Är det någon som vet hur mycket prisjakts webbsida kostar att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Om det var ett svar på mitt inlägg så förstod du verkligen inte vad det stod i inlägget.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo84lwb:

Jag har lite funderingar på hur mycket en sida som prisjakt kosta att göra?

Är det någon som är kunnig innom webbdesign som skulle vilja ge en rikt linje på vad det kan kosta att göra en?

Maila prisjakt och fråga hur mycket det kostade så har du ditt svar

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Tycker mer det låter som om TS gör ett projektarbete i någon gymnasiekurs i entreprenörskap än det han utger sig för att vara.
Är man lite seriös och har någon som helst koll inom området man vill etablera sig inom (vilket man borde ha) hade såhär konstiga frågor och galna kostnadsförslag inte kommit upp.

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Det TS frågade om var ju vad det kostar att utveckla en sida en sida som prisjakt, inte vad han behöver för servrar m.m.

Den stora kostnaden för att skapa en sida i klass med prisjakt är dock varken själva webbutvecklingen eller inköp av servrar, utan saker som att få folk att börja använda sidan och bygga upp ett varumärke genom marknadsföring.
Har man en vettig affärsidé på sidan så bör man kunna skala upp organisationen och hårdvaran organiskt om inte sidan växer i okontrollerbar hastighet men då bör man å andra sidan ha goda möjligheter att fin in riskkapital.

Skrivet av Atomizer:

Öppna databashanterare som MySQL och PostgreSQL är väldigt kapabla. Problemen med dessa uppstår först när man behöver skala ut skrivningar och data, men då pratar vi om webbplatser med kraftigt svällande datamängder som konfronteras med problem som berör i stort sett alla databashanterare av relationstyp. Men Prisjakt är knappast en sådan webbplats där databasen växer med flera gigabyte om dagen. Prisjakt kanske har några miljoner produkter/prisuppgifter som sakta växer till antalet, men några miljoner indexerade poster om nån kilobyte vardera är ingenting för databashanterare som MySQL och PostgreSQL, och man kan förmodligen cacha så gott som hela databasen i primärminnet på en hyffsad server.

Sen blir man säkert tvungen att köra flera replikerade databasservrar som nyttjas direkt av webbservrarna för att kunna klara läsbelastningen när den är som mest intensiv (10 000-tals läsningar/sek), men det skulle man inte kunna undvika även om man körde flaggskeppsprodukterna från Oracle, IBM, Sybase osv.

Facebook kör MySQL kan jag ju meddela. Deras databas lär ju svälla med många TB varje dygn så din tes håller inte riktigt.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekz0r:

Facebook kör MySQL kan jag ju meddela. Deras databas lär ju svälla med många TB varje dygn så din tes håller inte riktigt.

Javisst kör dom MySQL men dom kör även Cassandra beroende på vilket ändamål, MySQL är ju en relationsdatabas vilken inte alltid är det bästa beroende på vad man gör.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekz0r:

Facebook kör MySQL kan jag ju meddela. Deras databas lär ju svälla med många TB varje dygn så din tes håller inte riktigt.

Facebook har använt MySQL helt och hållet en gång i tiden, man måste ju börja någonstans. Men numera används mycket annat än bara MySQL och Facebook har t.ex. ett av världens största Hadoopkluster med ca 2000 maskiner om flera TB data vardera. De har även egenutvecklade Cassandra som de nyttjar flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomizer:

Facebook har använt MySQL helt och hållet en gång i tiden, man måste ju börja någonstans. Men numera används mycket annat än bara MySQL och Facebook har t.ex. ett av världens största Hadoopkluster med ca 2000 maskiner om flera TB data vardera. De har även egenutvecklade Cassandra som de nyttjar flitigt.

Ja, absolut är det inte bara MySQL i deras databaslösning, men det är fortfarande MySQL i grunden(vad jag förstått i alla fall). Så då kan man ju inte riktigt påstå att exempelvis MySQL inte är kapabelt till att klara lite mer extrema behov när man måste skala upp i stora kluster. Både Hadoop och Cassandra är ju även de open source så hela lösningen är ju fortfarande open source.

Det är ju mer eller mindre omöjligt att göra bra och effektiva mjukvaror som passar lika bra för herr Svenssons blogg med 30 besökare om dagen(vilket MySQL gör) som de gör i sådana extrema behov utan att man installerar massa plugins eller kompletterande mjukvara, som Cassandra och Hadoop i fallet med Facebook.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekz0r:

Ja, absolut är det inte bara MySQL i deras databaslösning, men det är fortfarande MySQL i grunden(vad jag förstått i alla fall). Så då kan man ju inte riktigt påstå att exempelvis MySQL inte är kapabelt till att klara lite mer extrema behov när man måste skala upp i stora kluster. Både Hadoop och Cassandra är ju även de open source så hela lösningen är ju fortfarande open source.

Det är ju mer eller mindre omöjligt att göra bra och effektiva mjukvaror som passar lika bra för herr Svenssons blogg med 30 besökare om dagen(vilket MySQL gör) som de gör i sådana extrema behov utan att man installerar massa plugins eller kompletterande mjukvara, som Cassandra och Hadoop i fallet med Facebook.

Jag förstår inte var du vill komma. Min poäng var helt enkelt att relationsdatabashanterare som MySQL och PostgreSQL är väldigt kapabla på egen hand - kanske mer än vissa verkar tro även i jämförelse med kommersiella alternativ - men att i extrema situationer blir det mycket problematiskt för alla RDBMS oavsett om du kan ladda ned källkoden eller inte. Det beror bl.a. på att alla RDBMS-instanser per definition hela tiden måste vara "överens" - vilket är otroligt svårt att kombinera med låga svarstider även om man köper den fräsigaste hårdvaran.

Med extrema situationer menade jag en kombination av synnerligen hög belastning avseende läsningar, skrivningar och själva datamängden. I denna kategori hamnar väldigt få webbplatser, t.ex. Google, Yahoo, Amazon, YouTube, Twitter, Facebook, Ebay etc. Alla dessa har en uppsjö olika databashanterare (och annat) för att klara driften - jag sa aldrig att en RDBMS inte kunde ingå bland dessa. Många av dessa företag har lagt ned stora summor på att utveckla egna databashanterare (måhända nischade), men de har knappast gjort detta bara för att det är kul och att de lika gärna kunde använt MySQL.

Som jämförelse kan man nämna Wikipedia som kör MySQL helt och hållet "trots" att de är en av de mest frekventerade webbplatserna i världen, men det går bra eftersom det handlar mest om att läsa befintlig data och 3 miljoner artiklar (eller vad det nu är i engelska upplagan) är inte speciellt mycket alls. Även Prisjakt faller således i den kategori som kan klara sig på MySQL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomizer:

Som jämförelse kan man nämna Wikipedia som kör MySQL helt och hållet "trots" att de är en av de mest frekventerade webbplatserna i världen, men det går bra eftersom det handlar mest om att läsa befintlig data och 3 miljoner artiklar (eller vad det nu är i engelska upplagan) är inte speciellt mycket alls. Även Prisjakt faller således i den kategori som kan klara sig på MySQL.

Jag har svårt att tänka mig att Wikipedia använder MySQL för sök, och just sök är en rätt vital del av siten hos både Wikipedia och Prisjakt. Och de flesta sökmotorer kan ju i princip ses som egna databaser, med en intern struktur helt olik vanliga relationsdatabaser.

Permalänk
Medlem

jag orkar faktiskt inte kommentera på det folk har skrivit innan. men jag har själv funderat på att programmera något liknande.

Använder du Ruby on Rails så skulle du nog kunna bygga något sådant projekt relativt snabbt. Lite unit testing lär behövas, men det går säkert o greja...
Dessutom så skulle du kunna optimera det hela ganska enkelt om du nu lägger ner lite tid. Jag hade personligen gjort det arbetet för en mkt mindre summa än det folk påstår att det kostar...

MySQL + RoR + jQuery + HTML 5 + CSS3 --> WIN!

Det enda som lär skapa en massa huvudvärk är nog sök motorn. Vilket går att lösa med lite våld och vaselin

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wic:

/.../ men det går säkert o greja /.../ ganska enkelt om du nu lägger ner lite tid /.../ Jag hade personligen gjort det /.../ HTML 5 /.../ våld och vaselin

Om jag skriver ihop User Stories, funktionsspecifikation och kravställning i en offert om 100 000 SEK, går du med på att skriva under kontraktet? Jag lägger in ett kontraktsbrottsvite på 1 000 000 SEK också om det är OK. Vi kan sätta en deadline på 20 månader.

Kom igen, du kan tjäna 100 000 SEK!

Permalänk
Medlem

jag har i princip en sådan applikation till hälften kodad i php, så det enda jag behöver göra är att fullborda den. så skriv ihop en funktionsspecifikation och låt mig ta en titt på det så får vi se.

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Det är sant att det finns Facebook pseudo clon till enkla lösningar
FaceWall Overview

Visa signatur

Frank Rojas
http://a2a.se
Skapar sajter i ColdFusion, Joomla! - WordPress
ColdFusion Webbhotell och support.
Skype: webmedialab

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankrojas:

Det är sant att det finns Facebook pseudo clon till enkla lösningar
FaceWall Overview

Ja och det har ganska lite med denna tråden att göra

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Jag har svårt att tänka mig att Wikipedia använder MySQL för sök, och just sök är en rätt vital del av siten hos både Wikipedia och Prisjakt. Och de flesta sökmotorer kan ju i princip ses som egna databaser, med en intern struktur helt olik vanliga relationsdatabaser.

Nej det är riktigt; Wikipedia använder inte MySQL direkt för alla sökningar. Vad jag vet använder de sedan många år Lucene som sökmotor för artiklarna, men de har kört fulltextsökning direkt i MySQL en gång i tiden.

Dock är sökning "i" en databas och databasen i sig olika saker: en sökmekanism går bara ut på att peka ut var (relevant) data finns, och inte att dessutom lagra den. Men visst behöver någon form av pekare sparas som t.ex. databashanteraren sen kan förstå, och beroende på vilka sökningar som ska stödjas behövs olika index/datastrukturer som givetvis också måste lagras någonstans.

Det är också skillnad på de typer av sökningar som förekommer hos Prisjakt och Wikipedia. Hos Prisjakt handlar det mycket om att direkt söka på enskilda värden eller värdeintervall - vilket MySQL hanterar enkelt med MyISAMs och InnoDBs egna indextyper (dvs. träd, men eventuellt också hashtabeller). Wikipedias artikeldatabas måste dock genomgå en mer komplicerad indexering för att bli smidigt sökbar, eftersom det självklart inte är möjligt matcha ett enskilt ord rakt av mot en hel artikel. Lucene löser det senare genom att bl.a. bygga upp en struktur som mappar enskilda ord till pekare som databashanteraren i sin tur kan använda för att snabbt plocka ut de fullständiga artiklarna.