Plexgear hemmaserver?

Permalänk
Medlem

Plexgear hemmaserver?

Tjena!
Kollade in på kjell.com nu och såg att de hade någon jätterea. Plexgear har en NAS som de rear ut imorgon till priset 140kr.
arktilernummer: 98469
Frågan är ifall detta är något att testa eller är det bara skit? kan stoppa i en http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg
Min pappa är inte särskilt datorkunnig men ska vi satsa på det här?
Tacksam för svar

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk

Kolla upp så den stödjer en 2TB hårddisk först.

Permalänk
Entusiast

Plexgear verkar vara deras egna varumärke så det är väl random billig pryl från Kina med ett klistermärke på. Det borde fungera men billiga NAS brukar ha dåliga överföringshastigheter. Det finns till exempel en risk att den inte klarar av att streama HD-film tillräckligt snabbt. Om inte hastigheten är viktig är det nog ett bra köp. För 140 kr kan det ju vara värt att chansa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Externt lagringskabinett för 1st SATA-hårddisk. Inbyggd USB-skrivarserver. Kraftfull hemmaserver med många funktioner. Kopplas direkt till bredbands delare eller switch. Ger enkel åtkomst av hårddisken till samtliga datorer. Med säker FTP kan du dela ut filer till dina vänner över Internet. FTP-server stöder upp till 5 samtidiga användare. Med BitTorrent-klienten kan du ladda ner torrentfiler utan att ha någon dator igång. Filsystemet stöder filer över 4 GB. Enkel och smidig installation av hårddisk utan verktyg. Webbaserad konfigurering."
Det är det som står i produkt beskrivningen, får leta vidare. Den stödjer en sata disk men det borde väll inte vara någon begränsning på utrymmet?

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ingo95:

"Externt lagringskabinett för 1st SATA-hårddisk. Inbyggd USB-skrivarserver. Kraftfull hemmaserver med många funktioner. Kopplas direkt till bredbands delare eller switch. Ger enkel åtkomst av hårddisken till samtliga datorer. Med säker FTP kan du dela ut filer till dina vänner över Internet. FTP-server stöder upp till 5 samtidiga användare. Med BitTorrent-klienten kan du ladda ner torrentfiler utan att ha någon dator igång. Filsystemet stöder filer över 4 GB. Enkel och smidig installation av hårddisk utan verktyg. Webbaserad konfigurering."
Det är det som står i produkt beskrivningen, får leta vidare. Den stödjer en sata disk men det borde väll inte vara någon begränsning på utrymmet?

Jo det kan mycket väl finnas begränsningar på stora diskar men den borde klara 2 TB.
Det finns en intruktionsbok om du kollar bland länkarna på kjell. Läs igenom den så kanske det står något där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Kolla upp så den stödjer en 2TB hårddisk först.

Skrivet av Zotamedu:

Plexgear verkar vara deras egna varumärke så det är väl random billig pryl från Kina med ett klistermärke på. Det borde fungera men billiga NAS brukar ha dåliga överföringshastigheter. Det finns till exempel en risk att den inte klarar av att streama HD-film tillräckligt snabbt. Om inte hastigheten är viktig är det nog ett bra köp. För 140 kr kan det ju vara värt att chansa.

Skrivet av Zotamedu:

Jo det kan mycket väl finnas begränsningar på stora diskar men den borde klara 2 TB.
Det finns en intruktionsbok om du kollar bland länkarna på kjell. Läs igenom den så kanske det står något där.

Läste igenom den förut och det står inget om det, får kolla med pappa om han är med på det:)

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Entusiast

Fråga i butiken också. De brukar ha bra koll på sina grejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fix create file or directory, access to over 1TB space.
va ända jag hittade om den på filerna som fanns på kjells sida gissningsvis har den bara 100mbit nätverk med..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Hej!

Satt också och kollade på den här, 140kr är ju inte så mycket. Men till frågan i deras produktbeskrivning står det att den klarar filer över 4gb men på bruksanvisningen står det att disken ska formateras i FAT32? Går det att köra NTFS ändå eller?

Permalänk
Medlem

Har beställt två stycken så jag återkommer med hur stora hårddiskar de kan ta när jag vet

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan i butik. Var ett rejält chassi i metall, glädjande.
Är lite kluven, vilken av dessa lämpar sig bäst?
https://www.inet.se/artikel/4303946/2tb-seagate-barracuda-gre...
https://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg
Seagates nya disk har fått många bra recensioner, men Samsungs verkar vara populär på inet. Kanske inte är någon större skillnad?

Läste förresten i manualen som följde med på cd-skivan att man måste formatera om hårddisken till FAT32. Jag citerar:
"Formatera: När du har satt in en hårddisk i hemmaservern måste hårddisken
formateras i filformatet FAT32, detta måste göras med både helt nya, så väl som
med tidigare använda hårddiskar"

Påverkar detta prestandan? Gör detta att en viss hårddisk lämpar sig bättre till hemmaservern?

Permalänk
Avstängd

Försökte beställa en men skitservern de har vart lite överbelastad verkar det som.

Permalänk
Medlem

Att 80% är mycket rabatt, det visste vi. Men att SÅ många skulle vara intresserade av detta, det kunde vi inte förutspå. Vi beklagar därför den begränsade tillgången till vår Super-REA under förmiddagen.

Alla REA-produkter har nu tagit slut, och vi avslutar därmed årets Super-REA. Vi hoppas att ni som hann handla blir nöjda med era fynd." segt!

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag i en .
Nu gäller det bara att hitta en hårddisk på rea.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att den har en liten, typ 25mm fläkt som verkligen lever livet! Just nu när jag för över min musik- och filmsamling på den låter jag den nog snurra, men sen tror jag att jag kopplar ur fläkten.
Detta bör väl inte vara särskilt riskfyllt om man inte låter den vara på dagarna i ända, jag menar hur kan den där lilla skräpfläkten kyla ändå?

Permalänk
Avstängd

jag får inte min och fungera. sd hittar disken men går inte ansluta, ni som har köpte den fungerar era o stötte ni på några problem?

Permalänk

Samma här

Skrivet av og900turbo:

jag får inte min och fungera. sd hittar disken men går inte ansluta, ni som har köpte den fungerar era o stötte ni på några problem?

Jag har samma problem. Efter vad jag förstår verkar det som om win7 inte fungerar riktigt med SAMBA...

Permalänk
Medlem

Min fungerar bra. Läs manualen om ni inte gjort det! Man måste låta servern formatera disken till fat 32 som sagt.

Permalänk
Avstängd

ja va massvis med krångel med min rauter som gjorde att jag inte hitta nas'en, men fungerar nu manualen sa inget om det problemet jag hade tyvärr .

Permalänk
Medlem

server

Jag har också en del problem med min NAS.
Kör på vaio med win7 pro 32bit.

Först är det så att ja få sätta NAS-en på ON/OFF flera gånger innan den kan ses av router (en netgear 3000N).
Komma åt den via samba går det bara om jag sätter upp ett konto som är utan lösenord, annars så funka inte det.
ftp funkar bra.
Men det värsta är att det inte går att uppgradera den med nya firmware (som enligt kundtjänsten på kjell förbättrar funktionaliteten avsevärt).

link 1

link 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejanc:

Jag har också en del problem med min NAS.
Kör på vaio med win7 pro 32bit.

Först är det så att ja få sätta NAS-en på ON/OFF flera gånger innan den kan ses av router (en netgear 3000N).
Komma åt den via samba går det bara om jag sätter upp ett konto som är utan lösenord, annars så funka inte det.
ftp funkar bra.
Men det värsta är att det inte går att uppgradera den med nya firmware (som enligt kundtjänsten på kjell förbättrar funktionaliteten avsevärt).

link 1

link 2

Var hittade du den nya firmwaren? Den skall ju finnas på deras hemsida, men hemmaservern togs bort därifrån efter deras "superrea"..
EDIT: Lyckades hitta den, här är en direktlänk:
http://www.kjell.com/filarkiv/Firmware/98469_98457/

Jag följde instruktionerna som följde med zip-filen för att uppdatera, och då gick det utan problem.
Vet inte om det blev någon "avsevärd förbättring" dock, det visar väl sig.

Permalänk
Medlem

har en jag med.... Gjorde dock misstag när jag uppgraderade (var nån reset man skulle göra)
hursomhelst så funkar den bra nu.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Jag kör den med firmware 1.64b (iofs IcyBox-brandad). Funkar fint med SMB och FTP. Print servern funkar i teorin iaf, (den känner av skrivare och de funkar att ansluta men jag har inte gjort några testutskrifter än).. Har inte testat torrentklienten eller media servern.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Var hittade du den nya firmwaren? Den skall ju finnas på deras hemsida, men hemmaservern togs bort därifrån efter deras "superrea"..
EDIT: Lyckades hitta den, här är en direktlänk:
http://www.kjell.com/filarkiv/Firmware/98469_98457/

Jag följde instruktionerna som följde med zip-filen för att uppdatera, och då gick det utan problem.
Vet inte om det blev någon "avsevärd förbättring" dock, det visar väl sig.

Länken till själva produkten är: kjell
dustin säljer en nästintill identisk produkt. länk

Jag lyckades inte få till det med den firmware som finns på kjells sida. Letade lite och hittade ett identiskt på nätet och då gick det att uppgradera. Nu har jag version 1.54E.
Det jag märker nu är att SMB fungerar med win7 (kontona kan ha lösenord och själva hanteringen av datan är snabbare), ftp är också något förbättad. Torrent delen lika så, dock är den fortfarande ljusår från Utorrent i funktionalitet.
Allt i allo lite bättre är det än vad det var från början. Jag måste ha haft ett av de första firmware.

FoxOne var hittade du din firmware?

Glömde fråga. Vad kör ni för disk på denna?
Jag provade först med en ny 2TB (länk) men NAS-n kände inte igen den.
Nu kör jag med en äldre WD på 500GB vilken fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejanc:

Länken till själva produkten är: kjell
dustin säljer en nästintill identisk produkt. länk

Glömde fråga. Vad kör ni för disk på denna?
Jag provade först med en ny 2TB (länk) men NAS-n kände inte igen den.
Nu kör jag med en äldre WD på 500GB vilken fungerar bra.

Kör med en 320 gb seagate som jag tog från ett gammalt externt usb2 chassi jag har, tror den är 720rpm. funkar utan bekymmer. Lite högljudd men inget som stör.
kör ni med fläkten på era? tyckte den var ohållbart hög så jag kopplade ur den, vilket kanske är dumt men men. nu kan man iaf titta på film med den i samma rum utan att bli galen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejanc:

FoxOne var hittade du din firmware?

Glömde fråga. Vad kör ni för disk på denna?

IB-NAS903, http://www.raidsonic.de/en/driver.php

Jag kör just nu med en 160GB 2.5"-disk..

Skrivet av Lejnoss:

kör ni med fläkten på era? tyckte den var ohållbart hög så jag kopplade ur den, vilket kanske är dumt men men. nu kan man iaf titta på film med den i samma rum utan att bli galen.

Samma här, fläkten åkte ut ganska snabbt.. Likaså den ganska bullriga 500GB-disken jag testade med först..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Inhandlade även jag en NAS på rean.

Har ingen disk över så det måste inhandlas.

Är det någon som lyckats få igång 1TB eller större?

(Håller förövrigt med om fläkten, blir sannolikt att koppla ur)

Permalänk
Medlem

Svar från Kjell.com

Här fick jag som svar från Kjell.com

Citat:

Hej!

Största storlek är 1,5TB.
Tyvärr finns det ingen lista över kompatibla hårddiskar.
Vi har provat den hårddisken som finns i vårt sortiment www.kjell.com/?item=91843

Vänliga hälsningar
Kristofer
Kundtjänst