Apple lanserar nya Macbook Pro med Intel Sandy Bridge, Thunderbolt och Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetle:

men det sitter ju quadcore i7 på 2.66GHz i min 15" som jag köpte i somras.. är de nya modellerna långsammare alltså eller är dom snabbare ändå tack vare sandy bridge?

Det sitter en dualcore i din mbp, inte en quad.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Denna uppdatering lär knappast öka intresset för mac men knappast något Apple går nöd på,
Troligtvis så kommer Mac Air blir mer den nya "standard Macen" .

När ska någon konkurrent ense att det kan göra datorer i helgjuten aluminium?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

Varför inte SSD?

Det undrar jag med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetle:

men det sitter ju quadcore i7 på 2.66GHz i min 15" som jag köpte i somras.. är de nya modellerna långsammare alltså eller är dom snabbare ändå tack vare sandy bridge?

Det gör det inte alls om det var en Macbook Pro 15" du beställde. Det är först nu som det finns quadcore att tillgå i Macbook. De tidigare i7 processorerna har bara två kärnor då de fyrkärniga genererade för mycket värme.

Angående SSD så går det ju att välja till om man vill och även att montera i en egen så jag kan inte se problemet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

trist att de snålat med ett intel HD3000 som är inbyggd i Sandy bridge när förra generationen med Nvidia 320m var 10-20% snabbare. Det är kul att läsa hur de hjärntvättade försvarar det också! Jag hade iaf förväntat mig ett lyft på minst 30%

Permalänk
Medlem

Besviken, sorgsen, smartare, dumma, borde har varit, sämre val till priset, bla bla bla....

Who cares for crying out loud.

Du antingen köper varan eller inte köper den till angivna specs. Produkten är nichad och inte är ämnad för jordens population. Den lär även fortsätta finnas om du och jag inte köper den.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Besviken, sorgsen, smartare, dumma, borde har varit, sämre val till priset, bla bla bla....

Who cares for crying out loud.

Du antingen köper varan eller inte köper den till angivna specs. Produkten är nichad och inte är ämnad för jordens population. Den lär även fortsätta finnas om du och jag inte köper den.

Det finns folk som köper allt möjligt oavsett hur bra en produkt är, men tycker det ändå är schysst att belysa svagheterna för folk som funderar på att köpa en. Folk är besvikna för att det bara är en liten uppdatering, visst processorerna är kanon men i övrigt är det likadant eller till och med sämre. Många är ute efter 13" men den har ju direkt dålig hårdvara för det priset och alla kanske inte har råd att betala 20000-25000 kronor som toppmodellerna kostar.

Tycker det är obehaligt när folk tar illa upp för att andra ger konstruktiv kritik på en dator, det är inte konstigt att det hela ses som en sekt och det är väl därför Apple inte behöver bry sig, dom vet att det finns en stor grupp konsumenter som följer dom i blindo och köper enbart baserat på äpplet.

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt... Säkert 10000kr för batteriet.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Denna uppdatering lär knappast öka intresset för mac men knappast något Apple går nöd på,
Troligtvis så kommer Mac Air blir mer den nya "standard Macen" .

När ska någon konkurrent ense att det kan göra datorer i helgjuten aluminium?

En riktigt riktigt stor miss dom gjorde var att inte öka upplösningen på nya MBP 13"
De var flera månader sedan de släppte Mac Book Air och den har ju högre upplösning. Varför då inte uppgradera MBP 13 med samma upplösning fattar jag absolut inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Macbook, kan man byta ut hårddisken lika lätt som på en normal bärbar PC? Tänkte om man kunde byta ut den relativt slöa 5400rpm disken mot en SSD för svalka, fart och energiförbrukning. På Iphone kommer man ju inte ens åt batteriet så jag undrar hur pass instängda deras bärbara är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Besviken, sorgsen, smartare, dumma, borde har varit, sämre val till priset, bla bla bla....

Who cares for crying out loud.

Du antingen köper varan eller inte köper den till angivna specs. Produkten är nichad och inte är ämnad för jordens population. Den lär även fortsätta finnas om du och jag inte köper den.

Ja men varför uppdatera mac pro iöht? Nishad till ungefär 10-15% av marknaden är ingen liten nish heller och ditt argument är störtlöjligt, for crying out loud som du säger. inte är HP Envyn nishad till världens befolkning heller men skulle aldrig acceptera en sämre v2 till samma pris. Man måste vara rent av dum i huvudet för att göra det, eller hjärntvättad. Take your pick.

Kan ju tillägga att jag själv varit väldigt sugen på att köpa en 13" mac pro till studentpris och jag hoppades mycket på den här uppdateringen men som casual gamer hade jag gärna sett att man kan spela Starcraft 2, Civ 5 och Modern warfare på den.

Permalänk
Medlem

Visst är graffekortet i nya MBP lite sämre, ~ 10% enligt http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h... men då får man inte glömma att priset är lite bättre. Den gamla MBP kostande 11495:- medan nya kostar 10995:-. Sen har du en nyare processor och "thunderbolt" som kommer med. De 10% överlever nog de flesta och att ha spel som argument tycker jag är bara dumt. Vem köper en MBP för att spela på? Det enda jag kan klaga på är upplösningen, den borde har blivit bättre.

Skrivet av rullekorn82:

Ja men varför uppdatera mac pro iöht? Nishad till ungefär 10-15% av marknaden är ingen liten nish heller och ditt argument är störtlöjligt, for crying out loud som du säger. inte är HP Envyn nishad till världens befolkning heller men skulle aldrig acceptera en sämre v2 till samma pris. Man måste vara rent av dum i huvudet för att göra det, eller hjärntvättad. Take your pick.

Kan ju tillägga att jag själv varit väldigt sugen på att köpa en 13" mac pro till studentpris och jag hoppades mycket på den här uppdateringen men som casual gamer hade jag gärna sett att man kan spela Starcraft 2, Civ 5 och Modern warfare på den.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Många är ute efter 13" men den har ju direkt dålig hårdvara för det priset och alla kanske inte har råd att betala 20-25 kronor som toppmodellerna kostar..

Och betalar man i euro blir det 40 tusen miljarder. Helt grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Kan ju tillägga att jag själv varit väldigt sugen på att köpa en 13" mac pro till studentpris och jag hoppades mycket på den här uppdateringen men som casual gamer hade jag gärna sett att man kan spela Starcraft 2, Civ 5 och Modern warfare på den.

Kan inte svara för alla spel, men starcraft 2 går utmärkt att spela på MBP 13 2010 så då lär det gå utan problem på nya MBP 13 också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Ja men varför uppdatera mac pro iöht? Nishad till ungefär 10-15% av marknaden är ingen liten nish heller och ditt argument är störtlöjligt, for crying out loud som du säger. inte är HP Envyn nishad till världens befolkning heller men skulle aldrig acceptera en sämre v2 till samma pris. Man måste vara rent av dum i huvudet för att göra det, eller hjärntvättad. Take your pick.

Kan ju tillägga att jag själv varit väldigt sugen på att köpa en 13" mac pro till studentpris och jag hoppades mycket på den här uppdateringen men som casual gamer hade jag gärna sett att man kan spela Starcraft 2, Civ 5 och Modern warfare på den.

Det är ingen som knuffar macen ner i ditt svalg och ingen bryr sig om du accepterar eller inte accepterar en produkt erbjuden enligt det fria valet i en fri marknad. En del av driften är väl att inte många studenter går runt med MBP i handen, eller var det verkligen hårdvaran du var efter?

Skrivet av Zyriak:

Det finns folk som köper allt möjligt oavsett hur bra en produkt är, men tycker det ändå är schysst att belysa svagheterna för folk som funderar på att köpa en. Folk är besvikna för att det bara är en liten uppdatering, visst processorerna är kanon men i övrigt är det likadant eller till och med sämre. Många är ute efter 13" men den har ju direkt dålig hårdvara för det priset och alla kanske inte har råd att betala 20-25 kronor som toppmodellerna kostar.

Tycker det är obehaligt när folk tar illa upp för att andra ger konstruktiv kritik på en dator, det är inte konstigt att det hela ses som en sekt och det är väl därför Apple inte behöver bry sig, dom vet att det finns en stor grupp konsumenter som följer dom i blindo och köper enbart baserat på äpplet.

Jag har inte tagit illa upp vid kritiken. Snarare skrev att det är ingen som bryr sig om du tillhör eller inte tillhör målgruppen. Leva och låt leva.

Det är bara märkligt att man skriver inte om styrkorna kontra svagheter. "Folk"?? Nope Mac är inte byggd för foket. Kan du inte betala för det så slipper ha det. Nåväl du jämför väl knappast en Volvo med BMW med samma utrustningsgrad men till ett prisgap på 200tkr? Host!! BMW är inte byggd för folket heller. Det är så väl knappt att Volvo är byggd för folket heller.

Sekt? En marknadsandel är ingen sekt. Ingen köper Äpplet i blindo. Det är nog raka motsatsen. För övrigt så har aldrig köpt en vara utan att googla den, samt invänta 6 mån barnets sjukdomar.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

13" 1280x800 skärm. 2.3GHz Dual i5. 4GB RAM. 320GB HD. Intel HD Graphics. 10 995 kronor

Vilket kap! Jag tar tre....

Skrivet av KiXeR:

Visst är graffekortet i nya MBP lite sämre, ~ 10% enligt http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h... men då får man inte glömma att priset är lite bättre. Den gamla MBP kostande 11495:- medan nya kostar 10995:-. Sen har du en nyare processor och "thunderbolt" som kommer med. De 10% överlever nog de flesta och att ha spel som argument tycker jag är bara dumt. Vem köper en MBP för att spela på? Det enda jag kan klaga på är upplösningen, den borde har blivit bättre.

320M var gammalt redan när det kom på trettontummaren - då det är ett 9XXX med ett annat namn - och nu är den alltså ännu sämre.

Nej, det är Airen som gäller på trettontumsfronten.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dem som tycker att MBA är den intressantaste bärbara macen.
Här kommer lite fler synpunkter:
http://www.idg.se/2.1085/1.370669/apples-nya-macbook-pro-ar-e...
Sen att jag personligen inte skulle köpa en Apple-produkt är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Jag var, som många andra, redigt sugen på 13". Men jag tycker inte att det är tillräckligt uppdatering för att vara värd prislappen i dagens läge. Det är troligen en fråga om snålhet från min sida Men när flickvännen har en 11,6" acer med 1366 x 768 och runda slängar 8 tim batteritid som är snart ett år gammal så bär det emot att köpa en mbp 13". Visst, det är mac osx med massa exklusiva grejer men det motiverar inte priset för min del, tyvärr..
Jag putsade skärmen och körde in win 7 från vista på min nuvarande tre år gamla bärbara, den blev som ny Synd bara att batteritiden ligger på ~5 min

Permalänk
Medlem

Alltså något jag inte förstår är vad det för kass prestanda dom får in i dessa überhypade datorer?

Visst att Apples datorer är riktigt sjyssta men tänker inte folk på vad som döljer sig innanför chassit?

Kolla min "sign" och jämför med Apples 17" där man får lägga ~25.000 om man ska ha en SSD + 4GB ram.

Beställde min G73:a från USA för ett år sedan och fick väl ge runt 17.000 för den, och den slår ju fortfarande Apples "värsting".

Vad betalar man för, designen och OS:et eller? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det sitter en dualcore i din mbp, inte en quad.

ja just fan så är det ju
ni har så rätt! ja då borde den bli aningens vassare!
hoppas dom håller sig hyfsat svala, tycker min blir väldigt varm när man håller på med tyngre saker.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Visst är graffekortet i nya MBP lite sämre, ~ 10% enligt http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h... men då får man inte glömma att priset är lite bättre. Den gamla MBP kostande 11495:- medan nya kostar 10995:-. Sen har du en nyare processor och "thunderbolt" som kommer med. De 10% överlever nog de flesta och att ha spel som argument tycker jag är bara dumt. Vem köper en MBP för att spela på? Det enda jag kan klaga på är upplösningen, den borde har blivit bättre.

Det är ju ganska många spel som släpps till mac idag och fler speltillverkare ansluter hela tiden. Men du misstolkar mig och verkar inte veta vad casual gamer är för något så att förtydliga mig. Jag gillar att spela 10-15 timmar per månad ska jag ha en PC och mac för det? Kollar du andra resultat än 3dmark inser man fort att det rör sig om långt mycket mer än 10% skillnad. Personligen vill jag ha förbättringar på alla plan när en ny version kommer. Imho behöver ingen högre upplösning än 1280*800 på en 13" skärm.

Permalänk
Skrivet av omii:

Alltså något jag inte förstår är vad det för kass prestanda dom får in i dessa überhypade datorer?

Visst att Apples datorer är riktigt sjyssta men tänker inte folk på vad som döljer sig innanför chassit?

Kolla min "sign" och jämför med Apples 17" där man får lägga ~25.000 om man ska ha en SSD + 4GB ram.

Beställde min G73:a från USA för ett år sedan och fick väl ge runt 17.000 för den, och den slår ju fortfarande Apples "värsting".

Vad betalar man för, designen och OS:et eller? :/

Unibody-chassit, touchpaden och OSX (Om man inte föredrar andra OS) är väl det som utgör mervärdet. Om det är värt det höga priset råder det delade meningar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Det är ingen som knuffar macen ner i ditt svalg och ingen bryr sig om du accepterar eller inte accepterar en produkt erbjuden enligt det fria valet i en fri marknad. En del av driften är väl att inte många studenter går runt med MBP i handen, eller var det verkligen hårdvaran du var efter?

Jag har inte tagit illa upp vid kritiken. Snarare skrev att det är ingen som bryr sig om du tillhör eller inte tillhör målgruppen. Leva och låt leva.

Det är bara märkligt att man skriver inte om styrkorna kontra svagheter. "Folk"?? Nope Mac är inte byggd för foket. Kan du inte betala för det så slipper ha det. Nåväl du jämför väl knappast en Volvo med BMW med samma utrustningsgrad men till ett prisgap på 200tkr? Host!! BMW är inte byggd för folket heller. Det är så väl knappt att Volvo är byggd för folket heller.

Sekt? En marknadsandel är ingen sekt. Ingen köper Äpplet i blindo. Det är nog raka motsatsen. För övrigt så har aldrig köpt en vara utan att googla den, samt invänta 6 mån barnets sjukdomar.

Nej men jag har fortfarande rätt till en åsikt. Varför hänga på ett forum om ingen bryr sig om ens åsikt? Ditt resonemang är barnsligt. Alla som äger en mac vet ju att det inte är hårvaran man är ute efter. Inte sant? Du kan ju ingenting om marknaden och marknadsföring vilket bekräftas med det att du säger att ingen köper mac i blindo. Tvärtom har dom en helt fantastisk marknadsföringsapparat där många som egentligen inte behöver mac köper ändå. Visste du att Mac marknadsförs hårt mot studenter? Studenter som spelar lite spel tillochmed!

Det är helt fantastiskt hur en del människor" är" en produkt och tar kritik mot själva produkten personligt.

Permalänk
Medlem

Den enda bärbara från Apple jag kan försvara är Air pga att den är så liten, de andra dock inte.

Köpte nyligen en bärbar med Intel i3 dual core med HT 2.26Ghz 4gb ram, 500gb hårddisk, AMD 6370 15.6" för 5000kr. Blir förvånad vilket pris Apple tar ut för sin hårdvara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Alla som äger en mac vet ju att det inte är hårvaran man är ute efter. Inte sant?

Nej det är det polerade och lysande äpplet på ovansidan av datorn samt putsduken man får med. Vaddå det är väl inte ytligt?!?!?

För folk som har 0 koll vad de har köpt och vad man får... ja just det, bakgrundsbilden på en kissekatt ingår även i priset.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

En riktigt riktigt stor miss dom gjorde var att inte öka upplösningen på nya MBP 13"
De var flera månader sedan de släppte MacBook Air och den har ju högre upplösning. Varför då inte uppgradera MBP 13 med samma upplösning fattar jag absolut inte.

Jo exakt och att det är ett sämre grafikkort i den nya gör det hela inte känns helt genomtänkt.
Nu undrar jag vad som kommer hända med den vita MacBooken
reas ut till (ca 6500kr)? vem vet

Edit: Tittar man på på prisjakt så är det få bärbara 13 som har lika bra upplösningar som MBA. Det är bara Lenovo som har och är mycket dyrare. Kanske är det så att det blir ganska dyrt och efterfrågan inte är så stor? Dock är det mer likt Apple att införa de en ny grej så gör man det på hela sortimentet.http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s66550122

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Nej men jag har fortfarande rätt till en åsikt. Varför hänga på ett forum om ingen bryr sig om ens åsikt? Ditt resonemang är barnsligt. Alla som äger en mac vet ju att det inte är hårvaran man är ute efter. Inte sant? Du kan ju ingenting om marknaden och marknadsföring vilket bekräftas med det att du säger att ingen köper mac i blindo. Tvärtom har dom en helt fantastisk marknadsföringsapparat där många som egentligen inte behöver mac köper ändå. Visste du att Mac marknadsförs hårt mot studenter? Studenter som spelar lite spel tillochmed!

Det är helt fantastiskt hur en del människor" är" en produkt och tar kritik mot själva produkten personligt.

Linjärt resonemang. Precis genom en fyrkant. Vi pratar väl fortfarande om MBP och inte MAC. Forumet är inte ämnad för censur och du har rätten till din åsikt på samma sätt som jag. Rekap: Leva och låta Leva. Övrigt är besvarat.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Casual gamer eller inte så förstår jag fortfarande varför man vill envisas med att spela på en 13" skärm med värdelöst grafikkort, då syftar jag både på 320M och HD3000? Spel som mot förmodan går att spela med dessa grafikkort lär nog smida lika bra på båda, du märker ingen skillnad. Sen när det gäller upplösningen så är det en fördel att ha högre upplösning i OSX, det är min erfarenhet. 1280x800 går säkert bra men den borde ha varit bättre.

Men för att svara på din fråga, så skulle jag överväga att sluta spela helt. 10-15 timmar...till vilken nytta ? skaffa konsoll :P.

Skrivet av rullekorn82:

Det är ju ganska många spel som släpps till mac idag och fler speltillverkare ansluter hela tiden. Men du misstolkar mig och verkar inte veta vad casual gamer är för något så att förtydliga mig. Jag gillar att spela 10-15 timmar per månad ska jag ha en PC och mac för det? Kollar du andra resultat än 3dmark inser man fort att det rör sig om långt mycket mer än 10% skillnad. Personligen vill jag ha förbättringar på alla plan när en ny version kommer. Imho behöver ingen högre upplösning än 1280*800 på en 13" skärm.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rullekorn82:

trist att de snålat med ett intel HD3000 som är inbyggd i Sandy bridge när förra generationen med Nvidia 320m var 10-20% snabbare. Det är kul att läsa hur de hjärntvättade försvarar det också! Jag hade iaf förväntat mig ett lyft på minst 30%

Är inte grafiken integrerad i CPU:n?
I de modeller som är större än 13" är det ju bättre grejer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetle:

men det sitter ju quadcore i7 på 2.66GHz i min 15" som jag köpte i somras.. är de nya modellerna långsammare alltså eller är dom snabbare ändå tack vare sandy bridge?

fast då vare väll inte billigaste 15" modellen? för den have väll inte quad-core.

såg att första thunderbolt tillbehöret kommit, lite som man trodde då, tillverkarna har haft det liggande i pipelinen, redo att trycka ut det på marknaden, http://macworld.idg.se/2.1038/1.370802/forsta-tillbehoret-for...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive