EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk

nu hinner kanske amd hänga med i svengarna

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweloop64:

Klart att folk är oroliga...

Av de vanligaste frågorna som dyker upp så är det nästan bara dessa frågor som behöver klargöras från Intels sida:
leder felet till datakorruption?
leder felet till fysisk skada på anslutna sata-enheter?

Sweclockers hade en uppgift från taiwanesiska tillverkar om att det blev datakorruption men ganska snabbt togs den bort. I utskicket från intel så hittade jag iaf inget om detta när jag snabbt läste igenom det, om jag förstod det rätt ligger problemet i själva överföringen och att det då säger att datan är korrupt och ber om ny bara vilket leder till att hastigheten sjunker pga alla felaktigt paket som skickas. Står inget om att det skulle vara skadligt men för säkerhets skull så använd de andra portarna, Sata 6.0Gb/s då det är de gamla sata 3.0Gb/s som är drabbade.

EDIT: Uppgiften togs inte bort utan flyttades till huvudtexten

Uppgiften togs inte bort utan flyttades till huvudtexten
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Electronic:

Sweclockers hade en uppgift från taiwanesiska tillverkar om att det blev datakorruption men ganska snabbt togs den bort. I utskicket från intel så hittade jag iaf inget om detta när jag snabbt läste igenom det, om jag förstod det rätt ligger problemet i själva överföringen och att det då säger att datan är korrupt och ber om ny bara vilket leder till att hastigheten sjunker pga alla felaktigt paket som skickas. Står inget om att det skulle vara skadligt men för säkerhets skull så använd de andra portarna, Sata 6.0Gb/s då det är de gamla sata 3.0Gb/s som är drabbade.

Mjae, texten finns kvar.

Citat:

Källor på taiwanesiska moderkortstillverkare uppger att de defekta styrkretsarna ger upphov till sändningsfel på SATA 2-5, vilket kan orsaka datakorruption och i förlängningen oanvändbara lagringsenheter. Enligt Intel är detta ett designfel som inte går att rätta till med mjukvara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tur att man la till ett par kronor så att man fick 4st sata3 portar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Satan också! Jag som sålde min epa idag för att få pengar till en ny pc med GTX580 och Intel 2600K samt Asus Maximus IV Extreme och så händer detta, man blir ju lagom förbannad...

Sålde du Epan för att köpa ny Epa?

Förtydligande för ungdomar - EPA var ett varuhus som sålde billiga varor förr i värden med inte alltid bra kvalité

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freshfoxr:

Inget? Kära någon...

Vad fan både amd, kvicka går upp och ner varannan dag typ. Och Google...och Apple... Och hela jävla börsen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Åhå, jag märkte för 2 dagar sedan att det gick lite segt för min SSD att boota, och det blev värre, dagen efter gick det ännu segare, och idag tog det typ 1+ minut för att boota.. Jag testade ta ut allt ur sata 2 och då gick det snabbt igen. Så jag har bara min SSD inkopplad, i port 0 (Sata 3)... Detta är illa.

Permalänk

Men gaaah! Jag som efter mer en en hel helg äntligen fått nogorlunda ordning på mitt bygge. Nu ska jag behöva skicka tillbaka och jag lovar: säkert installera om windows en 3:e gång! JAG ORKAR INTE!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalleKulspruta:

Men gaaah! Jag som efter mer en en hel helg äntligen fått nogorlunda ordning på mitt bygge. Nu ska jag behöva skicka tillbaka och jag lovar: säkert installera om windows en 3:e gång! JAG ORKAR INTE!

Tredje gången gillt

Bra att Intel tar ansvar ialf

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

lite surt...beställde en MSI bräda IGÅR )=

Visa signatur

==============================================

Permalänk
Medlem

Tråkigt för konsumenter, tråkigt för återförsäljare, men tråkigast är det nog för tillverkare av moderkort och Intel. Kommer inte bli billigt.

Undrar om detta påverkar AMDs Bulldozer tidsmässigt? De kanske ser en stor chans att plocka marknadsandelar om man kommer med en ny processor som presterar bättre än i7 2600(K)? Om så är fallet, så hoppas dem inte stressar och får ett liknande fel. Men tror inte det kommer att ske, vi kommer nog få vänta till ordinarie release datum.

Tilläg:

Skrivet av Peatear:

Åhå, jag märkte för 2 dagar sedan att det gick lite segt för min SSD att boota, och det blev värre, dagen efter gick det ännu segare, och idag tog det typ 1+ minut för att boota.. Jag testade ta ut allt ur sata 2 och då gick det snabbt igen. Så jag har bara min SSD inkopplad, i port 0 (Sata 3)... Detta är illa.

Intressant. Hur länge har du använt moderkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Mjae, texten finns kvar.

Ahhh ser det nu, det flyttade visst upp den texten till artikeln från liverapporteringen. Bra gjort men de kunde låtit den stå kvar i rapporteringen också.

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Tredje gången gillt

Bra att Intel tar ansvar ialf

Ja det är ju bra men jag har idag hållt på att bryta ihop. Efter en biosuppdatering när jag var färdiginstallerad med alla drivrutiner och allt fick jag efter biosuppdateringen "bootmgr saknas" och det kunde inte repareras på något annat sätt än ominstallation. Fick installera om allt skit igen. Köpte bf2 vietnam efter en JÄDRA massa strul med ssl certifikat, bankdosor, spärrat kontokort på g2play mm. Så gick det äntligen att köpa. Startade bf2 och det får förbjudenåtgärd om och om igen GAAHHHH!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Är det bara jag som blev glad av nyheten? Intel har redan en STOR vinstmarginal så dom klarar sig utan problem. Amd lär få en liten uppsving också vilket är bra för konkurrensen. De enda jag tycker synd om är väl inet.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av KalleKulspruta:

Ja det är ju bra men jag har idag hållt på att bryta ihop. Efter en biosuppdatering när jag var färdiginstallerad med alla drivrutiner och allt fick jag efter biosuppdateringen "bootmgr saknas" och det kunde inte repareras på något annat sätt än ominstallation. Fick installera om allt skit igen. Köpte bf2 vietnam efter en JÄDRA massa strul med ssl certifikat, bankdosor, spärrat kontokort på g2play mm. Så gick det äntligen att köpa. Startade bf2 och det får förbjudenåtgärd om och om igen GAAHHHH!

Och andra undrar hur dem ska få mat för dagen..

Skrivet av fille3002:

De enda jag tycker synd om är väl inet.

Jo, man hoppas ju att detta inte hindrar butiken i Stockholm från att öppna! Menmen..
Lite illa för alla återförsäljare egentligen, vilket i slutändan blir sämre för konsumenten..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Är det bara jag som blev glad av nyheten? Intel har redan en STOR vinstmarginal så dom klarar sig utan problem. Amd lär få en liten uppsving också vilket är bra för konkurrensen. De enda jag tycker synd om är väl inet.

Ja, jag hoppas verkligen att Intel betalar samtliga utgifter för alla återförsäljare. Annars blir det inte roligt, speciellt inte för små aktörer som måste betala returfrakter etc. för konsumenternas räkning.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Och andra undrar hur dem ska få mat för dagen..

Vi har andra typer av problem i den här delen av världen. Jag förstår de som värderar deras tid och/eller dator högre än svältande afrikaner. De känner ju trots allt sig själva/sin dator bättre än afrikanerna?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Jo, man hoppas ju att detta inte hindrar butiken i Stockholm från att öppna! Menmen..
Lite illa för alla återförsäljare egentligen, vilket i slutändan blir sämre för konsumenten..

Skrivet av Arginj:

Ja, jag hoppas verkligen att Intel betalar samtliga utgifter för alla återförsäljare. Annars blir det inte roligt, speciellt inte för små aktörer som måste betala returfrakter etc. för konsumenternas räkning.

Intel har ju pengar, så man hoppas att dom tar hela ansvaret istället för att bara uppgradera kretsarna i tysthet och vänta på returer...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peatear:

Åhå, jag märkte för 2 dagar sedan att det gick lite segt för min SSD att boota, och det blev värre, dagen efter gick det ännu segare, och idag tog det typ 1+ minut för att boota.. Jag testade ta ut allt ur sata 2 och då gick det snabbt igen. Så jag har bara min SSD inkopplad, i port 0 (Sata 3)... Detta är illa.

har också märkt detta, drog dock ur allt ur sata II jag med, och sitter nu med 1 OCZ vertex 2 60gb och en 1tb WG green på 6gb/s. men såg att jag inte hade marvell på mina 6gb/s i vilket fall som helst, vet inte om det spelar någon större roll heller, för de säger att 6gb/s skulle vara okej.

Permalänk

Damnit... Skickade in mitt moderkort då det var paj till Inet för några dagar sedan, idag kontrollerade dem det, när de precis hade blivit klara (enligt deras egen utsago), fick de mail från högsta hönsen om att alla moderkort skulle återkallas.. Så.. De skickar inte ut mitt igen så hur jag än gör sitter jag utan dator tills det har kommit ut nya i butikerna...

Nåja, tur jag har min stenålderslaptop så jag kan skicka in skolarbeten iallafall.. Tar ju några år längre att starta upp word i, men den som väntar på nåt gott..

Nu hoppas jag bara att Inet håller på exemplar och skickar ut till de som inte ens har en bräda hemma första.. De som redan har klarar nog av att vänta nån vecka extra..

/ WM

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk

damn, undra vad som gick snett. sånt här borde ju inte hända tycker man men det händer gång på gång (typ nvidias mobila 8-serie, uppbrända 1156 sockets, tlb-buggen). verkar som om de rushar ut produkter utan att testa dem ordentligt först, klart de är väldigt komplexa och saker som går sönder med tiden är väl svåra att upptäcka... segt för de som redan byggt ihop sina datorer

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Tur att min beställning inte hann skickas då.

Vilka schyssta alternativ finns det till 1155?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Hmm...

Ne, jag vill inte blanda mig i den här diskussionen. Ovanstående kommentar från mig räcker.

On topic: Är det någon mer som upplevt problem med sina hårddiskar/optiska läsare/what so ever?

jag har haft problem med sega uppstarter och lite hängningar, detta löstes genom att koppla ur ett par diskar ur sata II, och har då ikopplad en ssd samt en WD 1tb i sata III. men är lite orolig då det är snack om marvell kretsen, vilket jag inte har på mina sata III.

Permalänk
Medlem

"Bara" 5-15% på två år? Jag skulle nog vilja säga att det är väldigt höga siffror. ^^

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Installera om os:et är väl en sak, då jag blev klar med allt 30min innan nyheten kom. Kommer bli desto surare att meka ur moderkort och allt när det ska bytas.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Personligen så hatar jag att hålla på och skicka tillbaka datorprylar man precis har fått och i det här fallet skulle jag nog bara låtit bli att använda de defekta portarna och hellre köpt ett separat SATA-kontrollerkort om behovet skulle finnas eller uppstå senare. De flesta har dessutom flera datorer i hushållet så hårddiskar går som oftast att få plats med lite här och där.

En liten ljuspunkt i det hela: Enligt rykten skulle Apple släppa en ny MacBook Pro ganska snart... baserad på Sandy Bridge. Tror alla Apple-pojkar och flickor måste vänta några månader till innan de får sin fix. (Min skadeglädje i det här fallet beror inte på nåt sorts omotiverat Mac-hat utan snarare på en högst motiverat avsky mot alla former av religiös fundamentalism.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeco:

jag har haft problem med sega uppstarter och lite hängningar, detta löstes genom att koppla ur ett par diskar ur sata II, och har då ikopplad en ssd samt en WD 1tb i sata III. men är lite orolig då det är snack om marvell kretsen, vilket jag inte har på mina sata III.

Snacket om marvell kretsen är nog från dem av oss som har den också förutom chipsetets kontrollers. Tack vare dne kan jag iaf köra brännarn på den och 2 diskar på intel kontrollern.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

"Bara" 5-15% på två år? Jag skulle nog vilja säga att det är väldigt höga siffror. ^^

Instämmer! Att få en sata kontrollerkort ifall du har en defekt bräda är absolut ett nej.
Såvida inte kund tycker det duger, men för mig så är en defekt sak defekt å ska antingen bytas ut eller kompenseras.

Ja det var bra snyggt av Intel å slå bort sina egna ben. Kommer bli härlig CPU kamp om nån månad

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Är det bara jag som blev glad av nyheten? Intel har redan en STOR vinstmarginal så dom klarar sig utan problem. Amd lär få en liten uppsving också vilket är bra för konkurrensen. De enda jag tycker synd om är väl inet.

Nja. Tyvärr så är jag helt säker på att detta kommer att gå ut på framtida kunder i form av förhöjda priser, mindre satsning på R&D, etc. Storföretag som Intel gör ju som de vill; i slutändan jagar de efter högre aktiepris, inte att värna om kunderna.

Jag känner mig inte direkt skadeglad, men det är klart att Intel måste stå för de grejer de utvecklar.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Får man skriva: Go AMD! kul att de får lite drag hjälp av dess andres miss öde..

tycker det är tråkigt med sådana här nyheter.. hoppas dom byter ut alla moderkort, tråkigt annars, tur man inte köpte något.. ännu,

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,