Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Medlem

Är Copyswedes intäkter och redovisning av vad pengarna går till ofäntligt? Samt varför vissa får de belopp de får?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Men vafan!

Satt och klickade runt lite på www.copyswede.se när jag fick den fantastiska idén att jag skulle ansöka om ersättning (A) (är ju rätt vaga kriterier).

MEN grejen är att alla blanketter om ersättning är om man har varit med i antingen SVT 1, SVT 2, TV3, TV4 eller Kanal 5. Ingenting om typ musiker!! Vidare så höll de tydligen också på med Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) som tydligen representerade "filmskaparna" (vet inte riktigt vad som menas med det)

Som sammanfattning: OM någon är med på tv så får de våra pengar... Spelar ingen roll om vi använder våra lagringsmedier till piratkopiering/privatkopiering eller nåt helt annat så får de som varit med på tv(!) ersättning inte de som på något sätt kan ha förlorat intäckter pga eventuel kopiering

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Den här avgiften är för att konstnären skaffat sig extra förmånliga förmåner. De ska ha ensamrätt på allt de gör och ingen annan ska ha möjlighet att på något sätt efterlikna det de har gjort. Det är en stark organisation bakom som lyckas att tillskansa sig lite extra förmåner. I stället för att som alla övriga grupper ta betalt för sin produkt när de säljer den ska de kunna sälja samma sak om och om igen. När de dött så ska naturligtvis skyddet fortsätta till deras ev barns fromma.

Copyswede har bl.a. i sina frågor och svar följande "Ska jag betala för att till exempel lagra mina privata fotografier på CD?" Svaret är att det inte är privatpersonen som betalar avgiften det är tillverkare och importörer som säljer produkten.
Varför kan inte våra politiker behandla den så svårt utsatta grupp som konstnärerna är på samma sätt som övriga grupper ?

Permalänk
Hjälpsam

Köper inga DVD:r i Sverige.
Dom är ondskefulla!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8343156.ab

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Varför kan inte våra politiker behandla den så svårt utsatta grupp som konstnärerna är på samma sätt som övriga grupper ?

Det är väl av ungefär samma anledning som att vi har socialbidragssystem och liknande; för att det verkar ännu sämre att folk svälter eller producerar kultur i mindre omfattning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Det är väl av ungefär samma anledning som att vi har socialbidragssystem och liknande; för att det verkar ännu sämre att folk svälter eller producerar kultur i mindre omfattning.

Fast det är väldigt obalanserat inom kultursektorn. Just musik och film har fått ett väldigt starkt skydd och väldigt stora förmåner om man jämför med till exempel fotografer. Det är ju fullt lagligt att plocka bilder hej villt på internet och använda dem för privat bruk. Du får även avbilda någon annans verk som du vill så länge det är privat bruk. Jag kan alltså ta en bild på internet och skriva ut en stor plansch av den hemma och hänga upp på väggen. Fotografer får inte ett öre extra för detta. Hela konceptet med ersättning för privatkopiering är väldigt konstigt och luktar ruttet tycker jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är väl av ungefär samma anledning som att vi har socialbidragssystem och liknande;

Det är väl därför vissa med mångmiljonintäkter flyttar sina inkomster utomlands då. Kan leva i lyx här hemma med minimal beskattad intäkt av sina arbeten. Det verkar vara en riktigt bra jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är väldigt obalanserat inom kultursektorn. Just musik och film har fått ett väldigt starkt skydd och väldigt stora förmåner om man jämför med till exempel fotografer. Det är ju fullt lagligt att plocka bilder hej villt på internet och använda dem för privat bruk. Du får även avbilda någon annans verk som du vill så länge det är privat bruk. Jag kan alltså ta en bild på internet och skriva ut en stor plansch av den hemma och hänga upp på väggen. Fotografer får inte ett öre extra för detta. Hela konceptet med ersättning för privatkopiering är väldigt konstigt och luktar ruttet tycker jag.

Skyddet går inte till upphovsmannen, det är organisationer som köper skydden (filmbolag,musikbolag) och i nästa upplaga av URL så är Jan Rosén utredare och han jobbar för utökat skydd. Det utökade skyddet kommer inte att gå till själva konstnären utan till respektive organisation.

När det gäller kopiering av t.ex. bilder för privat bruk så gäller det enskilda personer. När du kommer till organisationer så gäller inte de skydden längre. Då kan vissa även publicera dina alster till allmänheten utan att du kan göra så mycket åt det.

Vårat skydd har t.ex. fått Google att avstå från att placera en serverhall inom landet. (Allt för att organisationerna ska kunna plocka ut så mycket pengar som möjligt på sina alster från låtsasvärlden))

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är väldigt obalanserat inom kultursektorn. Just musik och film har fått ett väldigt starkt skydd och väldigt stora förmåner om man jämför med till exempel fotografer.

Kan man inte misstänka att det beror på att fotografi (väl) aldrig har ansetts särskilt fint medan film och musik kan luta sig mot teater (och musik)?

Skrivet av abki:

Det är väl därför vissa med mångmiljonintäkter flyttar sina inkomster utomlands då. Kan leva i lyx här hemma med minimal beskattad intäkt av sina arbeten. Det verkar vara en riktigt bra jämförelse.

Jämförelsen var det väl inget större fel på, men givetvis kan man organisera sitt liv på olika fördelaktiga vis om olika regler gäller i olika länder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Kan man inte misstänka att det beror på att fotografi (väl) aldrig har ansetts särskilt fint medan film och musik kan luta sig mot teater (och musik)?

Jämförelsen var det väl inget större fel på, men givetvis kan man organisera sitt liv på olika fördelaktiga vis om olika regler gäller i olika länder.

Film och musik är inte finare kultur än foto direkt. Det är nog mer pretto med foto än generell film. Det är väl snarare så att vissa intresseorganisationer ha fått storhetsvansinne. Det är en sak att upphovsrättsinnehavare ska ha rätt till ersättning för sina verk men det här är ju bara löjligt.

Jag är själv fotograf och bryr mig inte så mycket om privatkopiering av mina bilder. Tycker folk om mina verk får de gärna använda dem som skrivbordsbakgrund eller avatar på forum om de vill. Det är dock en helt annan sak att börja tjäna pengar på det och vissa tidningar (Aftonbladet och Expressen) har till exempel satt i system att stjäla bilder i tidningar utan att betala för sig. Så viss piratverksamhet är ok men har man bara tillräckligt stark lobby så går skyddet tydligen före allt, inklusive rättssäkerhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Film och musik är inte finare kultur än foto direkt. Det är nog mer pretto med foto än generell film. Det är väl snarare så att vissa intresseorganisationer ha fått storhetsvansinne. Det är en sak att upphovsrättsinnehavare ska ha rätt till ersättning för sina verk men det här är ju bara löjligt.

Jag är själv fotograf och bryr mig inte så mycket om privatkopiering av mina bilder. Tycker folk om mina verk får de gärna använda dem som skrivbordsbakgrund eller avatar på forum om de vill. Det är dock en helt annan sak att börja tjäna pengar på det och vissa tidningar (Aftonbladet och Expressen) har till exempel satt i system att stjäla bilder i tidningar utan att betala för sig. Så viss piratverksamhet är ok men har man bara tillräckligt stark lobby så går skyddet tydligen före allt, inklusive rättssäkerhet.

Det är mer ändringar på gång inom upphovsrätten. Jan Rosén håller på med en ny utredning och har nyligen lämnat ett delbetänkande. Han jobbar för utökad upphovsrätt, men det är inte för själva konstnären utan det är olika organisationers upphovsrätt som kommer att öka med den precis som det varit de senaste åren på de flesta lagområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jämförelsen var det väl inget större fel på, men givetvis kan man organisera sitt liv på olika fördelaktiga vis om olika regler gäller i olika länder.

Om man tycker att skattefusk är ett hederligt arbete som behöver skyddas så.
Det kan vara anledning att skilja på saker och ting ibland. Socialbidrag finns till för att vi inte ska behöva gå och plocka lik lite här och där nu och då. Har dessutom en viss risk för smittspridning om det går för långt.
Sen att öka inkomsten för organisationer som t.ex. copyswede som lever till större delen på andra ser jag inte någon större samhällsnytta i. De kan lika väl ta ut sina sk kostnader via en höjd avgift på sin försäljning, det är knappast pengar som en fattig konstnär lever på ändå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abki:

Det är mer ändringar på gång inom upphovsrätten. Jan Rosén håller på med en ny utredning och har nyligen lämnat ett delbetänkande. Han jobbar för utökad upphovsrätt, men det är inte för själva konstnären utan det är olika organisationers upphovsrätt som kommer att öka med den precis som det varit de senaste åren på de flesta lagområden.

Så organisationer kommer ta ut mer avgifter som försvinner spårlöst på vägen till de som faktiskt gör jobbet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Tänk om vi haft en likadan patentlagstiftning som vi har för Copyright, detta är helt sjukt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jahopp.. då vet man vad som aldrig kommer handlas i Sverige då.

Permalänk

Copyswede är en intresseorganisation för diverse konstnärsgrupper...
Vem i hela friden har givit dem makten att beskatta Sveriges befolkning ???????

Vilken statlig myndighet pungslår och driver in denna extra försäljningsavgift ?

De anser att alla media som kan förvara konstnärligt alster skall beskattas för den möjligheten.
Horribel tanke som bara gynnar indrivningsföretaget Copyswede självt.

Det är lika sjukt som att lägga TV-licenskrav på mobiltelefoner och datorer bara för att program skulle kunna visas där.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/avgifter-pa-harddiskar-p...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Detta gäller väll bara externa hårdiskar har ja hört. Så du kan ju köpa en intern hårdisk och kabinett antar jag.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

Är dethär någonting som dom vill göra eller är det nånting som kommer att hända? Jag antar dom själva inte kan införa avgifter utan att det måste gå via regeringen? Eller är jag helt ute och cycklar?

Permalänk
Entusiast

Måste vara ett skämt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Men va fan...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller tolkar någon annan oxå det som att copy sweden och elektronikhandlarna gemensamt kommer överrens om avgiften som elektronikhandlarna bara hade kunnat säga nä till? Vilken myndighet driver in pengarna?

Visa signatur

/me

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jezpur:

Detta gäller väll bara externa hårdiskar har ja hört. Så du kan ju köpa en intern hårdisk och kabinett antar jag.

Om jag förstått det rätt så kommer nog förmodligen en intern disk + en kabinett kosta lika mycket som en vanlig extern hårddisk. Helt bisarrt i min mening. Finland har ju redan denna skatt men har ingen större koll på vilka prishöjningar det handlar om.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Borde kanske införa extra avgift på mobiltelefoner också? dom har ju internminne.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Nu är ju inte detta nyheter, utan ett diskussionsforum.

Hur som helst hörde jag att alla hårddiskar som importerats till Sverige innan 1 april kan säljas utan avgiften, så jag skulle nog förvänta mig rätt bra kampanjer på hårddiskar även efter 1 april.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Med risk att mata vargen... ...men inte gå så långt som till Ögon & Öron -beskattning (denna gången)
...men vore det inte mer träffsäkert att lägga kopieringsskatt på högtalarelement och bildskärmar !?
Utan dessa kan man varken höra eller se musik, film, TV eller annan konstnärlig verksamhet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Först ska de ha ut avgifer för saker som används till piratkopiering för att vi inte jagade piratkopierare i swe, nu när de har börjat jaga de som laddar ner vill de höja avgiften ännu mer på lagring. Motiveringen i början till lagen var att PGA vi inte jagade piratkopierare i swe så skulle vi ha den lagen som kompensation.
Nu vill de ha och äta pajen. Kommunister...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Betyder denna avgift att det är okej att kopiera? Eftersom man betalar en avgift så är man väll på det torra att ta ner filmer och program? Eller skall man betala för att inte få någonting?
Eller tycker de att vi gör för mycket säkerhetskopior och vill att vi skall förlora mera data. För många sköter sin säkerhetskopiering till externa medier.

Håller med SvenQ, rena kommunist fasoner detta.

Permalänk

Problemet som jag ser det är att privatkopiering inte längre existerar. Piratkopiering är väl det som borde beskattas isf, och då borde det ju bli lagligt om man nu ska betala för det, eller ska dom ta betalt av alla svenskar för att några bryter lagen? Känns ju som om alla skulle få betala några kronor per månad ifall någon skulle råna banken...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."