Permalänk
Medlem

Vad borde jag starta med?

Tjena!

Jag har tänkt börja försöka koda hemsidor större än det jag gjort hittils (vilket BARA är i html).
Jag kan förmestadels bara grunden i HTML och låter photoshop eller dreamweaver göra resten av jobbet, men funderar på att fortsätta lära mig HTML.

Men nu tänker jag, vilka språk är essential att kunna när man håller på med sånt? Förutom HTML, vilket språk borde vara det nästa jag lär mig?

Jag kan tillägga att jag inte kan så mycket CSS, utan mestadels vanlig HTML.

Kanske något språk man kan ha nytta till utanför hemsideskapandet? Perl eller något annat?

Tack.

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

JavaScript. T.ex. med hjälp av jQuery, men först och främst JavaScript. Om det är "webbutvecklare" du siktar på.

Rekommenderar att låna/köpa en bok, t.ex. "JavaScript - The Good Parts".

Permalänk
Medlem

Saker som är bra att kunna om man vill göra websidor samt hosta dom:
mysql
javascript
css
html
php
nginx och apache konfigurering

Permalänk
Medlem

css är väldigt bra att lära sig i första hand då man kan redigera hela sidan från bara en fil. Java kan också vara användbart. Det är också bra att ha en slags databas över det hela även om det är acces eller MySQL.

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Medlem

Kan du inte CSS redan så är det hög tid att lära sig.

Permalänk
Medlem

php, glöm javascript, fattar inte att så många sidor håller fast vid det ur ett säkerhetsperspektiv

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

php, glöm javascript, fattar inte att så många sidor håller fast vid det ur ett säkerhetsperspektiv

Ehh, va!? Hur tänker du nu!?
php och javascript löser två helt skilda problem. javascript är ett client-side språk medan php är ett server-side språk. Det är två helt olika saker och uppfyller helt olika behov. Idag finns det ingen bra ersättare till javascript.
Hur menar du med "säkerhetsperspektiv" ? javascript i sig har inga säkerhetshål, det är webbläsarna som interpreterar javascriptet som har det i så fall. Men detta berör knappast sidorna som levererar koden till webbläsarna.
Du får gärna förklara dig hur du tänker... eller vänta lite... du kanske fryser till sten i solen...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

php, glöm javascript, fattar inte att så många sidor håller fast vid det ur ett säkerhetsperspektiv

Det finns ett etablerat uttryck som förklarar din missuppfattning: "Skit bakom spakarna"

Permalänk
Medlem

Okej nice!
Tack som fan, ska försöka ta tag i att lära mig CSS & JavaScript, för att sedan gå vidare till PHP.

Men finns det något utöver webspråk man borde lära sig? T.ex. Perl? Vad är Perl till för?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Okej nice!
Tack som fan, ska försöka ta tag i att lära mig CSS & JavaScript, för att sedan gå vidare till PHP.

Men finns det något utöver webspråk man borde lära sig? T.ex. Perl? Vad är Perl till för?

Perl är ett skriptspråk. Det brukade förr användas till CGI, men eftersom CGI är någorlunda utdött (ish, finns ju fortfarande stora saker som MovableType) till förmån för mer "direkta" språk som PHP et al, så används det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag borde lära mig PHP istället för Perl? Eller har dom egentligen ingenting med varandra att göra?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

Vad du ska lära dig beror ju lite på vad du ska göra.

Vill du göra hela hemsidor ifrån grunden måste du lära dig något server side-språk och en databas, förslagsvis PHP och MySQL.

Vill du bara göra webbGUIn, så bör du först och främst fokusera på att fördjupa dina kunskaper i (X)HTML, CSS och efter det JavaScript(gärna med något bra framework som t.ex. jQuery) om du känner behov för det.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Om man siktar på att bli webbutvecklare är det ett måste att kunna html och css på sina fem fingrar. Det gäller egenligen bara trial and error här, man blir bättre med tiden. Personligen tror jag på html och css först och främst, för att sedan börja med klientprogrammering (dvs. javascript), för då ser man snabbt att något händer. Vet själv hur det var när man började programmera och inte riktigt kunde "se" att något hände...

Som sagt, lär dig först html och css (skaffa dig ett hum om vad xml är, det är som html fast mer generaliserat) och gå sedan på programmeringsbiten. Så fort man kan grunderna i programmering så är det ungefär samma sak alltihop. Och framför allt: låt det ta tid, och lycka till!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christhebalrog:

Om man siktar på att bli webbutvecklare är det ett måste att kunna html och css på sina fem fingrar. Det gäller egenligen bara trial and error här, man blir bättre med tiden. Personligen tror jag på html och css först och främst, för att sedan börja med klientprogrammering (dvs. javascript), för då ser man snabbt att något händer. Vet själv hur det var när man började programmera och inte riktigt kunde "se" att något hände...

Som sagt, lär dig först html och css (skaffa dig ett hum om vad xml är, det är som html fast mer generaliserat) och gå sedan på programmeringsbiten. Så fort man kan grunderna i programmering så är det ungefär samma sak alltihop. Och framför allt: låt det ta tid, och lycka till!

En webbutvecklare är man först när man även jobbar med server side-programmering tycker jag.

Kan man bara håller på med klientprogrogrammering och design är man enligt mig en webbdesigner.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekz0r:

En webbutvecklare är man först när man även jobbar med server side-programmering tycker jag.

Kan man bara håller på med klientprogrogrammering och design är man enligt mig en webbdesigner.

Det är ganska ihopblandade begrepp, du måste kunna klientkod för att vara webb-AD eller webbdesigner men det är fortfarande det visuella du arbetar med primärt. Som webbutvecklare är det i första hand koden du fokuserar på och när det är back-end-system i första hand tenderar det heta systemutvecklare.

Permalänk
Skrivet av pekz0r:

En webbutvecklare är man först när man även jobbar med server side-programmering tycker jag.

Kan man bara håller på med klientprogrogrammering och design är man enligt mig en webbdesigner.

Själv hävdar jag att en webbutvecklare även måste ha kännedom om hur koden fungerar hos klienten. Mycket av dagens webbutvecklare använder ju sig av t.ex. ajax, där "klientprogrammering" eller vad man vill kalla det, är en stor del. En webbdesigner är, enligt min definition, någon som fokuserar på en sidas miljö och presentation, inte hur den fungerar, utan hur den visuellt skall fungera.

Skrivet av azoapes:

Det är ganska ihopblandade begrepp, du måste kunna klientkod för att vara webb-AD eller webbdesigner men det är fortfarande det visuella du arbetar med primärt. Som webbutvecklare är det i första hand koden du fokuserar på och när det är back-end-system i första hand tenderar det heta systemutvecklare.

Instämmer tillfullo. Det är lätt att blanda ihop begreppen, och det finns väl egentligen ingen enhetlig definition.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christhebalrog:

Själv hävdar jag att en webbutvecklare även måste ha kännedom om hur koden fungerar hos klienten. Mycket av dagens webbutvecklare använder ju sig av t.ex. ajax, där "klientprogrammering" eller vad man vill kalla det, är en stor del. En webbdesigner är, enligt min definition, någon som fokuserar på en sidas miljö och presentation, inte hur den fungerar, utan hur den visuellt skall fungera.

Ja, det var det jag menade.
Jag skrev: "när man även jobbar med server side-programmering". Därmed inkluderas både klientprogrammering(HTML, JS/AJAX och utveckling på serversidan. Man måste kunna HTML och man bör åtminstone kunna grundläggande CSS. Men fokuset ligger generellt på utveckling av logik och funktioner och inte det grafiska.

Det jag reagerade på att du från början skrev webbutvecklare, men du nämnde bara tekniker för presentation(HTML och CSS) och klientprogrammering(JS).

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Skrivet av pekz0r:

Ja, det var det jag menade.
Jag skrev: "när man även jobbar med server side-programmering". Därmed inkluderas både klientprogrammering(HTML, JS/AJAX och utveckling på serversidan. Man måste kunna HTML och man bör åtminstone kunna grundläggande CSS. Men fokuset ligger generellt på utveckling av logik och funktioner och inte det grafiska.

Det jag reagerade på att du från början skrev webbutvecklare, men du nämnde bara tekniker för presentation(HTML och CSS) och klientprogrammering(JS).

Det har blivit ett lite lätt missförstånd. Det jag menade var att det är bra att kunna dessa delar om man planerar att bli webbutvecklare i framtiden. Detta speglas också i mitt inlägg:

Skrivet av Christhebalrog:

Om man siktar på att bli webbutvecklare...

Det har bara blivit ett allmänt missförstånd. Detta till trots den icke-befintliga definitionen av begreppen (redan här ser vi hur simpelt det hade blivit om begreppen vart standardiserade )

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Frontend developer
Svenska: frontend kille.
Html, css, javascript/ajax, grundläggande kunskaper inom serverspråk etc.

Backend developer
Svenska: programmerare/magiker.
Serverspråk (och tillhörande delar), javascript/ajax, grundläggande kunskaper inom html och css etc.

Webbutvecklare känns för mig som en "samlingsterm" för alla delar.
Om du kommer sikta på större utveckling så kan det vara bra att också kika in på c#, java eller något annat liknande.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Tror som sagt det är smidigt att lära sig html, css och sen försöka sig på lite javascript. Tror det är en bra brygga att gå över från javascript till php eftersom de (om jag inte missminner mig) är ganska lika rent syntaxmässigt, och är ungefär lika löst typade. Går man över till java/C# så får man genast hårdare typning vilket kanske känns lite knepigare i början.

Börjar man med html och css så kan man lätt se att saker och ting händer när man skriver kod. Det går relativt fort att se sina framsteg. När man känner att man behärskar html och css kan man försöka sig på lite javascript för att få en känsla för programmering, och därefter tror jag man ganska snabbt kan hoppa på php. När man sedan känner att man behärskar php hjälpligt så kan det vara idé att börja lära sig ett hårdare typat språk (t.ex. Java) för att förstå konceptet objektorientering, vilket jag tycker är en ren katastrof i php. Rent syntaxmässigt så är väl java/c# bra språk att lära sig ordentligt. De är ganska vitt använda och dessutom är steget till C++ inte så stort.

Tror inte man skall snöa in för mkt på php om man smidigt vill kunna byta mellan språk. De erfarenheter jag har av php är visserligen ringa, men objektorienteringen i php är en efterkonstruktion och gör, enligt mig, språket onödigt komplicerat.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W