Hittar inte servern i nätverket men kan pinga den???

Permalänk

Hittar inte servern i nätverket men kan pinga den???

Sitter på jobbet och som vanligt när den 13 kommer varje månad så kommer murphy fram.

Sitter med 25 datorer i nätverket och 1 server 2003 .
15 datorer är XP maskiner och dessa fungerar utan anmärkning.
10 datorer är Windows 7 maskiner och dessa strular nu.

Alla datorer kan ansluta till internet så de är med i nätverket.
Dock så kan jag inte se vilka datorer som finns i nätverket med dessa 10 win7 datorer. Jag kan pinga servern från alla 10 datorer där alla våra databaser finns MEN jag kan inte ansluta till servern. Den syns inte i nätverket eller nätverkskartan. De enda datorerna jag ser är de övriga 9 win7 datorerna men ingen xp dator eller server.

Misstänker att det är någon tjänst som spökar men vilken.

Allt fungerade som vanligt i fredags då datorerna stängdes av.

Har kollat om det var någon uppdatering som ev spökade men icke. bara defender uppdateringar. Har testat med att stänga av brandväggen och windows defender utan framgång. Samma gäller antivirus.

Några tips.

Datorerna i fråga är HP Pro 3125MT
switcharna är gigabit
modem är en TP-link TD-8616
routern är en dlink dir-120

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

XP/7 i nätverk funkar inte så jättebra tillsammans tyvär.

Finns div. lösningar ute i rymden som ska funka.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

XP/7 i nätverk funkar inte så jättebra tillsammans tyvär.

Finns div. lösningar ute i rymden som ska funka.

Men det konstiga är att det har fungerat i 4 månader. Det har inte skett några förändringar i hårdvara eller mjukvara som jag se genom uppdateringshistoriken.

Den där rymden är gigantisk. vore tacksam för tips på länkar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ATHLON123:

Men det konstiga är att det har fungerat i 4 månader. Det har inte skett några förändringar i hårdvara eller mjukvara som jag se genom uppdateringshistoriken.

Den där rymden är gigantisk. vore tacksam för tips på länkar

jaha det är så illa

Vet inte om denna fungerar men verkar relevant att dubbelkolla med den iaf:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/share-files-and-prin...

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig blivit så nöjd som när jag slutade arbeta med m$ skitprodukter. Slipper man sånna här problem.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Jag har aldrig blivit så nöjd som när jag slutade arbeta med m$ skitprodukter. Slipper man sånna här problem.

Bra svar som kan hjälpa i denna tråd.

Dock har detta nog med File and Printer Sharing att göra. Prova att Aktivera detta om nu det är ett måste, vilket jag inte tror att det är. Kan du pinga servern så borde du komma åt databasen också, bara du har öppnat portar för den på servern (i brandväggen).

"Kartan" i Windows 7 är väl inget måste, då du troligtvis kan komma åt c$ på datorerna endå (Start -> Run: \\datornamn\c$, så länge du har adminlogin på den datorn).

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Avaktivera skiten också och starta om sen aktivera igen..

datornamn\x$ ger ju adminrättigheter utan login eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Avaktivera skiten också och starta om sen aktivera igen..

datornamn\x$ ger ju adminrättigheter utan login eller?

för att man skall ha adminrättigheter när man kör \\datornamn\x$ måste det först finnas en enhet x:\ på datorn i fråga sen att man har användare och lösenord på den datorn man försöker utforska med \\datornamn\x$, oftast är det ju \\datornamn\c$ eller \\datornamn\d$ man vill slippa åt på en maskin, är det en server ni inte slipper åt från w7 maskinerna är jag clueless, men behöver ni slippa åt varandras maskiner när ni har en server?

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Joovel:

för att man skall ha adminrättigheter när man kör \\datornamn\x$ måste det först finnas en enhet x:\ på datorn i fråga sen att man har användare och lösenord på den datorn man försöker utforska med \\datornamn\x$, oftast är det ju \\datornamn\c$ eller \\datornamn\d$ man vill slippa åt på en maskin, är det en server ni inte slipper åt från w7 maskinerna är jag clueless, men behöver ni slippa åt varandras maskiner när ni har en server?

Du tror inte jag vet det då?
X är ju okänd variabel så byt ut den mot vilken enhetsbokstav som man vill och pröva dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du tror inte jag vet det då?
X är ju okänd variabel så byt ut den mot vilken enhetsbokstav som man vill och pröva dig fram.

Ibland misstolkar man lite hur andra tolkar de man skriver ^^, men som jag sa där, för att ha administrativa rättigheter den vägen måste man vara inloggad som någon eller ha tillgång till admin användar konto ^^,

men att de 10 windows 7 maskiner inte kan ansluta till win2003 servern är ju frågan här, kan du/ni ansluta till själva databasen eller till t.ex c$?

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!