Permalänk
Inaktiv

Grundläggande fakta om stationär dator

Hejsan! Jag skulle vilja lära mig mer om datorer och frågar därför er här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dock saknar du någon form av frågeställning, därav svårt att hjälpa dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jaha, fråga någon vettig fråga då.

Eller ska vi berätta lite skoj-fakta för dig?..
Var så god, "DDR3 SDRAM, Double Data Rate (Three) Synchronous Dynamic Random Access Memory, är en Random Access Memory teknologi som används för höghastighetslagring."

Nu kan du allt om datorer, ut i världen med dig och bli dator-ingenjör eller dylikt.

Permalänk
Inaktiv

Kan ni säga mig exakt vad för delar en dator innehåller. T.ex. hårddisk osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162186:

Kan ni säga mig exakt vad för delar en dator innehåller. T.ex. hårddisk osv...

http://www.youtube.com/watch?v=ykOQ3Zzhnjc

Väldig amatörfilm, men verkar innehållsrik. Hoppas det kan hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av anon162186:

Kan ni säga mig exakt vad för delar en dator innehåller. T.ex. hårddisk osv...

Google is your friend, so http://lmgtfy.com/?q=vad+f%C3%B6r+delar+som+finns+i+en+dator

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Inaktiv

KAN NI INTE BARA SKRIVA!

Permalänk
Medlem

När du inte ens orkar leta fram informationen du söker när den är 1 googlesökning bort, nej då får det vara. Det luktar skoluppgiftshjälp här, och det stinker emokid.

Edit : Nej, nu skall jag nog vara hjälpsam ändå.

De viktigaste komponenterna är modermodem och hallonsylt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

När du inte ens orkar leta fram informationen du söker när den är 1 googlesökning bort, nej då får det vara. Det luktar skoluppgiftshjälp här, och det stinker emokid.

Edit : Nej, nu skall jag nog vara hjälpsam ändå.

De viktigaste komponenterna är modermodem och hallonsylt.

+1

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

När du inte ens orkar leta fram informationen du söker när den är 1 googlesökning bort, nej då får det vara. Det luktar skoluppgiftshjälp här, och det stinker emokid.

Edit : Nej, nu skall jag nog vara hjälpsam ändå.

De viktigaste komponenterna är modermodem och hallonsylt.

1+

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

I en dator har du:

Modermodem (själva hjärtat i hårddisken)
Hårddisk
Processor
RAM (Random Access Memory)
Grafikkort
Nätaggregat
Diverse kylannordningar.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

I en dator har du:

Modermodem (själva hjärtat i hårddisken)
Hårddisk
Processor
RAM (Random Access Memory)
Grafikkort
Nätaggregat
Diverse kylannordningar.

DVD läsare/brännare.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

DVD läsare/brännare.

Använder folk fortfarande sådant?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Använder folk fortfarande sådant?

Det vet du att folk gör, jag kopplar bara in den när jag installerar om mitt OS dock.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

troll...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Modermodem? Hjärtat i hårddisken? LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

När du inte ens orkar leta fram informationen du söker när den är 1 googlesökning bort, nej då får det vara. Det luktar skoluppgiftshjälp här, och det stinker emokid.

Edit : Nej, nu skall jag nog vara hjälpsam ändå.

De viktigaste komponenterna är modermodem och hallonsylt.

Är du helt slut i kolan MoNkeY? Här försöker TS lära sig om datorer och du säger att hallonsylt är viktig. Alla som vet något om datorer är säker på sin sak. Hallonsylt innehåller antioxidanter, detta viste man ju redan på 90-talet varför man började förespråka Önos "gunillas" apelsinmarmelad.

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Hallonsylt håller ju dock fortfarande viss status hos "oldschool-överklockare" som inte tycker att kylpastan från t.ex Arctic duger. Så helt fel har jag ju ändå inte, det används i viss mån fortfarande om än inte i samma utsträckning.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

I en dator har du:

Modermodem (själva hjärtat i hårddisken)

Tror många här är lite för unga för att uppskatta detta sköna citat.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Ok, jag slutade med det väldigt tidigt. Är det fortfarande BOB som gäller eller har det kommit något bättre?

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joltcola:

Ok, jag slutade med det väldigt tidigt. Är det fortfarande BOB som gäller eller har det kommit något bättre?

Önos jordgubbssylt är att föredra, särskilt med amds nya 1156-gtx sockel

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

En sån PowerMac G3 som han håller på med på bilden har jag står här i rummet, kanske borde öppna den och försöka hitta modermodemet i hårddisken? den är bara på 8gb så kan inte vara så svårt..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Det räcker nu..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||