de enklaste och mest okritiska slutsatser man kan, helt enkelt att de här människorna ÄR annorlunda och därför oönskade. Det är ju verkligen inte så enkelt.

Skulle vilja utveckla mer, men nu är det dags att laga middag

Tack! Det är ju vad jag och några flera har sagt flera gånger nu, och brukar mer "statistik" till svar!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur många gruppvåldtäkter har skett i Sverige senaste 5 åren, kolla upp det! Kolla upp hur många som varit inblanade och jämför det med antal invandrare i Sverige. Det är så få att det inte alls går att säga att det är på något som helst sätt ett problem för just en viss grupp!

Jag personligen känner en svensk tjej som blivit brutalt våldtagen av en svensk kille och jag vet en svensk kille som fällts för våldtäkt. Jag känner en tjej som blev våldtagen av en utländsk också men hon var själv utländsk också.

Om det dagligen förekom gruppvåldtäkter i Sverige med invandrare iblandade hade vi haft ett väldigt stort problem. Men det är något som händer väldigt sällan (även om det är för många gånger) och det finns flera fall där även etniska svenskar fällts.

Det är ganska lustigt men ändå tragiskt att vi i Sverige som är väldigt bildade och brukar håna "dumma amerikaner" inte kan förstå bättre...

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Skrivet av MBY:

Tack! Det är ju vad jag och några flera har sagt flera gånger nu, och brukar mer "statistik" till svar!

Blir lite nyfiken exakt varför man ska ignorera BRÅs rapporter, finns det någon som inte påtalar att vissa invandra grupper är överrepresenterade i brott?

Tror att vissa anställa hos BRÅ ibland verka bortse från dessa rapporter, brukar situationen förändras så snabbt så överrepresenationen upphör?

Permalänk
Medlem

Se detta.

JAG VET det är Expo som är vänster men detta är ändå en sann perspektiv av hur man sakta men säkert förändrat sin utsida... men sin insida?

Sverigedemokraterna

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Skrivet av Octabust:

Hur många gruppvåldtäkter har skett i Sverige senaste 5 åren, kolla upp det! Kolla upp hur många som varit inblanade och jämför det med antal invandrare i Sverige. Det är så få att det inte alls går att säga att det är på något som helst sätt ett problem för just en viss grupp!

Jag personligen känner en svensk tjej som blivit brutalt våldtagen av en svensk kille och jag vet en svensk kille som fällts för våldtäkt. Jag känner en tjej som blev våldtagen av en utländsk också men hon var själv utländsk också.

Om det dagligen förekom gruppvåldtäkter i Sverige med invandrare iblandade hade vi haft ett väldigt stort problem. Men det är något som händer väldigt sällan (även om det är för många gånger) och det finns flera fall där även etniska svenskar fällts.

Det är ganska lustigt men ändå tragiskt att vi i Sverige som är väldigt bildade och brukar håna "dumma amerikaner" inte kan förstå bättre...

Fast det var inte vad jag svarade, jag nämnde att givet sitt antal så förekommer vissa invandra grupper mer frekvent. Att svenskar inte skulle begå våldtäkter har jag inte sagt, inte heller att våldtäkt är något ytterst vanligt brott, dock osäker på frekvensen.

Vet faktiskt inte hur många våldtäkter som begåtts, men hade gärna fått veta. Kanske kommer någon rapport detta eller nästa, faktum så borde de tidigare riksdagspartierna bett om en sådan för då hade de kunnat motbevisa SD om deras påståenden inte stämmer.

Permalänk
Skrivet av Octabust:

Se detta.

JAG VET det är Expo som är vänster men detta är ändå en sann perspektiv av hur man sakta men säkert förändrat sin utsida... men sin insida?

Sverigedemokraterna

Som jag nämnde tidigare, SD har fått många nya medlemmar de senaste åren. Att då kunna upprätthålla en offentlig fasad medan internt dyrka hitler och planera konsentrationsläger/utrotningsläger och statskupp känns föga sannolikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vattenfall:

Som jag nämnde tidigare, SD har fått många nya medlemmar de senaste åren. Att då kunna upprätthålla en offentlig fasad medan internt dyrka hitler och planera konsentrationsläger/utrotningsläger och statskupp känns föga sannolikt.

Vilken intressant straw-man! Så, ett parti kan inte vara sådär jättestolligt, bara det inte dyrkar Hitler och planerar koncentrationsläger eller statskupp?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Vilken intressant straw-man! Så, ett parti kan inte vara sådär jättestolligt, bara det inte dyrkar Hitler och planerar koncentrationsläger eller statskupp?

Fast är det verkligen ett straw-man? Gång på gång får man ju höra "men Hitler sa aldrig att han skulle gasa alla judar!". Somliga verkar iaf tro att SD är nya NSDAP.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

You never know...

Som sagt, jag personligen VET att det finns människor inom SD som har ett extremt hat mot mörkhyade bland annat. Sen att dessa inte står och skriker ut det i TV längre är ju ganska självklart, så jävla dumma är få!!!

Jag är helt övertygad om att SD inte för med sig något positivt till vårt land, varken ekonomiskt, kulturellt eller på något annat sätt.

Bara att sidan vi befinner oss i just nu är skapad av en utlänning visar hur Sverige är idag. Verkligheten som sverigedemokraterna försöker framställa som farlig, osvenskt och brottslig är till 99% ofarlig, väldig svensk och icke brottsligt.

SD säger att man "bara" vill begränsa invandring, helst från just vissa områden. Visst det låter vettigt, men som TUR VET ca 95% av befolkningen i hela Sverige att detta är inte sanningen. Det är inte "bara" det SD vill....

Sverige har varit och är ett väldigt generöst land, väldigt generösa och bra människor, jag är även helt övertygad om att nästan alla invandrare vet om detta, tycker så och respekterar det.

Att låta några rötägg representera flera miljoner visar att SD är farliga!

Det var som en tjejkompis från Umeå sa igår, hade hagamannen varit "neger" så hade SD också röstats fram i Umeå.... det är verkligheten!!!!

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Fortfarande har ingen svarat på frågan om hur många invandrare (netto) som är lagom för att landet ska må bra... Det måste ju finnas någon uppskattad siffra.
Är 100.000 st/år en lagom takt, eller är det bättre med färre? Eller fler? När blir det för många?

Om det kommer (och stannar) 50.000 per år, så anser jag att det är lite mycket. Vi måste trots allt kunna få dessa i arbete och självförsörjande...
SD vill så klart ha ännu förre.

Vad tycker ni andra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Fast är det verkligen ett straw-man? Gång på gång får man ju höra "men Hitler sa aldrig att han skulle gasa alla judar!". Somliga verkar iaf tro att SD är nya NSDAP.

Tja, då är det väl en weak man i stället? Inte så mycket bättre. Vad beträffar SD och NSDAP så kan man faktiskt göra vissa jämförelser, även om det inte är så klokt (och kommer tolkas som demonisering av SD). Men betänk rasismen i västvärlden denna tid och betänk hur svår den har varit att arbeta bort men hur långt vi ändå har kommit. Kanske den "kvalitativa kvoten" NSDAP/dåtidens allmänna rasism påminner om den "kvalitativa kvoten" SD/nutiden rasism?

Jag påstår inte att så är fallet, givetvis, jag påstår däremot att kvoten av intelligent analys har minskat på forumet. Vissa verkar rentav flytt fältet och andra (jag och några nick till) orkar bara bemöta de enklaste av dumheter. Det hade behövts tjugo heltidstjänser för att debunka allt trams som florerar på forumet just nu. Ur askan "vaccinationsmotstånd" i elden "SD".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Fortfarande har ingen svarat på frågan om hur många invandrare (netto) som är lagom för att landet ska må bra... Det måste ju finnas någon uppskattad siffra.
Är 100.000 st/år en lagom takt, eller är det bättre med färre? Eller fler? När blir det för många?

Om det kommer (och stannar) 50.000 per år, så anser jag att det är lite mycket. Vi måste trots allt kunna få dessa i arbete och självförsörjande...
SD vill så klart ha ännu förre.

Vad tycker ni andra?

Det beror på vad dessa invandrare gör när man väl kommit till Sverige? Av vilka anledningar man kommer.

Jag är för en öppen värld men jag är helt emot att acceptera brottslingar och människor som på något sätt har avsikt att skada tillträde.

Om en invandrare kommer till Sverige och förblir bidragstagare så skadar det samhället ekonomiskt!

Om en invandrare kommer, får bidrag en kortare tid, startar sedan ett litet företag och lyckats anställa några så gynnar det Sverige på alla sätt.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Högst intressant vad du skriver. Jag tror vi kan komma överens om att man ska vara försiktig med generaliseringar, positiva som negativa.

Absolut!

Skrivet av Crippa90:

Kanske, men ungdomsförbund brukar vara duktiga att göra lite korkade uttalanden. De brukar dock mogna med tiden.

Håller med, de brukar vara riktiga ideologer och hetsporrar tills de inser att en karriärpolitiker måste vara mer överstruken och gråaktig

Skrivet av Vattenfall:

Blir lite nyfiken exakt varför man ska ignorera BRÅs rapporter, finns det någon som inte påtalar att vissa invandra grupper är överrepresenterade i brott?

Tror att vissa anställa hos BRÅ ibland verka bortse från dessa rapporter, brukar situationen förändras så snabbt så överrepresenationen upphör?

Men vad är det man vill säga med att en grupp är överrepresenterad?
Vad är det som gör denna statistik relevant för den svenska politiken och den diskussion som förs?
Det är nog detta som folk i gemen reagerar på, inte själva rapporterna och dess korrekthet.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vilken intressant straw-man! Så, ett parti kan inte vara sådär jättestolligt, bara det inte dyrkar Hitler och planerar koncentrationsläger eller statskupp?

Det jag syftar på är att det skulle vara svårt för SD att upprätthålla extrema åsikter internt pga. stor tillförsel av medlemmar. Att sedan det finns stollar är en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Octabust:

You never know...

Som sagt, jag personligen VET att det finns människor inom SD som har ett extremt hat mot mörkhyade bland annat. Sen att dessa inte står och skriker ut det i TV längre är ju ganska självklart, så jävla dumma är få!!!

Jag är helt övertygad om att SD inte för med sig något positivt till vårt land, varken ekonomiskt, kulturellt eller på något annat sätt.

Bara att sidan vi befinner oss i just nu är skapad av en utlänning visar hur Sverige är idag. Verkligheten som sverigedemokraterna försöker framställa som farlig, osvenskt och brottslig är till 99% ofarlig, väldig svensk och icke brottsligt.

SD säger att man "bara" vill begränsa invandring, helst från just vissa områden. Visst det låter vettigt, men som TUR VET ca 95% av befolkningen i hela Sverige att detta är inte sanningen. Det är inte "bara" det SD vill....

Sverige har varit och är ett väldigt generöst land, väldigt generösa och bra människor, jag är även helt övertygad om att nästan alla invandrare vet om detta, tycker så och respekterar det.

Att låta några rötägg representera flera miljoner visar att SD är farliga!

Det var som en tjejkompis från Umeå sa igår, hade hagamannen varit "neger" så hade SD också röstats fram i Umeå.... det är verkligheten!!!!

Att det finns SDare som har starkt hat mot invandrare förvånar mig inte, men jag tror inte det är överväldigande många. Tror att det förekommer mycket wallraffande i SD och om partiemedlemmar systematiskt uttryckt sig så hade det nog upptagats i betydligt större frekvens än idag.

Att större delen av Sverige är svenskt (lite fel benämning) är troligt, men detta beror nog på att sverige är segregerat. Fast genom att vi har stor invandring i kombination med att landet inte bedriver assimileringspolitik så kommer det att förändras. Att ett lands politik och kultur formas av majoritetsamhället är knappast osannolikt.

Tror att det är betydligt fler som tycker att Sverige ska minska sin invandring SOM-institutes senaste rapport säger minst 40%, att alla dessa sedan inte röstar på SD är en annan sak.

Jag ser inget problem med att Sverige tar emot kvotflyktingar eller att vi har gäststuderande, gästarbetare eller arbetskraftinvandring som landet är i behov av. Däremot trycker jag inte att Sverige ska ta emot fler än vi klara av att assimilera, vilket inte sker idag. Inte heller att vi ska spenderar miljader när vi kommer behöva detta kapital senare pga. stort antal pensionärer samt stort vårdbehov. Vårdsektorn är redan idag ansträngd. Nämn inte att dagens invandring ska rädda välfärden, det stämmer inte hur mycket politiker och media ens önska. Om riket bedrivit invandringspolitiken som fanns under 60-70 talet hade det möjligen fungerat. Att vi nu har arbetskraftinvandring som vi inte är i behov av med 9% arbetslöshet känns absurt.

Sedan måste har faktiskt SD rätt, landet skulle kunna hjälpa betydligt fler påplats genom UNHCR än vad vi gör genom att ge ett fåtal (i relation till antal flyktingar i världen) uppehållstillstånd i Sverige.

Ang. kriminallitet och invandrare så finns en naturligtvis och vissa grupper är överrepresenterade, men totalt sätt så är det bara 15% som är kriminella av utlandsfödda en siffra som sedan minskar.

Dessutom så publicerar media oftast inte namn och bild när invandrare, den äran är tilldelad etniska svenskar. Det kan t.ex. nämnas att 'smygaren' var värre en 'hagamannen' men fick inte lika mycket publicitet möjligen pga denne var invandrare. Men visst SD hade möjligen fått fler röster då, men det är knappast deras fel.

Visst SD är ganska extremt och hade de varit mer som fremskritspartiet i Norge hade de sannolikt kunnat bli mycket större.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knogen:

Fortfarande har ingen svarat på frågan om hur många invandrare (netto) som är lagom för att landet ska må bra... Det måste ju finnas någon uppskattad siffra.
Är 100.000 st/år en lagom takt, eller är det bättre med färre? Eller fler? När blir det för många?

Om det kommer (och stannar) 50.000 per år, så anser jag att det är lite mycket. Vi måste trots allt kunna få dessa i arbete och självförsörjande...
SD vill så klart ha ännu förre.

Vad tycker ni andra?

Det är förmodligen inte något linjärt samband med olika "optimum" och maxima. Det är ju förresten inte därför vi tar in invandrare - för att tjäna på det. Det är en positiv bieffekt, precis som det kan finnas negativa. Men jag tycker att det är en allmän sjuka att se det så kollektivt. Det måste ju inte vara en motsatsförhållande så att en viss mängd "kollektiv hjälp" måste fördelas på en viss mängd som vi "tar in". Är det inte lite cyniskt att politiskt räkna "hur många kan vi ta in" eller "vad är en lagom nivå"? Är det inte egentligen ett icke-självklart förutsättande att "vi" trots allt "måste få dessa i arbete och självförsörjande"? Kan det inte vara tvärt om? Skulle det t.ex. kunna vara så att vi har för mycket politik kring detta och SD bara tjänar till att införa mer politik? Är det inte bidragspolitiken som ska saneras (då löser vi ju även "inhemska" "problem")? Eller ska invandringen göras till en annan typ av socialistiskt experiment än vad det redan är?

SD-anhängare säger retoriskt sig ibland bara ställa kritiska frågor. Men frågorna är inte speciellt vida.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Att det finns SDare som har starkt hat mot invandrare förvånar mig inte, men jag tror inte det är överväldigande många. Tror att det förekommer mycket wallraffande i SD och om partiemedlemmar systematiskt uttryckt sig så hade det nog upptagats i betydligt större frekvens än idag.

Att större delen av Sverige är svenskt (lite fel benämning) är troligt, men detta beror nog på att sverige är segregerat. Fast genom att vi har stor invandring i kombination med att landet inte bedriver assimileringspolitik så kommer det att förändras. Att ett lands politik och kultur formas av majoritetsamhället är knappast osannolikt.

Tror att det är betydligt fler som tycker att Sverige ska minska sin invandring SOM-institutes senaste rapport säger minst 40%, att alla dessa sedan inte röstar på SD är en annan sak.

Jag ser inget problem med att Sverige tar emot kvotflyktingar eller att vi har gäststuderande, gästarbetare eller arbetskraftinvandring som landet är i behov av. Däremot trycker jag inte att Sverige ska ta emot fler än vi klara av att assimilera, vilket inte sker idag. Inte heller att vi ska spenderar miljader när vi kommer behöva detta kapital senare pga. stort antal pensionärer samt stort vårdbehov. Vårdsektorn är redan idag ansträngd. Nämn inte att dagens invandring ska rädda välfärden, det stämmer inte hur mycket politiker och media ens önska. Om riket bedrivit invandringspolitiken som fanns under 60-70 talet hade det möjligen fungerat. Att vi nu har arbetskraftinvandring som vi inte är i behov av med 9% arbetslöshet känns absurt.

Sedan måste har faktiskt SD rätt, landet skulle kunna hjälpa betydligt fler påplats genom UNHCR än vad vi gör genom att ge ett fåtal (i relation till antal flyktingar i världen) uppehållstillstånd i Sverige.

Ang. kriminallitet och invandrare så finns en naturligtvis och vissa grupper är överrepresenterade, men totalt sätt så är det bara 15% som är kriminella av utlandsfödda en siffra som sedan minskar.

Dessutom så publicerar media oftast inte namn och bild när invandrare, den äran är tilldelad etniska svenskar. Det kan t.ex. nämnas att 'smygaren' var värre en 'hagamannen' men fick inte lika mycket publicitet möjligen pga denne var invandrare. Men visst SD hade möjligen fått fler röster då, men det är knappast deras fel.

Visst SD är ganska extremt och hade de varit mer som fremskritspartiet i Norge hade de sannolikt kunnat bli mycket större.

Tror du på fullaste allvar att 15% av utlandsfödda är kriminella? Är du seriös?

Då hade fan Sverigedemokraterna haft en egen majoritet i riksdagen redan 2006....

Jag har själv hört av poliser att Malmvägen i Sollentuna där det bor flera tusen, var känt för att vara stökigt men när 5 personer fängslades försvann stöket i princip helt. Alla grova brott gick ner till en medelnivå.

Det är ändå lite tragiskt att några få också får representera 99% när det handlar just om invandrare.

Det verkar vara få som vill inse och erkänna att en stor majoritet av samtliga invandrare arbetar, studerar och inte bedriver någon kriminell verksamhet...

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Skrivet av Octabust:

Tror du på fullaste allvar att 15% av utlandsfödda är kriminella? Är du seriös?

Då hade fan Sverigedemokraterna haft en egen majoritet i riksdagen redan 2006....

Jag har själv hört av poliser att Malmvägen i Sollentuna där det bor flera tusen, var känt för att vara stökigt men när 5 personer fängslades försvann stöket i princip helt. Alla grova brott gick ner till en medelnivå.

Det är ändå lite tragiskt att några få också får representera 99% när det handlar just om invandrare.

Det verkar vara få som vill inse och erkänna att en stor majoritet av samtliga invandrare arbetar, studerar och inte bedriver någon kriminell verksamhet...

Ok 12%, nu kanske det är så att media och politiker medvetet mörkar när invandrare begår brott.

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=... s33

Citat:

Svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige 95
Svenskfödda med ena föräldern född i Sverige 93
Svenskfödda med båda föräldrarna födda i utlandet 90
Födda i utlandet 88

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vattenfall:

Det jag syftar på är att det skulle vara svårt för SD att upprätthålla extrema åsikter internt pga. stor tillförsel av medlemmar. Att sedan det finns stollar är en annan sak.

Du menar att man inte talar internt om de extrema åsikter man visar utåt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."