Diagramproblem i excel

Permalänk
Medlem

Diagramproblem i excel

Hej,

Jag har ett problem när jag skapar diagram i excel. Jag skapar en tabell som i vissa rutor har siffror och andra rutor är tomma. Tabellen skapas med hjälp av om-satser som skriver in en siffra i vissa fall och tom text "" i andra fall beroende på vilka vilkor som är uppfyllda.

Mitt problem är följande:

Jag vill göra ett diagram med hjälp av denna tabell som skapas, men excel verkar sätta alla celler med "" i som siffran 0 i diagrammet. Jag vill inte att dessa celler ska ge något värde alls i diagramet. Hur ska jag lösa detta? Finns det något annat kommando som jag kan använda i min om-sats för att få en cell som är tom på riktigt, dvs utan ""?

min omsats ser typ ut så här:

=om(A:1<>"";A1;"")

Det jag vill är alltså att få en tom cell ifall A1 är tom, men som det är nu blir cellens värde i diagramet 0 när jag använder "".

Hoppas ni fattar mitt problem och vet hur man löser det

Tack!
/Seb

Permalänk
Medlem

This:

http://img341.imageshack.us/f/excelchart.jpg/

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket!
Ska genast prova detta!

/Sebastian

Permalänk
Medlem

Jag provade detta alternativ, men jag får fortfarande nollor i diagramet, finns det något annat förslag? Har det nåt med att det står "" i cellerna? Kan jag skriva om min om sats på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Oops!
Det tycks inte fungera med =om(A:1<>"";A1;"") mao "" är orsaken.

Prova istället =om(A:1<>"";A1;SAKNAS()), då skall det fungera. Nu har jag testat detta.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Yes, nu funkade det!
Tack för hjälpen! Du har sparat mig mycket tid

/Sebastian