Permalänk
Medlem

Projekt: Prototype White (Power Mac G5)

Tjaa alla
Ja nu är jag igång igen med samma projekt som sist.
Mitt föra projekt gick ju rakt ****.
Här är en liten länk till det projektet: Gamla moddarna av chassiet

Ja som ni ser så är det ganska mycket fel på den.
Men nu har jag lärt mig av mina senaste missar och jag jobbar för att fixa så chassiet blir klart.

Jag har inte bestämt någon typ av hårdvara till detta projekt då jag har sålt min stationära dator och för tillfället kör med den bärbara datorn.

Före jag började att såga och slipa i chassiet för andra gången:

Nu efter jag började fixa mina STORA missar:

Jag gjorde hållet ganska mycket större för några olika anledningar och det var för att jag hade missat kolla så jag kunde behålla avskiljaren mellan Dvd och hårdiskar och allting.
Men nu efter att jag gnuggade mina geni knölar;) så kom jag fram till en lösning.
Sedan så gjorde jag det större för att nu kan jag fixa så jag får in en 120mm fläkt och radiator till i chassiet.

Sedan min ide för att jag skall kunna få en helt jämn backsida är denna:

Haha och här kommer den i praktiken istället så man kanske fattar lite mer:

Första aluminium plåten som nu kommer att täcka undersidan och hålla uppe min andra plåt som kommer över och gör att allting kommer komma i jämn höjd så jag kan få min släta och fina backsida

Dessa två när dom sitter på varandra:

Ja detta var allting för mig just nu, men det kommer troligen mer i helgen.

Vill bara informera om att detta inte är något projekt som kommer gå fort då jag precis har köpt lägenhet som skall hell renoveras och sedan går jag i skolan som tar otroligt mycket tid av mig.

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Ännu en PowerMac G5-projekt! Jag håller för närvarande på med min G5-chassi också. Din lösning verkar intressant, jag kommer bara att göra ett hål för en Lian Li-moderkortplåt.

Hur i hela friden lyckades du att ta ur mellanväggen under DVD- och HDDtrayen? Jag har inte hajat det är, måste jag skruva loss yttre caset?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Ännu en PowerMac G5-projekt! Jag håller för närvarande på med min G5-chassi också. Din lösning verkar intressant, jag kommer bara att göra ett hål för en Lian Li-moderkortplåt.

Hur i hela friden lyckades du att ta ur mellanväggen under DVD- och HDDtrayen? Jag har inte hajat det är, måste jag skruva loss yttre caset?

Ja du behöver liksom ta loss som små klipps som håller fast sid avtagnings mojängen sedan ta i med lite våld och sen borde den lossna
Det är vad jag kommer ihåg var sjukt svårt att komma på själv

// Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Ja, när man väl fick loss fjädrarna så gick det smort... Apple ville verkligen inte att man skulle skruva i dessa lådor.

Har kapat upp hål och monterat dit moderkortplåten nu på min G5:a. Var tänkte du ha nätagget? Hur ska du montera det?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Jag vill faktiskt inte avslöja de haha men jag kan säga i botten där det kommer sågas en del hehe

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

En bild på hur insidan skall täckas lite :)

Tjaa alla
Här har jag en bild på hur min insida kommer att täckas med lite plexi.
Här under hade jag tänkt att sätta in nättaget, pump och min 280mm radiator.

Jag kan säga berätta att dom två runda hålen vid sidan är till för slang för pump och radiator sedan den svarta fyrkanten i den bakre delen den blir en överraskning som jag hoppas kommer bli lite rolig.

Det vart allt för denna gången
Kommer förhoppnings vis mer i nästa helg

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Dagens arbete :)

Jag håller ju som sagt på att göra en ny backsida till chassiet.
Och jag har nu gjort klart båda aluminium plåtarna så jag kan sätta på stycket som håller fast graffikkort och liknande.
Det som är kvar att göra på dom är att såga ut för 120mm fläkt och sedan att göra allt fin lir på dom så det ser ut som en plåt som alltid har suttit som ett med chassiet.
Här är lite bilder:

Sågen som ligger där heter fain såg tror jag och det går igenom aluminium som smör nästan och jag tycker den funkar skit grymt

Här är allting ut sågat så nu skall jag slippa så den passar någorlunda bra med den andra aluminium plåten.

Här är den färdig slipad och nu skall man väll testa passformen med den andra sidan då

Här ligger plåtarna på varandra och dom passar sjukt bra med varandra faktiskt trodde inte dem skulle ligga så bra nu är det ju bra till att börja med att fästa dom till varandra och på chassiet.

Tyvärr kommer det komma lite senare i veckan eller månaden då det är väldigt mycket att göra i skolan.

Men lite hinner man alltid med i alla fall

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

sweeeeeeeeeeeeeeeeeeet

Permalänk
Medlem

Hur går det Dahl1n? Tittar in här lite då & då i hopp om en uppdatering snart.

Permalänk
Medlem

Jag också.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Hur går det Dahl1n? Tittar in här lite då & då i hopp om en uppdatering snart.

Skrivet av evrstr:

Jag också.

Hej har inte kunnat updatera på grund utav sjukdom och konstruktions fel.
Så jag har fått börja tänka i nya banor för att få en så slät och bra baksida som möjligt.
Jag vet tyvärr inte när nästa uppdatering kommer då jag inte har någon som helst aning hur jag skall göra för att få en snygg yta där back på chassiet men det kommer komma någon idee

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Såhär löste jag vattenkylningen på mitt: http://www.ceogar.com/g5/360%20002.JPG

Sjukt kul att se detta växa fram!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"