Permalänk
Medlem

För låg temperatur på Core i5?

Core i5-760, 2.80Ghz
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8
Gigabyte GA-P55A-UD3
Gigabyte GTX 460
Corsair VX 550W

Körde speedfan på min brorsas dator och det kom upp konstigt låga temperaturer. ca 10-20C idle och 30-40C under load. Det mest upseendeväckande är att temperaturen går ner till 10 på vissa kärnor i idle. Ska nämnas att rummet är kallt. Resten av sensorerna visar på liknande temperature i chassit (20C) och grafikkortet är ca 30C idle och 50C när man spelar.

Kollar jag i BIOS så stämmer chassi temp. på 20C, men cpu tempen är ~40C?. Såvida den inte adderar temperaturen för samtliga kärnor så låter det väldigt högt.
Misstänker felaktigt monterad kylare (använder den som kom med processorn). Några idéer hur jag kan kolla om allt står rätt till?

Permalänk
Moderator
Moderator

Speedfan är ganska mycket skit. Prova CoreTemp, HWMonitor eller dylikt.
10C stämmer givetvis inte. Om inte din definition av kall rumstemp är typ 0-5C dvs
40C är absolut inte högt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kollade med HWmonitor och allting verkar ligga runt 30C, förutom hårddiskarna som är nere på 25. False alarm. Tack för hjälpen TheDaemon

Permalänk
Medlem

Hahaha! Undrade det samma när jag hade skaffat min i5:a och temperaturen låg på sådana nivåer Hmmm... Processorn är luftkyld men under rumstemperatur. Det går inte riktigt ihop.
Fick dock en smärre chock när jag fick se mina verkliga temps, och bytte ut kylaren till en h50!

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II