EU-standard för mobiltelefonladdare färdigställd

Permalänk
Melding Plague

EU-standard för mobiltelefonladdare färdigställd

De europeiska standardiseringsorganen CEN-CENELEC och ETSI färdigställer specifikationerna för gemensamma batteriladdare och datagränssnitt för mobiltelefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!
Ställer bara till problem att alla ska ha olika!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Gud va skönt har verkligen väntat på de!!
Skönt att dom flesta mobiler i sverige verkar vilja ha de, förutom htc men vem vill ha de lixom

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Ja, verkligen äntligen !

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hurra! Detta har man väntat på.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

Hur kan det ha tagit så lång tid att komma fram till detta?

Verkligen på tiden.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Rätt komiskt dethär, glömde laddaren till min HTC hos en kompis här om veckan men en sony eriksson laddare av nyare variant passade perfekt dock så passade min syras laddare inte och hon har en lite äldre HTC.. konstigt?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

min lillebrors mobil har redan ett sånt utag tror jag. är någon sony eriksson modell

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem

Vaa?

Ofta Apple kommer anända samma standard som alla andra, det trodde jag fan inte!
Eller så skickar de med en liten mikro-USB -> Apple-skit-adapter

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer som kommer härnest då?

Permalänk

Trodde det var standard sedan flera månader tillbaka, där ser man

Angående HTC, så kör de den nya standarden med. Använder tjejens Samsungladdare när jag är hos henne. Snart kommer högtalare/spelare a la iphone för oss också

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Rätt komiskt dethär, glömde laddaren till min HTC hos en kompis här om veckan men en sony eriksson laddare av nyare variant passade perfekt dock så passade min syras laddare inte och hon har en lite äldre HTC.. konstigt?

Min gamla HTC laddare passar inte min nya DHD. För att de har börjat använda den nya standarden
Innan var det den mer kantiga, som passar playstationkontrollerna

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Grymt skönt och kan hålla med om "äntligen!", värt var Ericssons kontakt med "stift", huga..

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken kontakt det blev, hur den ser ut? Antar att det är någon form av usb-kompatibel fast med fler stift för audio/video.

HTC Körde en utökad variant av Mini-USB till äldre telefoner. Deras laddare passade bara i deras uttag men även en Mini-USB kunde användas.
I nyare modeller använder HTC Micro-USB

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Gud va skönt har verkligen väntat på de!!
Skönt att dom flesta mobiler i sverige verkar vilja ha de, förutom htc men vem vill ha de lixom

tjenna fanboy...

HTC kör med micro USB som standard nu sedan legend(?). Min gamla hero hade mini-usb iaf men sen dess har jag inte sett någon annan modell från htc med mini

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tonix:

Gud va skönt har verkligen väntat på de!!
Skönt att dom flesta mobiler i sverige verkar vilja ha de, förutom htc men vem vill ha de lixom

Första budet på standarden var Mini USB för några år sedan (standarden för att minska elektronikskrot har diskuterats i många år). Fram till och med HTC Hero, eventuellt någon till som Legend körde då med USB Mini typ-B. Till och med gamla HTC TyTn körde med Mini typ-B.

I slutet av förra året började det luta åt Micro-USB istället och därefter körde alla HTC Micro USB typ-B istället såsom Desire, Desire HD, Desire Z och övriga "nykomlingar".

Skulle vilja säga att HTC snarare är bland de första att anpassa sig efter standarna, innan de ens är spikade för att vara så kompatibla och smidiga som möjligt.

Användet till exempel samma USB kabel till två olika GPS (Garmin och TomTom), HTC Hero och HTC TyTn, jäkligt smidigt i bilen när man har 12v->USB adapter för cig-tändaren och en kabel för alla enheter. Iom uppdateringen av standarden till Micro USB får jag faktiskt ha två olika sladdar för 4 olika enheter ^^

HTC 4tw där.

Apple som äntligen blir tvingade att förlja standard, utan den så kan det bli licensproblem att sälja inom EU. Får se hur de skall göra med löstagbara batterier som är ett EU direktiv det med om jag inte minns fel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Bärbara datorer som kommer härnest då?

kan bli svårare med apple där tror jag iom att de har magnetisk grej

Permalänk

apple?!
den var oväntad

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att man ska ha mirco USB till micro USB, USB -> Mirco USB är bättre, så som HTC har gjort med nya DHD.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

kan bli svårare med apple där tror jag iom att de har magnetisk grej

Dom har patent på magnet laddaren, och det är den absolut bästa lösningen när det gäller batteriladdare.
Apple skulle aldrig låta nån annan datortillverkare börja använda den.

Varelse man älskar glappkontakter på gamla HP datorer har Mac bättre laddare, har aldrig hört att den börjar glappa för nån.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Nu kör iofs HTC redan micro-USB på sina.

Skrivet av tonix:

Gud va skönt har verkligen väntat på de!!
Skönt att dom flesta mobiler i sverige verkar vilja ha de, förutom htc men vem vill ha de lixom

Tänk även på att detta är bara laddarna, det gäller inte multimedia-kontakten. Men vem vet, i nästa steg kanske även detta kommer integreras i samarbetet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Troligt att apple går ifrån sin egna standard!? Deras ladd-kabel kan ju även skicka ljud digitalt, vilket många högtalare utnyttjar för bättre ljudkvalitet. Mycket konstigt..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag tycker inte att man ska ha mirco USB till micro USB, USB -> Mirco USB är bättre, så som HTC har gjort med nya DHD.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/31Iz4cslghL._SL500_.jpg

Mirco? 3 ggr dessutom

Permalänk

Intressant att HTC inte skriver på då de endå redan kör micro-USB? (eller har jag missat ngt?)

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Troligt att apple går ifrån sin egna standard!? Deras ladd-kabel kan ju även skicka ljud digitalt, vilket många högtalare utnyttjar för bättre ljudkvalitet. Mycket konstigt..

Ptja, det enda dom signar är att dom ska ha micro-USB som alternativ för att ladda mobilen, dom behöver inte lämna sin egna standard för det.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

usch för EU :/ tycker att de lägger sig i alldeles för mycket... det är ju bra att de vill minska elektroniksskrot men vafan...

Permalänk
Skrivet av Simpledream:

usch för EU :/ tycker att de lägger sig i alldeles för mycket... det är ju bra att de vill minska elektroniksskrot men vafan...

Vad finns det för negativt med detta?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag tycker inte att man ska ha mirco USB till micro USB, USB -> Mirco USB är bättre, så som HTC har gjort med nya DHD.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/31Iz4cslghL._SL500_.jpg

Alla deras har de.. Inte bara desire HD