ASUS DIRECT CU II strömproblem? (CF 6970) vid OC?

Permalänk

ASUS DIRECT CU II strömproblem? (CF 6970) vid OC?

Hej!

Kör crossfire 6970 på dessa två korten. Undrar över inställningen i CCT som heter power control, ska jag sätta den på 20 % och vad exakt gör den?

kan nu klocka så jag har 942 / 5712 och även om jag höjer volten mycket så går inte ens 960 att köra metro benchmarket med. Den klarar oftast 2 rundor och sedan failar den.

någon som vet vad det kan vara?

höjer man lite mer så blir det typ "grynigt" massa olika färger vid uppstart av krävande saker typ som futuremark, 2033 benchmark e.t.c

tips?

mvh erickard

Permalänk

Verkar så otroligt märkligt att kortet ska bete sig så med tanke på att de klockat de över 1.1 ghz. antar att kortet inte får tillräckligt med ström men jag har kanske fel, hoppas verkligen att någon kan hjälpa tilll.

SORRY för dubbelsvar, råka lägga in det fel.

Permalänk
ASUS Nordic

Vilket moderkort och nätagg kör du med?

Tänk på att generellt skiljer det ganska mycket mellan max klockfrekvens för ett och två grafikkort.

Permalänk

corsair ax 1200. i7 2600k . 800d med 3 extra gt @ 1850 rpm. ASUS MAXIMUS EXTREME IV REV B3

Permalänk
Skrivet av kinc:

Vilket moderkort och nätagg kör du med?

Tänk på att generellt skiljer det ganska mycket mellan max klockfrekvens för ett och två grafikkort.

Okej. Hur mycket skiljer det sig då mellan tummen och pekfingret?

Mvh Rickard

Permalänk
ASUS Nordic

Använder du 16X-plats 1 och 3? (jag antar det iom att DirectCU II tar upp fler än två pci-platser)

Kopplat in bägge 4-pin Molex på moderkortet?

Kontrollera att du ställer spänning korrekt till bägge korten med GPU-Z.

Har du gjort det ovan prova att ansluta skärmen till det andra grafikkortet för att testa om den GPU:n vill högre (kortet som kör display-ut belastas mer)

Når du inte högre klockfrekvens har du nåt gränsen för vad en av (eller bägge) gpuerna klarar.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Använder du 16X-plats 1 och 3? (jag antar det iom att DirectCU II tar upp fler än två pci-platser)

Kopplat in bägge 4-pin Molex på moderkortet?

Kontrollera att du ställer spänning korrekt till bägge korten med GPU-Z.

Har du gjort det ovan prova att ansluta skärmen till det andra grafikkortet för att testa om den GPU:n vill högre (kortet som kör display-ut belastas mer)

Når du inte högre klockfrekvens har du nåt gränsen för vad en av (eller bägge) gpuerna klarar.

Det med 4-pin molex är de de här småsakerna som ger korten extra ström?

Problemet är att smartdoctor visar flera olika resultat på vcore oavsett hur många gånger du ställer in. väljer du 1.175 så kan det stå 1.978 och tar du då 1.225 så kan det stå 1.175 samtidgt som det i nästa stund står 1.225 och vid nästa start av programmet 1.978. och allting så den ändras först till ett värde sedan ett annat så det kan mycket väl vara programmets fel. Jag laddade ner msi afterburner men där kunde jag ej peta på vcore, men kan röra allt annat, vet du vad det beror på möjligtvis?

Hur högt anser du att man ska gå på volten och tempsen under belastning på dessa kort?

Mvh Rickard

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av rickard1989:

Det med 4-pin molex är de de här småsakerna som ger korten extra ström?

Problemet är att smartdoctor visar flera olika resultat på vcore oavsett hur många gånger du ställer in. väljer du 1.175 så kan det stå 1.978 och tar du då 1.225 så kan det stå 1.175 samtidgt som det i nästa stund står 1.225 och vid nästa start av programmet 1.978. och allting så den ändras först till ett värde sedan ett annat så det kan mycket väl vara programmets fel. Jag laddade ner msi afterburner men där kunde jag ej peta på vcore, men kan röra allt annat, vet du vad det beror på möjligtvis?

Hur högt anser du att man ska gå på volten och tempsen under belastning på dessa kort?

Mvh Rickard

Stämmer.

Oj 1.978V, vad säger GPU-Z? För 1.978V stämmer givetvis ej. Då hade kortet stängt av sig för att undvika att ta skada. Kör du senaste smartdoctor nedladdat från asus.com?

Omkring 1.25V är generellt ok så länge kortet håller sig under 90C vid full belastning.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Stämmer.

Oj 1.978V, vad säger GPU-Z? För 1.978V stämmer givetvis ej. Då hade kortet stängt av sig för att undvika att ta skada. Kör du senaste smartdoctor nedladdat från asus.com?

Omkring 1.25V är generellt ok så länge kortet håller sig under 90C vid full belastning.

ena kortet visar 73 grader andra visar 100?? det mäts med msi afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard1989:

Det med 4-pin molex är de de här småsakerna som ger korten extra ström?

Problemet är att smartdoctor visar flera olika resultat på vcore oavsett hur många gånger du ställer in. väljer du 1.175 så kan det stå 1.978 och tar du då 1.225 så kan det stå 1.175 samtidgt som det i nästa stund står 1.225 och vid nästa start av programmet 1.978. och allting så den ändras först till ett värde sedan ett annat så det kan mycket väl vara programmets fel. Jag laddade ner msi afterburner men där kunde jag ej peta på vcore, men kan röra allt annat, vet du vad det beror på möjligtvis?

Hur högt anser du att man ska gå på volten och tempsen under belastning på dessa kort?

Mvh Rickard

Jag hade samma problem, uppdatera till SmartDoctor 5.80 som finns på nedladdningssidan för HD6990 och GTX590 på ASUS hemsida.

Mitt system blev ett dussin gånger stabilare av den lilla grejen...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |