WD Caviar Blue 1 TB Problem

Permalänk
Medlem

WD Caviar Blue 1 TB Problem

Hej, jag har nyligen köpt en ny dator och allting fungerar som det ska förutom hårddisken, det är en Western Digital Caviar Blue 1 TB 6 GB/sec. Filöverföringhastigheten för att kopiera en fil/mapp inom samma hårddisk ligger på 40-60 MB/sec, och detta är givetvis problemet.

Jag har laddat ner och installerat windows update uppdateringar.
Jag har den nyaste BIOS uppgraderingen till moderkortet.
Jag har kört Windows felkontroll för hårddisk. Inga fel upptäckt.
Jag har kört Western Digitals felkontroll för hårdisk. Inga fel upptäckt.
Jag har försökt byta SATA kontakt i datorn, ingen förändring.

Jag har ingen aning vad jag kan göra för att få den att fungera som den ska.

Dator Specifikationer:
Nätagg: Corsair CX 600W PSU
Moderkort: ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156
Processor: Intel Core i5 Dual Processor i5-650 3.2 GHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Minne: 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2GB CL9
Hårddisk: Western Digital Caviar® Blue 1TB 6 GB/sec
Operativsystem: Windows Home Premium 7

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Skrivet av Skjold89:

Hej, jag har nyligen köpt en ny dator och allting fungerar som det ska förutom hårddisken, det är en Western Digital Caviar Blue 1 TB 6 GB/sec. Filöverföringhastigheten för att kopiera en fil/mapp inom samma hårddisk ligger på 40-60 MB/sec, och detta är givetvis problemet.

Jag har laddat ner och installerat windows update uppdateringar.
Jag har den nyaste BIOS uppgraderingen till moderkortet.
Jag har kört Windows felkontroll för hårddisk. Inga fel upptäckt.
Jag har kört Western Digitals felkontroll för hårdisk. Inga fel upptäckt.
Jag har försökt byta SATA kontakt i datorn, ingen förändring.

Jag har ingen aning vad jag kan göra för att få den att fungera som den ska.

Dator Specifikationer:
Nätagg: Corsair CX 600W PSU
Moderkort: ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156
Processor: Intel Core i5 Dual Processor i5-650 3.2 GHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Minne: 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2GB CL9
Hårddisk: Western Digital Caviar® Blue 1TB 6 GB/sec
Operativsystem: Windows Home Premium 7

Någon som kan hjälpa?

tror det är rätt normalt, vad hade du förväntat dig av en 5400 varvs disk??

edit: märk väl att 6 GB/sec är anslutningen och INTE hastigheten på hårddisken!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zlim_zune:

tror det är rätt normalt, vad hade du förväntat dig av en 5400 varvs disk??

edit: märk väl att 6 GB/sec är anslutningen och INTE hastigheten på hårddisken!!

Är det inte wd green som är 5400rpm disk?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Högsta läshastigheten för vanliga hårddiskar brukar ligga runt 100MB/s och skrivhastigheten något lägre. Så det är rimligt att det blir hälften om den ska göra båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

tror det är rätt normalt, vad hade du förväntat dig av en 5400 varvs disk??

edit: märk väl att 6 GB/sec är anslutningen och INTE hastigheten på hårddisken!!

Hårddisken är 7200 RPM och inte 5400.

Skrivet av judge:

Är det inte wd green som är 5400rpm disk?

Korrekt.

Skrivet av bugmenot:

Vad är problemet? Högsta läshastigheten för vanliga hårddiskar brukar ligga runt 100MB/s och skrivhastigheten något lägre. Så det är rimligt att det blir hälften om den ska göra båda samtidigt.

Så du menar att det är normalt att det ska ta 1 minut för att kopiera en 1 GB stor fil med en 7200 RPM hårddisk. Min gamla (även 7200 rpm) gjorde samma sak på ett par sekunder max.

Permalänk
Skrivet av judge:

Är det inte wd green som är 5400rpm disk?

jo dem oxå.. men det finns väl flera med 5400.. det står inte vilket han har, finns självklart 7200 oxå, men det gör inte så stor skillnad ändå!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Skjold89:

Hårddisken är 7200 RPM och inte 5400.

Korrekt.

Så du menar att det är normalt att det ska ta 1 minut för att kopiera en 1 GB stor fil med en 7200 RPM hårddisk. Min gamla (även 7200 rpm) gjorde samma sak på ett par sekunder max.

från samma diskt till samma disk.. JA.. går fortare från en disk till en annan.. tar extra tid om man för över en stor fil istället för många små.. (enligt mig)

tycker inte det skilljer jätte mycket på överföringshastigheten mellan 7200 och 5400 ändå, så det spelar igne roll.. köp en ssd

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, det var SATA kabeln som var kass. Tack för era poster dock.

Permalänk
Skrivet av Skjold89:

Problemet är löst, det var SATA kabeln som var kass. Tack för era poster dock.

bra det, hur fort går hårddisken nu?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjold89:

Hårddisken är 7200 RPM och inte 5400.

Korrekt.

Så du menar att det är normalt att det ska ta 1 minut för att kopiera en 1 GB stor fil med en 7200 RPM hårddisk. Min gamla (även 7200 rpm) gjorde samma sak på ett par sekunder max.

Nej din gamla dator flyttade garanterat inte en 1GB stor fil på några sekunder med en 7200 RPM hårddisk. Du jämför med när du flyttade filen inom samma partition, det går blixtsnabbt eftersom bara filtabellen behöver ändras.
Det tar storleksordningen en halvminut att kopiera en 1GB stor fil inom samma hårdisk.