Internet och IP-telefoni avstängt i 12 dagar. Kompensation?

Permalänk
Avstängd

Internet och IP-telefoni avstängt i 12 dagar. Kompensation?

Bredbandsbolaget skulle "uppgradera" vårat nät och det skulle vara avstängt några timmar upp till en arbetsdag. Detta var 7e april. Sen var det dött tills igår. När jag pratade med BBB så var uppgraderingen som vi boende fått papper om från våran hyresvärd felaktig. Det var ingen uppgradering på G. Det var något annat fel som dom inte hittat. Gången innan det när jag prata med BBB så hade dom fått fel grejor för uppgraderingen. Man vet inte vad man ska tro. Det hör inte hit.

När jag pratade med BBB förra veckan så sa han jag pratade med att vi får vänta tills det hoppar igång igen så kan vi diskutera kompensation.

Vad kan man kräva för kompensation tro?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Bredbandsbolaget skulle "uppgradera" vårat nät och det skulle vara avstängt några timmar upp till en arbetsdag. Detta var 7e april. Sen var det dött tills igår. När jag pratade med BBB så var uppgraderingen som vi boende fått papper om från våran hyresvärd felaktig. Det var ingen uppgradering på G. Det var något annat fel som dom inte hittat. Gången innan det när jag prata med BBB så hade dom fått fel grejor för uppgraderingen. Man vet inte vad man ska tro. Det hör inte hit.

När jag pratade med BBB förra veckan så sa han jag pratade med att vi får vänta tills det hoppar igång igen så kan vi diskutera kompensation.

Vad kan man kräva för kompensation tro?

Typ lika mycket som Internet kostar per dag gånger antal dagar, är skitsummor man får tillbaka om jag inte har helt fel.

Permalänk
Medlem

Detta är inte USA där du kan stämma dom för 100 miljoner, men ja.. du kan få i kompensation för dom dagarna du har varit utan internet, som dras av på nästa faktura!

Permalänk
Avstängd

Det är ju rätt skevt när man fått använda mobiltelefon istället för hemtelefon. Jag har även fått bege mig till bekanta för att kunna använda banken.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Kräv ersättning för den större mobilfakturan och en gratismånad internet!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lakanman:

Det är ju rätt skevt när man fått använda mobiltelefon istället för hemtelefon. Jag har även fått bege mig till bekanta för att kunna använda banken.

"8.3 Om fel (till exempel avbrott) i viss Tjänst uppstått skall Abonnenten om denne begär det erhålla en nedsättning av avgifterna för Tjänsten ifråga som svarar mot felet. Abonnenten har dock ej rätt till nedsättning om nedsättningen motsvarar belopp understigande 25 kronor avseende en viss kalendermånad. Nedsättning sker normalt vid nästkommande faktureringstillfälle."

Du har alltså rätt att begära ersättning för den tid felet varit (motsvarar ca 10-11 kr per dag, med en månadsavgift på 320 kr). Du kan också begära ersättning för merkostnad för samtal, men inte mer än vad merkostnaden varit.

Standard vid ett längre avbrott är en gratismånad på bredbandet, och jag tvivlar på att du har mer än 200:- i merkostnad på telefonin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Det är ju rätt skevt när man fått använda mobiltelefon istället för hemtelefon. Jag har även fått bege mig till bekanta för att kunna använda banken.

Du har rätt till att få tillbaka pengarna för de dagar du vart utan. Detta är din ersättning för att du betalat för nått du inte fått. Sen brukar man kunna få lite mer i kompensation (alltså plåster på såren) för att täcka rimliga merkostnader och så vidare men det är inget som de strikt måste ge dig, men man brukar få en del i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

"8.3 Om fel (till exempel avbrott) i viss Tjänst uppstått skall Abonnenten om denne begär det erhålla en nedsättning av avgifterna för Tjänsten ifråga som svarar mot felet. Abonnenten har dock ej rätt till nedsättning om nedsättningen motsvarar belopp understigande 25 kronor avseende en viss kalendermånad. Nedsättning sker normalt vid nästkommande faktureringstillfälle."

Du har alltså rätt att begära ersättning för den tid felet varit (motsvarar ca 10-11 kr per dag, med en månadsavgift på 320 kr). Du kan också begära ersättning för merkostnad för samtal, men inte mer än vad merkostnaden varit.

Standard vid ett längre avbrott är en gratismånad på bredbandet, och jag tvivlar på att du har mer än 200:- i merkostnad på telefonin.

'Merkostnad' brukar avse den kostnaden som uppstår vid själva felanmälningstillfället, alltså när du tvingas ringa och felanmäla till dem. Ej för att du plötsligt hade ett akut behov av att ringa och småprata med grannen på mobilen eller liknande. Mao kan du förvänta dig bredbandsavgiften under tiden du är utan + två telefonsamtal på 5 minuter.