Permalänk
Musikälskare

Men sluta... Galet avundsjuk...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taentreo:

Det sa min lärare också Att det skulle kunna bli en pr-grej hehe. Går tredje året på Gymnsium, synd bara att efterträdande elever förmodligen kommer att ställa till det med klustret om det står uppe tills dom tar över.

Har läst på fah´s sida att det går utmärkt att köra deras klienter på kluster eller etc. I och med att dom inte behöver skyffla stora filer, utan mest tänka ut med cpu och ram..

Hehe, okej

Lycka till!

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Detta är ngt jag alltid velat göra, ngn dag ngn gång, kanske

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Fortfarande, hur gör man...?
men det kanske är inbillning att det är relativt lätt att göra ett kluster? Kanske kräver massor av nätverkskunskaper?

Det ser så jäkla snyggt ut, samt är det praktiskt.. vill också göra

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

En How-to-guide till exakt hur du löst det vore inte fel när detta är klart, blev själv sugen!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan ta och slänga ihop en komplett guide här sen, med bilder och allt.. Inte just nu då det är lite jobb att få allt att fungera som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taentreo:

Kan ta och slänga ihop en komplett guide här sen, med bilder och allt.. Inte just nu då det är lite jobb att få allt att fungera som det ska.

Vore jätte schysst, tror även fler än bara mig skulle ha stor nytta av det Tror lätt man skulle kunna få den guiden klistrad i forumet till och med Jobb jobb!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Taentreo:

Kan ta och slänga ihop en komplett guide här sen, med bilder och allt.. Inte just nu då det är lite jobb att få allt att fungera som det ska.

Ja! Hade varit väldigt uppskattat, samt unikt, då det knappt finns några guider, särskillt inte på svenska

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Kluster kan vara kul i lärosyfte, men det här är inte effektivt i varken utrymme eller förbrukning.

En P4 ~2.5GHz gör runt 150ppd en väldigt bra dag. Av att döma av dina bilder gör noderna ~100ppd.
Så låt oss säga att din prestanda således är någonstans mellan 1500ppd och 2250ppd.

Ett 8800gt gör ~4500ppd och kostar inte ens 500kr begagnat.

GTX285 ~8000ppd
GTX480 ~15000ppd

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Kluster kan vara kul i lärosyfte, men det här är inte effektivt i varken utrymme eller förbrukning. Jag är dessutom tveksam till vinsten i att klustra en redan distribuerad applikation.

En P4 kring 2.5GHz gör runt 150ppd i f@h. Klustret har 15st noder säg 15*150 = 2250ppd
Ett Geforce 8800gt gör runt 4500ppd. Ett modernare kort som GTX480 gör runt 15000ppd

Vilken party pooper

Permalänk
Medlem

adamq10: Hehe noderna kostar inte ens 1kr begagnade så Men jag förstår vad du menar, är det verkligen som du säger så är det ju sjukt.. Hur kan det komma sig?

Permalänk

Folding, tycker av någon anledning väldigt mycket om strukturen i grafikprocessorer, dvs många många små enkla processorer. Men det visste du nog redan

Jag är inte intresserad av detta för att vika proteiner, utan då jag är rätt säker på att det kan lära mig *en del* om hur man gör ett kluster för rendering, vilket grafikkorten inte klarar av. Ännu iaf

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Bluestreakfus: Hehe då kan vi nog få lite problem eftersom att jag inte har skruvat med kluster speciellt mycket! Men det är inte allt för svårt, har man några timmar till godo, en relativt ny guide, och tämliga linuxvanor så är det inga problem. Just rendering har jag absolut aldrig grejat med, så det är något nytt.. Men skulle vilja lära mig.

Permalänk
Medlem

Lite av vad som tidigare nämnts i tråden; det hade varit jäkligt fett om man hade 10-20 burkar som kunde klustras och köra EN klient.
Detta går dock inte, då den interna överföringen hade överstigit nätverket med stora mått. Hursomhelst en eggande tanke.

10 hexacore burkar, och en foldingklient som stödjer lika många cores, med en effektiv distribuering.. fy bubblan va fort det hade gått!
Eller ännu hellre .. i dessa .. säg 10 burkar.. 10, 20 eller 30st GTX480 som fungerade på samma sätt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Lite av vad som tidigare nämnts i tråden; det hade varit jäkligt fett om man hade 10-20 burkar som kunde klustras och köra EN klient.
Detta går dock inte, då den interna överföringen hade överstigit nätverket med stora mått. Hursomhelst en eggande tanke.

10 hexacore burkar, och en foldingklient som stödjer lika många cores, med en effektiv distribuering.. fy bubblan va fort det hade gått!
Eller ännu hellre .. i dessa .. säg 10 burkar.. 10, 20 eller 30st GTX480 som fungerade på samma sätt.

Det skulle vara något

Permalänk
Medlem

Sweet...lite avis på "lekrummet"

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Taentreo:

Bluestreakfus: Hehe då kan vi nog få lite problem eftersom att jag inte har skruvat med kluster speciellt mycket! Men det är inte allt för svårt, har man några timmar till godo, en relativt ny guide, och tämliga linuxvanor så är det inga problem. Just rendering har jag absolut aldrig grejat med, så det är något nytt.. Men skulle vilja lära mig.

Tänker mer att, kan man klara av att koppla ihop datorer på detta sättet har man nog lite försprång när man ska sätta sig in i tillverkandet av ett rederingskluster
Om man nu kan klara av bedriften att hitta en bra guide... >>

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Grejen är nog att det är enklare att gå på en ren guide över hur man sätter ihop just ett renderingskluster, eftersom att de flesta kluster har olika metoder och program som man konfigurerar.

Permalänk
Avstängd

Det är väl Stiernhööks gymnasiet ?
Gick sjävl ECDT där , är från Rättvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andegon:

Det är väl Stiernhööks gymnasiet ?
Gick sjävl ECDT där , är från Rättvik.

Jajjemän, ECDT08 är vårt namn!

Permalänk
Medlem

Nice men dåligt hårdvara.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad! Nästan så att man ska kolla ifall min skola ska byta ut sinda burkar snart =P!

Men en annan grej jag tänkte på, borde man inte kunna använda sig utav något annat än TP-kablar för att föra över information. Tänkte mig ngt i stil med Sata (som klarar upp till 6 Gbit/s) eller USB3. Jag är inget geni, men känns ju som att det inte borde vara omöjligt. Det svåra blir kanske att hitta någn motsvarighet till switch/router som klarar av att distribuera all info.

I vilket fall, verkar vara en riktig kul grej! Ska göra mig ett försök efter att jag samlat ihop lite burkar (har iofs säkert några liggandes hemma)!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Kluster kan vara kul i lärosyfte, men det här är inte effektivt i varken utrymme eller förbrukning.

En P4 ~2.5GHz gör runt 150ppd en väldigt bra dag. Av att döma av dina bilder gör noderna ~100ppd.
Så låt oss säga att din prestanda således är någonstans mellan 1500ppd och 2250ppd.

Ett 8800gt gör ~4500ppd och kostar inte ens 500kr begagnat.

GTX285 ~8000ppd
GTX480 ~15000ppd

Men som kluster blir väl vatre cpu som en kärna eller?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Folding använder bara nätverket vid när den hämtar data och laddar upp data, beroende på hur snabbt en workunit blir klar så kan det vara timmar mellan den använder Internet uppkoplingen. Det skulle räcka med en långsam adsl uppkoppling för att driva detta kluster utan problem.
Datorerna kommunicerar inte heller imellan varandra utan direkt mot folding servrarna bara.

Skrivet av adamq10:

Kluster kan vara kul i lärosyfte, men det här är inte effektivt i varken utrymme eller förbrukning.

En P4 ~2.5GHz gör runt 150ppd en väldigt bra dag. Av att döma av dina bilder gör noderna ~100ppd.
Så låt oss säga att din prestanda således är någonstans mellan 1500ppd och 2250ppd.

Ett 8800gt gör ~4500ppd och kostar inte ens 500kr begagnat.

GTX285 ~8000ppd
GTX480 ~15000ppd

Visst får grafikkorten mera ppd, men dom kör inte heller samma arbetsuppgifter som cpuerna heller. Så båda behövs för folding projektet. Men vill man ha mycket poäng så är det grafikkort man ska ha.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk