Minimalt strömavbrott stoppar Toshibas flashminnesfabrik

Permalänk
Melding Plague

Minimalt strömavbrott stoppar Toshibas flashminnesfabrik

Ett spänningsfall som varade mindre än en sekund tvingar Toshiba att starta om produktionen av flashminnen, vilket påverkar hela den globala minnesmarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow. 0,7 sekunder. Ajja better safe than sorry antar jag

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

varför har dom inte fyrtieelva backupgeneratorer?

Permalänk
Medlem

Det låter jättesjukt!

Permalänk
Medlem

haha, och jag tycke det var känsligt på jobbet när strömmen "hickar" (3t stopp, 120 bilar tappade senast)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Snacka små marginaler.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av alibababert:

varför har dom inte fyrtieelva backupgeneratorer?

Antar att dom inte kommer igång direkt på millisekunden när det blivit strömavbrott, men jo, det låter lite märkligt.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Risken att fabriken skulle blivit kontaminerad under den korta tiden måste väl vara minimal?
Men de vågar väl inte chansa antar jag..

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

ska vi gissa att deras ventilationssystem kommer modifieras lite efter det här

Permalänk

Seriöst, 0,7 sekunder är väl ingenting?
Man tycker ju som sagt att dom borde ha backupgeneratorer som kan klara strömavbrott bra mycket längre än 0,7 sekunder.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Haha vilken osis!

Permalänk

Låter konstigt..

Är det 0.7 eller 0.07sec det rör sig om? löjligt lågt iaf. undra hur stor dippen må ha varit för att inte UPS/Diselgeneratorer inte kickat igång?

Visst de har ju inte svenskt elnät och samma standader som vi så.. tycker det låter lite. känns bara som de produkter som vara under bearbetning skulle vara förstödra. vilket inte kan vara mer än ett par tiotusen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Haha, dra den om rödluvan med. Dom vill bara få upp priserna.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

genertorn tar tid och starta upp, och det tar ca 10 sec minst

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

fläktarna hinner inte ens stanna under den tiden!?

Aja...antar att, som sagt tidigare, better safe than sorry, men lite synd då jag ska sälja min dator och köpa en ny efter jul Minnen som varit så jävla billigt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Antingne så händ det eller så är det ett fiffigt sätt att hålla priserna uppe.

Permalänk
Medlem

Grejen var ju inte att allt stannade i 0,07s, utan att ventilationen stannade helt pga det lilla avbrottet. Därför måste hela fabriken renas på nytt innan produktionen kan fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Grejen var ju inte att allt stannade i 0,07s, utan att ventilationen stannade helt pga det lilla avbrottet. Därför måste hela fabriken renas på nytt innan produktionen kan fortsätta.

Aha okey...Säkert bara ett sätt att få upp priserna :/

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

lär ju varit så att de måsta starta om ventilations systemet. är de om vi leker med tanken bara en stor gigantisk dator fläkt gör de ju inget för den startar igen när den för ström, men jag antar att de fick hela systemet att dö och de måste starta igen så den hade bra nog med tid för att stanna
de kanske inte hade el i 0,07s men de kanske tod idk 1 min att starta de igen?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Kan någon kunnig förklara vad som i allra värsta scenariot kan hända på 0.7sek ?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Grejen var ju inte att allt stannade i 0,07s, utan att ventilationen stannade helt pga det lilla avbrottet. Därför måste hela fabriken renas på nytt innan produktionen kan fortsätta.

Varför måste den renas på nytt? verkar ju helt sinnesjuka krav på renlighet

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Kan någon kunnig förklara vad som i allra värsta scenariot kan hända på 0.7sek ?

Att dam kommer in i kretsarna antar jag...kolla om du hittar ngt sånt på youtube, det är vitt överallt och dem har sjuka krav på damm

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Varför måste den renas på nytt? verkar ju helt sinnesjuka krav på renlighet

Därför att du knappast vill ha NAND-minnen med damm i så att delar av minnet är förstört?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Varför måste den renas på nytt? verkar ju helt sinnesjuka krav på renlighet

För att minnet består av så små delar som har en storlek av dam till exempel och dammet kan sedan blanda sig med själva minnestillverkningen och förorsaka problem i kretsarna... har jag rätt eller har jag fel ?

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

För att ett enda damkorn på en krets med största sannorlighet sabbar hela kretsen. Tänk då om ventilationen tar en minut på sig att starta om, då kan det bli många kretsar det blir fel på. dessutom kan man inte testa för alla fel, och man startar hellre om produktionen än får massa produkter i retur senare.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Kommer detta påverka priserna på t.ex Corsairs SSD's tro? funderade på att köpa en vid mellandagarna men nu kanske det är klokast att slå till direkt..?

Visa signatur

| Intel i7 4690k | Fractal Design R4 | MSI GTX 970 | Asus Xonar DX | Corsair 750W | SSD Samsung 500GB + WD 1 TB | Corsair 16GB 1600MHz | Sennheiser PC360 | LG W2753VC |

Permalänk
Medlem

Hehe, och så går ju priserna upp.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd

Tror inte att det är något för att få upp priserna, då detta gör att T.ex. Corsair kan börja kolla åt något annat håll där dom har högre säkerhet på elsystemet.

Gör dom detta för att höja priserna så sköt dom nyss av sig själva huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Tror inte att det är något för att få upp priserna, då detta gör att T.ex. Corsair kan börja kolla åt något annat håll där dom har högre säkerhet på elsystemet.

Gör dom detta för att höja priserna så sköt dom nyss av sig själva huvudet.

Corsair hör inte till de stora leverantörerna..

Permalänk
Medlem

Damm är ganska stora grejor, med senaste 22nm eller va dom nu kör idag, så är väl en enda molekyl på fel ställe en kortslutning.