Permalänk
Medlem

Datorn paralyserad av skrivare

Hej o vandrande bibliotek av den enda kunskapen människan behöver, och som jag inte har. Här ska ni få en till synes underlig nöt att knäcka.

När jag pluggade in min skrivare (usb) i min stationära ihopplockade dator idag slutade omedelbart alla andra usb-enheter att fungera och datorn kunde inte startas om med ett tryck på strömknappen på vanligt sätt. Den skickade fortfarande bildsignaler och alla komponenter verkade fungera bra. Jag har bara usb-tangentbord och usb-mus, så jag vet inte om den vanliga ps2-utgången fungerade och vet heller inte om datorn hade kunnat skicka nya bildsignaler eftersom jag inte kunde prova att öppna något utan vare sig tangentbord eller mus.

Detta har nu hänt två gånger på kort tid och är underligt då skrivaren felfritt installerade drivrutiner och kunde användas så fort jag pluggade in den på min bärbara dator.

Det jag söker svar på är hur denna paralysering överhuvudtaget kan hända. Jag har inte provat att ladda ned drivrutinen via hp's hemsida vilket är en tänkbar lösning på problemet, utifall att samma sak trots det fortsätter att hända. Jag använder min bärbara dator till jobb istället.

Skrivaren är av modellen HP Photosmart B109n
( hittar ingen matnyttig länk...)

Moderkortet är av modellen Asus M4A89GTD PRO/USB3
( http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PROUSB3/ )

edit: lite mer information... jag pluggar in skrivaren i ett uttag på framsidan och resten av mina usb-prylar på baksidan. När jag använder samma uttag på framsidan till t.ex usb-minnen fungerar allt normalt. OS är Windows 7 Home Premium

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, se till att dator och skrivare är kopplade till samma 220-volts fas. Har du läckströmmar/jordströmmar chockar du förmodligen USB-porten som stänger av (datorns) USB-hub (överströmsskydd).