Desire HD, Galaxy S eller iPhone 4?

Permalänk
Medlem

Desire HD om du vill ha lampa, fet skärm och inte någon lätt plastbit som Galaxy ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

jag betalar ca 300kr i månaden för min iPhone 4. Min iPhone 3G som jag hade innan betalade jag kontant och ca 200kr i månaden. Då ingick inte surf, det gör den nu. 100kr extra i månaden i 2 år är fett värt det! iPhone 4 är en riktigt trevilg mobil. Är riktigt förvånad över hur bra kameran är.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av fratey:

Passar Desire HD dina händer är den det självklara valet. Galaxy S känns lite plastig och iPhone 4 känns lite inlåst/dyr/jobbig att synka med/allt annat

Quicktime är absolut inte bloatware, naeee...

Köper man en PowerMac år 2006 för över fyrtio tusen kronor kommer du inte få uppdateringar efter år 2009...

Nu är han i en annan tråd och snackar gojja..

QuickTime är knappast ”bloatware” i Mac OS X.

Det där med att man inte kan uppgradera Power Mac (dator med PPC-processor) till senaste är knappast något som förvånar då det är en annan processorarkitektur. Jag tror de flesta vinner på att Apple inte aktivt utvecklar för båda CPU-typerna. Du får det att låta som om att man ofta blir övergiven av Apple om man har en äldre produkt vilket är riktig dogman bullshit om du frågar mig.

Dessutom kan man köra 10.5 på en sådan dator så det är knappast så att datorn inte är med i leken bara för att man inte kan köra det senaste.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Köper man en PowerMac år 2006 för över fyrtio tusen kronor kommer du inte få uppdateringar efter år 2009...

Och det har med iPhone att göra hur?...

fratey, ärligt. Tröttnar du inte på ditt korståg att prata ner Apple så fort du får möjlighet? Vad kan de möjligvis ha gjort mot dig...

Skrivet av shaglord:

Varför är det viktigt? Det är ju bara en skräpig iphone.

Många meningslösa anti-iphone inlägg här. På vilket sätt hjälper detta trådskaparn?

Permalänk

En galaxy S är ju dett solklara valet! Bättre skärm och prestanda än en iphone 4, kameran är bättre. Det finns olika launchers till android för olika funktioner osv. Android market kommer att bli större än appstore, vänta bara!

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem

Tjo :=)

Jag har first hand erfarenhet av både HD2 och Desire HD, båda två är kanonlurar, helt klart! Däremot så är Windows mobile 6.5 på snudd värdelöst! Snabbhetsmässigt så vinner DHD helt klart över HD2, men det märks att det är liknande lurar, både i kvalité på chassiet och andra saker. Mina HTC telefoner har jag använt i jobbet och trivts väldigt bra med dom, gillade även min Touch Diamond som jag hade en gång i tiden

Privat så har jag en iPhone 4 och den är helt klart den bästa telefonen jag någonsin har ägt! Jag kan inte förstå att någon tycker illa om den? Inte som telefon iallafall, den är snabb, smidig och har bättre batteritid än de flesta smartphones jag har testat. Om det finns bättre möjligheter för alla nördar i android vet jag ju iofs ingenting om

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Skrivet av Roekan:

Jag har haft min HTC HD2 i snart ett år och börjar bli rätt less på den måste jag säga. Den är allmänt efterbliven, seg och laggar fast rätt ofta, vet inte vad det beror på, har lämnat in den på lagning och hard resetat det ett otal gånger. Men nu känner jag för en ny lur och har fått nog av Windows Phone!
Android är framtiden! Men problemet är vilken lur.

Har funderat på Dersire HD men den har fått rätt kassa recensioner.
Eller Galaxy S, men har ingen erfarenhet av Samsung...

Eller ska man köpa iphone 4 eftersom alla andra har den.
Appstore är ju rätt najs, hur är Android Market, är det mycket sämre?
Och jag känner inte för N8.
Vad ska jag köpa???

Tack på förhand;)

DHD Test: Test av HTC Desire HD | Swedroid

SGS Test: Test av Samsung Galaxy S | Swedroid

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

En galaxy S är ju dett solklara valet! Bättre skärm och prestanda än en iphone 4, kameran är bättre. Det finns olika launchers till android för olika funktioner osv. Android market kommer att bli större än appstore, vänta bara!

Finns inte något solklart val av smartphone idag. Beror helt på vad man är ute efter.

Har själv en iPhone 4 men lekt med både SGS och Dersire HD på jobbet och för mig är iPhone det solklara valet då jag personligen föredrar iOS framför Android. Skärmen är också en smaksak. Kontrasten är ju klart trevlig på SGS men gillar verkligen den högupplösta skärmen i iPhone.

Vad gäller snabbhet så är alla snabba men iPhone 4 är ett strå vassare vad gäller mjukhet i navigering, zoom mm är min personliga erfarenhet. När det kommer till byggkvalite så känns både iPhonen och Desire HDn klart mer gedigna än SGS. Desire HD är dock lite stor för min smak, gränsen mellan en surfplatta och telefon börjar bli tunn

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Desire HD idag om bara Mediamarkt hade haft en i lager... Jag blev grymt sugen.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Om man skulle köpa iPhone är det typ bara för app-store.
Hur bra är egentligen Android Market?

Permalänk
Medlem

Var själv en iphone motståndare innan frugan köpte en...satt nån timme med den och sedan var man fast. Man köper inte iphone bara för appstore i mina ögon utan även för sitt sjukt fina gränssnitt. Iphone är ju den telefon som har satt standarden som alla tillverkare tagit efter och jämför sig emot..det säger det mesta! Till slut blir man helt beroende av den

Permalänk
Medlem

Asså det känns som min HD2:a håller på att gå i bitar, kameran funkar typ bara varannan start, klockan har nått fel (byter tid hela tiden), sense startar inte vid start utan jag måste "anpassa flikar" innan det kan starta normalt. Den är allmänt seg och krånglig. :S

Desire HD är väl inte likandan, typ krånglig och "svår" att förstå ?
För jag vet att iPhone 4 är enkel och användarvänlig.

För det står nog mellan dessa nu...

Permalänk

Köp en Samsung Galaxy S för den är perfekt o blixtsnabb Du kommer inte ångra dig, det kan jag lova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roekan:

Asså det känns som min HD2:a håller på att gå i bitar, kameran funkar typ bara varannan start, klockan har nått fel (byter tid hela tiden), sense startar inte vid start utan jag måste "anpassa flikar" innan det kan starta normalt. Den är allmänt seg och krånglig. :S

Desire HD är väl inte likandan, typ krånglig och "svår" att förstå ?
För jag vet att iPhone 4 är enkel och användarvänlig.

För det står nog mellan dessa nu...

Du har väl WM 6,5 på HD2'an? Så det går ju inte alls jämföra med Desire HD som kör Android, dock är ju telefonerna rätt lika till det yttre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

overall har den DHD fått bra recesnioner, vettefan vad du syftar på..

Nä håller med vet inte vad du pratar om när det gäller dåliga rec.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Nä håller med vet inte vad du pratar om när det gäller dåliga rec.

Ah men inte dåliga men inte heller toppenrecensioner. Idg skriver "störst men inte bäst" och föredrar "vanliga" Desire, de ger telen bara 7 i betyg jämfört med 9 som Desire ich iPhone fick. Själv har jag läst många kommentarer att folk är missnöjd med luren och byter till IP 4. Kameran sägs vara långt under förväntningarna och 3g täckningen beskrivs som svajig som vid vissa tillfällen lägger av helt...

Permalänk
Medlem

iPhone är så mycket mer än vad som står på sidan med tekniska specifikationer. Glöm inte det.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roekan:

Ah men inte dåliga men inte heller toppenrecensioner. Idg skriver "störst men inte bäst" och föredrar "vanliga" Desire, de ger telen bara 7 i betyg jämfört med 9 som Desire ich iPhone fick. Själv har jag läst många kommentarer att folk är missnöjd med luren och byter till IP 4. Kameran sägs vara långt under förväntningarna och 3g täckningen beskrivs som svajig som vid vissa tillfällen lägger av helt...

IDG vet inte vad dom pratar om.... Sen är IDG en stor appel fan site.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

IDG vet inte vad dom pratar om.... Sen är IDG en stor appel fan site.

Eh, hur går den logiken ihop. Även om de skulle vara en "apple fan site" vilket jag inte håller med om så vad har det att göra med att de ger HDn sämre betyg än orginal desiren? Kan det helt enkelt vara så att det är denne recensents ärliga åsikt?

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Eh, hur går den logiken ihop. Även om de skulle vara en "apple fan site" vilket jag inte håller med om så vad har det att göra med att de ger HDn sämre betyg än orginal desiren? Kan det helt enkelt vara så att det är denne recensents ärliga åsikt?

IDG suger absolut, men läser man andra (objektiva)recensioner så är det ju samma trend där, det är en bra lur men...

Tex. Swedroid bland annat.

Permalänk
Medlem

Skulle ta en DHD idag om man får välja en Samsung galaxy S har jag redan, bra telefon, dock har fingrat på DHD och den är strået vassare i mycket.

Nurvida iPhone eller android, ska inte direkt klanka på iphone även om jag inte gillar nått från apple det minsta, men android och Iphone har sin lite olika publik, iphone lite mer polerad, appmarket, och det mesta är fix och färdigt och fungerar ganska väl + man kan göra skalet personligt, men inte förändra utseendet mycket på skärmen, eller ha gadets osv.

Android lite tvärtom, man kan ändra skärmarna helt efter tycke och smak och ha gadgets, samt man kan trixa ganska hejvilt med det mesta, appmarket för android är tillräckligt bra, är lixsom ingen brist på bra appar, även om apples är lite mer "polerat" utbudet växer ju också till android så det knakar och betalapps finns ju också, även om jag själv inte har köps nått, då det mesta jag behöver finns gratis, dock med viss reklam då.
Att man sen slipper hålla på med konstigheter som itunes gör att jag väljer android alla dar i veckan, kan man inte bara dra och släppa bilder, videos, musik, eller installationsfiler för appar så är det inte för mig

För många andra passar Iphone säkert bra, för den är inte dålig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tja, jag hade en Desire, bytte till en iPhone 3Gs som sen byttes mot en iPhone 4. Mest pang för pengarna är nog Desire av dessa tre. Gillar man att pilla och roota och fixa så är den riktigt kul. Den som jag upplever som absolut bäst är däremot iPhone 4.
Vad det gäller appar om man jämför App Store och Market, tycker jag att det generellt är bättre kvalitet på apparna i iOS. Många appar i android är rätt buggiga och har halvtaskig grafik - inte alla, men många. i App Store finns det också rätt sopiga appar, men det stora flertalet som jag testat är *riktigt* bra. Ett stort problem som jag upplevde med Market var att det inte gick att köpa appar, när jag hade min Desire. Vet inte om det är fixat nu, men om det är det så tycker jag att du ska kolla på en Desire eller en Desire HD. Har du pengarna så tycker jag att iPhone 4 är det bästa köpet, men det är inte det mest prisvärda köpet.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Fick sjölv hem min iphone 4 och jag kan inte säga mer än att jag är sjukt nöjd..
betalade ca 4900 för telefonen med halebop.. rikigt bra!?

efter lite meck med den osv blir den sjukt najs, och de känns som än sålänge finns inga begränsningar.

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut inte köpa en android lur nu precis innan Googles Nexus S kommer ut, som enligt insatta källor skall ha den nya ARM cpun, A9.
Mobilen släpps nu när 2.3an kommer ut....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av molle89_89:

efter lite meck med den osv blir den sjukt najs, och de känns som än sålänge finns inga begränsningar.

Vänta bara tills du vill byta sms signal till något eget.

Jag har haft min iphone i 3 månader nu och är i överlag mycket nöjd. Lätt att hantera och vissa saker, dvs. appar, kostar vilket är helt OK. Kvalitekänslan är mycket hög och skärmen är extremt bra. Den är smidig och lätt hanterlig samt att det finns en uppsjö med appar och lösningar på i princip allt man kan tänka sig.
Dock finns det smågrejer som i vanliga fall är så pass självklara att man slås av förundran att det inte går att göra eller är svårt med iphonen. Lägga in egen sms signal, går ej utan JB. Lägga in egen ringsignal är extremt omständigt och det krävs att man kopplar upp den till itunes osv. Sen finns det annat som man kan störa sig på... men jag är nöjd då det nog inte finnns någon felfri telefon.

just my 2 cents

Permalänk
Medlem

skaffade mig desire HD, är toknöjd.

ett tips, beställer du den genom operatörens hemsida får du den operatörslåst.
jag köpte genom phonehouse, (finns säkert annorstädes med) och man får den då upplåst, tokvärt om du frågar mig, blir de första två veckorna innan man får det nya simkortet (operatörsbyte i mitt fall) enklare.

299 betalar jag, fri surf 3mbit telenor. 0.39 sms/per minut.

välj vad du prioriterar, alla tre är helt olika som telefoner egentligen.

Iphone - enkel, och "apple"
Galaxy S - kalasbra skärm + android.
Desire HD - annan typ av skärm, bra på annat + redan rootad android.

recensenterna tycker väl generelt att det går på ett ut skärmar emellan.
Desire HD har bättre upplösning, dvs inte pentile, Samsungen mer mättade färger.
Samsungen väger typ 2/3 av desireHDn, men DHDn har "unibody" aluminiumskal.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

skaffade mig desire HD, är toknöjd.

ett tips, beställer du den genom operatörens hemsida får du den operatörslåst.
jag köpte genom phonehouse, (finns säkert annorstädes med) och man får den då upplåst, tokvärt om du frågar mig, blir de första två veckorna innan man får det nya simkortet (operatörsbyte i mitt fall) enklare.

299 betalar jag, fri surf 3mbit telenor. 0.39 sms/per minut.

välj vad du prioriterar, alla tre är helt olika som telefoner egentligen.

Iphone - enkel, och "apple"
Galaxy S - kalasbra skärm + android.
Desire HD - annan typ av skärm, bra på annat + redan rootad android.

recensenterna tycker väl generelt att det går på ett ut skärmar emellan.
Desire HD har bättre upplösning, dvs inte pentile, Samsungen mer mättade färger.
Samsungen väger typ 2/3 av desireHDn, men DHDn har "unibody" aluminiumskal.

Är DHD rootad direkt ur lådan? Det tvivlar jag på, det är ju inte alls längesedan första root metoden dör upp till den.

Jag har då inte läst en enda (objektiv)recension som inte sätter SGS skärm som nr. 1. Däremot är det väldigt många Desire/DHD ägare som bestämt hävdar detta. LCD är bättre när det gäller att läsa svart text mot vit bakgrund, men det är absolut inga problem att läsa så liten text som man kan läsa utan förstoringsglas på normalt avstånd(typ armlängds avstånd).

I princip samtliga som har pillat på min SGS har sagt nåt i stil med "wow vilken skärm" (1st DHD ägare inkluderad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Är DHD rootad direkt ur lådan? Det tvivlar jag på, det är ju inte alls längesedan första root metoden dör upp till den.

Jag har då inte läst en enda (objektiv)recension som inte sätter SGS skärm som nr. 1. Däremot är det väldigt många Desire/DHD ägare som bestämt hävdar detta. LCD är bättre när det gäller att läsa svart text mot vit bakgrund, men det är absolut inga problem att läsa så liten text som man kan läsa utan förstoringsglas på normalt avstånd(typ armlängds avstånd).

I princip samtliga som har pillat på min SGS har sagt nåt i stil med "wow vilken skärm" (1st DHD ägare inkluderad)

Inte rootad, däremot med Froyo från leverans.

Jag har inte läst en enda recension som inte anmärker på SGS färger. Oavsett vilken telefon man väljer så får man en bra skärm, det handlar om prioriteringar, antingen övermättade färger och bättre skärpa, eller naturliga färger och mindre skärpa.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Inte rootad, däremot med Froyo från leverans.

Jag har inte läst en enda recension som inte anmärker på SGS färger. Oavsett vilken telefon man väljer så får man en bra skärm, det handlar om prioriteringar, antingen övermättade färger och bättre skärpa, eller naturliga färger och mindre skärpa.

Jo, även SGS har froyo.

Färgerna går ju lyckligtvis att justera, svårt att justera en LCD så den blir i klass med SAMOLED.

Men dom allra flesta recensioner klassar ändå SAMOLED panelen som den bästa. Lite intressant fö. innan Desire fick LCD panel så var alla rörande eniga om att AMOLED var helt överlägset, nu när Desire/DHD bara finns med LCD så rankar många helt plötsligt samma LCD mycket högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, även SGS har froyo.

Färgerna går ju lyckligtvis att justera, svårt att justera en LCD så den blir i klass med SAMOLED.

Men dom allra flesta recensioner klassar ändå SAMOLED panelen som den bästa. Lite intressant fö. innan Desire fick LCD panel så var alla rörande eniga om att AMOLED var helt överlägset, nu när Desire/DHD bara finns med LCD så rankar många helt plötsligt samma LCD mycket högre.

Fast SGS levererades inte med Froyo från butik

Färgerna må gå att justera, men däremot har man fortfarande inte samma naturliga färgskala.

Nja, nu får du ändå göra en viss distinktion här. Många recensenter skrev att SGS har en bra skärm, MEN den har så långt ifrån naturliga färger man kan komma. Nu över till DHD så säger de att den saknar en del av fördelarna som AMOLED har, men har inte heller nackdelarna (övermättade färger samt pentile matrix) dvs det går ju inte att direkt sätta A>B, utan det handlar om vad man som konsument värderar högst.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF