Alliansen: Papperslösa kan få vård

Permalänk
Medlem

Alliansen: Papperslösa kan få vård

http://www.dn.se/nyheter/politik/alliansen-papperslosa-kan-fa...

Har det inte gått för långt nu eller? papperslösa eller "illegala invandrare" som är den rätta beteckningen och inget annat ska nu helt plötsligt ha samma rättigheter som vilken människa som jobbar i det här landet, är det inte det åt helvete? vi har det redan svårt som det är i sverige med jobb, sjukvård, svårt att få tag på lägenheter mm varför ska vi slösa ännu mer pengar på dom som inte hör hemma här? Jag fattar inte vi kan inte ta hand om hela världen för fan..

Permalänk
Medlem

Sverige vi bor i så förvånar detta någon? Som tur att man snart troligtvis ska flytta.

Permalänk
Entusiast

Va bra. Det visar att Sverige faktiskt lyssnar på Amnesty och andra människorättsorganisationer.

Fyllebulle ska flytta till ett land som inte tar emot invandrare?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Va bra. Det visar att Sverige faktiskt lyssnar på Amnesty och andra människorättsorganisationer.

Fyllebulle ska flytta till ett land som inte tar emot invandrare?

Ta ut ett citat där jag skriver att man inte ska ta emot invandrare? Snälla hitta något! Min farsa är invandrare idiot! Man får gärna ta emot invandrare, men illegala ska få sjukvård och skola? Kriminella människor som inte ska få vistas i landet.. Jo om de betalar eller deras egna land gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Ta ut ett citat där jag skriver att man inte ska ta emot invandrare? Snälla hitta något! Min farsa är invandrare idiot! Man får gärna ta emot invandrare, men illegala ska få sjukvård och skola? Kriminella människor som inte ska få vistas i landet.. Jo om de betalar eller deras egna land gör.

Så sant!

men vi kan inte betala för dessa som kommer hit o jobbar för 2.50 i tmmen! för då får vi ta hit läkare som jobbar för samma summa till slut!

Så enkelt är det med det! Man måste rätta munnen efter matsäcken!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skippy:

Ta ut ett citat där jag skriver att man inte ska ta emot invandrare? Snälla hitta något! Min farsa är invandrare idiot! Man får gärna ta emot invandrare, men illegala ska få sjukvård och skola? Kriminella människor som inte ska få vistas i landet.. Jo om de betalar eller deras egna land gör.

En mening som avslutas med ett frågetecken brukar normalt sätt vara en fråga och inte ett påstående.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En mening som avslutas med ett frågetecken brukar normalt sätt vara en fråga och inte ett påstående.

Wow vad smart du är! Du är min idol! Du kom inte på något bättre?

Permalänk
Medlem

Ska vi låta dom dö ist?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att man anser vissa rättigheter vara så nära basala att det är mänskliga rättigheter. Så var ivf tanken från utomstående påtryckningar exempelvis Amnesty.
Jag minns inte om skola eller arbete var en del i huvudfrågan för haruhis massa år sedan men definitivt sjukvård.

Just sjukvård anser jag själv vara en självklar del i samhället som skall vara alla tillgodo. Även primärvård.
Arbete och skola är lite känsligare, då det är tänkt att genom skolgång och arbete så ska resurserna spenderas i Sverige och inte flytta utomlands. Investering är det, men det gäller att vara attraktiv för våra inflyttande/insmugglade så att vi behålleer vår investerade krona.

EDIT: H-can, alla har redan fullständig rätt till akutvård. Inget behöver göras där.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Väldigt civiliserat att neka människor vård för att dom saknar en papperslapp.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Just akutvård tycker jag att vi ska ge till alla, oavsett medborgare eller inte.

Att man däremot öppnar upp för illegala invandrare att starta företag är hål i huvudet. Å ena sidan är de illegala invandrare och ska betraktas som brottslingar, å andra sidan ska de ha kontakt med diverse myndigheter och betala skatt här i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H-can:

Ska vi låta dom dö ist?

Utveckla gärna. Dör man om man inte har rätt till sjukvård, med undantag för akutsjukvården som alla har rätt till?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Ska vi låta dom dö ist?

Vad i helvete är det för fråga? Dom ska väl skickas ut ur Sverige, och vägrar de uppge vart fan de kom ifrån så ja, då tvingar man dem att jobba som bärplockare eller nåt för 1 krona timmen ända tills de självmant drar härifrån.

Sverige ska inte vara nåt jävla paradis för all världens drägg.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Sverige ska inte vara nåt jävla paradis för all världens drägg.

Jo, det ska det.

För övrigt en vidrig människosyn du och vissa andra visar upp i tråden.

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Utveckla gärna. Dör man om man inte har rätt till sjukvård, med undantag för akutsjukvården som alla har rätt till?

Många sjukdomar kan obehandlade leda till döden, så vad tror du?

Permalänk
Medlem

Alla länder har rätt till gratis akutvård i princip. Vet inget I-land som inte har det. Jag har inga problem med att man ska få annan vård till och med. Men efter att man fått vården så skall man skyndsamt överlämnas till polis. Myndigheter ska inte motverka varandra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det är inget problem att betala för deras vård.

Istället för att lägga 300 000:- på att utvisa en enskild somalier då man är tvungen att chartra ett eget flygplan kan man lägga dem pengarna på andra ställen och hitta ett bättre sätt att få ut somalien. Vad sägs som carpooling tex?

Svensk sjukvård eller budget bär eller brister inte på den här frågan. Däremot gör Sveriges ledande position som slagkämpe för mänskliga rättigheter att göra det.

Och blanda inte ihop akutvård som alla har rätt till med den vård som diskuteras i lagändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Alla länder har rätt till gratis akutvård i princip. Vet inget I-land som inte har det. Jag har inga problem med att man ska få annan vård till och med. Men efter att man fått vården så skall man skyndsamt överlämnas till polis. Myndigheter ska inte motverka varandra.

Instämmer helt och hållet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Alla länder har rätt till gratis akutvård i princip. Vet inget I-land som inte har det. Jag har inga problem med att man ska få annan vård till och med. Men efter att man fått vården så skall man skyndsamt överlämnas till polis. Myndigheter ska inte motverka varandra.

Jag som vårdare får inte ge ifrån mig uppgifter om vem jag vårdar på tex akuten oavsett om det rör sig om en illegal uzbek, en våldtäktsman eller en misshandlare. Enda skyldigheten jag har är att svara ja eller nej vid förfrågan av polisen. Och då ska polisen ha namn och personnummer, de kan inte bara ringa och säga att jag ska hålla utkik efter si och så för att kontakta dem ifall en sådan dyker upp.

Det är inte att motverka, utan att bevara sekretessen får vårdtagaren oavsett vem denne är.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Alla länder har rätt till gratis akutvård i princip. Vet inget I-land som inte har det. Jag har inga problem med att man ska få annan vård till och med. Men efter att man fått vården så skall man skyndsamt överlämnas till polis. Myndigheter ska inte motverka varandra.

Verkligen? Jag var säker på att man som utlänning fick betala ur egen ficka om man t ex får akutvård i USA (såvida man inte har försäkring).

Permalänk

Jag ser det så här: I Sverige har vi löst sjukvården genom att låta alla betala till en stor gensam sjukvård istället för att var och en betalar för sig. Om du inte var med att bygga systemet bör du inte heller få någon vård(så vidare det inte dina föräldrar har betalt). Sjukvården får gärna hjälpa papperslösa om de betalar själva och står i kö som alla andra. Jag har inget emot att de tom kan få gratis sjukvård men inte ut av mina pengar. Om folk vill ge andra sjukvård får de donera det på annat sätt. Inte som en obligatorisk skatt.

Moderaterna(ett parti med antidemokratiska rötter) är inte rumsrena. Fanatiker är vad de är. Misslyckandet med att välja in ett nytt parti i riksdagen ioch med bojkottandet har gjort nästa val till pest eller kolera. Antingen driver S ekonomin i botten med sina könskvoteringar eller så fortsätter moderaterna ta populistiska beslut som leder till ett odrägligare liv för allmänheten.

Skrivet av Zotamedu:

Va bra. Det visar att Sverige faktiskt lyssnar på Amnesty och andra människorättsorganisationer.

Fyllebulle ska flytta till ett land som inte tar emot invandrare?

Inom EU och Norge är du inte invandrare. Fint försök dock.

Skrivet av fullebulle:

Ta ut ett citat där jag skriver att man inte ska ta emot invandrare? Snälla hitta något! Min farsa är invandrare idiot!

Du har rätt att hämnas men sprid inte negativ stämmning.

Skrivet av H-can:

Ska vi låta dom dö ist?

Y. Om de inte fick skadan i Sverige kan väl deras hemländer hjälpa dem?

Skrivet av Hakkenarsk:

Jo, det ska det.

Du skojar va?

Skrivet av Hakkenarsk:

För övrigt en vidrig människosyn du och vissa andra visar upp i tråden.

De felsta människor är djur och jag förstår inte varför man ska visa dem respekt när de inte själva gör det. För övrigt dubbel postar man inte. Egoist!

Skrivet av Cloudstone:

Väldigt civiliserat att neka människor vård för att dom saknar en papperslapp.

Väldigt naivt att tro att Sverige fortfarande kan leka världssjukhus. Om det var möjligt så skulle det vara trevligt att alla hade mat på bordet men vår ekonomi håller inte för det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Inom EU och Norge är du inte invandrare. Fint försök dock.

Så en grek och en lett är inte invandrare om de flyttar till Sverige?
Nej skulle inte tro de du.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Så en grek och en lett är inte invandrare om de flyttar till Sverige?
Nej skulle inte tro de du.

Per definition nej. Iaf inte juridiskt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Per definition nej. Iaf inte juridiskt sett.

Per definition: jo men du får mer än gärna lära mig något nytt där och gärna ge en källa om du sitter på en sådan, för i min värld är till och med danskar och finnar som bosätter sig till Sverige invandrare.
Men vad kallar du en cypriot som bosätter sig i Sverige då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Väldigt naivt att tro att Sverige fortfarande kan leka världssjukhus. Om det var möjligt så skulle det vara trevligt att alla hade mat på bordet men vår ekonomi håller inte för det längre.

Om vi har teknologin och möjligheten att vårda sjukdomar är det omoraliskt att inte göra det. Om tex en papperslös kommer och behöver vård för något som inte först verkar vara direkt livshotande, och sen människan dör, och Sverige kunnat vårda det från början, vad är skillnaden mellan det och vållande till annans död, rent principiellt?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakkenarsk:

Många sjukdomar kan obehandlade leda till döden, så vad tror du?

Jag tror att livet är farligt för man kan dö.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag skulle iallafall skämmas över att leva i ett land där folk nekas grundläggande sjukvård beroende på vilken kategori människor de tillhör.
Ja, kriminella bör straffas, men även deras basala mänskliga rättigheter bör tillgodoses.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Akutsjukvård är en själklarhet, resterande saker får de ta i sitt land.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Så en hjärtsjuk jänkare utan sjukförsäkring, kan slänga passet från övre däck på kryssningsfartyget, slita av sig sitt "all-inclusive"-armband och stövla in på ett svenskt sjukhus och få gratis vård? Eller hur kommer det att fungera?

Permalänk
Medlem

I min uppfattning är detta galet. Akutvård kan jag mycket väl tänka mig men utöver det anser jag inte att illegala invandrare ska få något. Det är ungefär som om en inbrottstjuv skulle kräva husrum och mat på bordet just för att han eller hon har brutit sig in i en bostad där han eller hon inte hör hemma.

Följdfråga: Någon som vet hur jag kan bli “papperslös”? Jag är nämligen inte sugen på att betala min tandvård själv.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.