Permalänk
Medlem

NAS, Max 2000:-

Hej
Skulle vilja göra min vardag lite mer sladd-fri och tänkte därför investera i en NAS. Vet att det är prisvärt och bra att bygga själv. Och det hade jag också gjort om jag inte haft en rätt snäv budget.

Har kollat runt lite på egen hand men blir inte riktigt klok på detta för mig rätt nya område.
Därför vänder jag mig till er för vidare råd.

Krav:
Macstöd
iTunesdelning
HD-streaming till tex PS3
(Värd USB)

Pris: 1000 - 2000:-

Har tittat lite själv och vad tror ni om dessa?
NETGEAR STORA MS200 1TB GIGABIT LAN - Backa upp och dela dina filmer, din favoritmusik och mycket mer med Netgear ReadyNAS Stora - Produktinformation
och
LG NC1 1TB GIGABIT (1X1TB) - Världens första NAS med DVD arkiveringsmöjlighet! - Produktinformation

//
MVH Oskar Eliasson

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Kolla in denna
Egenskaper för Qnap TS-110 (OBS utan hårddisk)
Jag har själv en gammal NAS med 32MB RAM och en cpu på 233Mhz, det jag använder den mest till är att ladda ned torrents (grymt smidigt) men nackdelen är att den snabbt får slut på RAM och segar ned om man slangar många torrents.
Så mitt råd är att du ska skaffa en med mycket RAM och hyfsat snabb cpu, sen är det bra att kolla hur många andra det finns som sitter och utvecklar olika "hacks" och program till din NAS.
Då är det fördel att skaffa någon av ett populärt märke som har funnits länge som Synology eller Qnap.

Kolla även in denna sida NAS Section - SmallNetBuilder och vill du jämföra prestanda så klicka på NAS Charts.

Permalänk
Medlem

LaCie Network Space V2 1TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om NAS-servrar

Uppfyller alla de krav du nämnde. Du kan ju själv kolla närmare på specifikationerna och omdömena på prisjakt. Jag köpte en sådan förra veckan så har du en fråga du inte finner svar är det bara att fråga på.

(Nackdelen gentemot de andra nätverksdiskarna du länkat är att denna bara har plats för 1 hårddisk.)

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Stort tack för era utförliga svar, precis vad jag behövde!

Pragmatiker: Jo vad jag också har läst så ska man inte bli kort på CPU-kraft för då börjar uppladdningshastigheten flaska på NAS:en om jag har förstått det rätt och lika så RAM;et.
Kollade på den Qnapen du länkade och den verkar verkligen ha allt jag vill ha + torrentklient vilket är ett plus. och eftersom det är Linuxoperativ borde det finnas många moddar som du nämner. Helt klart ett alternativ!

Kollade på LaCie;n med, men den verkar lite slö enligt några recensioner och tester. Men vad säger du om den saken Skumtomteen som trotts allt använder den nu?

Sist men inte minst, finns det några fler kandidater och de NAS;arna jag valde, hur står de sig i konkurrensen, kommentar?

STORT tack!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett test nu när jag såg ditt inlägg. Med 100Mbit/s-kabel överförs filer i 10-11 MB/s, med en 1Gbit/s-kabel överförs filer i 19-21 MB/s.
(Överföringshastigheterna beror på om det är en stor fil eller många små filer man överför.)

Personligen tycker jag att det är fullt tillräckligt, en fil på 1 GB överförs på under 2 minuter (Med 100Mbit/s-lina).

Den här NAS:en har också torrentklient f.ö.

EDIT: Klantade mig lite under testandet, uppdatering kommer snart.

Min lathet tog överhanden så jag orkade bara testa med 1 Gbit/s-kabel:

Till:
-3,92 GB (Stor) - 10-17 MB/s
-1,92 GB (Stor) - 13-19 MB/s
-1,23 GB (Små) - 14-16 MB/s
-569 MB (Små) - 20-22 MB/s

Från:
-3,92 GB (Stor) - 27-31 MB/s
-1,92 GB (Stor) - 41-43 MB/s
-1,23 GB (Små) - 19-21 MB/s
-569 MB (Små) - 33-34 MB/s

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på en LaCie Network Space V2 1TB som verkar uppfylla de krav som jag själv har.
En sak som oroar mig dock är att man enligt en användarrecension på prisjakt, bara verkar kunna föra över 16 filer per gång till disken.

Eftersom du (skumtomteen) själv äger en så tänkte jag ställa frågan direkt till dig om man inte kan föra över fler filer på en gång? Jobbigt om det är så och man har tänkt göra backup på en disk på datorn.

Förresten bör man väl kunna koppla in ytterligare en hårddisk till usb-kontakterna på denna nasen?

Permalänk