LCD TV 37, 40 lr 42" för under 5000:- för spel och filmtittandes

Permalänk
Medlem

LCD TV 37, 40 lr 42" för under 5000:- för spel och filmtittandes

Behöver lite köpråd och tips på LCD-TV apparater. Ni får gärna länka lite om ni finner ett fynd för mig

Finns ju en drös med LCD TV Apparater 37-42" nu för under 5000:-. Jag söker egentligen den som är bäst lämpad för spel såsom Starcraft 2 och HoN samt en hel del med film skall den ju givetvis användas till.

Tanken är att jag kommer köra Dvi-Hdmi kabel till TVn via mitt gamla 8800GT , men jag vill vara försäkrad på att jag inte får delay alltså input lag när jag sitter och spelar...Så valet av TV betyder väl en hel del.

Enda kravet jag har förutom ovanstående är USB-port och Full-HD är ett måste.
Har tittat på följande:

Sony LCD TV KDL-40BX400
Sony LCD TV KDL-40BX400 tjäna pengar hos Pixmania

Philips 42" LCD-TV
42PFL3605H
Philips 42" LCD-TV - Elgiganten

TOSHIBA LCD-TV 40LV733F
Toshiba LCD-TV 40LV733F tjäna pengar hos Pixmania

LG 42" LCD-TV 42LD450
Komplett.se - LG 42" LCD-TV 42LD450

Såg att det var en Samsung ute för ngn vecka sedan under ett jubileum för 4500:- som hette LEC535 lr ngt sådant också. Kan tänka mig att vänta på att ngt liknande ska hända igen om den verkar bäst.

Vad tycker ni om de valen jag lagt upp? Jag är lite ute o cyklar gällande tv-apparater nämligen så behöver all den hjälp jag kan få.

thnx

Permalänk
Medlem

Philips:en är att föredra tycker jag för att, dem är ju helt enkelt bäst för just det priset och för att jag har likadan TV fast 32" ist. som funkar utmärkt! =P

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

ingen annan som har lite tips och råd för mig? speciellt ang input lag etc

Permalänk
Medlem

LG 42LD450 har fått mycket bra omdömen på Prisjakt och Komplett.se LG 42LD450 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV och dessutom så klarar den 1920x1080 via VGA kontakten (D-Sub, RGB-PC), detta kan vara bra alternativ till HDMI eftersom det ofta är mindre input lag via VGA kontakten.

Här är en bild från manualen för LG 42LD450 som visar vilka upplösningar som TVn klarar via HDMI och VGA.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

LG 42LD450 har fått mycket bra omdömen på Prisjakt och Komplett.se LG 42LD450 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV och dessutom så klarar den 1920x1080 via VGA kontakten (D-Sub, RGB-PC), detta kan vara bra alternativ till HDMI eftersom det ofta är mindre input lag via VGA kontakten.

Här är en bild från manualen för LG 42LD450 som visar vilka upplösningar som TVn klarar via HDMI och VGA.
http://img704.imageshack.us/img704/3033/42ld450skrmupplsning....

exakt sådana råd uppskattas, bra information för min del då jag vill spela på så hög upplösning som möjligt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zergling:

jag vill vara försäkrad på att jag inte får delay alltså input lag när jag sitter och spelar...Så valet av TV betyder väl en hel del.

Alla LCD har input lag, det är bara olika mycket

Stod själv och valde rätt länge mellan LG 42LD450 och Samsung LE40C535. Det blev till slut en C535. När jag skulle köpa var dock LE40C535 bara tillgänglig för fullpris medan det var kampanj på motsvarande 46", LE46C535, så det blev den istället

Generellt så är de ganska lika, det jag läst och hört pekar dock på att Samsung har bättre bild, bättre USB-mediastöd med mera. Blev till och med rekommenderad att köpa Samsungen av en försäljare i en butik som inte hade den själva, sa att den var bättre än LGn som de sålde

Det du ska tänka på om du bestämmer dig för en Samsung är att det är lotteri på panelerna.
Värt att tänka på om du läser vissa recensioner / omdömen där de exempelvis klagar på betraktningsvinklar är att de troligtvis fått en av de sämre panelerna.
Jag köpte min på Elgiganten och de kollade upp panelen åt mig innan så jag var säker på att få en Samsung-tillverkad till min och den funkar finfint

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Alla LCD har input lag, det är bara olika mycket

Stod själv och valde rätt länge mellan LG 42LD450 och Samsung LE40C535. Det blev till slut en C535. När jag skulle köpa var dock LE40C535 bara tillgänglig för fullpris medan det var kampanj på motsvarande 46", LE46C535, så det blev den istället

Generellt så är de ganska lika, det jag läst och hört pekar dock på att Samsung har bättre bild, bättre USB-mediastöd med mera. Blev till och med rekommenderad att köpa Samsungen av en försäljare i en butik som inte hade den själva, sa att den var bättre än LGn som de sålde

Det du ska tänka på om du bestämmer dig för en Samsung är att det är lotteri på panelerna.
Värt att tänka på om du läser vissa recensioner / omdömen där de exempelvis klagar på betraktningsvinklar är att de troligtvis fått en av de sämre panelerna.
Jag köpte min på Elgiganten och de kollade upp panelen åt mig innan så jag var säker på att få en Samsung-tillverkad till min och den funkar finfint

mm den där Samsung c535 40" hade dom ju någon kampanj på för 4444:- på mediamarkt under ett par dagar..dessvärre missade jag det. Sen lär det väl inte komma tillbaka ngt liknande erbjudande på hundra år nu känns det som

har du testat att spela på den? inga större input lag eller hur är den?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zergling:

mm den där Samsung c535 40" hade dom ju någon kampanj på för 4444:- på mediamarkt under ett par dagar..dessvärre missade jag det. Sen lär det väl inte komma tillbaka ngt liknande erbjudande på hundra år nu känns det som

har du testat att spela på den? inga större input lag eller hur är den?

Använder den för närvarande som skärm på heltid och har spelat på den en hel del. Inget större problem med lag Jag kör för övrigt med HDMI och PC-läge (man ändrar "label" på HDMI1 i sourcelistan).

Har tänkt göra en riktigt mätning på input lag (har CRT att jämföra med) men kameran jag har tillgång till verkar inte vara snabb nog, eller så har jag inte lyckats ställa in den rätt bara

Jag missade som sagt också kampanjen på C535 40", dock var den nedsatt igen några veckor senare (när jag redan köpt min 46") så inte helt omöjligt att något liknande kommer igen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Använder den för närvarande som skärm på heltid och har spelat på den en hel del. Inget större problem med lag Jag kör för övrigt med HDMI och PC-läge (man ändrar "label" på HDMI1 i sourcelistan).

Har tänkt göra en riktigt mätning på input lag (har CRT att jämföra med) men kameran jag har tillgång till verkar inte vara snabb nog, eller så har jag inte lyckats ställa in den rätt bara

Jag missade som sagt också kampanjen på C535 40", dock var den nedsatt igen några veckor senare (när jag redan köpt min 46") så inte helt omöjligt att något liknande kommer igen.

Ser att dom har en kampanj på Dustin just nu på en annan Samsung, nämligen C550 och B550 Samsung för 4990:-
SAMSUNG LE-40B550 40" LCD-TV FULL-HD - 40" Full-HD LCD i snygg design - Produktinformation

men efter att ha läst recensioner 37ms och USB som inte tar emot video utan endast musik och bilder så blir jag tveksam.

äsch kanske bara skulle vänta till C535 sjunker igen lr ngt annat drastiskt händer?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zergling:

Ser att dom har en kampanj på Dustin just nu på en annan Samsung, nämligen C550 och B550 Samsung för 4990:-
SAMSUNG LE-40B550 40" LCD-TV FULL-HD - 40" Full-HD LCD i snygg design - Produktinformation

men efter att ha läst recensioner 37ms och USB som inte tar emot video utan endast musik och bilder så blir jag tveksam.

äsch kanske bara skulle vänta till C535 sjunker igen lr ngt annat drastiskt händer?

B550 är förra årets

B = 2009, C = 2010

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

B550 är förra årets

B = 2009, C = 2010

oho då kanske C klarar av att lira filmer med USB och har lägre ms, ska söka på lite recensioner.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zergling:

oho då kanske C klarar av att lira filmer med USB och har lägre ms, ska söka på lite recensioner.

Jag har som sagt C535 och den har klarat att lira i stort sett allt än så länge. Vissa filer (random klipp, ej hela filmer osv) har den klagat på ljudformatet men tror det är filerna som är knasiga snarare än TVn i de fallen. Den klarar .mkv osv iaf

Försökte göra en mätning av input lag på min idag men fick fan inte till någon vettig bild med kameran :/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

Follow-up till mitt förra inlägg: Kopplade in min externa hårddisk (iomega 1TB) till TVn igår för att prova lite olika filmer. Alla "vettiga" fungerade om man säger så. Provade ungefär 15 olika 1080p-filmer och ett tjugotal avsnitt av diverse serier. Det enda som inte fungerade var ett pilotavsnitt i riktigt kass kvalitet (tittat på det med VLC via datorn), avsnitten till den riktiga serien fungerade perfekt. Har inte kollat vilket format pilotavsnittet var i men kan nog dra slutsatsen att den åtminstone klarar att spela vettiga format eftersom allt annat fungerade fint

Har uppdaterat firmware på TVn en gång (busenkelt btw), vet inte om det gjorde något för mediaspelaren men kan ju vara värt att göra om du nu slår till

Känner mig för övrigt helt handikappad nu när jag kopplat in mina 22" Samsung LCDs igen och spelat lite på. Allt känns så jävla litet xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

men det lät ju väldigt lovande, skönt att få en inblick över vad andra tycker, kanske borde traska in till stan och börja kolla på alla apparater och se om ett erbjudande på ngn av dom dyker upp i nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av zergling:

men det lät ju väldigt lovande, skönt att få en inblick över vad andra tycker, kanske borde traska in till stan och börja kolla på alla apparater och se om ett erbjudande på ngn av dom dyker upp i nästa vecka.

Elgiganten har denna veckan ett erbjudnde på LE46C535XXE för 6990kr.
Jag slår till idag!