Permalänk
Medlem

Upplever samma sak som föregående, muspekaren "jerkar" till ibland och det ganska ordentligt.
Sedan är jag nyfiken på varför t.ex. Sargas 460 endast får en 4:a i underlagstestet, era produkter borde ju vara någorlunda optimerade för varandra.

Permalänk
Medlem

Har faktist ett till problem jag märkt nu, när jag drar musen spik rakt vertikalt eller horisontalt så går musen på skärmen lite diagonalt.
Detta händer när man drar musen lite långsamt från antingen horisontalt eller vertikalt, gör man det snabbare så får man "zick-zack" mönster som någon annan sa.

Vänta på nya softwares eller någon simpel fix ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte en Mionix Naos 3200 och är jättenöjd! Men är det någon annan som upplever att scrollen på musen ger ifrån sig ett lite knastrigt konstigt ljud när man scrollar mot sig? Är inte samma när jag srollar framåt. Svårt att förklara Kanske ska va så, men har inte upplevt det på mina andra gaming möss jag ägt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

A vafan?!

Hejsan Mionix och grymt välkomna till sweclockers, jag skulle tyvärr vilja komma med ett klagomål som ni gärna får svara på till min mail och på sidan. Jo det är så att jag köpt en Mionix Naos 5000, som är en utormodentligt skön och trevlig mus, problemet är bara att efter att jag köpt den, fått hem den, öppnat den och installerat den så kom det upp en liten ruta där det stod att det fanns möjlighet att uppdatera firmware. Jag gjorde också detta, det stod att det var färdigt och... Musen slocknade! Sen testade jag med EN MASSA olika saker. Jag installerade om, pluggade ur, stängde av datorn på huvudströmbrytaren, hämtade ny version av mjukvaran och musen startade inte -eller ens blinkade till- en enda gång. Låter som detta är ett vanligt problem och jag antar att det finns en väldigt enkel lösning. Jag är väldigt, väldigt, väldigt tacksam för svar och jag måste bara säga att ni verkar vara reko typer:)
Tack på förhand!
/Olzzon

Permalänk

Skaffade precis en Naos 5000 efter en recension på Swec
Väldigt nöjd än så länge men undrar om det går att ställa om upplösning OCH ändra profil på samma gång. Kan man ställa in de två knapparna under hjulet så att man "bläddrar" mellan valen, eller hur kan man göra?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Skaffade precis en Naos 5000 efter en recension på Swec
Väldigt nöjd än så länge men undrar om det går att ställa om upplösning OCH ändra profil på samma gång. Kan man ställa in de två knapparna under hjulet så att man "bläddrar" mellan valen, eller hur kan man göra?

Jag har gjort så att istället för att byta dpi på de två knapparna längst upp så byter jag mellan profilerna. Det går lätt att ställa in i deras mjukvara. Du går på knapp nummer 6 och 7 i mjukvaran, trycker och väljer profile switch up och profile switch down. Då byter du istället för mellan dpi-steg mellan profiler och får då istället 5 olika steg samtidigt som du kan ändra andra saker än dpi:n mellan de olika stegen. Kom ihåg bara att du måste ändra det i alla profiler om du har tänkt använda alla profiler på det sättet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Tack, jag har märkt att man kan ändra de där knapparna till profiler istället, fast
problemet är att jag vill kunna ändra DPI också. Alltså samtidigt.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

hej, har precis skaffat mig en naos 5000 efter att min saiph 3200 började ge med sig (2+ år nu, väldigt långt liv om man har mig som användare, funkar fortfarande men knapparna har segat ner sig ) och blev otroligt förvånad hur skön naos 5000 är. Dock så passar inte min hard mat tillsammans med denna mus och har tänkt mig att byta till mjuk matta och då kommer problemet.

använde mig av en mantis innan qpad heaton och den blev snabbt smutsig och glidet försvann efter 1-2 år. tvätta den funkade inte, undrar bara om man kan tvätta alioth 400 och hur man gör det effektivast?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Tack, jag har märkt att man kan ändra de där knapparna till profiler istället, fast
problemet är att jag vill kunna ändra DPI också. Alltså samtidigt.

Du kan inte ha 5 profiler och kunna byta mellan de 3 dpi-stegen om du inte vill offra fram och bakknapparna också.

Hur många profiler brukar du använda? Den bästa kompromissen är väl i alla fall att ändra profil istället för dpi i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

ni som upplever sick sack när ni drar raka streck ni har inte lite damm i sensorn?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att fortfarande känna någon (ganska intensiv) form av musacceleration med min Saiph 1800? Jag har letat länge efter en lösning och trots att musaccelerationen är avstängd i windows och via regedit-ändringar känns det fortfarande tydligt. Kör med Windows 7, förövrigt. Känns som om det ligger i musen, funderar fortfarande på om det är någon inställning man kan ändra eller liknande, då jag inte upplever samma acceleration med andra möss.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej!

Det kommer hända väldigt mycket de kommande 9 månaderna med vårt produktsortiment, vi rekommenderar att ni håller ett öga på oss för mer information om framtida produktlanseringar.

MVH

Mionix med personal

När kommer vi att få se mer produkter lanseras eller information om dem? Det har gått nästan 5 månader nu och det är väl bara den där musmattan som är ny?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

När kommer vi att få se mer produkter lanseras eller information om dem? Det har gått nästan 5 månader nu och det är väl bara den där musmattan som är ny?

Dom har iaf släppt nu mjukvara till NAOS 5000 iaf :> gjorde mig lite glad :DD
fast dom hjälpte inte så mycket.

Gjorde detta simpla test med min förra mus MX518 mot Mionix NAOS 5000.
Som ni ser klart tydligen är det verkligen STORA problem när det gäller att dra musen rakt från sida till den andra. Hade varit riktigt trevligt att få detta fixat. Var någon som nämnde att man skulle rensa på damm, men är det säkert att ta ett litet fuktigt papper o stryka lite lätt mot sensorn ? eller 2 glas/plast grejjerna underifrån ?

Inställningar:
På mousesettings kör jag på:
Polling Rate 1000hz
Pointer Acceleration Disabled

Snälla hjälp hade ju varit underbart, musen är sjukt skön gillar den extremt, hade ju varit tråkigt om man inte kunde fixa detta problem så man kan använda den bara :>

EDIT: Rensade dam, fast hjälpte inte något !

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Heineken, det där beror väl på den där funktionen, vad den nu heter, som gör att vissa möss interpolerar och gissar ens rörelser för att man ska kunna rita raka streck. MX 518 är en av dessa, men den funktionen finns inte i Mionix Naos 5000.
Bland spelare brukar man inte vilja ha den funktionen, eftersom man vill få in de äkta precisa rörelserna man gör när man sikter och inte att musen ska bestämma åt en.
Att kunna stänga av och på denna funktion hade dock varit bra (så är det tex i Steelseries Ikari mössen)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Heineken, det där beror väl på den där funktionen, vad den nu heter, som gör att vissa möss interpolerar och gissar ens rörelser för att man ska kunna rita raka streck. MX 518 är en av dessa, men den funktionen finns inte i Mionix Naos 5000.
Bland spelare brukar man inte vilja ha den funktionen, eftersom man vill få in de äkta precisa rörelserna man gör när man sikter och inte att musen ska bestämma åt en.
Att kunna stänga av och på denna funktion hade dock varit bra (så är det tex i Steelseries Ikari mössen)

Känner även av detta i spel osv, är ju riktigt jobbigt när man måste ha lite precision ibland när det gäller vissa saker som mouseover macros eller fps spel.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Känner även av detta i spel osv, är ju riktigt jobbigt när man måste ha lite precision ibland när det gäller vissa saker som mouseover macros eller fps spel.

Jag noterade att Mionix faktiskt fixat exakt detta med sin nya mjukvara till musen.
Den där slidern "angle snapping" handlar just om det. Med högre valt värde där så blir det lättare att dra raka linjer.
Har inte hunnit testa det själv, men det är så det ska funka iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag noterade att Mionix faktiskt fixat exakt detta med sin nya mjukvara till musen.
Den där slidern "angle snapping" handlar just om det. Med högre valt värde där så blir det lättare att dra raka linjer.
Har inte hunnit testa det själv, men det är så det ska funka iallafall.

! tack för det. skall testas direkt.

EDIT: Finally är allt jag klagat på med denna musen borta, bästa musen EU säger jag bara :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Mitt problem är att helt plötsligt så börjar ljudet att hacka, sedan blir frame raten låg och även nätverket kan krångla ibland. ju längre man kör med musen desto värre blir det. Man får göra en "reset" genom att dra ut och stoppa in mussladden igen. Tittar man på CPU-konsumtionen så ligger alla kärnor på 80%+ under tiden.
Finns det en inställning för detta också i mjukvaran?

Vill gärna fixa detta då musen i övrigt är väldigt skön.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Mionix

Angle Snapping

Hej alla!

Vi har precis släppt en ny version av mjukvaran till Naos 5000 och tänkte förklara lite hur den nya funktionen "Angle Snapping" fungerar eftersom det varit ett par inlägg om detta.

Att dra horisontala samt vertikala, raka rörelser är mycket svårt på grund av fysiska begränsningar utan små avvikelser. "Angle Snapping" upptäcker dessa avvikelser och korrigerar dessa. Notera att denna funktion inte förutser din rörelse utan korrigerar endast upptäckta avvikelser.

I den nya versionen så har vi implementerat en justerbar "Angle Snapping". Fördelen med detta är att du som användare själv kan välja hur känslig musen skall vara till dessa avvikelser, en del föredrar till och med att ha den helt avstängd.

Den nya versionen finns tillgänglig för nerladdning via vår webplats www.mionix.net.

Har ni frågor eller funderingar så ställ dem gärna här i forumet men enskilda support ärenden hänvisas till vår support avdelning.

Tack på förhand!

// Mionix

Permalänk
Mionix
Skrivet av Svartsmurfen:

Mitt problem är att helt plötsligt så börjar ljudet att hacka, sedan blir frame raten låg och även nätverket kan krångla ibland. ju längre man kör med musen desto värre blir det. Man får göra en "reset" genom att dra ut och stoppa in mussladden igen. Tittar man på CPU-konsumtionen så ligger alla kärnor på 80%+ under tiden.
Finns det en inställning för detta också i mjukvaran?

Vill gärna fixa detta då musen i övrigt är väldigt skön.

Hej!

Var vänlig och kontakta vår support i detta enskilda ärende så hjälper vi dig mer än gärna.

// Mionix

Permalänk
Mionix
Skrivet av Olzzons:

Hejsan Mionix och grymt välkomna till sweclockers, jag skulle tyvärr vilja komma med ett klagomål som ni gärna får svara på till min mail och på sidan. Jo det är så att jag köpt en Mionix Naos 5000, som är en utormodentligt skön och trevlig mus, problemet är bara att efter att jag köpt den, fått hem den, öppnat den och installerat den så kom det upp en liten ruta där det stod att det fanns möjlighet att uppdatera firmware. Jag gjorde också detta, det stod att det var färdigt och... Musen slocknade! Sen testade jag med EN MASSA olika saker. Jag installerade om, pluggade ur, stängde av datorn på huvudströmbrytaren, hämtade ny version av mjukvaran och musen startade inte -eller ens blinkade till- en enda gång. Låter som detta är ett vanligt problem och jag antar att det finns en väldigt enkel lösning. Jag är väldigt, väldigt, väldigt tacksam för svar och jag måste bara säga att ni verkar vara reko typer:)
Tack på förhand!
/Olzzon

Hej!

Vi hjälper dig mer än gärna att felsöka, kontakta vår support avdelning då vi med respekt av forumets regler inte diskuterar enskilda support ärenden här direkt i tråden.

// Mionix

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Känner även av detta i spel osv, är ju riktigt jobbigt när man måste ha lite precision ibland när det gäller vissa saker som mouseover macros eller fps spel.

det du kör med ÄR precision, muspekarn gör exakt det du gör med musen. det mx518 gjorde var att automatiskt dra ner/upp muspekarn då du försöker göra en rak linje. kanske funkar för dig men litar hellre på min hands precision då man inte vill missa pga att musen inte ville gå lite snett neråt utan rakt åt sidan ._.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

det du kör med ÄR precision, muspekarn gör exakt det du gör med musen. det mx518 gjorde var att automatiskt dra ner/upp muspekarn då du försöker göra en rak linje. kanske funkar för dig men litar hellre på min hands precision då man inte vill missa pga att musen inte ville gå lite snett neråt utan rakt åt sidan ._.

Som sagt det va en jobbig funktion då man vart van sedan minst 8 år tillbaka, är man van med det så är det ju inte någon skillnad när det handlar om skills ;> man kör ju inte på max dock man ändrar så att musen är som mx518 var så att den passar än bäst.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Älskar min Naos 3200 men bakåt- och framåtknapparna skulle kunna vara positionerade bättre(gärna på sidan överifrån om ni förstår vad jag menar). De är väldigt enkla att stöta till när man surfar.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

När kommer alla nya produkter ni sa skulle komma mellan augusti förra året och maj nu i år?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Enligt Wermlandsdata har ni slutat tillverka Naos 5000, stämmer det?
Ta gärna en titt i denna tråd, jag skulle gärna vilja veta vad som gäller vid era garantiärenden:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/997281-werm...

Permalänk
Mionix
Skrivet av Johan9360:

Enligt Wermlandsdata har ni slutat tillverka Naos 5000, stämmer det?
Ta gärna en titt i denna tråd, jag skulle gärna vilja veta vad som gäller vid era garantiärenden:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/997281-werm...

Hallå,

Vi har inga planer på att sluta tillverka Naos 5000, det är vår bäst säljande produkt i Skandinavien.

Vi har nyligen bytt distributör och det är nog det som orsakat det här missförståndet.

Vi lämnar 2 års garanti för fabriksfel på våra produkter, har ni några frågor som rör garanti eller om ni behöver teknisk support så kontakta vår support avdelning så hjälper de er mer än gärna.

Permalänk
Medlem

Hej

Får inte riktigt mitt driver program att fungera... händer ingenting när jag skall testa settings och kan heller inte byta till nya setting alls.
När jag trycker på apply så hänger sig bara programmet. Och då musen bytte till 5040dpi så är det lite jobbigt att använda musen :/

Edit: kör det som admin, funkar fortfarande inte, dock hänger det sig inte när jag ändrar settings. Dock så byter den inte till dom settings jag vill :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Hej

Får inte riktigt mitt driver program att fungera... händer ingenting när jag skall testa settings och kan heller inte byta till nya setting alls.
När jag trycker på apply så hänger sig bara programmet. Och då musen bytte till 5040dpi så är det lite jobbigt att använda musen :/

Edit: kör det som admin, funkar fortfarande inte, dock hänger det sig inte när jag ändrar settings. Dock så byter den inte till dom settings jag vill :/

Har precis samma problem, kan inte ändra några inställningar med den nya versionen (1.17), det bara hänger sig när man försöker godkänna ändringarna.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Jag fick just ert nyhetsmeddelande om er nya produkt. Kan man få mer info om denna produkt utan att vara med på facebook?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000