Lämplig konf för HD videoredigering?

Permalänk
Inaktiv

Lämplig konf för HD videoredigering?

Tja alla kunniga! Har plockat ihop följande delar och undrar om delarna passar ihop fint och kommer att ge en snabb dator som framför allt används för HD videoredigering med Premiere Pro CS5?

CPU: INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156
SSD för OP: CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC
MB: ASUS P7P55D DELUXE P55 S-1156 ATX
Lagringsdisk: SEAGATE BARRACUDA XT 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
Nätagg: FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULAR
Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB) (sammanlagt 8GB)
Grafik: Gigabyte 9800 GT (som jag hade liggande)

Har velat fram & tillbaka mellan denna konf och en AMD konfiguration och kanske man kan få motsvarande prestanda med en AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB?

Kan man ta ett klenare nätaggregat?

Är 8GB lämplig minnesmängd??

SATA II eller III? Ingen större skillnad i praktiken om jag fattat rätt men misstänker att en SATA 3 disk funkar bättre ihop med en SSD?

Tänkte köra Vista ultimate 64bit.

Alla tips & råd mottages tacksamt.

Tack på förhand!

Permalänk

det kan vara lite farligt, men det är bara o köra på

srsly: phenom 6x och 8gb ram vore perfa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niklas12287:

det kan vara lite farligt, men det är bara o köra på

srsly: phenom 6x och 8gb ram vore perfa

Tack ska du ha för synpunkten. Jag antar att du menar att det är farligt att gå ner i effekt på nätagget.

Permalänk
Medlem

Alla gånger Intel före AMD i detta fall, men du ska ha en i5-2500K med P67-moderkort om din budget ligger fast och en i7-2600K om du har råd. I detta fall är det bättre med fyra kärnor från Intel än sex från AMD.

Ditt gamla grafikkort är inte helt optimalt, men har det minst 1GB RAM på det kan du använda det för att hårdvaruaccelerera Premiere Pro CS5s Mercury Playback Engine vilket ger dig mycket bättre prestanda på uppspelning, effekter och färgkorrigering under redigeringen. Om du har mindre minne än så på kortet eller om det inte visar sig göra någon större skillnad i praktiken ska du kanske fundera på att byta till ett GTS 450/GTX 460 eller liknande framöver.

8GB minne är minimum, köp helst 4GB DIMMar så att du får två platser över för framtida expansion, om det nu inte är så att du redan har 4GB sen tidigare.

Hellre två diskar för redigeringen, en att ha videofilerna på och en för export/cache, än SSD för OS/program. Men har du en gammal disk liggandes som du kan använda som export/cache är det ok.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

en punkt kan ju vara bra!

* 7 200-varvsdisk för redigering av komprimerade videoformat; RAID 0 för okomprimerade

http://www.adobe.com/se/products/premiere/?promoid=BPCHY

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

En i7a med HT alla gånger framför en AMD!
Har du råd, kläm in en 4 gb sticka till.
Ett grafikkort med CUDA är också att rekommendera, vilket alla relativt nya Nvidia kort har. ink. 9800GT.
SSDn är också gött mos. Sitter på en RAID-0 med 7200k diskar här på jobbet och med en SSD hemma. Ligger väl ungefär på samma prestanda.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

Alla gånger Intel före AMD i detta fall, men du ska ha en i5-2500K med P67-moderkort om din budget ligger fast och en i7-2600K om du har råd. I detta fall är det bättre med fyra kärnor från Intel än sex från AMD.

Ditt gamla grafikkort är inte helt optimalt, men har det minst 1GB RAM på det kan du använda det för att hårdvaruaccelerera Premiere Pro CS5s Mercury Playback Engine vilket ger dig mycket bättre prestanda på uppspelning, effekter och färgkorrigering under redigeringen. Om du har mindre minne än så på kortet eller om det inte visar sig göra någon större skillnad i praktiken ska du kanske fundera på att byta till ett GTS 450/GTX 460 eller liknande framöver.

8GB minne är minimum, köp helst 4GB DIMMar så att du får två platser över för framtida expansion, om det nu inte är så att du redan har 4GB sen tidigare.

Hellre två diskar för redigeringen, en att ha videofilerna på och en för export/cache, än SSD för OS/program. Men har du en gammal disk liggandes som du kan använda som export/cache är det ok.

Tack för feedbacken! Mitt 9800GT har 1gig minne så det ska nog funka ett tag. Du menar att grafikkortet belastas hårdare när den skall rendera effekter i realtid, det är alltså inte CPU´n som får jobba mest då? Det verkar horsomhelst vara det tyngsta momentet i videoredigering.

Bra tips med 4GB DIMMar. Skall jag ta till mig.

Kan man inte använda SSD´n som cachedisk också?

Det blir nog Intel CPU, men jag skall kika på ditt tips om moderkort.

Permalänk
Inaktiv

Tack ni andra också för tips och synpunkter! Ett par av er pushar för i7:an, men vinner man så mycket jämfört med i5? Verkar vara mer KPR (Krut per krona) i i5:an.

Om jag summerar så långt så har jag ändå tänkt ganska rätt i prestandan då och får en juste arbetshäst för ca 10.000.

Permalänk
Medlem

Ja, en i7-2600K som har hyper threading är idealet eftersom den här typen av program kan utnyttja dem fullt ut, men i5-2500K är fortfarande bra. Bägge går att överklocka rejält och även det ger en bra prestandavinst.

En modern Nvidia-GPU ger stora fördelar under redigeringen, CPUn jobbar med dekodning av videodatan (vilket kräver bra med kraft för AVCHD/MPEG4/video från DSLR) och GPUn sköter uppspelningen, skalning och accelererar en mängd vanliga effekter som man använder ofta. PPro CS5 är en smärre revolution i detta avseende och man kan spela flera lager 1080P-video i realtid på tidslinjen om man har tillräckligt bra GPU/CPU och minne. Börja med ditt 9800GT och byt upp dig i framtiden om du ser ett behov av det.

Du kan använda din SSD som cachedisk men man bör ändå ha en separat mekanisk disk för export/lagring så att man inte exporterar till samma disk som källmaterialet ligger på.

T ex: http://www.inet.se/kundvagn/visa/243017/2011-03-01

Då är det inkl en extra 1TB-disk för export/cache så håller du allt rent och snyggt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Av vilken anledning tänker du köra Vista och inte Windows 7 som använder mycket mindre minne?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

Ja, en i7-2600K som har hyper threading är idealet eftersom den här typen av program kan utnyttja dem fullt ut, men i5-2500K är fortfarande bra. Bägge går att överklocka rejält och även det ger en bra prestandavinst.

En modern Nvidia-GPU ger stora fördelar under redigeringen, CPUn jobbar med dekodning av videodatan (vilket kräver bra med kraft för AVCHD/MPEG4/video från DSLR) och GPUn sköter uppspelningen, skalning och accelererar en mängd vanliga effekter som man använder ofta. PPro CS5 är en smärre revolution i detta avseende och man kan spela flera lager 1080P-video i realtid på tidslinjen om man har tillräckligt bra GPU/CPU och minne. Börja med ditt 9800GT och byt upp dig i framtiden om du ser ett behov av det.

Du kan använda din SSD som cachedisk men man bör ändå ha en separat mekanisk disk för export/lagring så att man inte exporterar till samma disk som källmaterialet ligger på.

T ex: http://www.inet.se/kundvagn/visa/243017/2011-03-01

Då är det inkl en extra 1TB-disk för export/cache så håller du allt rent och snyggt.

Härligt uttömmande svar!! Tack som 17! Dessvärre var det svårt att få tag på p67-kort då de verkar ha återkallat samtliga nyligen. Jaja, det löser sig - nu vet jag i alla fall att konfigurationen kommer att passa mina behov som handsken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av id_hunter:

Av vilken anledning tänker du köra Vista och inte Windows 7 som använder mycket mindre minne?

Jag vet inte vad jag tänkte på när jag skrev - trött förmodligen - men det blir Windows 7 för Vista har jag inte ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ja, en i7-2600K som har hyper threading är idealet eftersom den här typen av program kan utnyttja dem fullt ut, men i5-2500K är fortfarande bra. Bägge går att överklocka rejält och även det ger en bra prestandavinst.

En modern Nvidia-GPU ger stora fördelar under redigeringen, CPUn jobbar med dekodning av videodatan (vilket kräver bra med kraft för AVCHD/MPEG4/video från DSLR) och GPUn sköter uppspelningen, skalning och accelererar en mängd vanliga effekter som man använder ofta. PPro CS5 är en smärre revolution i detta avseende och man kan spela flera lager 1080P-video i realtid på tidslinjen om man har tillräckligt bra GPU/CPU och minne. Börja med ditt 9800GT och byt upp dig i framtiden om du ser ett behov av det.

Du kan använda din SSD som cachedisk men man bör ändå ha en separat mekanisk disk för export/lagring så att man inte exporterar till samma disk som källmaterialet ligger på.

T ex: http://www.inet.se/kundvagn/visa/243017/2011-03-01

Då är det inkl en extra 1TB-disk för export/cache så håller du allt rent och snyggt.

Ursakata att jag lanar traden lite har men du verkar kunna en hel del om hardvara for videoredigering, jag redigerar Canon DSLR material i sony vegas och Adobe CS5 sa ska kopa ny burk nu, vad har du for asikter om detta paketet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/368529/2011-04-14

Tankte mest pa om allt passar, ar natagget for klent och behover jag nagra extra flaktar?

Tack pa forhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteman:

Ursakata att jag lanar traden lite har men du verkar kunna en hel del om hardvara for videoredigering, jag redigerar Canon DSLR material i sony vegas och Adobe CS5 sa ska kopa ny burk nu, vad har du for asikter om detta paketet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/368529/2011-04-14

Tankte mest pa om allt passar, ar natagget for klent och behover jag nagra extra flaktar?

Tack pa forhand

Ser bra ut, tänkte du köra Samsung diskarna i RAID?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Ser bra ut, tänkte du köra Samsung diskarna i RAID?

Ska jag vara helt ärlig har jag inte läst på något om RAID och vad det innebär, har du några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteman:

Ursakata att jag lanar traden lite har men du verkar kunna en hel del om hardvara for videoredigering, jag redigerar Canon DSLR material i sony vegas och Adobe CS5 sa ska kopa ny burk nu, vad har du for asikter om detta paketet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/368529/2011-04-14

Tankte mest pa om allt passar, ar natagget for klent och behover jag nagra extra flaktar?

Tack pa forhand

Jodå, det passar bra ihop men jag hade nog satsat på ett lite kraftigare nätaggregat. Nu är inte komponenterna extremt krävande, men samtidigt ger videorendering väldigt hög, kontinuerlig belastning på PSU och övriga komponenter, i synnerhet om man överklockar och 2600K riktigt tigger om att få bli uppsmiskad en bit över 4GHz Gå lite högre 500-600, så kommer dessutom ljudnivån att bli lägre.

Sen bör du ha en bättre CPU-kylare än Intels medföljande. En enkel modell som http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... räcker väl men gör ändå rejäl skillnad.

Fläktarna vågar jag egentligen inte uttala mig om eftersom jag inte har någon R3-låda, men det ska väl medfölja fläktar och man kan alltid köra på dem så länge och byta ut när/om man ser ett behov av det.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.