Hur är det med garantiärenden - ska jag eller återförsäljaren betala frakt?

Permalänk
Medlem

Hur är det med garantiärenden - ska jag eller återförsäljaren betala frakt?

Hej, jag har ett QPAD QH-1339 där micken glappar lite, man får trycka upp sladden mot hörlurskåpan så fungerar den, men råkar man dra lite (mycket) lätt i den så slutar micken att fungera.

Jag fick svar av QPAD (då det är köpt direkt från dom) och fick svaret att jag får skicka det till QPAD som sedan skickar de på reparation i Tyskland.

Att skicka som paket kostar nog ändå 150 kr, och som brev + rek säkert 100 kr. Saken är den att jag uppfattar det som att dom vill att jag står för denna frakten, jag har läst lite lätt juridik under gymnasiet för några år sedan och har för mig att återförsäljaren enligt KKL ska stå för porto vid godkända garantiärenden - nu undrar jag helt sonika om jag har rätt?

Ska jag eller företaget jag betala frakt vid ett garantiärende?

Tack på förhand!

/aMpari

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jo så är det väl, det brukar ju vara så att dom skickar hem en fraktsedel typ.

Permalänk
Medlem

Ända jag kan säga är att vid alla garanti ärenden som jag har haft så står återförsäljaren för frakten OM prdukten är trasig. vissa låter konsumenten stå för den från början och sedan när det är bevisat att produkten är trasig med garanti så återbetalar dom den.
Hur QPAD sköter det vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle låta otroligt att du ska betala frakten om det är på garantin. Däremot så blir det lättast om du ringer deras kundservice och frågar hur du ska göra, om du ska skicka med någon sorts räkning/ kontonummer att betala in på så att du kan få betalt för frakten eller så.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Självklart skall du inte behöva betala för någonting om det är ett garantiärende.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Bara en ren spekulation: Bad dom dig att skicka in varan till ett kontor i Sverige eller utomlands? Tänkte på att KKL ju är en svensk lagstiftning och som då kanske inte gäller för det sistnämnda.

Återförsäljare i Sverige ska stå för frakt om det är så att du har köpt varan via postorder.
Lagen kanske dock tillämpas olika när varor skickas från tillverkarna direkt. Som sagt, detta är en spekulation.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"