Asus Eee Pad Transformer

Permalänk

Sköna mail du har i inkorgen Emil.
"Vi har noterat en stark fiskdoft i labbet. Det är kanske dags att rensa ut den där torsken under jonas skrivbord." Kan det inte vara så att det är jonas själv som e "torsken" i lokalen?

On topic: Väldigt trevlig produkt, om jag vore inne på att köpa en surfplatta skulle den här mkt väl kunna bli det hetaste alternativet. Antagligen bättre än iPad 2...

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra recension, Emil!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Du tror inte man ramar in något för framhäva det på ett tydligt och enkelt sätt? Men i vilket fall så skulle du tycka det var skit eftersom det står Apple i pannan på dig.
Apple är mycket mycket bättre på att designa IU än Windows för de säljer ju massvis av mer exemplar än tex Windows 7......eller kanske tvärtom?

Mycket bra och detaljrikt recension!

Ja, för hur kognitivt ett gränssnitt är mäts i hur många exemplar man har sålt.

Permalänk
Medlem

mycket bra recension, tog upp i stort sett allt man behöver veta. synd att ni inte hade tillgång till dockningstangentbordet och kunde testa hur det fungerade, det är ju den stora anledningarna till att plattan blivit så intressant. synd på hacket både i filmer och operativet, men bra att veta som sagt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tycker Honeycomb överlag verkar riktigt schyst, gillar gränssnittet. När dom fått bukt på alla barnsjukdomar (3.1?), så kanske till och med jag överväger en surfplatta som komplement till laptopen.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är ju framförallt dockan som gör detta till en intressant produkt för mig.

Om jag köper en surfplatta nu måste jag ändå köpa en laptop också vilket är helt idiotiskt.

En kombinerad laptop/surfplatta för under 5000 känns som ett rätt vettigt köp.
Om nu dockan fungerar så bra som jag vill.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Kan vi få en likadan med ipad2?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Du tror inte man ramar in något för framhäva det på ett tydligt och enkelt sätt? Men i vilket fall så skulle du tycka det var skit eftersom det står Apple i pannan på dig.
Apple är mycket mycket bättre på att designa IU än Windows för de säljer ju massvis av mer exemplar än tex Windows 7......eller kanske tvärtom?

Mycket bra och detaljrikt recension!

Ehm, tycker mer att dom tar avstånd mellan allt, men det är vad jag tkr..

Vad har design att göra med vem som säljer mest operativsystem? nu är du bara dum.

Tror dessutom av dom som väljer mellan OS X och Windows där designen ENDAST spelat roll tror jag OS X vunnit i 9 av 10 fall.

Skrivet av Holic:

Ah trevligt, tack.
Ja har ingen koll på android. Kör iphone4 för tillfället

Kan inget om Android heller, men bildspel har funnits sen färgskärmen har funnits till mobiler

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Im in love!...
Lite synd på videouppspelningden dock.

@ 21:20: haha ja skyll på taiwaneser som inte har snö och klöddar till det

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Du tror inte man ramar in något för framhäva det på ett tydligt och enkelt sätt? Men i vilket fall så skulle du tycka det var skit eftersom det står Apple i pannan på dig.
Apple är mycket mycket bättre på att designa IU än Windows för de säljer ju massvis av mer exemplar än tex Windows 7......eller kanske tvärtom?

Mycket bra och detaljrikt recension!

Får nog hålla med dig där, tycker personligen att uit på iphone och ipad är riktigt tråkig. Detta ui och windows7phone uit känns definitivt mer personligt och roligare.

Permalänk
Medlem

Hmm inte riktigt lika sugen längre hmmm...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Ok, men kommer det finnas inbyggt modem eller måste man ha något som hänger och slänger? Eller är det oklart hur det kommer se ut? Känns ganska "90tal" att ha modemet utanför bärbara enheter :/

Det är väl 3G i plattan som känns 90-tal. Man kör ju WIFI- till sin lur och nätet därifrån. Det är framtiden (eller nutiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Det är väl 3G i plattan som känns 90-tal. Man kör ju WIFI- till sin lur och nätet därifrån. Det är framtiden (eller nutiden).

Så jag ska suga musten ur två olika enheter för att få internet överallt? Har man en surfplatta behöver man knappast bredband i luren ^^ "the future whoohoo lets drain the phone and the pad"

Nej du, nu får du lugna ner dig. Kör betydligt mycket hellre nät i plattan och luren som en gammal tegelsten. Nuff said

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Kan inget om Android heller, men bildspel har funnits sen färgskärmen har funnits till mobiler

Hehe inte direkt tänkt på dom funktionerna när det gäller mobil, så är väll inte direkt mest insatt och vet nått om detta

Säkert mer möjligheter att lägga effekter och olika inställningar på en sån här sak iaf.

Får hoppas dom grejjar lite mer och optimerar mjukvaran lite mer, inte så jag har högprioriterat videouppspelning på en sån här liten sak men det vore ju trevligt om det flöt smärtfrit

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Trevlig recension och trevlig produkt som faller på mjukvaran, synd.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Saknade 3g och varför välja den där idiotiska kontakten? Man ska inte behöva ha med sig kabeln den ska finnas när man behöver den och heller inte behöva ha en hel hög kablar för att kunna ansluta och ladda sin bärbara enheter. Men recensionen var mycket bra utförd.

Permalänk
Medlem

Men hur kan de släppa den?

Om filmvisning inte fungerar i native upplösning (patetiskt kass) på en skärm som uppenbarligen är gjord för film (16:10) så borde de inte släppa produkten alls!

Något jag noterade är att scrollning i menyer var "trögt". Svårt att beskriva men det är inte samma flyt som i iOS när man scrollar. Det är mysko för det såg bättre ut när man scrollade på en websida.

I övrigt så är det ju trevligt att det börjar komma bra alternativ till iPad!

Hur är det med tegra2 och filmuppspeling (om vi bortser från failen med denna platta)? Fixar den 1080p på en surfplatta?
Apples iPad2 kan ju klona ut en bild på 1080p men den stödjer bara filmer på max 720p så isf kommer den att skala upp (sedan kan man inte få ut surroundljud från den så den kan inte ersätta en HTPC).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Får nog hålla med dig där, tycker personligen att uit på iphone och ipad är riktigt tråkig. Detta ui och windows7phone uit känns definitivt mer personligt och roligare.

Parafraserat: Windows 7 Phones UI är mer personligt än iOS.

iOS är för visso inte speciellt personligt men att W7P skulle vara mer personligt? Det är så mycket "less is more" det blir och det är inget jag har något emot men... personligt???

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Saknade dockningsplattan. Tycker det är de mest intressanta

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av polygon5:

Ja, för hur kognitivt ett gränssnitt är mäts i hur många exemplar man har sålt.

Nej det tror jag inte, men det är lite som en fingervisning...

Permalänk
Medlem

iPad har ju ett färdigt system... Google har ett nästan färdigt system.. Om Google ska ta upp kampen mot Apple på allvar så får de inte göra sådana missar som de gör med buggig programvara, hackig upplevelse och ibland ett segt system. Som nämns i videon så verkar inte Honeycomb speciellt optimerat för hårdvaran. Synd. Men vi kan väl anta att kunder får uppdateringar och att det senare blir ett kanonsystem. För det ser riktigt nice ut!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om filmvisning inte fungerar i native upplösning (patetiskt kass) på en skärm som uppenbarligen är gjord för film (16:10) så borde de inte släppa produkten alls!

Något jag noterade är att scrollning i menyer var "trögt". Svårt att beskriva men det är inte samma flyt som i iOS när man scrollar. Det är mysko för det såg bättre ut när man scrollade på en websida.

I övrigt så är det ju trevligt att det börjar komma bra alternativ till iPad!

Hur är det med tegra2 och filmuppspeling (om vi bortser från failen med denna platta)? Fixar den 1080p på en surfplatta?
Apples iPad2 kan ju klona ut en bild på 1080p men den stödjer bara filmer på max 720p så isf kommer den att skala upp (sedan kan man inte få ut surroundljud från den så den kan inte ersätta en HTPC).

Om minnet inte sviker mig stödjer tegra 2 enligt produktspecifikationerna 1080p men tror inte någon tillverkare lyckats med tricket helt problemfritt. Tegra 3 ska stödja 1440p och 2160p(här kanske minnet sviker mig) så nästa generation kommer ligga före mediautbudet i stöd för upplösning. Är personligen lite intresserad av ST-Ericssons ARM-chip som ska komma i höst/vinter. Verkar vara i klass med rätt hyfsade persondatorer.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Nej det tror jag inte, men det är lite som en fingervisning...

En annan fingervisning är hur mycket apple växt sedan de började ta UIn seriöst(ca 2000). Innan Vista(vilket visserligen var ett jävla skämt) var gapet mellan OSX och Windows skrattretande stort. Jämför OSX Tiger och Windows XP för ett mått på hur pinsamt jävla kassa M$ med deras marknadsdominans kan vara.

Skrivet av datar:

iPad har ju ett färdigt system... Google har ett nästan färdigt system.. Om Google ska ta upp kampen mot Apple på allvar så får de inte göra sådana missar som de gör med buggig programvara, hackig upplevelse och ibland ett segt system. Som nämns i videon så verkar inte Honeycomb speciellt optimerat för hårdvaran. Synd. Men vi kan väl anta att kunder får uppdateringar och att det senare blir ett kanonsystem. För det ser riktigt nice ut!

Det roliga med att Honeycomb inte skulle vara optimerat för hårdvaran är att Tegra 2 är googles referensplattform och det är utifrån den utvecklingen sker. Gör det rätt eller gör det inte alls är en bra filosofi om man vill skapa ett starkt varumärke.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggee:

Det roliga med att Honeycomb inte skulle vara optimerat för hårdvaran är att Tegra 2 är googles referensplattform och det är utifrån den utvecklingen sker. Gör det rätt eller gör det inte alls är en bra filosofi om man vill skapa ett starkt varumärke.

Så sant, men att skapa ett bra varumärke tar tid och det är ytterst svårt att göra allt rätt första gången som allt annat att i livet. Som tur lär google sig förhoppningsvis av felen och försöker bättra sig, det är ju så allt fungerar.

Sen så är det ju en viss skillnad mellan Android och IOS hur dem kan utformas. Jag är ingen expert men det borde ju vara mycket svårt att få till en perfekt hårdvaruacceleration som likt Iphone i alla hundratals android telefoner och tablets som finns på marknaden. Det är ju mer tillverkarna ansvar egentligen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Så sant, men att skapa ett bra varumärke tar tid och det är ytterst svårt att göra allt rätt första gången som allt annat att i livet. Som tur lär google sig förhoppningsvis av felen och försöker bättra sig, det är ju så allt fungerar.

Sen så är det ju en viss skillnad mellan Android och IOS hur dem kan utformas. Jag är ingen expert men det borde ju vara mycket svårt att få till en perfekt hårdvaruacceleration som likt Iphone i alla hundratals android telefoner och tablets som finns på marknaden. Det är ju mer tillverkarna ansvar egentligen kanske?

I det här fallet är jag ganska övertygad om att det är Googles fel. För tillfället kör alla Honeycombtablets i princip samma hårdvara och många av de felen som nämns i recensionen verkar inte vara specifika för Eee Pad. I fallet med telefoner har du definitivt rätt. Tillverkarna gör snarare Android segare och sämre med deras halvfärdiga overlays. Nu har jag inte alltför mycket personlig erfarenhet men Vanilla Android verkar ge en betydligt bättre och snabbare användarupplevelse. Tycker Nexus S är den skönaste androiden jag pillat med och de som rootar sina telefoner samt ändrar firmwaren verkar inte rapportera annat än frid & fröjd.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Så sant, men att skapa ett bra varumärke tar tid och det är ytterst svårt att göra allt rätt första gången som allt annat att i livet. Som tur lär google sig förhoppningsvis av felen och försöker bättra sig, det är ju så allt fungerar.

Sen så är det ju en viss skillnad mellan Android och IOS hur dem kan utformas. Jag är ingen expert men det borde ju vara mycket svårt att få till en perfekt hårdvaruacceleration som likt Iphone i alla hundratals android telefoner och tablets som finns på marknaden. Det är ju mer tillverkarna ansvar egentligen kanske?

Exakt samma sak som med Windows, de möste stödja 1 000 000 olika hårdvaru kombinationer och mac osx 30?

Klart det är lättare att optimera.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Så jag ska suga musten ur två olika enheter för att få internet överallt? Har man en surfplatta behöver man knappast bredband i luren ^^ "the future whoohoo lets drain the phone and the pad"

Nej du, nu får du lugna ner dig. Kör betydligt mycket hellre nät i plattan och luren som en gammal tegelsten. Nuff said

Jag är rätt säker på att du kommer ändra åsikt på den punkten en dag.

Permalänk
Medlem

Besviken på saknaden av USB-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Hadde varit kul att få ta del av Encoding profilerna och det där

Permalänk
Medlem

Prestandaproblemen med videouppspelning är tyvärr ett problem i Tegra 2-plattformen. Den har inte stöd för dekodning av h.264 High Profile i hårdvara. Därför sker det just nu i mjukvara istället vilket leder till hackig uppspelning. Skyll på Nvidia.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q