Permalänk
Hedersmedlem

Slit-och-släng-lur?

Ska åka till alperna om ett par veckor och tänkte inhandla någon lite mindre känslig lur än min Nexus One att ha i backarna.
Självklart kan man ju ta den billigaste, hyfsade Nokian, men hur kul är det?

Har väl inga direkta krav förutom att batteriet ska räcka i en dag, om det finns någon tredjepartsmjukvara för att synca ner kontakter från Gmail är det en bonus men inget krav, behöver bara ha med mig en handfull nummer ändå.

Tack på förhand!

/ Mikael

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

någon begagnad Android lur på blocket eller liknade, lär väl kunna hitta under 1k.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Kan Apple iPhone 4G vara något? Det är en riktig slit-ej-men-släng-ändå mobiltelefon! Du kan prova att sätta fingret på dess "g-punkt" och se om du får någon signal uppe i alperna! Haha!

Jag får nog rekommendera en Samsung GT-B2100!

Tänk på att den telefon du väljer bör ha en ordentlig knappsats! Så touch input är bara helt fel! Du vill ju inte frysa fingrarna av dig när du ska knappa in ett nummer. Så dessa faller helt bort direkt! Hejdå iPhone! GT-B2100 ser ut att ha en välgjord knappsats. Det är en rätt stor klumpig sak med stora knappar. Det är just vad man behöver för att kunna använda den med vantar på. Nämnde jag att den är stöttålig? Batteriet är på 1 000 mAh och räcker för samtal i upp till 9 timmar eller 600 timmar i viloläge (stand-by). Det räcker långt och väl för dina ändamål.

Det du behöver är alltså en "överlevnadstelefon" kan man nog uttrycka det som. Det har du i GT-B2100.

Men om du vill ha något mer "fancy" och "flashigt" ja då kan jag nog rekommendera en Nokia 5130 XpressMusic. Denna bör du nog välja om du vill vara säker på att det finns program för den som låter dig synkronisera kontakter från Google Mail. Så den kan också vara ett bra alternativ. Ingen av dessa har 3G stöd, men det inget man behöver ändå om man endast ska använda den för att ringa ut och ta emot röstsamtal.

Nokia 5130 XpressMusic kostar från 695 kr och Samsung GT-B2100 kostar från 690 kr, enligt Prisjakt. Är de kvalificerade då för kategorin slit-och-släng, i din mening?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Här kommer lite info om GT-B2100S från Samsung som jag skulle vilja lyfta fram, som jag tror kan vara av intresse för din del.

Citat:

Mobilen B2100 passar dig som ofta vistas utomhus eller i inomhusmiljöer där en tålig mobil är en fördel. Med ett stöttåligt hölje i Uretan och certifierad enligt IP57 får du en mobil som är extra motståndskraftig mot vatten, damm och smuts. Den praktiska ficklampan kommer väl till pass i mörka utrymmen och den ljuddämpande funktionen gör att du kan föra ett samtal även i bullriga miljöer.

Citat:

Robust och tålig design
B2100 är robust, greppvänlig och förmedlar en skön känsla när du håller den i handen, Den ruggade ytan ger ett fast grepp och materialet som telefonen är tillverkad av gör den mer stötsäker än andra mobiler. På toppen av mobilen finns en smart bygel som gör att du enkelt kan fästa telefonen på exempelvis ett bälte.

Citat:

IP57-certifierad
B2100 är certifierad enligt IEC60529-standarden och klassen IP57. Det innebär att den är mer tålig mot vatten, damm och smuts än vanliga mobiler. Vattenskyddet är så pass bra att du skulle kunna sänka ner Samsung B2100 en meter under vattenytan, i upp till 30 minuter.

Citat:

MIL-STD-810F
B2100 är testad och klarar också de hårda krav som ställs av U.S Department of Defense. Testet MIL-STD-810F är speciellt framtaget för att säkerställa att produkter är pålitliga och klarar extrema och tuffa omständigheter under en begränsad tidsperiod. B2100 är bl.a testad för att klara låga och höga temperaturer (-20°C - 60°C) och att den fungerar på högre höjder.

Citat:

Mer stöttålig
Lever du ett aktivt liv och behöver en tålig telefon är Samsung B2100 något för dig. Telefonen är delvis gjord i det stöttåliga materialet Uretan, som exempelvis används till att producera skateboardhjul.

Citat:

Ficklampa
Samsung B2100 är utrustad med en ficklampa som du enkelt kan slå på och av med hjälp av en knapp på sidan av telefonen.

Citat:

Reducerar bakgrundsljud
Tack vare de dubbla mikrofonerna reduceras bullrigt bakgrundsljud. Du kan alltså föra ett samtal även om du befinner dig i en högljudd miljö.

Du förstår kanske bättre då varför jag vill rekommendera denna till dig. Även om det kanske innebär att du får föra in dina kontakter manuellt i kontaktboken. Det vill säga om det saknas program för den, eller om det inte ens är möjligt att installera program på den, för att kunna synkronisera dina Google Mail kontakter. Men det står att den stödjer Java för att kunna installera spel. Men om det går att installera något Java program som kan låta dig göra det du vill låter jag vara osagt.

Kan det vara något tror du?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan det mycket väl vara.
Som du säger går allting med touchscreen bort, även om det där nere går att rycka av sig vantarna utan att frysa ihjäl så vill jag inte riskera att ta sönder den stora skärmen genom att ramla på den (blir ju ibland så när man inte kan hålla sig borta från funparken ).

Synkronisering av kontakter är inget krav, det är som sagt bara en bonus.

Fler idéer är välkomna också.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen stöttåligare mobil som man vill ha uppe på branta backar för en billigare peng, batteritiden verkar fet också ;)!
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/stryktalig-mo...

Permalänk
Medlem

Nokia 3720 är också ett bra alternativ. Tilläggas bör att den inte har 3G, men klarar du dig utan det så är den faktiskt väldigt trevlig.

Permalänk
Hedersmedlem

En Doro HandleEasy 326i gsm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421914 eller Doro HandlePlus 334gsm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421915 :P. Stora tangenter så du kan peta på dom med handskarna på :P.

Nokia C5-00 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=594140
Sony Ericsson Elm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=534869
Varför? nja funderade själv på dom ett tag, fast dom saknar några få funktioner bara. Funktion framför touch. Ge sen en review på mobilerna.

Annars ZTE blade, hade gärna sett en recension på den billiga androiden. Fast den är ju touch.

Eller så går du bara efter billigaste du kan hitta som du sa http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s65914223&o=produkt_pri...

Permalänk

Nokia C5-00 kan vara en trevlig telefon, dan har också knappar istället för pekskärm vilket är bra. Dock så går det helt bort för mig eftersom knapparna ligger i samma nivå med varandra. Det kräver att man klickar på dem med naglarna plus att man har stora naglar. En tjejtelefon tro?...

Sony Ericsson Elm verkar också vara en trevlig telefon, men också den lider av samma symptom som Nokian. Det är små knappar och knapparna ligger i samma nivå med varandra.

ZTE Blade har touch input så den går bort direkt. Det är ju lite synd att det inte finns någon enkel och billig Android telefon idag som använder knappar istället för touchskärm.

Någon Doro modell skulle duga om det bara fanns en modell som var stötsäker och vattenskyddad. Men på punkten användarvänlighet är de bra, inte minst om man vill kunna peta på dem med vantar eller handskar på, som du säger (Airwolf).

Nokia 3720 verkar vara en kompetent telefon. Men jag är rädd att den inte håller samma höga skyddsstandard som Samsung modellerna. Annars fanns det en gammal Nokia modell som var lite extra skyddad. Den hade svart plastskal och var röd runtom på kanterna. Någon som minns vad den hette? Nokia har ju gjort en del såna telefoner genom åren. Man kanske kan få tag på en sån begagnat?

Den Samsung GT-E2370 som Ryssfemman länkade till kan vara en stark kandidat. Den ser ut att vara besläktad med den GT-B2100 som jag föreslog. Så den kan också vara värd att titta närmare på. Eller så gör du som sagt så att du letar reda på en begagnad Nokia modell med samma skyddsnivå. Tyvärr är det ju så att Nokia har i dagsläget ingen ny modell av den typen, förutom eventuellt 3720 som du fick tips om här från Darkmoon.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Annars fanns det en gammal Nokia modell som var lite extra skyddad. Den hade svart plastskal och var röd runtom på kanterna. Någon som minns vad den hette? Nokia har ju gjort en del såna telefoner genom åren. Man kanske kan få tag på en sån begagnat?

Du kanske tänker på Nokia Nokia 5140i?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Du kanske tänker på Nokia Nokia 5140i?

Ja, jag kikade lite på de på Nokias webbplats förut. Jag såg 5140 och 5100. Dessa två kan räknas in i den kategorin. Men det var en annan modell jag tänkte på som jag inte kunde hitta på Nokias webbplats. Den var som sagt svart och röd runt om. Den 5140 är röd lite överallt, så den är nog lite för röd (ej "förråd").

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Köp en Sonim, batteritid en vecka och du kan slita så mycket du vill. Dock ej slänga för de är livstids garanti och de e praktiskt oförstörbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Här kommer lite info om GT-B2100S från Samsung som jag skulle vilja lyfta fram, som jag tror kan vara av intresse för din del.

Du förstår kanske bättre då varför jag vill rekommendera denna till dig. Även om det kanske innebär att du får föra in dina kontakter manuellt i kontaktboken. Det vill säga om det saknas program för den, eller om det inte ens är möjligt att installera program på den, för att kunna synkronisera dina Google Mail kontakter. Men det står att den stödjer Java för att kunna installera spel. Men om det går att installera något Java program som kan låta dig göra det du vill låter jag vara osagt.

Kan det vara något tror du?

Min bror har b2700 med typ samma skal och det är knappsatsen som håller på att lossna efter ca två års användande.

Permalänk

Så, m0REc, du skulle kunna se om du hittar Nokia 5210, 5140 eller eventuellt 5100 begagnat. Det är väl inte så många som har dessa idag, i bästa fall har man dem som samlingsobjekt. Men speciellt 5140 och 5210 skulle kunna vara bra för det ändamålet, på 5100 ser det ut som att det kan vara svårt att nå knapparna.

Någon som minns 3650? Den tycker jag är mest mysko av alla modeller som Nokia har producerat. Den är ett freak!

Någon som minns 8850 eller 8890? Någon av dessa finns i musikvideon till B-Boys & Flygirls av finska Bomfunk MC's. Någon som minns det?

Bland andra futuristiska prylar i den videon fanns en Sony huvudburen display (head mounted display) från tidigt 2000 tal tror jag. Någon som minns vad den där Sony manicken hette? Sony har producerat många såna displayer, så jag har svårt att hitta den rätta som visas i videon. Apropå huvudburna displayer, Sony är i år aktuella med en ny huvudburen display som stödjer 3D. Det såg jag nu när jag sökte på Google. Kul!

Just Nokia 8850 och 8890 tillhör Nokias 8000 serie som var deras premium serie. Det innebar att de hade bra ergonomi, såg attraktiva ut och använde påkostade material. Men den moderiktiga och experimentella serien var 7000. Just dessa två, 8850 och 8890 såg väldigt futuristiska ut när de kom ut på marknaden.

Någon som minns Ericsson T28, Nokia 6110 eller SonyEricsson T68?

Det är kanske inte den typ av telefon du letar efter, men ändå ett intressant sidospår. Jag tycker det är tragiskt vad det har blivit av Nokia och Ericsson. Jag minns att en skolkompis hade en Sony GSM telefon. Den var från ca 2000, strax innan Sony och Ericsson gick ihop.

Skrivet av Anonymous FTW:

Du kanske tänker på Nokia Nokia 5140i?

Det var 5210 jag tänkte på. Jag såg den nu på den GSM Arena som du länkade till. Bra webbplats! Där kan man se lite specs för olika modeller, även efter att de har slutat säljas vilket inte alltid är fallet med tillverkarnas egna webbsidor.

Länk: http://www.gsmarena.com/nokia_5210-286.php

EDIT: Det var en Sony huvudburen display i deras Glasstron serie som man såg i musikvideon. Jag misstänkte att det var Glasstron för de fasnns runt år 2000, men jag var lite osäker på modellen. Det heter Sony Glasstron PLM-A35 och finns att beskåda här samt på Google.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

Köp en Sonim, batteritid en vecka och du kan slita så mycket du vill. Dock ej slänga för de är livstids garanti och de e praktiskt oförstörbara.

Det var ett bra tips! De har jag ju helt förbisett. De billigare kostar ju lite över 1000 eller 2000 kr, men som du säger så kan det vara en bra investering, något som man inte slänger alltså. Så dessa kan man slita men aldrig slänga kan man säga. Så det blir att det är en slit-men-aldrig-släng telefon.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Min bror har b2700 med typ samma skal och det är knappsatsen som håller på att lossna efter ca två års användande.

Aj då! Men då är han ju klar med slitaget. Då är det dags att slänga alltså.

Det förvånar mig lite att det höll i endast 2 år. Det låter som att han har slitit den ganska rejält då. Är knappsatsen i gummi eller i plast? På vilket sätt lossnar den? Tappar han knapparna eller vadå? Har knappsatsen spruckit kanske?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Aj då! Men då är han ju klar med slitaget. Då är det dags att slänga alltså.

Det förvånar mig lite att det höll i endast 2 år. Det låter som att han har slitit den ganska rejält då. Är knappsatsen i gummi eller i plast? På vilket sätt lossnar den? Tappar han knapparna eller vadå? Har knappsatsen spruckit kanske?

Tror det är gummi. * knappen lossnade från ramen. Så den hänger i de andra knapparna

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tror det är gummi. * knappen lossnade från ramen. Så den hänger i de andra knapparna

Det låter ju inte bra. Gummi är ju inte hållbart, inte lika hållbart som hårdplast. Så en Samsung GT-E2370 som Ryssfemma tipsade om bör alltså vara bättre på den punkten eftersom den använder plastknappar istället för gummiknappar.

Även Sonim telefoner använder plastknappar, och de betydligt bättre byggda, men de kostar också betydligt mer. Trådskapare ville ha en telefon som han kunde slita och slänga, inte en som håller länge. Så du skulle kunna tipsa din bror om Sinom telefoner, om han behöver ha en hållbar telefon som klarar tuffa miljöer.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Skaka fram en begagnad Sony Ericsson C702? Borde ligga och drälla några på blocket för enstaka hundralappar och dom kan ta lite stryk och fukt.
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_c702-2251.php