Någon mer som bojkottat spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad Spotify i praktiken ledde till var att bolagen började ta en än större andel av pengarna än tidigare, vilket är helt bakvänt, kan tyckas, då bolagspengarna vanligen motiveras till stor del med att de sköter distributionen. I Spotifyfallet så täcker bolagsandelen 0% av distributionen (Spotifys egen andel täcker programmerare/servrar/bandbredd), så det är enbart upphovsrättspengar de tar emot. Vad är det då för jäkla sätt att hugga upp till 95% av kakan (av hela kakburken egentligen, då de representerar en mängd artister) och ge smulor till artisterna?

Vilda spekulationer: jag tror inte det är helt okomplicerat att avgöra om Spotifys modell eller fildelning är mest skadligt för musiker i stort. TPB o dyl ger givetvis inga direkta pengar till artisterna, men det råder ingen tvekan om att det är en enorm möjlighet för små nischade artister att spridas globalt, med skivförsäljning, etc., som följd. Spotify kan fungera på samma sätt, men liksom Uggla (som exempel, många andra artister har sagt samma sak, och många artister har ju följaktligen lämnat (eller aldrig anslutit)) säger så får de ingen egentlig ekonomisk ersättning av Spotify, trots att det för slutkunderna kanske moraliskt känns som att de stöttar artisterna.

Åh fy fan.. Detta ändrade ju hela diskussionen. Detta gjorde ju att man blir lite... arg? Eloge för tagit dig tiden!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag var ingen flitig användare av spotify, totalt använde man väl tjänsten några timmar i månaden.
Att då betala 50/100 kr för detta känns högst orimligt,
och begränsningen av antalet gånger man får lyssna på en låt gör ju gratisversionen totalt värdelös...

Så snälla, försök hitta anledningar till att jag ska betala.
Jag skulle gissa att denna tråden främst riktade sig till de som faktiskt använde gratisversionen, för om det är många som hoppar av och väldigt få som uppgraderar, så ser inte jag någon direkt lönsamhet i den här förändringen.

Permalänk
Medlem

Såg att det diskuterats om ersättning tilll artisterna, men såg inte den här länken http://www.informationisbeautiful.net/2010/how-much-do-music-...

Hur exakta siffrorna är vet jag inte, men det ger antagligen en grov överblick åtminstone.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk

Bättre att lyssna på typ Mixmegapol som spelar samma låtar om och om och om och om igen......?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Ja det såg jag men jag tycker att spotify verkar bättre, stabilare. Det är vad jag tycker, tycker du att grooveshark är bättre och billigare använd det då kan man lyssna offline med grooveshark i mobilen?

Kom med i matchen igen ;-).
Jag gjorde ju en betygssättning ovan:
- sökmöjlighet - Spotifys sökmöjligheter är bättre
- sökredovisning - Spotifys sökredovisning är bättre
- antal låtar/artister (som jag lyssnar på) - Grooveshark vinner ganska lätt
- kvalitet - Spotifys 99:-/mån alternativ
- app i Androidmobilen - Oavgjort
- prisvärt - Grooveshark vinner med hästlängder, och Röda Kors varianten känns som en god gärning

Japp, Grooveshark har offlineläge för mobilen. Observera dock att bara Andriodmobiler supportas...om man har en iPhone så är det jailbreak som gäller. Apple plockade bort deras officiella app från AppStore.

Alla gör som alla vill...men ett år premium för 125:- är det väl helt klart värt om man är intresserad av mobilstödet. Ruttnar man på Grooveshark så får man väl hoppa på något annat...kanske t.o.m Spotify.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Skrivet av Manor:

Kom med i matchen igen ;-).
Jag gjorde ju en betygssättning ovan:
- sökmöjlighet - Spotifys sökmöjligheter är bättre
- sökredovisning - Spotifys sökredovisning är bättre
- antal låtar/artister (som jag lyssnar på) - Grooveshark vinner ganska lätt
- kvalitet - Spotifys 99:-/mån alternativ
- app i Androidmobilen - Oavgjort
- prisvärt - Grooveshark vinner med hästlängder, och Röda Kors varianten känns som en god gärning

Japp, Grooveshark har offlineläge för mobilen. Observera dock att bara Andriodmobiler supportas...om man har en iPhone så är det jailbreak som gäller. Apple plockade bort deras officiella app från AppStore.

Alla gör som alla vill...men ett år premium för 125:- är det väl helt klart värt om man är intresserad av mobilstödet. Ruttnar man på Grooveshark så får man väl hoppa på något annat...kanske t.o.m Spotify.

ja det såg jag, men det är fortfarande en smaksak.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

som svensk med jobb e man bland dom 10% rikaste i världen lätt. och här sitter ni och diskuterar om det är för mycket att betala 49 eller va de nu e i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

ja det såg jag, men det är fortfarande en smaksak.

Jag har inte sagt något annat.

Men Groovesharks gratiserbjudande ÄGER Spotifys nya gratisvariant...och t.o.m är bättre än 49:- varianten av Spotifys alternativ. Du måste upp till 99:- i månaden för att Spotify ska kunna konkurrera, och då kostar Grooveshark 125:- för ett år i jämföerelse ;).

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på streamad radio från hela välden beroende på humör!

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Skrivet av Manor:

Jag har inte sagt något annat.

Men Groovesharks gratiserbjudande ÄGER Spotifys nya gratisvariant...och t.o.m är bättre än 49:- varianten av Spotifys alternativ. Du måste upp till 99:- i månaden för att Spotify ska kunna konkurrera, och då kostar Grooveshark 125:- för ett år i jämföerelse ;).

Det låter ju faktiskt lockande!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

1. Utbudet och ljudkvalitén fyller mina behov
2. Har en iphone som kopplas till bilstereo
3. Klart jag skaffa premium!

Är student dessutom så alla har råd !

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit intresserad av något som "Spotify".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

använt spotify en gång, "min" musikstil finns inte där så ingen ide att använda :=)

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite dåligt att folk jämför grooveshark och spotify. Grooveshark betalar ju inge pengar till artister och man kan aldrig lita på att musik kommer vara kvar eftersom artister kan stämma grooveshark för att de har deras musik och den då måste bort? Spotify betalar ju faktiskt artisterna pengar också. Grooveshark är ju inget bättre än vad piratebay eller dylik annan sida är. Deras kostnad för tjänsten kan dock försvaras med att de lär har en del utgifter för att stödja all streamning.

Permalänk
Skrivet av Oskalliator:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article11961875.ab

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article538259/Spot...

http://www.svd.se/kultur/spotify-gar-med-forlust_4406551.svd
http://www.svd.se/naringsliv/forlust-for-spotify-i-europa_571...

jag kan tyvärr inte hitta något för 2010.

När det gäller betalning till artister så funkar vad jag hört som följande:

Om en låt spelas 1 gång på radio för 1 miljon lyssnare så får artisten (taget ur luften) 50 kr
För att få 50 kr från Spotify så måste samma låt spelas totalt 1 miljon gånger.

http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/forlust-for-sp...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonte234:

som svensk med jobb e man bland dom 10% rikaste i världen lätt. och här sitter ni och diskuterar om det är för mycket att betala 49 eller va de nu e i månaden

Om nu 10% skulle stämma (länka gärna) så hur är det med studerande och folk utan jobb då? Du insinuerar att enbart höginkomsttagare gnäller på priset, finns det underlag för det antagandet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om nu 10% skulle stämma (länka gärna) så hur är det med studerande och folk utan jobb då? Du insinuerar att enbart höginkomsttagare gnäller på priset, finns det underlag för det antagandet?

läste det i en artickel i en tidning ska leta efter den när jag kommer hem sen:) sen så räknade dom alla som hade en inkomst de vill säga att dom räknade med dom som bara levde på studie bidrag mm.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte om jag blir drabbad så himla hårt pga av dom nya reglerna. Tror inte att jag använder mig så mycket utav Spotify för att känna mig direkt "hotad". Men sen är femtio spänn i månaden inget man direkt går under på att betala om det nu skulle bli så.

Men för att tillföra något vettigt i diskussionen, så.. nej. Jag ska inte bojkotta Spotify.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad Spotify i praktiken ledde till var att bolagen började ta en än större andel av pengarna än tidigare, vilket är helt bakvänt, kan tyckas, då bolagspengarna vanligen motiveras till stor del med att de sköter distributionen. I Spotifyfallet så täcker bolagsandelen 0% av distributionen (Spotifys egen andel täcker programmerare/servrar/bandbredd), så det är enbart upphovsrättspengar de tar emot. Vad är det då för jäkla sätt att hugga upp till 95% av kakan (av hela kakburken egentligen, då de representerar en mängd artister) och ge smulor till artisterna?

Framtiden borde vara olika sorters strömningstjänster, men av någon anledning så verkar det vara otroligt svårt för både musik- och filmbranschen att lyckas skapa en tekniskt kompetent och hållbar lösning. Spotifyliknande tjänster verkar vara på väg att marginaliseras om man ser trenden hos nya tjänster av Amazon/Google/Apple där de vill erbjuda onlinelagring och strömning av personliga musikbibliotek i stället för en stor (men långt ifrån komplett) generisk samling som man bara hyr liksom Spotify erbjuder. På filmsidan så är Netflix en gigantisk aktör, men bara i USA och Kanada än så länge.

Vilda spekulationer: jag tror inte det är helt okomplicerat att avgöra om Spotifys modell eller fildelning är mest skadligt för musiker i stort. TPB o dyl ger givetvis inga direkta pengar till artisterna, men det råder ingen tvekan om att det är en enorm möjlighet för små nischade artister att spridas globalt, med skivförsäljning, etc., som följd. Spotify kan fungera på samma sätt, men liksom Uggla (som exempel, många andra artister har sagt samma sak, och många artister har ju följaktligen lämnat (eller aldrig anslutit)) säger så får de ingen egentlig ekonomisk ersättning av Spotify, trots att det för slutkunderna kanske moraliskt känns som att de stöttar artisterna.

Bra skrivet. Skivbolagen är de stora skurkarna i sammanhanget, och det är där det behöver tänkas om. Tror inte Spotify är lösningen på allt, just på grund av att det fortfarande utnyttjar skivbolag. Skulle hellre se en stor organisation i stil med STIM där Spotify och liknande tjänster betalade ersättning, och dit ALLA artister kunde ansluta sig med eget producerad musik. Sedan bör man väl som artist kunna ansluta sig till agenturer som sköter produktion/mix/marknadsföring och tar en jättedel av kakan om man nu vill det, men de som skriver musiken själv och vet hur de vill ha sitt sound och lika gärna kan lägga en hyfsat billig summa på en helg i studion och få fram något hyfsat ska kunna göra det och ändå kunna få ut sin musik, utan att våldtas av skivbolag som tar 95% av kakan och egentligen i fallet med strömning av musik inte tillför ett skit. Blir då skivan halvbra pga halvbra mix så kanske man inte får lika många lyssningar och därigenom inte lika mycket pengar, men man har inte spenderat lika mycket på att skapa den heller. Ska man kunna göra något liknande idag måste man starta ett eget skivbolag, och det är väl kanske lite häftigt...

Kanske inte en perfekt lösning men att ha ett par gigantiska skivbolag som matar ut en drös billig skräpmusik som i många fall bara är mumbojumbo och lite fjantiga effekter som sedan marknadsförs som "värsta grejen" och drar in flertalet miljoner medan de "riktiga" artisterna får svälta känns så fel.

Permalänk
Medlem

om något. blir jag förbannad över att folk har mage att bli förbannade över att ett VINSTDRIVANDE företag vill ta betalt för sin tjänst.

Jag lyssnar på väldigt blandad musik numera, allt från blackmetal till lady gaga till hiphop och och synth. Det finns vissa artister sjävlfallet jag önskar jag kunde hitta på spotify. Men ingen "tung" aktör nog för att verkligen göra mig besviken över dess icke-varande via spotify.

Jag betalar gärna 99kr mån för att slippa böka med mp3or, för att slippa föra över musik å ha mig med mobilen. Jag betalar 99 kr / månaden för att ha med mig min musik både hemma (hemmapc), ute på språng (mobil) & på jobbet (jobbdatorerna)

Självfallet finns det alternativ till spotify, men inget alternativ jag provat är bra nog att ersätta spotify i dagsläget, framtiden är framtiden...

Permalänk
Medlem

Jag tror spotify betalar artisten typ ett öre per gång som låten spelats upp.

Jag har slutat att använda spotify, jag hade köpt spotify premium i en månad en gång innan men jag tänker inte köpa det igen. Jag kan tänka mig att köpa någonting för att det blir bättre så, aldrig för att jag måste. (Om det inte är livsviktiga eller "livsviktiga" saker såsom internet).

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Tycker det är lite dåligt att folk jämför grooveshark och spotify. Grooveshark betalar ju inge pengar till artister och man kan aldrig lita på att musik kommer vara kvar eftersom artister kan stämma grooveshark för att de har deras musik och den då måste bort? Spotify betalar ju faktiskt artisterna pengar också. Grooveshark är ju inget bättre än vad piratebay eller dylik annan sida är. Deras kostnad för tjänsten kan dock försvaras med att de lär har en del utgifter för att stödja all streamning.

Nja, detta stämmer ju inte.
Grooveshark betalar också artisterna, enligt uppgift.

Tror du att detta Florida baserade företag skulle kunna överleva USA:s betydligt hårdare lagstiftning i 4 år om det inte var lagligt (eller åtminstone halvlagligt)?

Det känns som ett väl seriöst alternativ till Spotify, men Spotifys sök möjligheter och gränssnitt är bättre än Groovesharks, tycker jag.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Jag bojkottar Spotify, men inte pga någon ovanstående anledning. Min anledning är istället att de vägrar hjälpa Polisen att spåra personer som skapat premiumkonton med andra människors stulna personuppgifter.

Förra året kapade någon min identitet och skapade bl a ett Spotifykonto via Telia. Jag lyckades spåra personen ifråga via Google, då han varit väldigt klantig med sina egna personuppgifter. Svenska polisen är dock dålig på IT och behövde lite mer påtagliga bevis. Allt vi behövde var bekräftelse från Spotify att de uppgifter jag letat fram faktiskt var samma som hos Spotify, men de vägrade hjälpa oss (jag förstår att de inte kan lämna ut kunduppgifter hur som helst, men till Polisen - och när det gäller ett abbonemang som skapats i mitt namn. Telia var å sin sida väldigt hjälpsamma). Förövaren var därmed fri att fortsätta skapa konto efter konto på andra människors bekostnad. Jag vägrar stödja ett företag som skyddar brottslingar på detta sätt.

tillägg
Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande att man diskturerar väldigt hårt om hur lite pengar artisterna får och hur dåligt betalt Spotify ger. Men i samma mening verkar man inte vara beredd att hosta upp 49:- eller 99:- i månaden för den fria tillgången till Spotify-biblioteket.

Eller som någon ovan lyckades vinkla det till att det tydligen är bättre TPB än med Spotify för där kan ju de små artisterna spridas. Hmmm, det kan de ju på Spotify också bara att där får det också en liten summa betalt för omaket.

Som sagt, gratis-generationen har växt upp och ställer sina helt vrickade krav.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Spännande att man diskturerar väldigt hårt om hur lite pengar artisterna får och hur dåligt betalt Spotify ger. Men i samma mening verkar man inte vara beredd att hosta upp 49:- eller 99:- i månaden för den fria tillgången till Spotify-biblioteket.

Eller som någon ovan lyckades vinkla det till att det tydligen är bättre TPB än med Spotify för där kan ju de små artisterna spridas. Hmmm, det kan de ju på Spotify också bara att där får det också en liten summa betalt för omaket.

Som sagt, gratis-generationen har växt upp och ställer sina helt vrickade krav.

Som sagt, den här "gratisgenerationen" har inte med diskussionen att göra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Som sagt, den här "gratisgenerationen" har inte med diskussionen att göra.

Det är klart att det har. Någon som vill bojkotta en musikservice för att de behöver ta betalt för den, måste ha sina värderingar djupt rotade i uppfattningen att musik ska vara gratis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

jag tycker personligen att de som inte kan med att betala detta är snålrövar. Vet ni ens hur mycket tid artiser lägger i studion, och ni tycker i princip att dem inte ska få nånting för sitt arbete, spotify är helt enkelt inte lönsamt med gratis tjänsten deal with it.
Och kvaliten är visst bra speciellt med premium.
99kr i månaden är fan ingenting. Fan man köpte lätt en cd eller 2 i månaden när man var mindre.
Snålrövar, det är samma stil som piraterna använder när de ska ladda ner film.
Jag skulle vilja se er arbeta gratis och se hur kul det är.
Indie artister osv. klarar sig inte på hur marknaden ser ut idag när ska ni lära er.
De större artisterna fine dem klarar sig pga att de får sina intäkter på annat håll, men att ni ska ta del av gratis arbete är bara absurbt..

Permalänk
Skrivet av sj6:

Nja fantastisk är den väl inte. De tog ju bort och la till låtar hej vilt. Och vad är det för fel med reklam? Varför måste man belasta den lilla människan när man kan få intäkter på reklam?

För att det inte är lönsamt med reklam delen, är det så svårt att förstå, läs lite på google och wikipedia så hade du förstått detta.

Citerat från wiki.
"Criticism

Despite its popularity, the service has come under fire for failing to compensate independent artists fairly. Helienne Lindvall of The Guardian reported that "indie labels... as opposed to the majors and Merlin members, receive no advance, receive no minimum per stream and only get a 50% share of ad revenue on a pro-rata basis."[67] Swedish musician Magnus Uggla wanted to pull his music from the service, stating that after six months he'd only earned "what a mediocre busker could earn in a day".[68] Norwegian newspaper Dagbladet recently reported that record label Junior Racing had only earned NOK 19 ($3.00 USD) after their artists had been streamed over 55,100 times.[69]

Luke Lewis of NME points to problems with the Spotify business model, saying he was "convinced the 'free' aspect of Spotify is unsustainable" and that if "Spotify is to have a future, it needs to be a viable business".

Jag hoppas det ger lite klarare inblick i de hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Sluta fjanta dig. 49kr/månaden är fanimej inte mycket för musik. Kom inte med någon dålig ursäkt att du är fattig, för alla i sverige borde ha råd med 49kr/månaden. För alla er ungdomar så klipp grannens gräsmatta en gång i månaden så är biffen stekt ju.

Lol hade gärna själv gjort det, men nu sitter man i ett rad hus säger någon Km eller 2 från en gräsmatta. Och får inte ens ha Runescape membership..................

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

jag tycker personligen att de som inte kan med att betala detta är snålrövar. Vet ni ens hur mycket tid artiser lägger i studion, och ni tycker i princip att dem inte ska få nånting för sitt arbete, spotify är helt enkelt inte lönsamt med gratis tjänsten deal with it.
Och kvaliten är visst bra speciellt med premium.
99kr i månaden är fan ingenting. Fan man köpte lätt en cd eller 2 i månaden när man var mindre.
Snålrövar, det är samma stil som piraterna använder när de ska ladda ner film.
Jag skulle vilja se er arbeta gratis och se hur kul det är.
Indie artister osv. klarar sig inte på hur marknaden ser ut idag när ska ni lära er.
De större artisterna fine dem klarar sig pga att de får sina intäkter på annat håll, men att ni ska ta del av gratis arbete är bara absurbt..

Nja, jag känner inte riktigt igen mig.
Jag valde Grooveshark då den fortfarande fungerar...även gratis (nu är jag även "anywhere" kund för att kunna köra den i mobilen).

Om en bensinmack beslutade att leverera bensin gratis...skulle du då hellre betala för bensinen på Shell/Statoil? En lite krystad jämförelse kanske, men saken är ju att det faktiskt finns andra (lagliga) musiktjänster än Spotify och som fortfarande fungerar gratis. Jag ser inget fel i att använda mig av dem istället för Spotify då jag känner mig fri att välja den tjänst som passar mig bäst.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär