Fujitsu Siemens Amilo Xi3650 problem!

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Amilo Xi3650 problem!

Det är så att jag har en Fujitsu Siemens Amilo Xi 3650 och det har varit problem i 1.5 år som jag haft den (köpte den som visningsex med full garanti). Nu är det så att jag fick tillbaka den förra veckan efter 4e lagningen på verkstad och första nekade reklamationen. Vilket var förväntat eftersom de kräver att den ska ha varit inne på verkstad 4ggr sedan reklamation :/

Mitt problem är att COD Mw2 som fungerade fint tidigare laggar sönder av och till i lägsta grafik på allting! Samma med LoL också. Allt på lägsta, hur mycket lagg som helst lite av och till. Plus en pixel är för ljus på skärmen. Deprimerande detta. Är det värt att lämna in den nu igen eftersom jag har kört windows update tills den slutat vilja installera saker. Jag har varit inne på Nvidas hemsida och letat drivrutiner till grafikkortet och även via Fujitsus hemsida installerat allt de anser jag borde installera. De kommer som vanligt rekommendera en återställnings (vilket var gjort senast till i onsdags förra veckan). Jag har gjort nog av dem anser jag.

Ska jag köra på reklamation igen och om det inte går gå via ARN kanske? Tidigare har det varit en död hårddisk, ett dött moderkort, ett avbrutet moderkort (var så när jag köpte den visade det sig, tänkte inte på att skaka på den innan jag kom hem ) och nu så fungerar inte grafikkortet något bra alls. Grafikkortet är GeForce 9600M Gt om någon inte tror att den ska klara något av de spelen alls.

Fun fact: Min skoldator klarar LoL på lägsta bättre än min 14k dator. Skoldatorn är lite drygt dubbelt så gammal)

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Återförsäljaren/servicefirman har 2 gånger på sig att reparera datorn. Om det fortfarande är samma problem efter det andra försöket kan man reklamera datorn. Detta förutsätter dock att datorn har varit inlämnad för samma problem på de tidigare reparationsförsöken.

Om jag förstår dig rätt så har alltså den datorn varit inlämnad, och samtliga gånger reparerad, 4 gånger tidigare? Om detta är sant och att du inte har någon hund begravd eller att du undanhåller väsentlig information om ärendet (;)) så bör i så fall en reklamation vara mer än aktuell i ditt fall!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Återförsäljaren/servicefirman har 2 gånger på sig att reparera datorn. Om det fortfarande är samma problem efter det andra försöket kan man reklamera datorn. Detta förutsätter dock att datorn har varit inlämnad för samma problem på de tidigare reparationsförsöken.

Om jag förstår dig rätt så har alltså den datorn varit inlämnad, och samtliga gånger reparerad, 4 gånger tidigare? Om detta är sant och att du inte har någon hund begravd eller att du undanhåller väsentlig information om ärendet (;)) så bör i så fall en reklamation vara mer än aktuell i ditt fall!

Det är inte för samma sak som sagt tidigare. Men de hävdar att efter 4 reparationer så kan man reklamera även om det är vid olika fel. Ingen information är undangömd. Det enda problemet nu har jag märkt är att spelen fungerar på högsta grafik om man bara stänger av ALLT i bakgrunden. Får inte ha messenger på, oinloggad, inte spotify, itunes, WMP etc. Det börjar bli skumt snabbare om jag har ett musikprogram på, några tankar om varför det är så?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Låter ju mer som ett mjukvarufel dock, om det nu inte är något annat än att det "laggar" i vissa spel.
Nu spekulerar jag hej vilt, men är det möjligt att de aktuella spelen har uppdaterats med bättre grafik, (liknande WoW med Shadow-effekterna som tar en hel del stryk av grafikkortet) och att det isf. är det som är anledningen till att det fungerar sämre nu?

Det enda jag annars kan tänka mig är att problemet kan vara värmerelaterat. Vad har du för temperatur på grafikkort/processor?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Låter ju mer som ett mjukvarufel dock, om det nu inte är något annat än att det "laggar" i vissa spel.
Nu spekulerar jag hej vilt, men är det möjligt att de aktuella spelen har uppdaterats med bättre grafik, (liknande WoW med Shadow-effekterna som tar en hel del stryk av grafikkortet) och att det isf. är det som är anledningen till att det fungerar sämre nu?

Det enda jag annars kan tänka mig är att problemet kan vara värmerelaterat. Vad har du för temperatur på grafikkort/processor?

Datorn är senast återställd för 6 dagar sedan. Den är blåst (med någon sorts luftspray) men ändå varm eftersom det är en laptop. Men poängen är att samma spel, med högre inställningar och musik på har fungerat förut. Det är konstigt som fan... Men när det väl slutar fungera så tar man upp aktivitetshanteraren då säger den att 100% av CPU används. Sedan när aktivitetshanteraren varit uppe en stund då försvinner det typ.

Jag vill verkligen reklamera datorfan men de kommer (som även du tror) säga att det är mjukvarufel. Men jag tycker det är konstigt att det ska vara det så mycket. Har behövt ominstallera hela datorn i genomsnitt 1.8ggr i månaden sedan jag skaffade den för mjukvarufel som det senare har visat sig vara hårdvarufel.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.