LG 23" TFT W2363D-PF 120hz eller BenQ TFT 24" EW2420

Permalänk
Medlem

LG 23" TFT W2363D-PF 120hz eller BenQ TFT 24" EW2420

Hej har yrat runt nu i en månad på jakt efter den bästa skärmen jag kan hitta för under 3000 spänn. kommit fram till att någon av de här två måste vara de bästa alternativet? (rätta mig om jag har fel) De jag använder datorn till är spelande och skolarbete. Jag spelar massvis med spel inte bara FPS. vilken hade ni valt och varför? min budget är ju 3000 så Dells 27tums IPS super kalas skärm är inget alternativ tyvärr :/. är mest sugen på BenQ skärmen eftersom den är 24tum och verkar ha bättre bild om man kollar på panel, kontrast och sånt. De verkar dock som folk tycker de nya 120Hz är riktigt bra pga bättre flyt. Jag är ställd...

Tacksam för all typ av hjälp!

Permalänk
Medlem

Oj, dom där skärmarna spelar i helt 2 olika ligor!

Vad föredrar du mest? Text eller spel? BenQ'n vinner på de flesta punkter mot Lg'n dock inte på spel där kommer Benq'n sist.

Permalänk
Medlem

Ja jag spelar ju oerhört mycket mer än vad jag skriver och bildredigering jobbar jag ju inte med så ofta. Men tänkte ändå att det verkar som Benq skärmen hade så mycket bättre bild och de vill man ju ha när man spelar med Men du menar alltså att Benq skärmen är alldeles för seg? sitter på en 19tums LG skärm från 2001 nu med 24ms på nu så jag lär ju inte uppleva att det inte flyter bra även om jag väljer Benq, right? Men tror du bilden är mycket bättre på Benq i jämförelse med LGn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Oj, dom där skärmarna spelar i helt 2 olika ligor!

Vad föredrar du mest? Text eller spel? BenQ'n vinner på de flesta punkter mot Lg'n dock inte på spel där kommer Benq'n sist.

Kan du skriva alla fördelarna med BenQs skärm? Kan då inte hitta många, de flesta sitter på utsidan. LGs är definitivt mer prisvärd enligt mig. LGs är helt klart tillräckligt snabb (inte testat Benq'n) och dess minimala input lag gör ju att den är prisvärd till 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartis:

Kan du skriva alla fördelarna med BenQs skärm? Kan då inte hitta många, de flesta sitter på utsidan. LGs är definitivt mer prisvärd enligt mig. LGs är helt klart tillräckligt snabb (inte testat Benq'n) och dess minimala input lag gör ju att den är prisvärd till 1000

Stop här nu Benq skärmen har ju på pappret alla fall otroliga bilder och 20miljoner i dynamisk kontrast och VG panel istället för TN vilken jag ser som fördelar

Permalänk
Medlem

Benq'n har lite bättre färger, lite bättre betraktningsvinklar och mycket(!) bättre svärta. Men spelmässigt så vinner LG'n STORT(!).

En sak du skulle kunna göra, beställ båda skärmarna från ett väletablerat företag och jämför hemma, sedan kan du bara utnyttja distanshandelslagen. Och du får tillbaka pengarna från den skärm du skickar tillbaka. Men se till att du är försiktig med kartonger, emballage osv

Edit: Dynamisk kontrast spelar ingen som helst roll. Benq'n har en MVA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Benq'n har lite bättre färger, lite bättre betraktningsvinklar och mycket(!) bättre svärta. Men spelmässigt så vinner LG'n STORT(!).

En sak du skulle kunna göra, beställ båda skärmarna från ett väletablerat företag och jämför hemma, sedan kan du bara utnyttja distanshandelslagen. Och du får tillbaka pengarna från den skärm du skickar tillbaka. Men se till att du är försiktig med kartonger, emballage osv

Edit: Dynamisk kontrast spelar ingen som helst roll. Benq'n har en MVA panel.

okej så du menar att de skiljer ganska lite mellan dom bara de att LGn har 120 Hz?
smart förslag fast lite omständigt

Permalänk

Har en liknande benq skärm, http://www.webhallen.com/hardvara/111986-benq_24_tft_v2420h_l...

Inga problem i spel, ingen ghosting, använder både till datorn och ps3, bra bildskärm för pengarna. Den har olika fabriksinställda lägen för t.ex "gaming", "movie" osv, dock är dom inget att ha. halft ostabil fot, inga problem för mig dock.

Jag är supernöjd, som jämförelse så har en kompis en lg 24" skärm i samma prisklass, skillnaderna är väl olika starka färger och sådant som går att ställa in, har inte upplevt att den är bättre eller lättare att spela på!

Mvh

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pink-screen:

Har en liknande benq skärm, http://www.webhallen.com/hardvara/111986-benq_24_tft_v2420h_l...

Inga problem i spel, ingen ghosting, använder både till datorn och ps3, bra bildskärm för pengarna. Den har olika fabriksinställda lägen för t.ex "gaming", "movie" osv, dock är dom inget att ha. halft ostabil fot, inga problem för mig dock.

Jag är supernöjd, som jämförelse så har en kompis en lg 24" skärm i samma prisklass, skillnaderna är väl olika starka färger och sådant som går att ställa in, har inte upplevt att den är bättre eller lättare att spela på!

Mvh

Okej och hans var 120Hz?
Upplever du att din skärm är bättre? färger osv.?

Permalänk
Medlem

Eftersom att du verkar gilla benq så mycket, du spelar mycket och du vill ha en 24 tums skärm så skulle jag starkt rekomendera den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=607604 120hz, 3d och väldigt anpassningsbar fot. Ska vara helt beast för spel!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

pink-screen, Har du exakt skärmen du länka till så finns det inga likheter mot EW2420. Har du däremot VW2420H så är det samma panel!. Och då kommer du med något relevant i tråden

rotmos2, Var jag inte tillräckligt tydlig här?

Citat:

Benq'n har lite bättre färger, lite bättre betraktningsvinklar och mycket(!) bättre svärta. Men spelmässigt så vinner LG'n STORT(!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

pink-screen, Har du exakt skärmen du länka till så finns det inga likheter mot EW2420. Har du däremot VW2420H så är det samma panel!. Och då kommer du med något relevant i tråden

rotmos2, Var jag inte tillräckligt tydlig här?

Jag förstår dig tack för hjälpen, men kul och höra vad andra har för erfarenheter med skärmar också och vilken dom tycker är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Eftersom att du verkar gilla benq så mycket, du spelar mycket och du vill ha en 24 tums skärm så skulle jag starkt rekomendera den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=607604 120hz, 3d och väldigt anpassningsbar fot. Ska vara helt beast för spel!

Ja den verkar bra! lite över min budget :/ är ju fattig student.... Benq är inget måste för mig jag tar vilket märke som helst om någon har någon annan skärm som är kanon

Permalänk
Medlem

Ett alternativ för dig är att skaffa en IPS skärm annars. Där har du bättre färger och betraktningsvinklar än 120hz'aren från LG.
Du har både Dells U2311H och LGs IPS236V, båda fungerar hyffsat till spel bättre än ew2320! Dock står jag fast vid att det är LGs 120hz som kommer vara bäst i spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Eftersom att du verkar gilla benq så mycket, du spelar mycket och du vill ha en 24 tums skärm så skulle jag starkt rekomendera den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=607604 120hz, 3d och väldigt anpassningsbar fot. Ska vara helt beast för spel!

läste fel i rubriken, trodde det var den TS syfta på.
still
LGs är bäst för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Ett alternativ för dig är att skaffa en IPS skärm annars. Där har du bättre färger och betraktningsvinklar än 120hz'aren från LG.
Du har både Dells U2311H och LGs IPS236V, båda fungerar hyffsat till spel bättre än ew2320! Dock står jag fast vid att det är LGs 120hz som kommer vara bäst i spel!

Ja IPS verkar bra. alla säger ju att det är bäst, men jag vill ju helst ha en 24 tummare men de är kanske lite korkat att tänka så...

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=qlThls4UhMw Här är en liten video om skärmen. Har hört och sett att ips skärmar inte är det ultimata för spel efterssom att komponenterna inte kommer att vara lika länge. Vet dock inte mycket om sånt bara vad jag har hört

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Juste den största skillnaden varför de var bättre för spel var den mycket lägre respons tiden. Men de ska tydligen ha bättre färg återgivning och sådant. Det beror väl på vad man prioriterar I guess..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av rotmos2:

Ja jag spelar ju oerhört mycket mer än vad jag skriver och bildredigering jobbar jag ju inte med så ofta. Men tänkte ändå att det verkar som Benq skärmen hade så mycket bättre bild och de vill man ju ha när man spelar med Men du menar alltså att Benq skärmen är alldeles för seg? sitter på en 19tums LG skärm från 2001 nu med 24ms på nu så jag lär ju inte uppleva att det inte flyter bra även om jag väljer Benq, right? Men tror du bilden är mycket bättre på Benq i jämförelse med LGn?

Helt korrekt antaget.
Beroende på spel och film så kan en djup svärtnivå göra väldigt mycket.

Skrivet av rotmos2:

okej så du menar att de skiljer ganska lite mellan dom bara de att LGn har 120 Hz?
smart förslag fast lite omständigt

Vad i "mycket (!) bättre svärta" får du till skiljer ganska lite???

Med tanke på att du sitter på en stenåldersskärm nu (är den verkligen från 2001 btw? platta skärmar var extremt dyra så långt bak) och inte verkar ha några direkta problem med eftersläpningar där är valet givet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10860094']Helt korrekt antaget.
Beroende på spel och film så kan en djup svärtnivå göra väldigt mycket.

Vad i "mycket (!) bättre svärta" får du till skiljer ganska lite???

Med tanke på att du sitter på en stenåldersskärm nu (är den verkligen från 2001 btw? platta skärmar var extremt dyra så långt bak) och inte verkar ha några direkta problem med eftersläpningar där är valet givet.

Yes sitter på en av de första plattskärmarna som gjordes Det var värsting skärmen då och den lär ha kostat en del, men de var mina föräldrar som köpte den. Jag fick turen att ärva den fem år senare Ja de var dumt av mig att skriva lite... Så du tycker Benq skärmen är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10860094']Helt korrekt antaget.
Beroende på spel och film så kan en djup svärtnivå göra väldigt mycket.

Vad i "mycket (!) bättre svärta" får du till skiljer ganska lite???

Med tanke på att du sitter på en stenåldersskärm nu (är den verkligen från 2001 btw? platta skärmar var extremt dyra så långt bak) och inte verkar ha några direkta problem med eftersläpningar där är valet givet.

Läste din tråd om skärmar och du verkar vara grymt insatt och kunnig varför har du inte har med någon Benq skärm är dom helt värdelösa? t.ex BenQ TFT 24" EW2420 för på pappret ser den ju riktigt bra ut och även priset.

Permalänk
Skrivet av rotmos2:

Yes sitter på en av de första plattskärmarna som gjordes Det var värsting skärmen då och den lär ha kostat en del, men de var mina föräldrar som köpte den. Jag fick turen att ärva den fem år senare Ja de var dumt av mig att skriva lite... Så du tycker Benq skärmen är bäst?

Där ser man. Den lär ha varit sjukt dyr då, minns att en klasskompis skulle få en ordentlig dator i slutet av 2000, han kom och pladdrade om att skärmen i datorpaketet skulle vara på 19 tum och platt. Vi andra skakade på huvudet och skrattade åt honom, inte en chans att det är en plattskärm för det priset Pelle, det är en "tjockskärm" med platt bildyta de menar sa vi. Dessa kostade ändå 5-6000 då...

Skrivet av rotmos2:

Läste din tråd om skärmar och du verkar vara grymt insatt och kunnig varför har du inte har med någon Benq skärm är dom helt värdelösa? t.ex BenQ TFT 24" EW2420 för på pappret ser den ju riktigt bra ut och även priset.

Det har diskuterats i tråden men som jag minns det grundar det sig på tre saker;
Mycket prat om kvalitetsproblem i tråden på Hardforum i början
Något tveksamma betraktningsvinklar
Långsamma
eftersom jag rekommenderar hela tre modeller med cPVA-panelen redan så tänkte jag att det kommer bli lite väl mkt gnäll om "långsamma" skärmar.
Finns dessutom inte mycket till seriösa recensioner av Benqskärmarna heller, TFT Central har väl tittat på en av modellerna men det är allt.

http://www.youtube.com/watch?v=s90Hl8LU75Y
kollar du fyra minuter in i den videon så ser betraktningsvinklarna inte alls så tokiga ut
Finns en hel del på youtube som du ser.

Visa signatur

««« »»»