Två frågor om kortslutning. Snabba svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Två frågor om kortslutning. Snabba svar uppskattas.

Hej alla clockers.

Dator spec:
Chassi: CM HAF 922
Mobo: P8P67 PRO
CPU: i5 2500K
CPU Kylare: Zalman 9900MAX
resten är oväsentligt.

Fråga nummer 1:

Jag håller just nu på och bygger ihop min nya dator och märkte nu precis innan jag skulle sätta fast kylpasta och själva kylarn att bakplåten (backplate) är i kontakt med chassit. Jag har medföljande dubbelhäftande tejp på monterad på bakplåten. Själva metall-delen på baksidan av moderkortet, runt socketen, har således ej någon direktkontakt med bakplåten. Däremot har bakplåten kontakt med chassit via en "arm". Kan detta leda till någon form av kortslutning eller är det lugnt?

Bilder på kontakten mellan backplate och chassi:

Bakplåtens skruvar sitter inte heller i de utsatta hålen på mobot men de sitter under i rätt position. Vet inte ens om de går att få in i hålen men gör detta något. Jag kan ju fortfarande skruva i skruvarna som vanligt. Inga snedställningar etc. Bild på detta:

Det kanske syns dåligt men honorna sitter vid hålen men inte i.

Fråga nummer två:

Även sidan på mobot får direkt kontakt med chassits expansionsplatser (PCI platsernas metall plattor som sitter där innan man monterar något). Detta gör väl inget?

Det är väl bara metalldelen av socket eller piggarna på baksidan av moderkortet som inte får ha direktkontakt med chassit, vilket de inte har med nuvarande montering.

Grafikkort och minnen kommer på måndag så därför kan jag inte testa datorn för tillfället. Vill ju gärna montera mobo och kylare rätt tills dess så det bara är att ansluta alla kontakter och köra. Senaste Uefi och lite andra "fixes" ligger och väntar på ett USB minne.

Komplettering
Permalänk
Medlem

tar metallen i chassit är det "ok" då kylaren och chassi är samma punkt. dvs 0v, ser väldigt mysko ut iallafall...

varför skruvarna och chassi tar i varandra är för att chassit ska vara spänningslöst & förbättra jordningen osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

tar metallen i chassit är det "ok" då kylaren och chassi är samma punkt. dvs 0v, ser väldigt mysko ut iallafall...

varför skruvarna och chassi tar i varandra är för att chassit ska vara spänningslöst & förbättra jordningen osv...

Dem skruvarna jag syftar på är dem från packplaten som kylaren skall skruvas i. Alltså inte dem som håller upp moderkortet. Jag såg en som monterade bakplåten direkt på metallen på baksidan av socket. Jag kanske ska göra det istället om det inte är någon fara. Är riktigt dålig på det här med spänning, antagligen därför jag är så paranoid.

Permalänk
Medlem

kylaren & fästet för kylaren är samma punk som moderkorts skruvarna som skruvas genom moderkortet i chassit.

att ta lös plåten går fint, men har du tung kylare eller skruvar fast skruvarna hårt böjer du moderkortet men det fungerar också har jag märkt...

Permalänk
Hedersmedlem

Tar inte någon strömförande del emot chassiet är det inga problem, så vitt jag kan se så är detta inte fallet på ditt system, så kör i vind

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det där va ett mysko problem. Är verkligen backplaten så tjock? Distanserna är ju 7-8mm nånstans? Men det ser ju ut som det är mer tejpen som tar i chassit, om det nu inte är så att kanten på hålet i moderkortsplåten är bockad inåt, mot moderkortet? Det ser ut att vara det. och där går det ju bort ett par mm. Du skulle ju kunna böja tillbaks plåten lite med en tång på just det stället där den tar i för att vara helt säker, alternativt linda lite eltejp runt 'armen'.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av netbuddy:

Det där va ett mysko problem. Är verkligen backplaten så tjock? Distanserna är ju 7-8mm nånstans? Men det ser ju ut som det är mer tejpen som tar i chassit, om det nu inte är så att kanten på hålet i moderkortsplåten är bockad inåt, mot moderkortet? Det ser ut att vara det. och där går det ju bort ett par mm. Du skulle ju kunna böja tillbaks plåten lite med en tång på just det stället där den tar i för att vara helt säker, alternativt linda lite eltejp runt 'armen'.

Läste du vad jag skrev? Den har ju inte någon strömkontakt därför är det inte nödvändigt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Här kommer lite nya bilder så ni enklare kan se vad jag är ute efter. Det är inte samma moderkort på bilden som jag har men den duger för att visa vad jag syftar på:

Ni ser metalldelen under socket. Just nu sitter det en bit dubbel häftande tejp mellan backplate och socket plate. Denna dubbelhäftande tejp är väl bara till för att socket inte skall ramla av när man skruvar loss backplate. Bakplåten kan alltså nudda socket metallen utan att det medför problem eller? Då får jag ju några extra millimetrar att spela på. Jag får bara vara mer försiktigt när jag demonterar kylaren.

Här ser ni en bild på bakplåt med tillbehör:

Nere i vänstra hörnet ser ni den dubbehäftande tejpen som, enligt zalmans manual, skulle klistras på runt hålet i mitten på backplate (Ni ser den där ramen runt hålet som buktar utåt lite). Plastbiten nere till höger används bara för socket 775 så den behöver ni inte ägna någon tanke åt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja eftersom den inte tar emot några detaljer som är kortslutningsbara så bara kör på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att dom små mässingsdistenserna sitter rakt under varje skruvhål på moderkortet.
Om moderkortet har 9 skruvhål så ska det sitta 9 distanser mellan moderkort och plåten och inga extra distanser får finnas ivägen.
Om moderkortets små pinnar på baksidan tar i chassiet så kan det gå illa.
Om Processorkylarens bakplåt tar i cgassiet så gör det ingenting för den är isolerad från moderkortet med plastöverdrag.
Om distanserna sitter som dom ska så får bakplåten bra plats bakom moderkortet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det ser konstigt ut. Om inte bakplåtens pinnar går in i moderkortet så är något fel. Kolla om någon är böjd. Plast leder inte ström men kolla så att metall spännena inte kommer åt någon kontaktyta på moderkortet. Min första tanke var att du ska lossa(LOSSA) på skruvarna på moderkortet och se om det passar bättre då, och när man drar åt dem vilket du bör göra då du passat in grafikkortet, inte dra så hårt och börja med dem i mitten och sedan gå ut mot kanterna

EDIT1:
Vad har du för chasi

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT1:
Vad har du för chasi

HAF 922

Bara för att förtydliga metall delen "under" socket är inte strömförande? I så fall bör det vara lugnt. Tar jag bort tejpdelen mellan bakplåten och underdelen av socket sker det nog inte kontakt med chassit alls. Det blir lite krångligare att montera kylarn bara (som det inte har jävlats tillräckligt redan ).

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har detta chassie har du ju dessutom plasten med numreringen vilket ytterligare stödjer mina antaganden, så där finns inget att rädslas för.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du har detta chassie har du ju dessutom plasten med numreringen vilket ytterligare stödjer mina antaganden, så där finns inget att rädslas för.

Nej den där plasten eller pappersdelen som namnger alla hål fick jag inte med. Det står direkt på metallen i den jag har. Fast denna tråd handlar mest om Cpu kylaren. Jag har byggt dator förut men aldrig med en eftermarknandskylare. Det är därför jag är osäker.

Återigen kan bakplåtsmetallen ha direkt kontakt med socketmetallen? (Ber om ursäkt om jag är trögfattad)

Om ja kan jag ta bort tejpen mellan dessa får jag nog bort bakplåtens kontakt med chassit men får istället direkt kontakt till sockets underdel (metallstycket som ni kan se på bilderna ovan).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iljas:

Nej den där plasten eller pappersdelen som namnger alla hål fick jag inte med. Det står direkt på metallen i den jag har. Fast denna tråd handlar mest om Cpu kylaren. Jag har byggt dator förut men aldrig med en eftermarknandskylare. Det är därför jag är osäker.

Återigen kan bakplåtsmetallen ha direkt kontakt med socketmetallen? (Ber om ursäkt om jag är trögfattad)

Om ja kan jag ta bort tejpen mellan dessa får jag nog bort bakplåtens kontakt med chassit men får istället direkt kontakt till sockets underdel (metallstycket som ni kan se på bilderna ovan).

Ja, det ser ju ut som det skulle vara gångbart iaf med de bilder du lagt in i början av tråden, men du litar ju inte på mina kommentarer så....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jalle, han vill ju bara va säker på att inget händer. (Och ja, såklart jag läste vad du skrev, ingen anledning att vara dryg)
Men eftersom du har tejp mellan moderkortet och bakplåten så verkar den som isolation gentemot ev kortslutningar, så det är inga problem.
För att runda av: även om bakplåten ligger emot chassiplåten, så är det inga problem, eftersom den inte kommer i kontakt med någon elektronik på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det ser ju ut som det skulle vara gångbart iaf med de bilder du lagt in i början av tråden, men du litar ju inte på mina kommentarer så....

Jo då Jalle jag litar på dig. Jag är bara osäker på om du inte missförstått vad jag frågar efter. Jag skall börja pyssla med det lite igen. Kan berätta hur det gått lite senare och sedan när jag testar datorn imorgon (då jag får mitt 6950 och minnen)

Sedan har jag ju även en del Bios uppdateringar osv att se fram emot P8P67 PRO ftw

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av netbuddy:

Jalle, han vill ju bara va säker på att inget händer. (Och ja, såklart jag läste vad du skrev, ingen anledning att vara dryg)
Men eftersom du har tejp mellan moderkortet och bakplåten så verkar den som isolation gentemot ev kortslutningar, så det är inga problem.
För att runda av: även om bakplåten ligger emot chassiplåten, så är det inga problem, eftersom den inte kommer i kontakt med någon elektronik på moderkortet.

Jodå visst var jag dryg Men jag ville inte heller blåsa upp denna "rätt så" enkla installation, så jag ber om ursäkt för drygheten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag fann inte Jalle dryg. Nu sitter bakplåten som den ska med sina respektive honor i hålen, avsedda för att skruva fast kylaren i. Nu är det bara på med kylaren. Jag tänkte köra "pea" metoden. Jag har hört att man inte skall smeta uta det även fast det står så i Zalmans manual. Kylpastan är mx-3. Annars följde det med "themal grease" med kylarn men denna är väl sämre?

Jag vill även passa på att tacka för all feedback. Nu hinner jag få datorn up n running imorgon som jag hade tänkt, förutsatt att jag inte varit lite för hårdhänt

Nu fick jag äntligen dit den. Förbannat tur att det följde med en insektsnyckel till kylaren.

Jag fattar inte varför allt skall vara så satans stort hela tiden. Bra dimensioner på fläkten dock. Den kommer inte i vägen för DIMM platserna.

Jag drog på lite el-tejp för att vara "safe".

Uppdatering