Komplett.se: Moderkort med "böjda pinnar"

Permalänk
Medlem

Komplett.se: Moderkort med "böjda pinnar"

Har länge tyckt att komplett varit en väldigt bra affär och har köpt runt sex datorer i delar därifrån
även beställt datorer som de satt ihop. Har aldrig haft något att klaga på. Nu när för första gången
en del gått sönder så är jag dock inte lika imponerad.

Satte för några veckor sedan ihop en dator med en kompis med ett ASUS P8P67 PRO moderkort. Datorn fungerade pefekt i runt en vecka sedan en kväll så ringer kompisen och säger att datorn bara dog. Jag åker till honom och datorn är stendöd det lyser lite dioder på moderkortet men när man trycker på powerknappen rycker bara fläktarna till och i övrigt händer ingenting. Eftersom jag hade lite extra delar hemma så tar jag med moderkort och cpu hem till mig och testar, hans cpu funkar i mitt moderkort, men när jag testar min cpu i hans moderkort är det fortfarande stendött.

Så jag säger att det bara är att skicka tillbaka moderkortet och att det inte kan vara några problem
att få ett nytt... Trodde jag...

Svaret från Komplett är det beryktade "Kundens fel, böjd sockelpinne".
Jaha då står man där, moderkortet har fungerat i en vecka men plötsligt har då en pinne blivit böjd i en dator som bara har stått helt stilla på golvet och då slutat fungera?

Med andra ord kom ihåg att filma när ni packar upp moderkortet och ta bilder på det innan ni skickar in det för RMA...

Kommer inte handla av Komplett igen.

Permalänk
Medlem

Vad förväntar du dig att Sweclockers ska göra åt saken? Det är upp till dig, eller din kompis i detta fall, att motbevisa Komplett. Om det du skriver är sant så bör han stå på sig. Det skadar inte att ringa Komplett eller kanske till och med ASUS.

Komplett: 031-710 20 00
ASUS Sverige Service hotline: +46-8587-69407

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Vad förväntar du dig att Sweclockers ska göra åt saken? Det är upp till dig, eller din kompis i detta fall, att motbevisa Komplett. Om det du skriver är sant så bör han stå på sig. Det skadar inte att ringa Komplett eller kanske till och med ASUS.

Komplett: 031-710 20 00
ASUS Sverige Service hotline: +46-8587-69407

bara så du vet så ahr asus inte tele support för delar. bara kompletta datorer

Permalänk
Medlem

dom måste bevisa att de inte var en skada när dom skicka ut de!! att dom baa säger att de är en böjd pinne hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Vad förväntar du dig att Sweclockers ska göra åt saken? Det är upp till dig, eller din kompis i detta fall, att motbevisa Komplett. Om det du skriver är sant så bör han stå på sig. Det skadar inte att ringa Komplett eller kanske till och med ASUS.

Komplett: 031-710 20 00
ASUS Sverige Service hotline: +46-8587-69407

Tror inte han förväntar sig något han vill nog troligtvis bara skriva om händelsen. Han säger ju att man ska komma ihåg att ta kort på modekortet när man packar upp det så detta inte händer någon annan

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Tror inte han förväntar sig något han vill nog troligtvis bara skriva om händelsen. Han säger ju att man ska komma ihåg att ta kort på modekortet när man packar upp det så detta inte händer någon annan

Ja tyckte bara det känns otroligt frustrerande, datorn har ju fungerat. Att då få svaret att moderkortet inte fungerar pga av en trasig pinne känns ju otroligt lustigt, vad är det som säger att pinnen inte blev böjd i deras testlabb? Om pinnen blev böjd när vi satte i CPU:n, eftersom det enligt komplett.se är OMÖJLIGT att moderkotet kom så till slutkund så borde ju aldrig datorn ha gått igång.

Gjorde precis som alla andra gånger jag byggt datorer är väl minst 10 stycken idag och har aldrig råkat ut för böjda pinnar.

Jag vet tyvärr inte hur man skall kunna skydda sig mot sånt här. Men som sagt det enda man kan göra är väl att handla någon annanstans i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Tror inte han förväntar sig något han vill nog troligtvis bara skriva om händelsen. Han säger ju att man ska komma ihåg att ta kort på modekortet när man packar upp det så detta inte händer någon annan

Jag tror inte att hans kompis är villig att slänga 1200:- i sjön.

Finns dessutom rätt många trådar om böjda pinnar:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/957820-bojd...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/962958-lura...

Komplett.se på forumet: http://www.sweclockers.com/profil/komplett

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Jag tror inte att hans kompis är villig att slänga 1200:- i sjön.

Finns dessutom rätt många trådar om böjda pinnar:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/957820-bojd...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/962958-lura...

Komplett.se på forumet: http://www.sweclockers.com/profil/komplett

Problemet är ju att det inte verkar vara något man kan göra när den mäktiga datorbutiken valt att slänga in trumfkortet böjd pinne... Hur tusan skall man kunna bevisa att de inte var böjda när man skickade in kortet till dom? Vittnen från paketeraren på Posten?

Kortet fungerade en vecka, sedan gick det sönder fastän datorn bara stod helt stilla på golvet och detta på grund av en böjd pinne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Problemet är ju att det inte verkar vara något man kan göra när den mäktiga datorbutiken valt att slänga in trumfkortet böjd pinne... Hur tusan skall man kunna bevisa att de inte var böjda när man skickade in kortet till dom? Vittnen från paketeraren på Posten?

Kortet fungerade en vecka, sedan gick det sönder fastän datorn bara stod helt stilla på golvet och detta på grund av en böjd pinne?

de som han behöver bevisa är att det är ett fel på moderkortet. de har komplett gort åt han genom att undersäka de och komma fram till att de är böjda pinnar. sen ska komplett bevisa att det inte var böjda pinnar när dom sålda varan.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det tre problem:

1. Jag väldigt tveksam till att en dator fungerar i en vecka om pinnarna är snea, med andra ord är det verkligen det som är felet?

2. Eftersom Komplet har bestämt att böjda pinnar problemet alltid är kundens fel så går det ju inte att motbevisa dem. Att de sedan har haft moderkortet hos sig och förhoppningsvis felsökt det spelar ingen roll, antagligen har de anställda som liksom maskinerna hos ASUS inte KAN böja pinnar.

3. Komplett skiter i sina kunder.

Men jag är inte bitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Som jag ser det är det tre problem:

1. Jag väldigt tveksam till att en dator fungerar i en vecka om pinnarna är snea, med andra ord är det verkligen det som är felet?

2. Eftersom Komplet har bestämt att böjda pinnar problemet alltid är kundens fel så går det ju inte att motbevisa dem. Att de sedan har haft moderkortet hos sig och förhoppningsvis felsökt det spelar ingen roll, antagligen har de anställda som liksom maskinerna hos ASUS inte KAN böja pinnar.

3. Komplett skiter i sina kunder.

Men jag är inte bitter

du kan anmäla dom

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Snorren:

Som jag ser det är det tre problem:

1. Jag väldigt tveksam till att en dator fungerar i en vecka om pinnarna är snea, med andra ord är det verkligen det som är felet?

Dock kan det lika gärna vara så att en pinne böjts i och med montering/demontering av CPU. Det behöver inte vara felorsaken, men ser Komplett's servicekillar tecken på fysisk åverkan (vilket en böjd pinne är) tittar de inte längre än så.

Citat:

2. Eftersom Komplet har bestämt att böjda pinnar problemet alltid är kundens fel så går det ju inte att motbevisa dem. Att de sedan har haft moderkortet hos sig och förhoppningsvis felsökt det spelar ingen roll, antagligen har de anställda som liksom maskinerna hos ASUS inte KAN böja pinnar.

Jag hoppas att du tog en bild på kortet innan du skickade det, samt paketerade det med skyddet återmonterat i CPU-sockeln?

Citat:

3. Komplett skiter i sina kunder.

Nej, det gör de faktiskt inte. Däremot är det svårt för dem att få kortet utbytt från Asus när kortet har en böjd pinne oavsett om detta är ert ursprungsfel eller inte.

Principen är densamma som om du köper en TV, och TV'n slutar fungera. På vägen till butiken tappar ni TV'n och den får tappskador. Trots att tappskadan inte är det ursprungliga felet kommer butiken (med all rätt) att vägra garanti eftersom TV'n är uppenbart skadad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Dock kan det lika gärna vara så att en pinne böjts i och med montering/demontering av CPU. Det behöver inte vara felorsaken, men ser Komplett's servicekillar tecken på fysisk åverkan (vilket en böjd pinne är) tittar de inte längre än så.

Jag hoppas att du tog en bild på kortet innan du skickade det, samt paketerade det med skyddet återmonterat i CPU-sockeln?

Nej, det gör de faktiskt inte. Däremot är det svårt för dem att få kortet utbytt från Asus när kortet har en böjd pinne oavsett om detta är ert ursprungsfel eller inte.

Principen är densamma som om du köper en TV, och TV'n slutar fungera. På vägen till butiken tappar ni TV'n och den får tappskador. Trots att tappskadan inte är det ursprungliga felet kommer butiken (med all rätt) att vägra garanti eftersom TV'n är uppenbart skadad.

allt de är rätt om då inte ett annat fel hittas

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jonte234:

de som han behöver bevisa är att det är ett fel på moderkortet. de har komplett gort åt han genom att undersäka de och komma fram till att de är böjda pinnar. sen ska komplett bevisa att det inte var böjda pinnar när dom sålda varan.

Nej det behöver de inte. Moderkortet fungerar inte, orsaken är en böjd pinne, moderkortet testkördes i fabrik och fungerade då utmärkt. Ergo har den böjda pinnen uppstått då moderkortet varit i kunds ägo.

Ingen av oss härt vet hur skadan har uppkommit, däremot har Komplett utan tvekan upfyllt sin bevisbörda.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej det behöver de inte. Moderkortet fungerar inte, orsaken är en böjd pinne, moderkortet testkördes i fabrik och fungerade då utmärkt. Ergo har den böjda pinnen uppstått då moderkortet varit i kunds ägo.

Ingen av oss härt vet hur skadan har uppkommit, däremot har Komplett utan tvekan upfyllt sin bevisbörda.

Att uppfylla en bevisbörda på det sätt du skriver är helt irrelevant i sammanhanget. Eftersom vi inte vet hur skadan uppstått kan du lika gärna lägga till ett led i ditt scenario: att nån på Komplett tappar en skruvmejsel på sockeln och böjer pinnen men inte vill få banning från chefen för han är nyanställd och således säger att pinnen var böjd från början. Det är skadans uppkomst inte dess existens, som är orsaken till tråden. Hur nån sen ska bevisa nåt, det är en annan sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ergo har den böjda pinnen uppstått då moderkortet varit i kunds ägo.

Ergo, my ass... (så, nu ska jag inte hacka på dig mer...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej det behöver de inte. Moderkortet fungerar inte, orsaken är en böjd pinne, moderkortet testkördes i fabrik och fungerade då utmärkt. Ergo har den böjda pinnen uppstått då moderkortet varit i kunds ägo.

Ingen av oss härt vet hur skadan har uppkommit, däremot har Komplett utan tvekan upfyllt sin bevisbörda.

Jag har aldrig varit med om böjda pinnar förut så jag tittade inte så noga, jag vet bara att kortet inte fungerade och att det slutade fungera utan att någon varit inne och pillat i datorn. Jag tycker dock det är värt att notera att för att de skall kunna se att några pinnar är böjda så måste Komplett ta bort skyddet och alltså själva vara inne och pilla på de känsliga delarna på moderkortet. Hur någon kan vara säker på att skadan inte uppkom när komplett kontrollerade moderkortet förstår jag dock inte.

Jag menar om Komplett tar en slägga och slår sönder varje produkt som kommer in för RMA så kan de ju bevisa att produkten inte fungerar för att den är helt sönderslagen. Jag förstår inte hur jag skall kunna bevisa att den inte var sönderslagen när jag skickade in den? Alltså är det helt upp till Komplett? Därför jag undrar om man måste ha vittnen på Posten när man skickar in produkter för RMA.

Jag tror dock inte att Komplett jobbar så, det är inte det som är poängen. I just det här specifika fallet förstår jag bara inte vad som har hänt med moderkortet och i min värld så skall man givetvis få ett nytt moderkort när det man har köpt går sönder efter en vecka.

Det är helt upp till Komplett att behandla sina kunder som de behagar. Men jag ser inget fel i att informera andra om hur Komplett agerat. Tycker man att komplett agerar korrrekt så är det bara att fortsätta handla där men det tänker inte jag göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Nej det behöver de inte. Moderkortet fungerar inte, orsaken är en böjd pinne, moderkortet testkördes i fabrik och fungerade då utmärkt. Ergo har den böjda pinnen uppstått då moderkortet varit i kunds ägo.

Ingen av oss härt vet hur skadan har uppkommit, däremot har Komplett utan tvekan upfyllt sin bevisbörda.

Du vet att en dator kan fungera med en något böjd pinne.
Och nej det behöver inte alls uppstått hos kund.

Jag har fått 2 moderkort med böjda pins under mina år, det är de första jag kollar när jag köpt moderkort.
Så ryktet att moderkort aldrig lämnar fabrik med böjda pins är bullshit för jag ser verkligen det som en omöjlighet att böjda pins uppkommer vid transport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Att uppfylla en bevisbörda på det sätt du skriver är helt irrelevant i sammanhanget. Eftersom vi inte vet hur skadan uppstått kan du lika gärna lägga till ett led i ditt scenario: att nån på Komplett tappar en skruvmejsel på sockeln och böjer pinnen men inte vill få banning från chefen för han är nyanställd och således säger att pinnen var böjd från början. Det är skadans uppkomst inte dess existens, som är orsaken till tråden. Hur nån sen ska bevisa nåt, det är en annan sak...

om de är som du säger så borde det inte finnas några produkter med fabriksfel då?? allting testas ju förre. sen så har dom hittat felet men dom har inte bevisat att felet inte fanns där innan dom sålde kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

om de är som du säger så borde det inte finnas några produkter med fabriksfel då?? allting testas ju förre. sen så har dom hittat felet men dom har inte bevisat att felet inte fanns där innan dom sålde kortet.

Vad? Jag förstår inte hur du kan få min text till det...? Vad jag säger är att de inte har bevisat att felet inte uppstått hos dem, oavsett det är före eller efter killen fått kortet, före eller efter han skickade in det eller redan på fabriken. Så när twit börjar prata om att uppfylla bevisbörda så invänder jag för det låter som ett friskrivande av Komplett. Det är allt jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vad? Jag förstår inte hur du kan få min text till det...? Vad jag säger är att de inte har bevisat att felet inte uppstått hos dem, oavsett det är före eller efter killen fått kortet, före eller efter han skickade in det eller redan på fabriken. Så när twit börjar prata om att uppfylla bevisbörda så invänder jag för det låter som ett friskrivande av Komplett. Det är allt jag menade.

hahahha sorry skulle citerra killen över dej sorry my bad

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av guermantes:

Eftersom vi inte vet hur skadan uppstått kan du lika gärna lägga till ett led i ditt scenario:

Nu handlade mitt inlgg inte på något sätt om det faktiska händelseförloppet, vilket jag också poängterade, utan just det felaktiga stycke av jonte som jag citerade.

Hur, när, var, varför skadan uppstod har ingen relevans i sammanhanget. Skadan existerar och Komplett har lämnat ett utlåtande att felet som moderkortet skickades in för beror på just den böjda pinnen. Tvivlar man på det utlåtandet begär man tillbaka kortet och skaffar sig ett nytt utlåtande hos annan part. Skiljer sig detta från det Komplett lämnat drar man ärendet vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Antagligen är det så att tillverkaren inte täcker kostnaden i sådana här fall. Alternativet för vilken som helst av butikerna skulle vara att täcka hela kostnaden ur egen ficka. Moderkort kan fungera med böjda pins, tom boota in i Windows. Prova fixa det med en pincett så kanske det flyger på som vanligt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu handlade mitt inlgg inte på något sätt om det faktiska händelseförloppet, vilket jag också poängterade, utan just det felaktiga stycke av jonte som jag citerade.

Hur, när, var, varför skadan uppstod har ingen relevans i sammanhanget. Skadan existerar och Komplett har lämnat ett utlåtande att felet som moderkortet skickades in för beror på just den böjda pinnen. Tvivlar man på det utlåtandet begär man tillbaka kortet och skaffar sig ett nytt utlåtande hos annan part. Skiljer sig detta från det Komplett lämnat drar man ärendet vidare.

Men om man då får tillbaka ett kort som har skadats på grund av felsökning och/eller av transport... Då är man tillbaka till att kunna bevisa när vilket fel uppstod, det är ju helt omöjligt, vilket går tillbaka till grundfrågan och det är hur Komplett väljer att hantera sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skallben:

Antagligen är det så att tillverkaren inte täcker kostnaden i sådana här fall. Alternativet för vilken som helst av butikerna skulle vara att täcka hela kostnaden ur egen ficka. Moderkort kan fungera med böjda pins, tom boota in i Windows. Prova fixa det med en pincett så kanske det flyger på som vanligt igen.

Ja vi får testa, Komplett hade redan lagt brädan i returposten innan man hann komma med synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Ja vi får testa, Komplett hade redan lagt brädan i returposten innan man hann komma med synpunkter.

Tror inte man ska på och pilla, utan bara skicka tillbaka igen och stå på sig.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Om du bara haft den i en vecka, använd din ångerrätt.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Entusiast

Är du missnöjd med kompletts utlåtande är det bara att skicka in en anmäla till ARN.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu handlade mitt inlgg inte på något sätt om det faktiska händelseförloppet, vilket jag också poängterade, utan just det felaktiga stycke av jonte som jag citerade.

Hur, när, var, varför skadan uppstod har ingen relevans i sammanhanget. Skadan existerar och Komplett har lämnat ett utlåtande att felet som moderkortet skickades in för beror på just den böjda pinnen. Tvivlar man på det utlåtandet begär man tillbaka kortet och skaffar sig ett nytt utlåtande hos annan part. Skiljer sig detta från det Komplett lämnat drar man ärendet vidare.

när är relevant för om den upstog hos kunden är det helt annorlunda en om den uppstod i butiken eller hos leverantören. om hans beskrivning att det plötsligt slutade funka efter en vecka av funkande och att den bara har stått på skriv bordet så borde de vara ett fabriks fel och inte slitage eller ovanligt mycket våld som har skapat felet.

Permalänk
Komplett.se

Hej,

Böjda pinnar på moderkortssockeln kan endast inträffa i samband med felaktig eller ovarsam hantering, normalt sett vid montering eller demontering av processorn alternativt sockelskyddet. Detta kan dessvärre enligt tillverkarna av moderkort inte inträffa i transport eller produktion och går därför inte på produktgarantin.

Därför går det inte att härleda om felet på produkten inträffat på grund av tillverkningsfel eller fysisk skada på grund av ovarsam hantering.

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram