Permalänk
Medlem

Varm i5 760 2,8 Ghz

Hej

Jag byggde ihop min dator för några dagar sen. Processorn är en i5 760 och jag tycker den verkar ovanligt varm.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-i5.png

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/i5%20i5.png

Det som också oroar mig är att core speed står på 3,3 Ghz, jag har ju inte överclockat.

Jag läste något om att stresstesta med prime95, men vilka inställningar ska jag ha och hur använder jag programmet?

Enligt mitt G15's prestandaövervakare så ligger ena kärnan på 100% load i idle just nu. WTF?

EDIT: Jag tyckte det var konstigt att en kärna låg på 100% så jag startade om datorn, nu ligger den högsta kärnan på 31 i temperatur. Undra vad som fick den att flippa ur innan?

Nu visar CPU-Z också en normal core speed, 1,2Ghz. Det har antagligen med energispar att göra. Men klockas processorn automatiskt när det behövs med tanke på att den låg i 3,3Ghz innan?

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Det som gör att din CPU går upp i 3.3Ghz är tubro och är helt normalt. Turbo funktionen klockar upp processorn automatiskt om bara en eller två kärnor används till full load medans dom andra 2/3 inte används. Så ja din processor klockas automatiskt. Speedfan har jag aldrig tyckt varit ett bra program att mäta temperaturer med. Ladda hem realtemp istället. Inställnigar för prime95: Jag burkar bara köra Blend, och sen ska det nog vara auto ifyllt att det ska köras på 4 trådar för dig. Själv brukar jag dock använda mig av IntelBurnTest då CPUn blir varmare av det än Prime95 (IntelBurnTest räcker det med att du bara klickar i att köra på tex. High).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Det som gör att din CPU går upp i 3.3Ghz är tubro och är helt normalt. Turbo funktionen klockar upp processorn automatiskt om bara en eller två kärnor används till full load medans dom andra 2/3 inte används. Så ja din processor klockas automatiskt. Speedfan har jag aldrig tyckt varit ett bra program att mäta temperaturer med. Ladda hem realtemp istället. Inställnigar för prime95: Jag burkar bara köra Blend, och sen ska det nog vara auto ifyllt att det ska köras på 4 trådar för dig. Själv brukar jag dock använda mig av IntelBurnTest då CPUn blir varmare av det än Prime95 (IntelBurnTest räcker det med att du bara klickar i att köra på tex. High).

Jag tankade RealTemp och IntelBurnTest. Valde high och 4 trådar. Temperaturen flög upp i 80grader sen stängde jag av programmet. Men det tog bara 3-4 sekunder innan temperaturen låg på 80 grader.

Ska det bli så varmt så fort? Hur varmt får det bli som max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Jag tankade RealTemp och IntelBurnTest. Valde high och 4 trådar. Temperaturen flög upp i 80grader sen stängde jag av programmet. Men det tog bara 3-4 sekunder innan temperaturen låg på 80 grader.

Ska det bli så varmt så fort? Hur varmt får det bli som max?

Om du bara har stockkylare skulle jag tro att det är relativt normalt, men det vill jag inte säga med full säkerhet. Tror inte att du behöver vara orolig.

Permalänk
Medlem

Själv blev mine inte mer än 72 grader med stock kylaren. Men då har jag också bra ventilation i chassiet. Men så länge tempen inte går över 80 grader så är det ok.
Men kan va kylaren inste sitter helt ordentligt heller. Sak att tänka på är att pinsen på orginal kylaren som man trycker ner ska vara snurrade åt motsat håll som pilarna pekar på när den är monterad. Pilarna visar vilket håll man ska snurra den när den ska av-monteras.
Är dom snurrade åt fel håll så kommer inte kylaren sitta ordentligt och tempen kommer flyga upp som satan.

Kom just på att jag körde då original kylaren med Arctic Silver 5 kylpasta applicerat med riskorn metoden. Kan kanske vara det som gav mig dom bättre tempsen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Jag tankade RealTemp och IntelBurnTest. Valde high och 4 trådar. Temperaturen flög upp i 80grader sen stängde jag av programmet. Men det tog bara 3-4 sekunder innan temperaturen låg på 80 grader.

Ska det bli så varmt så fort? Hur varmt får det bli som max?

80 grader efter 3-4 sekunder låter väldigt högt, dock inte helt osannolikt beroende lite på vilket chassi du har och hur mkt luftflöde du har i chassit. Se bara till att CPU-kylaren verkligen sitter fast. Hade jag varit som dig hade jag dock satsat på att antigen köpa en nya CPU kylare + kylpasta eller undervolta din CPU. Jag brukar ha som gräns att aldrig gå över 80 grader i IntelBurnTest. Nu kommer du aldrig komma upp i sånna höga temperaturer vid normal belastning då IntelBurnTest belastar något extremt. Så det är nog ingen risk egentligen för dig, men vill du vara på säkra sidan borde du göra något åt det enligt mig.

Permalänk
Medlem

ibland kan man ha monterat på kylaren lite halvaskigt. testa och montera om den och se om du får samma temps igen. alt. 2 köp en annan kylare och testa igen. alt 3 kanske lappa kylare och cpu ifall du inte får bra kontakt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Själv blev mine inte mer än 72 grader med stock kylaren. Men då har jag också bra ventilation i chassiet. Men så länge tempen inte går över 80 grader så är det ok.
Men kan va kylaren inste sitter helt ordentligt heller. Sak att tänka på är att pinsen på orginal kylaren som man trycker ner ska vara snurrade åt motsat håll som pilarna pekar på när den är monterad. Pilarna visar vilket håll man ska snurra den när den ska av-monteras.
Är dom snurrade åt fel håll så kommer inte kylaren sitta ordentligt och tempen kommer flyga upp som satan.

Kom just på att jag körde då original kylaren med Arctic Silver 5 kylpasta applicerat med riskorn metoden. Kan kanske vara det som gav mig dom bättre tempsen.

Hmm, jag "skruvade" åt det hållet som pilarna pekade. Men det kändes som att det fastnade.

Permalänk
Medlem

Jag öppnade datorn och skruvade fast kylaren. Men det verkar som om att den är värdelös. Jag nådde 93 grader på en kärna när jag spelade Assassin's Creed II.

Permalänk
Hedersmedlem

Tog du bort skyddsplasten som satt på kylaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tog du bort skyddsplasten som satt på kylaren?

Där satt ingen? Kylpastan var redan "monterad" under kylaren. Men den torkade jag bort och så använde jag https://www.inet.se/artikel/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-... istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoorex:

Där satt ingen? Kylpastan var redan "monterad" under kylaren. Men den torkade jag bort och så använde jag https://www.inet.se/artikel/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-... istället.

Vilken mängd tog du då? Räcker nämligen med ett riskorns storlek i mitten, sedan gör trycket resten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

skulle jag varit du skulle jag bytt kylare, kör själv i5 760, bytte kylaren direkt dock, så har inga temperaturreferenser att ge dig,
Noctua kylare (120mm varianten) har jag, en fläkt, ställd på lägsta farten,
Processorn idlar två grader över rumstemperatur och kommer upp i 51grader efter en halvtimmes stresstest.

men testa att lossa stockkylaren, applicera på pastan på nytt, och se till att få dit den riktigt, får du fortfarande cancerhöga temperaturer är det kanske processorn som är ledsen, eller du som har ett dåligt ventilerat chassi.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilken mängd tog du då? Räcker nämligen med ett riskorns storlek i mitten, sedan gör trycket resten

Det var min polare som gjorde det. Han smetade ut ett tunt lager över hela kylarytan (cirkel). Kan det ha blivit för mycket och fått motsatt effekt?

Det var nämligen så de gjorde när de byggde datorer på John Bauer, kan dock hända att han tog eget initiativ och att det inte var läraren som instruerade honom.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skall vara så lite som möjligt, det skall bara fylla ut de mikroskopiska springor som finns emellan ytorna

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

skulle jag varit du skulle jag bytt kylare, kör själv i5 760, bytte kylaren direkt dock, så har inga temperaturreferenser att ge dig,
Noctua kylare (120mm varianten) har jag, en fläkt, ställd på lägsta farten,
Processorn idlar två grader över rumstemperatur och kommer upp i 51grader efter en halvtimmes stresstest.

men testa att lossa stockkylaren, applicera på pastan på nytt, och se till att få dit den riktigt, får du fortfarande cancerhöga temperaturer är det kanske processorn som är ledsen, eller du som har ett dåligt ventilerat chassi.

Jag kör med detta chassit https://www.inet.se/artikel/6901303/cooler-master-elite-430, där finns en fläkt där fram. Sen köpte jag till en Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm - Inet.se som jag har där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det skall vara så lite som möjligt, det skall bara fylla ut de mikroskopiska springor som finns emellan ytorna

Tack för tipset. Då får jag plocka av kylaren och bara lägga ett "riskorn" i mitten på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Tack för tipset. Då får jag plocka av kylaren och bara lägga ett "riskorn" i mitten på processorn.

Låter vettigt, Metall<kylpasta<luft eller åt vilket håll ni nu vill att munnarna ska peka åt minsta möjliga pasta men som endå täcker alla "springor" så kommer det bli bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Okej, nu plockade jag av kylaren. Tvättade bort kylpastan. La en klick i mitten och satt fast kylaren igen. I idle ligger 3 kärnor runt 32 grader och en på 37 grader. Efter 5 minuter i Intel Burn Test låg tre kärnor på 77 grader och en på 73 grader.

Helt klart bättre än innan, fast jag antar att det ska kunna bli bättre.

EDIT: Jag förstår att ni inte gillar speedfan, där står 3 kärnor på 17 grader och en på 23 grader^^

Permalänk
Medlem

Jag når knappt upp till 70c med min i5 760 @ 4.5 ghz. Dock har jag en h50 cpu-kylare ^^

Visa signatur

| Asus P7H55/USB3 | Intel i5 760 @ 2.8 < 3.6 ghz | Corsair Cooling Hydro H50 | Corsair Dominator 4GB (2x2048MB) 1600MHz | Sapphire 5770 1GB | High Performance 730w ||[/B] Fractal Design Define R2[B]

Permalänk
Skrivet av zoorex:

Okej, nu plockade jag av kylaren. Tvättade bort kylpastan. La en klick i mitten och satt fast kylaren igen. I idle ligger 3 kärnor runt 32 grader och en på 37 grader. Efter 5 minuter i Intel Burn Test låg tre kärnor på 77 grader och en på 73 grader.

Helt klart bättre än innan, fast jag antar att det ska kunna bli bättre.

EDIT: Jag förstår att ni inte gillar speedfan, där står 3 kärnor på 17 grader och en på 23 grader^^

Dem där graderna ligger i normen för i5-760 processorer med stock kylare, inget ovanlig

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kunde köra en uppdatering då jag blev trött på det ständiga jetmotorljudet från fläkten när jag spelar och temperaturer som är allt för höga.

Idag fick jag hem en COOLER MASTER HYPER 212 PLUS S-775/1156/AM2/AM3 - Specifikationer

Nu ligger temperaturen på alla kärnor mellan 48-52 grader när jag kör Intel Burn Test. Med stock kylare flög temperaturen upp till 80 grader nästan direkt. Snacka om förbättring