Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Sedan kan man även göra egna, t.ex Prisjakt, tyda osv. Har satt tyda på bokstaven p och tyda på tr (translate).

Hur gör man för att lägga till Prisjakt? Jag försökte och fick upp deras ikon i listan, men när jag försöker söka händer inget. Måste man ladda ner deras plug-in?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

provade precis opera.. tyckte det va väldigt långsamt jämfört med chrome.. såg bra ut osv..
men nästan dubbelt så lång tid att ladda en sida? hmm har jag missat någon inställning lr något?:P

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

provade precis opera.. tyckte det va väldigt långsamt jämfört med chrome.. såg bra ut osv..
men nästan dubbelt så lång tid att ladda en sida? hmm har jag missat någon inställning lr något?:P

Haha, ja, du kan ju testa köra Opera Turbo om det verkligen går så långsamt som du säger...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Hur gör man för att lägga till Prisjakt? Jag försökte och fick upp deras ikon i listan, men när jag försöker söka händer inget. Måste man ladda ner deras plug-in?

För att lägga till en egen sökmotor får du först utföra en sökning, välj något ord du lätt kan hitta i adressen, som TEST. Sök sedan.
På prisjakt blir adressen i fältet: http://www.prisjakt.nu/search.php?query=TEST
Nu byter du ut ordet TEST mot %s som är sökvariabeln.
http://www.prisjakt.nu/search.php?query=%s är alltså lika med adressen du använder när du lägger till sökmotorn. Säg till om du behöver mer hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Haha, ja, du kan ju testa köra Opera Turbo om det verkligen går så långsamt som du säger...

i'll try that! tackar;) det gick faktiskt läskigt långsamt:O

haha med turbo på läste den in swec på ca: 30 sec xD
därimot verkar allt funka bra nu med turbo avslagen;)
kan ha varigt en"just that time" helt enkelt;)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=%s är alltså lika med adressen du använder när du lägger till sökmotorn. Säg till om du behöver mer hjälp

Tackar vänligast!

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Brukar ha som regel att opera kör man på äldre/långsammare datorer då det flyter extremt fint även på kassa datorer medans jag kör chrome på allt med power i.

Permalänk

jag körde först med firefox tills det började ta för mycket av prestandan. Då böt jag till opera. Funkade bättre än firefox. Tog inte lika mycket men var lite långsammare. Sen hade jag en laptop som jag installerade chrome på. Då jag behövde ha lite snabbare webbläsare och jag älskade det. Då det gick snabbare tog mindre för mig än opera. Så efter ett tag så böt jag till chrome på heltid. Då hade jag använt opera i ungefär 8månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Normalt när man framför ett sådant påstående brukar man ju backa upp det ett s.k. argument för sin sak?

Argument lägger man fram i en diskussion. Detta är inte en diskussion.

BookLinks InternetWorks var en webbrowser med tabbar redan 1994. De köptes senare upp av AOL men det är en annan historia. Opera var iaf inte först, de släppte sin första browser med tabbar 2000.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Hmm,så folk har börjat välja bort FF pga prestanda slukande?

Ska ta och testa chrome på XPS:en i veckan isåfall,vore ju trevligt om det gick lite snabbare då

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

För att lägga till en egen sökmotor får du först utföra en sökning, välj något ord du lätt kan hitta i adressen, som TEST. Sök sedan.
På prisjakt blir adressen i fältet: http://www.prisjakt.nu/search.php?query=TEST
Nu byter du ut ordet TEST mot %s som är sökvariabeln.
http://www.prisjakt.nu/search.php?query=%s är alltså lika med adressen du använder när du lägger till sökmotorn. Säg till om du behöver mer hjälp

Klicka på sökfältet och "create search"
Hade jag varit ts hade jag kört på opera. Om det är konfigureringen som avskräcker. Ta en backup på profilen i "C:\Users\%username%\AppData\Roaming\Opera\Opera" och återställ vid krash, ominstallation eller annan dator.

Jag gillar opera men den öppnar bland annat inte ny flik vid följande scenarion vissa är sjukt irriterande. Har letat efter någon inställning men utan resultat.
Favoriter, sökfältet, markerat ord->sök med och "länk till annan sida".

Permalänk
Hedersmedlem

Opera på laptopen, workstation/spelburk samt mobil; Firefox på HTPC samt Chrome/IE på jobbet.
Egentligen vill jag använda Opera i samtliga enheter p.g.a. vad andra redan nämnt i tråden: konfigurationsmöjligheterna, snabbheten, GUI:t mm. Chrome får funka som ersättare på jobbet där anslutningar gjorda av Opera (samt Firefox) verkar spärras i firewallen...

Edit: Använt Opera sen v. 4 eller så.

Permalänk

Började använda Opera i samband med att Chrome kom ut tror jag, utan tvekan överlägsen i mina ögon. Väldigt lätt att ändra layout på det mesta, extensions som kom med Opera 11 är också helt underbart, gillar specielt image pre-viewer som gör att jag bara behöver hovra musen över en bild så visas den i fullformat.

Speed-dial, Musgester samt snabbknappar för i princip alla funktioner är också otroligt trevligt, trycker jag t.ex. CTRL+T1 kommer jag till min mail, CTRL+T5 Sweclockers, osv. tar som tidigare nämnt ett tag innan man förstår hur lätt Opera är att jobba med.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Chrome känns lite som det nya Forefox. Folk som tidigare använde IE upptäcker att det finns något bättre, och sen basonerar dom ut till alla att detta är den bästa, snabbaste, snyggaste, mest fantastiska webbläsaren som finns. Jag säger inte att FF och Chrome är dåliga, de är båda mycket potenta webbläsare och allt handlar förstås om vilka egenskaper man värdesätter mest.

Jag har testat de populäraste webbläsarna och gett dem alla en ärlig chans eftersom jag surfar mycket och vill ha det bästa. Med Chrome och FF ville man ju se vad allt "fuzz" var om.

Personligen tycker jag att Opera är den som passade mig allra bäst, tyvärr ganska överlägset också. Det som övertygade mig var detta.
- Flikhanteringen -
Flikarna går att lägga "på hög" (stacks) vilket gör att man t.ex kan samla alla sidor om ett ämne man sökt på i en stack och vika ihop den när man inte använder den, man kan också lägga flikar som annars skulle legat och skräpat i en och samma hög t.ex grooveshark m.fl. När man högerklickar på en länk får man både alternativet att öppna den i ny flik, och ny flik i bakgrunden vilket gör det väldigt smidigt att läsa igenom en text och öppna intressanta länkar för senare läsning t.ex när man läst klart huvudtexten. Väldigt smidigt på t.ex wikipedia då man alltid vill läsa mer, följa stickspår eller kolla intressanta källor. För man musen över flikarna får man efter någon sekunds fördröjning upp en grafisk miniatyr av hemsidan, vilket är praktiskt för att se vilken av sidorna det var som innehöll en viss bild eller för att se om sidan uppdaterats än (speciellt om man slagit på den automatiska uppdateringsfunktionen där man kan välja att ladda om en sida regelbundet efter en tid man bestämmer själv). För du den över en ihopfälld stack får du upp miniatyrer av alla flikar i stacken, och du kan välja den sida du vill ha genom att klicka på den utan att behöva öppna stacken.
- Konfigurationen -
Du kan konfigurera Opera nästan precis som du vill. Du kan ta bort knappar och fält du inte använder och skapa ett avskalat och enkelt utseende. Eller så kan man sätta sina favorit-knappar och inställningar (ja, även inställningarna går att sätta i menyerna, t.ex rullgardinsmenyerna "Identify as" som "maskerar" opera som en annan webbläsare eller menyn "Block all popups" där man kan ställa in popup-hantering) överallt i panelerna. Du kan välja vilka paneler som ska visas och vilka som ska döljas, personligen har jag t.ex "statusbar" som "popup when used" vilket gör att när jag laddar en sida syns raden längst ner med info om hur lång tid det tagit, vad som händer, hur många procent sidan laddats osv, samtidigt som jag har dolt alla utom två ("tab bar" och "adress bar") vilket ger ett rent och fräscht utseende. Jag har också lagt ett google-sökfält i bredvid adressfältet (vilket är helt onödigt eftersom man kan söka med själva adressfältet, och dessutom använder jag ingen av dem eftersom jag har google på speed-dial). Jag har ställt in muskonfigurationen så att när jag trycker först vänster och sedan höger musknapp öppnas ett nytt fönster med speed-dial och i motsatt ordning stänger den fönstret. Tidigare hade jag scroll-hjulet åt ena eller andra sidan (höger/vänster) för detta. Man kan också placera ikoner/länkar till webbsidor man ofta använder överallt i fälten. Du kan också ställa in i princip varje händelse (reload, page back one, page back all, new page, osv) till alla knappar på tangentbordet och musen, eller en kombination/macro av dessa. Du kan i princip konfigurera allt beteende så som du själv önskar, antingen genom menyerna eller genom sidorna opera:config, opera:plugins osv. Man skulle kunna säga att opera både är den lätta stilrena webbläsaren för den som vill ha det så, men samtidigt den avancerade funktionsfyllda webbläsaren för den som vill konfigurera den så. Orginalkonfigurationen är ganska lätt.
- Smidigheten -
Opera är väldigt enkel och snabb att surfa med. Du har speed-dial på nya flikar där du kan ställa in nio (eller hur många du behöver) sidor i ett slags 3x3-rutnät och det är bara att klicka på den du vill. Samtliga är dessutom förknippade med ett kommando, t.ex ctrl + 1 för det som finns i ruta 1x1, ctrl + 6 för den som finns på 2x3 osv. När du startar upp webbläsaren igen sparar den din "session" automatiskt, och du behöver inte gå in på de sidor du brukar besöka själv utan alla tabs och stacks som var uppe då finns kvar. I andra webbläsare måste du så vitt jag vet antingen öppna en session manuellt eller gå in på sidorna sida för sida. Du kan också välja att opera visar dig en dialog-ruta där du kan välja en sparad session från tidigare eller öppnas helt tomt osv. Minns inte om dialogrutan är aktiverad by default, min är avstängd eftersom jag bara vill fortsätta där jag var senast jag stängde ner. Du har också en papperskorg där du ser vilka flikar du stängt under din session, och ett snabbkommando för att återställa den senaste fliken du stängde (du kan assigna snabbkommandot till en knapp på musen t.ex mitten-klick så kan du snabbt öppna av misstag stängda flikar). I opera kan du lägga till en sida eller länk som bokmärke genom att högerklicka i bakgrunden på sidan eller på en länk och välja "add to bookmarks" vilket du inte kan i Chrome. Opera tar i princip alla add-ons till firefox och även en del till chrome, så hittar du något bra till FF så är chansen stor att det passar till Opera också, annars har Opera en stor plugin-bas att söka i på hemsidan.

Opera har dessutom vunnit flera hastighets-tävlingar redan innan Opera Turbo kom (en funktion som bl.a komprimerar data upp till 80% vilket är awesome ifall man surfar på t.ex 3g).

Alla webbläsare har ju sina nackdelar också. Ibland händer det även Opera att en sida inte är helt kompatibel med webbläsaren, men det är väldigt sällan och då har det oftast funkat att byta "identfy as" till t.ex firefox eller internet explorer. Personligen irriterar jag mig på "mouse gestures" så jag har stängt av det. Första gången man installerat programmet kan det ta en några minuter att konfigurera allt som man vill ha det (är man lat och smart sparar man sin config någonstans när man ominstallerar sitt OS och lägger in den igen efter). Webbläsaren är lite för bra, det är lätt att man blir fanatisk

Det här blev längre än jag tänkt mig, men jag hoppas att du och alla som ställer sig samma fråga fått tillräckligt på fötterna för att kunna göra ett medvetet val.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande främst FF på datorer jag själv ska använda och har tid att konfigurera ordentligt (med flertalet tillägg m m).
En mycket praktisk funktion som jag saknar (men kanske finns?) i andra webbläsare är att (med ett tillägg) snabbt och enkelt kunna byta flik genom att bara dra muspekaren över den (dvs utan att behöva klicka). Just den funktionen är väldigt praktisk och ökar effektiviteten markant, och är en av huvudorsakerna till att hålla kvar vid FF.

Opera är mitt andraval och den jag oftast använt bl a på jobbet och vid installation åt kunder. Har inte heller hunnit/orkat konfigurera den ordentligt så som jag gjort med FF, även om den är rätt ok i standardutförandet.

Skulle nog säga att IE blir tredjehandsvalet då den oftast finns installerad.

Har även provat Chrome och Safari men de känns inte riktigt rätt och är lite sämre när det gäller bokmärkeshanteringen. Vill dessutom inte heller ge Google all information om min nätanvändning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Använder fortfarande främst FF på datorer jag själv ska använda och har tid att konfigurera ordentligt (med flertalet tillägg m m).
En mycket praktisk funktion som jag saknar (men kanske finns?) i andra webbläsare är att (med ett tillägg) snabbt och enkelt kunna byta flik genom att bara dra muspekaren över den (dvs utan att behöva klicka). Just den funktionen är väldigt praktisk och ökar effektiviteten markant, och är en av huvudorsakerna till att hålla kvar vid FF.

Opera är mitt andraval och den jag oftast använt bl a på jobbet och vid installation åt kunder. Har inte heller hunnit/orkat konfigurera den ordentligt så som jag gjort med FF, även om den är rätt ok i standardutförandet.

Skulle nog säga att IE blir tredjehandsvalet då den oftast finns installerad.

Har även provat Chrome och Safari men de känns inte riktigt rätt och är lite sämre när det gäller bokmärkeshanteringen. Vill dessutom inte heller ge Google all information om min nätanvändning..

Testa att lägga in filerna från FF-pluginet direkt till Opera. Ofta är dom kompatibla. Jag har dock läst någonstans att det bara är sådana som påverkar webbläsandet (scripts, adblockers osv) som fungerar att porta direkt så och inte sådana som påverkar hur webbläsaren fungerar eftersom dom är så olika. Men det är värt ett försök.

Annars googla och se om det finns något liknande för Opera. I värsta fall, köp en mus som är lättare att klicka med

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk

Opera all the way

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Opera all the way

Värt att dra igång över ett år gammal tråd...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Chrome, aldrig provat Opera

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Värt att dra igång över ett år gammal tråd...

Klart! Folk behöver veta att Opera "is the best!"

Har kört med Opera i fleraflera år nu och blir alltid frustrerad när jag sitter med en annan webbläsare. Mouse gestures är väldigt bra när man har en mus utan extra knappar på tex till små laptops möss..

Ända "nackdelen" jag har med Opera är när jag surfar på Facebook då chattfönstren scrollar upp till topp i tid å otid.. Men det går säkert att ställa in..