Permalänk
Medlem

Vad är egentligen "Svärta"?

Hej, jag behöver lite råd då jag tänkt köpa en ny tv-apparat nu lagom till jul, och med alla olika tekniker och termer så blir man lite smått förvirrad.

1: Svärta, Vad är det egentligen? Varför är det viktigt? (Alla pratar om att det ÄR väldigt viktigt men har inte fått ett simpelt och beskrivande svar på vad det egentligen är).

2: LCD, Plasma, LCD-LED - Vilken tv är bäst för filmbruk respektive spelande? (Och varför)

3: Jag är väldigt insatt i datorer och vet hur många olika säljknep som finns ute på marknaden, finns det många säljknep inom tv-branchen också? Isådanafall, vilka?

Tack i bock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Hej, jag behöver lite råd då jag tänkt köpa en ny tv-apparat nu lagom till jul, och med alla olika tekniker och termer så blir man lite smått förvirrad.

1: Svärta, Vad är det egentligen? Varför är det viktigt? (Alla pratar om att det ÄR väldigt viktigt men har inte fått ett simpelt och beskrivande svar på vad det egentligen är).

2: LCD, Plasma, LCD-LED - Vilken tv är bäst för filmbruk respektive spelande? (Och varför)

3: Jag är väldigt insatt i datorer och vet hur många olika säljknep som finns ute på marknaden, finns det många säljknep inom tv-branchen också? Isådanafall, vilka?

Tack i bock.

Du hade inte tänkt köpa en lagom till nyår? Dvs. under mellandagsrean istället? Priserna brukar ju gå ner då...

stvafel ;)
Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du hade inte tänkt köpa en lagom till nyår? Dvs. under mellandagsrean istället? Priserna brukar vara gå ner då...

Nu när du säger det så, jo det vore bäst.

Permalänk
Medlem

Svärta = hur mörk tvn kan bli, en tv kan ju inte bli helt mörk (avstängd ) dålig svärta leder till en grå tråkig bild

Permalänk
Medlem

den här bilden förklarar väldigt bra vad svärta är, dock gammal bild. är inte lika illa idag.

Permalänk
Medlem

Svärtan är helt enkelt hur mörkt nyans av svart skärmen kan visa.
När det gäller just svärta är PLASMA helt överlägsen LCD, då LCD:n är bakgrundsbelyst. Vilket innebär att skärmen släpper igenom en liten mängd ljus även i de svarta partierna av en bild. På en Plasma finns ingen bakgrundsbelysning att oroa sig för då varje enskild pixel är sin egen ljuskälla, så när en pixel är svart (släckt) så är den verkligen svart.
På grund av detta med svärtan och även en del andra faktorer (mjukare färger, mer följsam bild, högre kontrast m.m.), anser de allra flesta att just plasman är det bästa alternativet vid filmtittande.

När det gäller vilken panel som är bäst för spel brukar meningarna vara delade. Många är rädda för inbränningar på Plasman. Och endel hävdat att både den ena och den andra panelen har högre input-lag än den andre. Själv vet jag inte vilken som är bäst här...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Svärtan är helt enkelt hur mörkt nyans av svart skärmen kan visa.
När det gäller just svärta är PLASMA helt överlägsen LCD, då LCD:n är bakgrundsbelyst. Vilket innebär att skärmen släpper igenom en liten mängd ljus även i de svarta partierna av en bild. På en Plasma finns ingen bakgrundsbelysning att oroa sig för då varje enskild pixel är sin egen ljuskälla, så när en pixel är svart (släckt) så är den verkligen svart.
På grund av detta med svärtan och även en del andra faktorer (mjukare färger, mer följsam bild, högre kontrast m.m.), anser de allra flesta att just plasman är det bästa alternativet vid filmtittande.

När det gäller vilken panel som är bäst för spel brukar meningarna vara delade. Många är rädda för inbränningar på Plasman. Och endel hävdat att både den ena och den andra panelen har högre input-lag än den andre. Själv vet jag inte vilken som är bäst här...

Plasma är väl också bakgrundsbelyst? Det är väl LED som inte är det?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Om du tänker dig en TV som en tänd lampa, så innebär det att du skall få lampan att visa svärta utan att släcka den. Släckt TV/lampa = ingen bild.

Ett motsatsförhållande som TV-tillverkarna brottas med.
Man brukar säga att Pioneer Kuro hade bäst svärta, och därför ansågs vara den bästa TV´n.
Pioneer har lagt ner sin TVtillverkning, men sålt sin "svärta teknologi" till Panasonic, som använder den i sina toppmodeller. (vissa plasmor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

. På en Plasma finns ingen bakgrundsbelysning att oroa sig för då varje enskild pixel är sin egen ljuskälla, så när en pixel är svart (släckt) så är den verkligen svart.

Det är inte helt korrekt, Plasma har ingen bakgrundsbelysning men det betyder inte per automatik att svärtan är perfekt, i Plasmans fall beror detta på "precharge", dvs pixeln måste hela tiden hållas "uppvärmd" för att kunna börja producera ljus tillräckligt snabbt när det behövs. Denna procedur gör att att plasman producerar lite ljus även när det ska vara svart.

Skrivet av lp0l:

Plasma är väl också bakgrundsbelyst? Det är väl LED som inte är det?

riktiga LED-displayer (t.ex OLED eller enorma LED-dispalyer av den typ man kan se på sportarenor) har ingen bakgrundsbelysning men det som Samsung mfl. marknadsför som "LED TV" är bara LCD paneler med en bakgrundsbelysning bestående av lysdioder (LED) istället för lysrör (CCFL).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Det är inte helt korrekt, Plasma har ingen bakgrundsbelysning men det betyder inte per automatik att svärtan är perfekt, i Plasmans fall beror detta på "precharge", dvs pixeln måste hela tiden hållas "uppvärmd" för att kunna börja producera ljus tillräckligt snabbt när det behövs. Denna procedur gör att att plasman producerar lite ljus även när det ska vara svart.

Där ser man, tack för att du bringade ljus i frågan!
Dock borde väl faktumet kvarstå, att plasman kan leverera en mörkare/bättre svärta än LCD?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S