Permalänk

Startar men ingen bild

Jag vänder mig till experterna här för lite råd. Detta är fallet:

Hjälper en kompis med hans dator, det började med att det inte blev någon bild varpå han köpte en ny skärm, men med samma resultat, ingen bild. Jag öppnade datorn och såg att det var helt sanslöst dammigt inuti. Jag blåste rent med luft och nu ser det schysst ut. Dock så låter PSU´n väldigt mysko men när jag startar den så drar processorfläkt och hd igång. Hade det varit HD som var trasig så hade det väl ändå stått på skärmen typ NO HD eller liknande?

SÅ! Vad tror ni? Det är en enkel jobbdator med ett Foxconn n1523 moderkort i. Integrerat grafikkort alltså.
Kan det vara moderkortet som är helt paj eller kan det vara PSU´n. Eller har ni några andra tips?

Om det nu skulle vara moderkortet eller kanske t o m processorn. Måste jag installera om allt för att det ska funka bra om jag byter moderkort till ett nytt som inte är exakt likadant?

Mycket tacksam för svar! Bråttom bråttom

Permalänk

Moderkortet är misstänkt om det är gammalt (10 år). Kondensatorer brukar börja läcka eller svullna.
Processorn jobbar i 'skyddad verkstad' så den brukar klara sig.
Du kan få igång befintlig Windows disk på nytt moderkort men det är osäkert.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej!
Tack för snabbt svar. Polaren köpte datorn ny för 2 år sedan, tror du fortfarande att det är moderkortet som är problemet då?

Permalänk

säkerligen det inbyggda grafikkortet som lagt av, om det går så testa med att sätta in ditt grafikkort och kolla om det funkar då.

Permalänk

Hm, bra idé. En annan sak jag reagerade på var att han sa att skrivaren slutade fungera strax innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehenkan:

Måste jag installera om allt för att det ska funka bra om jag byter moderkort till ett nytt som inte är exakt likadant?

JA. Annars går den dåligare och långsammare + andra problem.

Moderkortet är troligast tillsammans med nätagget på andra plats. Låna ett nätagg att testa datorn med. Om du tycker att nätagget låter misstänkt så borde ni överväga att byta den också.

Vad är det för nätagget?
Märke (tillverkare, modell) och ålder

Permalänk

Det är en AWA model: ATX-480WF-CLR REV:A
Måste jag köra en 480W eller funkar det med en 430w som jag har en ny liggandes?

Permalänk
Skrivet av willehenkan:

Det är en AWA model: ATX-480WF-CLR REV:A
Måste jag köra en 480W eller funkar det med en 430w som jag har en ny liggandes?

Att testa starten med så räcker den utmärkt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Ok, var på en affär där de hade nån testdosa de körde PSU i och den var tydligen kaputt. OM det nu är moderkortet som måste bytas, är det någon som har ett förslag på motsvarande? Körs endast i kontorsmiljö och inga krävande program alls.

Permalänk
Skrivet av willehenkan:

Ok, var på en affär där de hade nån testdosa de körde PSU i och den var tydligen kaputt. OM det nu är moderkortet som måste bytas, är det någon som har ett förslag på motsvarande? Körs endast i kontorsmiljö och inga krävande program alls.

Är det en Foxconn N1523 eller N15235 ? Liknar det detta moderkortet ?
Jag hittade en länk om "Foxconn 6627MA-RS2H Motherboard N1523 sound "
http://news.driversdown.com/news/hardware/200904/29-9624.html

Form Factor MicroATX
display / video - VGA - 15 pin HD D-Sub
Minne: PC2-5300 (Max 2GB)
Processorsockel: LGA775 Socket (Pentium 4, Celeron D, Pentium D)

Förslag:
Med parallellport (skrivaren?) och en Intel Celeron 420 Processor ingår. Passar minne PC2-5300.
https://www.inet.se/artikel/1901887/asrock-p4fsb1333-650m-cpu

https://www.inet.se/artikel/1901863/asrock-g31m-vs2
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=g31m-vs2

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Tjena!
Det är N15235. Det bästa är ju om jag kunde använda de minnen jag har. Förresten, tack så sjukt mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Fråga hellre vilka märken som är tillräckligt bra och billig. Stirra dig inte blind på antal watt som okunniga bruka göra. Nätagget märke (tillverkare, modell) är mycket viktigare och är det du väljer först. Sen antal watt.

Vet inte om du skulle orka läsa om jag skrev varför det är sån stor skillnad på bra och dåliga nätagg.

Permalänk

Hej igen!
Jag provade med ett nytt nätagg och den startade och funkade! Tack alla för hjälpen. Jäkligt coolt att man kan fråga och få så bra hjälp.