"Hotell" för personlig webbserver?

Permalänk
Medlem

"Hotell" för personlig webbserver?

Hallå där!

Nu är det så att jag hade tänkt starta lite programmeringsprojekt, och det hade verkligen underlättat med en egen server med bra uppkoppling. Jag kan troligtvis få tag på en server rätt enkelt, men jag kan inte ha den ståendes hemma för den skulle ta för mycket brandbedd. Så jag undrar om det finns ställen där man kan ställa sin server mot en billig månadssumma? Typ som ett vanligt webbhotell, fast man sköter sin server helt själv och delar den inte med någon annan osv. Man betalar bara för uppkopplingen och serverplatsen.

1) Finns det?
2) Eventuell bättre lösning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Tjänsten du söker kallas Co-location. Dra en sökning på Google så får du fram några företag som erbjuder denna tjänst. Personligen kan jag rekommendera Crystone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander:

Tjänsten du söker kallas Co-location. Dra en sökning på Google så får du fram några företag som erbjuder denna tjänst. Personligen kan jag rekommendera Crystone!

Gött, tack för svaret! Då vet jag vad jag ska leta efter. Har kollat på 2 företag som erbjuder det nu, och båda företagen tar mer än 600 kr betalt varje månad. VARFÖR I HELV* DÅ? Det kostar mycket mindre att underhålla dom jämfört med "vanlig" webhosting. Helt efterblivet det här... varför skulle man välja deras tjänster om det är BILLIGARE att skaffa en bättre internetlina hemma och ha servern hemma? Please enlighten me! Vad missar jag?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Gött, tack för svaret! Då vet jag vad jag ska leta efter. Har kollat på 2 företag som erbjuder det nu, och båda företagen tar mer än 600 kr betalt varje månad. VARFÖR I HELV* DÅ? Det kostar mycket mindre att underhålla dom jämfört med "vanlig" webhosting. Helt efterblivet det här... varför skulle man välja deras tjänster om det är BILLIGARE att skaffa en bättre internetlina hemma och ha servern hemma? Please enlighten me! Vad missar jag?

Redundans,el,kylning,fet pipa samt att du får köra kommersiella tjänster.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normalt sett billigare att hyra en server än att ha co location, då kan de lägga dig på en virtuell maskin o nyttja den till max , ska du in med en egen låda som drar ström o tar plats så blir det självfallet dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det inte finns några gränser på vad du för ställa dit så skulle ju de kunna smacka upp en server som skulle kunna hålla många fler användare än bara dig.

Permalänk
Medlem

Andra gången jag skriver nu p.g.a. att jag råkade refresha sidan precis innan jag submittade innan! fffff!

Ont:

Skrivet av iXam:

Redundans,el,kylning,fet pipa samt att du får köra kommersiella tjänster.

Det enda dom behöver stå för är elektricitet och en bra lina? Kylning har jag i servern själv!? Vad menar du med kommersiella tjänster? Det har jag väl ändå? Please explain!

Skrivet av mrqaffe:

Det är normalt sett billigare att hyra en server än att ha co location, då kan de lägga dig på en virtuell maskin o nyttja den till max , ska du in med en egen låda som drar ström o tar plats så blir det självfallet dyrare.

Skrivet av Rådström:

Om det inte finns några gränser på vad du för ställa dit så skulle ju de kunna smacka upp en server som skulle kunna hålla många fler användare än bara dig.

Gränser är klart dom kan ha!? Dom har ju fortfarande kontroll över brandbedd/elektricitet. Det borde kosta mindre att ha co-hosting! För "vanlig" hosting behöver dom betala för eventuella kontrollpaneler och programvara som ska finnas på alla servrar, sen är det support och massa annat. För co-hosting behöver dom bara tänka på elektriciteten och brandbedden, typ? Det är ju min egen server som står där och jag är själv ansvarig för vad som finns på den.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Det enda dom behöver stå för är elektricitet och en bra lina? Kylning har jag i servern själv!? Vad menar du med kommersiella tjänster? Det har jag väl ändå? Please explain!

Så du tror att man kan proppa en serverhall full med datorer utan att ha kylning i rummet? Du har tydligen aldrig varit i en datorhall.. <:

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev - kylning av rummet
1. Bygg du ett eget serverrum med samma standard får du se vad det går loss på
2. El+internet upptid på närmare 99.998% kan du aldrig få hemma
3. Brandsäkerhet
4. En vakt, sk NOC, som om du blir polare med han/henne kan boota om din server om den kraschat (om du nu inte har remote/ILO på den), ser även till så obehöriga inte kommer in i rummet/ditt serverrack
osv osv osv...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Om jag hade kunnat hade jag definitivt byggt ett eget serverrum hemma. (eller ah, tror inte jag behöver ett helt rum till det iofs) Om uptimen är på 90% ist för 99.9% är skitsamma, jag kommer i vilket fall som helst ha tillgång till datorn fysiskt och jag kommer ha mycket mer kontroll över den. Kommer huvudsakligen användas för att arbeta på egna projekt, så om någon annan kommer åt det eller inte är skit samma egentligen, fast det är ju alltid bra att kunna visa det för en polare eller dylikt. Tror inte jag behöver ta vid några extra säkerhetsåtgärder för att förhindra brand för 1 server, eller? Är la inte farligare än någon annan dator? Och vakta kan jag göra själv!

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Men ha den hemma då?

Att ha en burk i hall ger mer än att "slippa ha den hemma" men så kostar det också. Sen att du inte bryr dig om uptid, redundans, brandsäkerhet, noc med flera gör inte att det blir billigare.

Det flesta privat abbonemang av internet tillåter inte att du har konversionella tjänster på din lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Men ha den hemma då?

Att ha en burk i hall ger mer än att "slippa ha den hemma" men så kostar det också. Sen att du inte bryr dig om uptid, redundans, brandsäkerhet, noc med flera gör inte att det blir billigare.

Det flesta privat abbonemang av internet tillåter inte att du har konversionella tjänster på din lina

Det hade nog gått att ordna men jag får inte för morsan, så det är inget alternativ just nu.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

2) Eventuell bättre lösning?

Inte bättre (men billigare) är att köpa en VPS (Virtual Private Server) någonstans.

Permalänk
Medlem

Ett vanligt webbhotell kan köra mängder av sidor per server, 50 sidor per server, eller en hel dator. Vilket är billigast.

Kör antingen på typ loopia och ha enbart hotell, eller kör typ slicehost och få en virtuell server,

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ett vanligt webbhotell kan köra mängder av sidor per server, 50 sidor per server, eller en hel dator. Vilket är billigast.

Kör antingen på typ loopia och ha enbart hotell, eller kör typ slicehost och få en virtuell server,

Det vet jag, men för co-hosting är det inte deras datorer som står där? Det var det jag menade iaf, att jag vill kunna ställa min egen server där. Så okej, det tar mer plats och kanske alstrar mer värme, men det bör inte kosta mer för det? (inte mer än 600 i månaden)

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Det vet jag, men för co-hosting är det inte deras datorer som står där? Det var det jag menade iaf, att jag vill kunna ställa min egen server där. Så okej, det tar mer plats och kanske alstrar mer värme, men det bör inte kosta mer för det? (inte mer än 600 i månaden)

Som sagt av han du citerade kan de köra flera olika personers sidor på en dator. Om du flyttar dit en server tar du upp en plats där 50 personer annars skulle kunna hyra webserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Det vet jag, men för co-hosting är det inte deras datorer som står där? Det var det jag menade iaf, att jag vill kunna ställa min egen server där. Så okej, det tar mer plats och kanske alstrar mer värme, men det bör inte kosta mer för det? (inte mer än 600 i månaden)

Vilket väljer du, 50*100, t.om 100*100 i månaden, eller 1*600?

Där jag har server ståendes är det tokmassa tusenlappar i månaden, för att ha en server där, 600 är egentligen billigt...

El, elverk vid strömavbrott, kylning, plats och en jävla fart på internet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Vilket väljer du, 50*100, t.om 100*100 i månaden, eller 1*600?

Där jag har server ståendes är det tokmassa tusenlappar i månaden, för att ha en server där, 600 är egentligen billigt...

El, elverk vid strömavbrott, kylning, plats och en jävla fart på internet.

600 är mycket för en student.

Om jag förstått det rätt: Om jag väljer co-hosting får jag ställa min egen server i deras serverhall, och jag servern helt för mig själv och kan göra vad jag vill med den. Eller får jag använda deras servrar och dela den med någon annan?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Läste inte hela tråden men kom på något som ev kan vara intressant. Om jag förstått det hela rätt så kan du göra precis vad du vill med servern om du kör co-hosting. Bör man inte då kunna dela den med någon annan då(lägga upp flera servrar på en dator), ex ett par kompisar som också behöver en server/webhotell till något. Då blir det inte så jättemycket dyrare

Allt detta är bara en teori jag hade och vet inte(men antar) att det går att göra så.

Permalänk
Rekordmedlem

Det innebär att du hyr ett utrymme i en serverhall o sätter in din egen utrustning, annars kan du som ett mellanting till normalt webbhotell hyra en dedikerad server, men varför går det inte med ett normalt webbhotell för det du tänker göra, egna servrar är för avancerade speciallösningar, o numera går ju många över till "molnet" man virtualiserar mer o mer eftersom det utnyttjar serverparken bättre, o egna servrar finns bara ett behov av om man har känsliga funktioner på dem, tex något som kräver absolut sekrets, kräver lite mera tänk o skydd, men du ska väl inte starta bank.
Och jo man kan dela på en server, men det brukar finnas begränsningar i trafikmängd/hastighet beroende på vad man betalar, (annars vore det ju bara för tex google att hyra in sig istället...... hmmm)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

600 är mycket för en student.

Om jag förstått det rätt: Om jag väljer co-hosting får jag ställa min egen server i deras serverhall, och jag servern helt för mig själv och kan göra vad jag vill med den. Eller får jag använda deras servrar och dela den med någon annan?

*Colocation* heter tränsten där du ställer in DIN server i en gemensam datorhall.
Dedikerad server är när du hyr en egen server från dom som driver hallen.
VPS är när du hyr en virtuell server (en serverdator delas upp i separata instanser).
Shared hosting / webbhotell är när du får ett konto på en gemensam webbserver.

Du får göra vad du vill enligt gällande lag samt kontrakt. Bandbreddsutnyttjande är väldigt ofta begränsad med alla slags konton. Men med "flat fee bandwidth" så får du nyttja allt du kan pressa genom porten du är uppkopplad till (10/100/1000Mbit).

Och din dator genererar värme. Den värmen tillsammans med de tusentals andra datorer som finns i en genomsnittlig datorhall måste tas hand om. ALL el som en dator drar blir till värme. Och problematiken fortsätter eftersom kylaggregat i sin tur drar el.

Mitt tips är att du hyr en VPS och känner av läget. Med många leverantörer kan du skala upp och ner när du behöver. Först när du verkligen behöver råkraft så jackar du in en egen server.

Vad exakt är det du ska utveckla?

Permalänk
Medlem

Som iXam skrev, co-location ÄR dyrt pga av allt det innebär och det går inte att komma från. I mina öron när du skriver "hålla på med egna projekt" så verkar det varken vara resurs krävande eller bandbreddskrävande. Så beror ju helt och hållet vad du ska göra. VPS skulle jag säga är bästa alternativet. Checka www.lowendbox.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

*Colocation* heter tränsten där du ställer in DIN server i en gemensam datorhall.
Dedikerad server är när du hyr en egen server från dom som driver hallen.
VPS är när du hyr en virtuell server (en serverdator delas upp i separata instanser).
Shared hosting / webbhotell är när du får ett konto på en gemensam webbserver.

Du får göra vad du vill enligt gällande lag samt kontrakt. Bandbreddsutnyttjande är väldigt ofta begränsad med alla slags konton. Men med "flat fee bandwidth" så får du nyttja allt du kan pressa genom porten du är uppkopplad till (10/100/1000Mbit).

Och din dator genererar värme. Den värmen tillsammans med de tusentals andra datorer som finns i en genomsnittlig datorhall måste tas hand om. ALL el som en dator drar blir till värme. Och problematiken fortsätter eftersom kylaggregat i sin tur drar el.

Mitt tips är att du hyr en VPS och känner av läget. Med många leverantörer kan du skala upp och ner när du behöver. Först när du verkligen behöver råkraft så jackar du in en egen server.

Vad exakt är det du ska utveckla?

"en serverdator som delas upp i separata instanser", menar du som att hårddisken delas upp i olika partitioner? Jag måste ha åtkomst till hela partitionen isf, inte bara web-rooten. Har jag det med VPS? Om jag har det så tror jag också det är det bästa alternativet för mig. Tack för sammanfattningen btw! Oh, och jag menade co-location, inte co-hosting, oops!

Skrivet av Nomies:

Som iXam skrev, co-location ÄR dyrt pga av allt det innebär och det går inte att komma från. I mina öron när du skriver "hålla på med egna projekt" så verkar det varken vara resurs krävande eller bandbreddskrävande. Så beror ju helt och hållet vad du ska göra. VPS skulle jag säga är bästa alternativet. Checka www.lowendbox.com.

Tack för länken! Idén är att jag ska ha det som en "lekplats" för att utveckla olika sajter/projekt osv, och om jag skapar något jag är nöjd med vill jag kunna ha upp en stabil hemsida på servern.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

"en serverdator som delas upp i separata instanser", menar du som att hårddisken delas upp i olika partitioner? Jag måste ha åtkomst till hela partitionen isf, inte bara web-rooten. Har jag det med VPS? Om jag har det så tror jag också det är det bästa alternativet för mig.

VPS är din egna virtuella dator där du kan göra vad du vill.

Amazons EC2 skulle kanske kunna vara intressant? EC2 går att växa i om du nu skulle vilja använda samma teknik för dina utvecklingsmaskiner som för potentiella driftsmaskiner.

Permalänk
Medlem

Jag använder http://www.citycloud.se/ ibland och är nöjd med dess prestanda. Har man små prestandabehov så kostar det ~130:-/månad och då får man 20GB HD, 1CPU, 512MB RAM och 1TB överföring. Och har man inte på servern hela tiden så kostar det ju mindre.

Permalänk
Medlem

Japp, VPS verkar vara ditt bästa alternativ.

Permalänk

Snikmodellen är väl att fråga nån polare/bekant, som du anser ha för snabbt intenet och inte använder den där att du frågar den/dom om du får ha den där på prov ett tag och ge dom en liten symbolisk summa? Med lite tur så blir dom tacksamma för den extra värmen på vintern?