Ipad 2 ute idag - Fråga om 3g

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ifall du har en 3G har du säkert även mail och då sitter den och kollar din mail lite då och då (går givetvis att stänga av). På så sätt drar den en del ändå.
Då kan det vara skönt att stänga av den under natten.

Det gör ju även wifi-versionen, så länge den är uppkopplad såklart. Men det rör sig inte om mycket. Har inte noterat hur många, om någon, procent iPaden tappar över en natt. Vet dock att iPhonen normalt sett tappar 2-3 procent, det med wifi och bluetooth påslaget och iPaden lär inte vara sämre.

Poängen är att det man tappar av att lämna den på över natten är så ytterst lite jämfört med när man faktiskt använder den. Så det är helt meningslöst att stänga av den.

Om man nu inte är i bushen och inte har möjlighet att ladda den

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Jonsson:

Vet inte vad det kan kallas men jag betalar 499:- i månaden.
299:- och ringa för och 200:- för iphonen.

Edit: Pott med surf 299 tycks Telenor kalla det.

Jag har för mig att tvillingkort kostar 30 kr extra i månaden. Hade gärna skaffat iPad 3G, men nu när det finns internetdelning i iOS 4.3 känns det ganska dumt.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Ganymede:

Förvisso, men tio minuter känns lite looseraktigt, typ gammal tv med radiorör innan den blir varm..

Visst har du rätt. Min iPad 1 går att surfa med så fort den hittat täckning..
Var den lika seg med 4.3 också?

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Jonsson:

Visst har du rätt. Min iPad 1 går att surfa med så fort den hittat täckning..
Var den lika seg med 4.3 också?

Ja, det var likadant då.

Permalänk
Skrivet av Ganymede:

Ja, det var likadant då.

Lurigt. Testa services.telenor.se som APN och se om det är lika segt..
Den adressen har jag som standard..

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Skrivet av celerity:

Jag har för mig att tvillingkort kostar 30 kr extra i månaden. Hade gärna skaffat iPad 3G, men nu när det finns internetdelning i iOS 4.3 känns det ganska dumt.

Stämmer bra att det kostar det.
Jajamen nu går det att göra så, har inte testat men möjligheten finns om man har en iPhone 4 eller om man jailbreakar..

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Abbet är "surfbart" så fort windows laddat klart på en kallstartad pc.
Nåja, inget jätteproblem, en aning irriterande bara då jag gärna stänger av den när jag lägger mig..
Hur lång standbytid har den egentligen ?

Ja, men på en kallstartad pc har du ju inte ipadens hård- och mjukvara utan en 3g-sticka, som kanske är bättre på att hantera nätverket du ansluter till... om min teori med roaming stämmer då.

Jag har aldrig kommit på tanke att stänga av ipaden då jag lägger mig, eller någon annan gång öht för den delen. Har aldrig tänkt tanken på att det skulle försvinna ström under natten heller. Kanske nån ynka procentenhet, max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Jonsson:

Lurigt. Testa services.telenor.se som APN och se om det är lika segt..
Den adressen har jag som standard..

Det var den som stod ifylld när jag satte i kortet första gången i paddan.
Då fick jag hela tiden ett felmeddelande i safari som sa att det inte fanns
ett giltigt abb.
Telenorsupporten sa att jag skulle ändra till internet.telenor.se
Man kanske skulle slå dem en signal igen och fråga varför det går
så segt i starten.
Kändes inte som ett telenorproblem bara, kan ju testa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ja, men på en kallstartad pc har du ju inte ipadens hård- och mjukvara utan en 3g-sticka, som kanske är bättre på att hantera nätverket du ansluter till... om min teori med roaming stämmer då.

Jag har aldrig kommit på tanke att stänga av ipaden då jag lägger mig, eller någon annan gång öht för den delen. Har aldrig tänkt tanken på att det skulle försvinna ström under natten heller. Kanske nån ynka procentenhet, max.

Case closed, fick hem simkortet till mitt tele2 large abb idag, satte i kortet, tryckte igång paddan och
den blev surfbar så fort anslutningen visas uppe i hörnet. Precis som man kan vänta sig alltså.

Då var det nog nåt med Telenor i alla fall, precis som du antydde

Tack för visat intresse ni som tipsat !

Permalänk
Medlem

Kör tvillingkort från Telenor i min iPad 2. Funkar klockrent!

Funderade också på om man inte skulle köpa WiFi-versionen och köra hotspot från iPhone 4:an men kom på ganska snabbt att det blir pilligt och bökigt. Så länge man inte måste betala för ett extra abb så är det ju lugnt att betala någon extra krona för paddan!

Visa signatur

Säljer gymutrustning och träningsredskap på Gymkompaniet.se

Permalänk
Medlem

Befinner mig i New York, och har tänkt köpa en iPad2. Skulel det funka att köpa ett amerikanskt, och använda hemma i Europa (Sverige)?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Japp det skulle funka. Men se till att köpa AT&T-versionen och INTE Verizon-modellen! Jag repeterar. INTE Verizon-modellen. Den kommer isåfall inte att funka.

Jag köpte en AT&T-version (3G+WiFi) via Ebay från USA och den funkar kanon med mitt svenska microSIM från Telenor.

Visa signatur

Säljer gymutrustning och träningsredskap på Gymkompaniet.se

Permalänk
Medlem

Googlade upp det där och det verkar som om du har helt rätt i det. Thanks, man!

Det blir också en AT&T-version med 3G och WiFi för min del.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Telenors tvillingkort är awesome!

Jag som är långtidsanvändare är supernöjd med mitt.
Nu är det 29kr/mån för det, men när jag skaffade så var det 0kr/mån så jag är nöjd

Man kan surfa från båda men tvillingkortet är cappat på 1Mbit, vilket är slitsamma då man oftast får ut ~1,3mbit på vanliga.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Telenors tvillingkort är awesome!

Jag som är långtidsanvändare är supernöjd med mitt.
Nu är det 29kr/mån för det, men när jag skaffade så var det 0kr/mån så jag är nöjd

Man kan surfa från båda men tvillingkortet är cappat på 1Mbit, vilket är slitsamma då man oftast får ut ~1,3mbit på vanliga.

Det var ingen dålig cap :S
Mitt mobila internet TRE (3) har inga problem att ligga på 10-11Mbps, fast då kopplat till en dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det var ingen dålig cap :S
Mitt mobila internet TRE (3) har inga problem att ligga på 10-11Mbps, fast då kopplat till en dator...

Har jag tyvärr lite svårt att tro såvida du inte bor på en ensam sändare.

http://www.bredbandskollen.se/mobile.php
Som du ser så får man generellt ut max 2mbit så det spelar ingen roll med cappen på 1Mbit.

Jag hade mitt tvillingkort i datorn och resonerade så att om jag behövde mer bandbredd så var det bara att slå på WiFi tethering på mobilen, men det gjorde aldrig. Man har inte riktigt behov av mer bandbredd än 1mbit vid surf.

Har dock tptestat upp till 1,6mbit med tvillingkortet så deras spärr är inte helt vattentät.

Vad det gäller APN på Telenor så är det internet.telenor.se som gäller för oss med fri surf.
Services.telenor.se kan vi även använda oss av men den är inte lika snabb.

Skillnaden är att det är olika QoS på APNerna så services prioriterar mer mobilsurf och internet är vanlig surf. Antar att det är någon kvarleva från när folk inte hade smartphones.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Har jag tyvärr lite svårt att tro såvida du inte bor på en ensam sändare.

http://www.bredbandskollen.se/mobile.php
Som du ser så får man generellt ut max 2mbit så det spelar ingen roll med cappen på 1Mbit.

Jag hade mitt tvillingkort i datorn och resonerade så att om jag behövde mer bandbredd så var det bara att slå på WiFi tethering på mobilen, men det gjorde aldrig. Man har inte riktigt behov av mer bandbredd än 1mbit vid surf.

Har dock tptestat upp till 1,6mbit med tvillingkortet så deras spärr är inte helt vattentät.

Vad det gäller APN på Telenor så är det internet.telenor.se som gäller för oss med fri surf.
Services.telenor.se kan vi även använda oss av men den är inte lika snabb.

Skillnaden är att det är olika QoS på APNerna så services prioriterar mer mobilsurf och internet är vanlig surf. Antar att det är någon kvarleva från när folk inte hade smartphones.

Jag får faktiskt ta och dela med mig av min erfarenhet av mobilt bredband.. Satt under november och december på ett Tele2 modem och snittade beroende på väder 3-11Mbit. Detta i ett område som bredbandskollen.se/mobile säger att man har runt 1.5Mbit på. Så jag tror man får ta deras mätvärden med en nypa salt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Har jag tyvärr lite svårt att tro såvida du inte bor på en ensam sändare.

Jag fixar en screen senare, dock har jag redan postat i nån tråd tidigare men den hittar man väll aldrig, som sagt, 10Mbps ner samt 3.37 upp är inget problem för 3 på turbo3g+ nätet. sen om mobiler inte pallar mer är en annan sak, med dator är det inga som helst problem. Bor mitt ute i skogen kan jag säga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Har jag tyvärr lite svårt att tro såvida du inte bor på en ensam sändare.

Sorry för det sena svaret, körde en runda på bredbandskollen.se, en slö dual core amd laptop med 3g-modem med operatören 3, mitt ute i skogen dessutom med ca 7/10 staplar. I vanliga fall får jag högre upload men kanske beror något på storm eller modemposition...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Jag är väldigt sugen på en ipad2:a. Jag kommer dock inte att köpa en med 3G. Jag har en androidtelefon (htc desire) som kan agera 3g accesspunkt (hotspot) till ipad2:an.
Kanske inte så snygg lösning, men jag sparar iaf in en slant på att köpa en padda utan 3G

Kan du bekräfta att det fungerar? Jag funderar nämligen på att göra samma sak. Har en Desire HD och det funkar galant med laptopen (wifi surfpunkt heter det väl i desiren).

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Kan du bekräfta att det fungerar? Jag funderar nämligen på att göra samma sak. Har en Desire HD och det funkar galant med laptopen (wifi surfpunkt heter det väl i desiren).

. Nån annan som vet?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300