The hungry beast - datorpaket, åsikter?

Permalänk

The hungry beast - datorpaket, åsikter?

hej!

ska inom kort köpa min burk, har kikat ut dessa delar.

asus maximus iv extreme b3

i7- 2600k (ska klockas till ca 5 ghz)

3 stycken msi 6950 frozr ||| (kommer klockas till ca 1000mhz/6000)

Corsair obsidian 800d

corsair h70

OCZ vertex 3 128 gb

samsung spinpoint 32 mb 7200 1 TB

Corsair AX 1200

Dominator GT 3*4 gb med fläkt

Åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard1989:

hej!

ska inom kort köpa min burk, har kikat ut dessa delar.

asus maximus iv extreme b3

i7- 2600k (ska klockas till ca 5 ghz)

3 stycken msi 6950 frozr ||| (kommer klockas till ca 1000mhz/6000)

Corsair obsidian 800d

corsair h70

OCZ vertex 3 128 gb

samsung spinpoint 32 mb 7200 1 TB

Corsair AX 1200

Dominator GT 3*4 gb med fläkt

Åsikter?

Först och främst så är sandy bridge dualchannel, så du vill ha 2/4 minnesstickor.

Sen vet jag inte riktigt hur bra det är att köra 3stycken 6950 i ett 800D då kylningen inte är optimal i ett 800D då det är mer optimerat för vattenkylning. detta gäller speciellt då du tänkt överklocka!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Först och främst så är sandy bridge dualchannel, så du vill ha 2/4 minnesstickor.

Sen vet jag inte riktigt hur bra det är att köra 3stycken 6950 i ett 800D då kylningen inte är optimal i ett 800D då det är mer optimerat för vattenkylning. detta gäller speciellt då du tänkt överklocka!

De håller sig ju mycket svala även på den clocken inte över 75 grader vid full load. Köper extrafläktar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard1989:

De håller sig ju mycket svala även på den clocken inte över 75 grader vid full load. Köper extrafläktar också.

ja jo, om man har ett (= du får ju dock tänka på att du tänkt ha 3 som sprutar luft på varandra liksom!
men med extrafläktar så ska det nog funka..

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

ja jo, om man har ett (= du får ju dock tänka på att du tänkt ha 3 som sprutar luft på varandra liksom!
men med extrafläktar så ska det nog funka..

Det tror jag också, men om vi säger såhär klarar riggen sig på 1200 watt? d.v.s SOC på 1000 mhz

Permalänk
Medlem

Du klarar dig lätt med ett AX1200.

Jag säger detta väldigt ofta. Men jag uppmanar dig verkligen att välja ett fortress 2 eller raven 2. Du får mycket bättre kylning, vilket kommer behövas med dom grafikkorten och klocken på processorn. Dessutom så är det tystare. Jag har ett 6950 med referenskylare. Det är många som klagar på att den låter väldigt mycket. Men inte ens när jag har låst upp kortet och kör i 950/1400 så hör jag att den varvar upp i crysis eller furmark, och det är inget annat än imponerande eftersom resten av datorn är rätt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard1989:

Det tror jag också, men om vi säger såhär klarar riggen sig på 1200 watt? d.v.s SOC på 1000 mhz

6950 i cf drar inte mer än 500watt enligt http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

lägg till ~450watt för överklockning(150w*3grafikkort) samt 150watt för ett till grafikkort.. så runt 1000-1100watt borde du hamna på.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Om man skall köra sli eller corssfire så skall man hellre köra på referensmodell då de dumpar stora delar av värmen utanför chassit. Sen tycker jag att tre stycken kort är redigt med overkill. Köp istället 2 stycken referens 6950 och lås upp shaders och klocka måttligt. Om du mot all förmodan vill ha mer fps så kan du införskaffa ett tredje vid ett senare tillfälle.

Jag hade dessutom valt ett annat billigare chassi som är mer anpassat efter luftkylning t.ex: http://www.inet.se/artikel/6900995/nzxt-h2-svart.

I övrigt tycker jag att det ser bra ut!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Jag hade tagit http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d över h2 chassit, som sagt tidigare, dualchannel är det som gäller så två eller fyra stickor, och varför inte köra med typ två st 6970 istället för tre 6950? förstår inte riktigt hur du har tänkt där, är prestandaskillnaden så stor?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Jag hade tagit http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d över h2 chassit, som sagt tidigare, dualchannel är det som gäller så två eller fyra stickor, och varför inte köra med typ två st 6970 istället för tre 6950? förstår inte riktigt hur du har tänkt där, är prestandaskillnaden så stor?

Den mod jag har då presterar mina 6950 bättre än 6970 ref, överlägset mycket bättre. Så det räcker med 3 utan problem.

Permalänk
Skrivet av radim:

Du klarar dig lätt med ett AX1200.

Jag säger detta väldigt ofta. Men jag uppmanar dig verkligen att välja ett fortress 2 eller raven 2. Du får mycket bättre kylning, vilket kommer behövas med dom grafikkorten och klocken på processorn. Dessutom så är det tystare. Jag har ett 6950 med referenskylare. Det är många som klagar på att den låter väldigt mycket. Men inte ens när jag har låst upp kortet och kör i 950/1400 så hör jag att den varvar upp i crysis eller furmark, och det är inget annat än imponerande eftersom resten av datorn är rätt tyst.

Tempen är inga problem med de korten. Kommer över ett 800d nytt till förmånligt pris. Köper några extra fläktar också. Sedan gillar jag utrymme och där är obsidian överlägset!